Filozofia jest sztuką życia. Cyceron

Obrona psychiczna - autor ...

Obrona psychiczna - autor anonimowy, EZOTERYKA

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
OBRONA PSYCHICZNA
Tytuł oryginału:
Principy sovremiennoj psichiczeskoj samozaszczity.
Autor anonimowy
Rok wydania 1983
przekład: Antonina Mioduchowska
Projekt okładki: L. Gościniak, M. Kocurek, M. Górny
Verbum
Katowice 1994
POLAND
Spis treści
1 Patogenne systemy wierzeń
2 Obrona absolutna i jej względność
3 Mechanizmy ataku psychicznego
4 O naturze negatywnej dominanty
5 Ogólne zasady obrony przez koncentrację
6 Metodyka budowania "osłon ochronnych"
7 Inne formy obrony poprzez koncentrację
8 Ogólne zasady obrony poprzez medytację
9 O kontruderzeniach
10 Obrona centrów
11 Obrona rytualna
12 Zasady obrony ze zmianą podmiotu percepcji
13 Egregory fikcja czy rzeczywistość
14 Obrona egregorialna
15 Nadegregorialność
16 Witalne ataki i witalna obrona
17 Astralne ataki i astralna obrona
18 Obrona przed atakami we śnie
19 Antyobrona
20 Obrona w sytuacji przedhalucynacyjnej
21 Ogólna obrona w sytuacjach halucynacji
1
Patogenne systemy
wierzeń
Obrona psychiczna to obrona przed tak zwanymi "atakami psychicznymi". Ataki psychiczne
są to rozmaite negatywne stany psychofizjologiczne rozpatrywane przez "poszkodowanych"
jako atak z zewnątrz, jako coś wychodzącego od innego człowieka, Z którym
"poszkodowany" w momencie ataku znajdował się w kontakcie bezpośrednim. Temat jest
nadzwyczaj śliski, ponieważ w psychiatrii "ataki psychiczne" są określane jako "omam
obcego wpływu psychicznego".
Atak psychiczny okazuje się możliwy jedynie w tym przypadku, gdy potencjalna ofiara
również podziela ten sam system wierzeń co agresor, zakładający ewentualną możliwość
ataku psychicznego, mogącego wpłynąć na zdrowie człowieka. A więc obrona psychiczna
prezentuje sobą w istocie obronę przed pa-togennymi systemami wierzeń. Od razu należy
uściślić, że nie ma systemów całkowicie patogennych. Systemy wierzeń mogą być patogenne
jedynie w swych szczególnych aspektach, zakładających zasadniczą możliwość "ataku".
Współcześnie można wskazać trzy główne patogenne systemy wierzeń:
- ludowy (używane są tu takie patogenne pojęcia jak "złe oko", "rzucanie uroku" itp.),
- okultystyczny ("sznury astralne", "larwy", "inwolta-cja"),
- psychotroniczny ("wpływy telepatyczne", "promieniowanie", "strumienie energii", "ładunki
negatywnej informacji" itp., itd.).
Ludowy system wierzeń patogennych
cechuje brak własnej bazy konceptualnej: jest to
system wierzeń w znaczeniu dosłownym, aczkolwiek do tłumaczenia pojęć takich jak np. "złe
oczy" mogą być używane pojęcia okultystyczne i psychotro-niczne.
Okultystyczny system wierzeń
- przeciwnie, opiera się na solidnym fundamencie teorii
okultystycznych i jest ich wynikiem logicznym: aby odczuć na sobie patogenny wpływ
okultystycznego systemu wierzeń, człowiek najpierw musi przyswoić sobie te teorie.
Głównym przedmiotem naszych dociekań będą ataki psychiczne i obrona przed nimi w
ramach współczesnego
psychotronicznego systemu wierzeń
. Współcześni okultyści
twierdzą, że psychotroniczny system wierzeń nie posiada specyfiki wewnętrznej, będąc po
prostu "przełożeniem" idei okultystycznych na nowy paranaukowy język, że jakoby zmienił
się jedynie kształt idei, nie zaś ich treść.
Jednak przy baczniejszym zgłębieniu zagadnienia ujawnia się coś przeciwnego: mimo
oczywistych wspólnych niektórych cech formalnych poglądów okultystycznych i
psychotronicznych, te ostatnie niosą w sobie jakościowo nową treść. Wszechstronna analiza
tych różnic jakościowych nie jest celem niniejszej pracy. Wykażemy jedynie, jak te różnice
wpływają na patogenne aspekty teorii psychotronicznych. Specyfika psychotronicznego
systemu wierzeń patogennych polega przede wszystkim na tym, że rzeczywisty materiał,
którym się ten system zajmuje, dotyczy głównie odczuć ciała (natury somatycznej i
emocjonalnej) i wahań ogólnego psychofizycznego tonusu organizmu, nie zaś wizualizacji,
jak w tradycyjnym systemie wierzeń.
Specyfika tego systemu polega również na tym, że odwołuje się on nie do animistycznych sił
i istot z zaświatów, lecz do obiektywnych procesów biofizycznych. I wreszcie na tym, że
psychotroniczny system wierzeń, w odróżnieniu od tradycyjnego, okultystycznego, nie jest
ezoteryczny, lecz egzoteryczny. Nie przeciwstawia się on popularno-naukowemu obrazowi
świata, do którego przyzwyczailiśmy się i nie "nadbudowuje się" nad nim, lecz wyrasta z
niego organicznie. I dlatego ten system w odróżnieniu od systemu wierzeń tradycyjnego
okultyzmu o wiele trudniej jest rozpatrywać jako system wierzeń.
2
Obrona absolutna i jej względność
Zdefiniujmy zatem potencjalnego napastnika jako "induktora", a potencjalną ofiarę jako
"percepienta". Główne zadanie induktora ("ekstrasensa") w pracy ze zwykłym człowiekiem
("nieeks-trasensem") polega na tym, by zawładnąć jego wyobraźnią, być w stanie
zasugerować mu myśl o możliwości oddziaływania pozazmysłowego. Osiągane jest to dzięki
"podłączeniu" danej osoby do specjalnego systemu wierzeń. "Nowowłączona" osoba odczuwa
przewagę "ekstrasensa" jako profesjonalisty, wtajemniczonego w jakiś system wierzeń i
otwierając swą psychikę na manipulację ze strony induktora, przekształca się w percepienta
(odbiorcę). W zależności od postawionego zadania oddziaływanie induktora może w sposób
dodatni lub ujemny odbić się na zdrowiu i samopoczuciu percepienta, może też nie wpłynąć
na niego wcale.
"Obroną absolutną" przeciwko czynnikom patogennym dowolnego systemu wierzeń jest
zasadnicza
niewiara
, a zwłaszcza
kpina
. Trzeba jednak zaznaczyć, że pasywnie wykonywana
absolutna obrona, polegająca na braku wiary, nie zawsze jest efektywna i może powodować
przebicia. Znana jest na przykład historia pewnego dziennikarza, który zbierał materiały o
szamanach. Będąc kiedyś obecnym na pewnej ceremonii poczuł nagle, że wchodzi w stan
odmiennej świadomości, że szaman posiadający bezgraniczną władzę nad umysłami swych
współplemień-ców, w jakiś niezrozumiały sposób dotknął i jego ucywilizowanego umysłu.
Nie wiadomo czym by to się skończyło, gdyby w rękach dziennikarza nie znajdował się
przenośny magnetofon, na którego tranzystorach, kondensatorach i innych częściach
skoncentrował on całą swą uwagę. Te części w tym momencie stały się ucieleśnieniem
wielkości i mocy naszej cywilizacji technologicznej i zrodzonego z niej systemu wierzeń,
wobec której mamroczący bezsensowne zaklęcia szaman był jedynie ciemnym dzikusem.
W tym przypadku magnetofon posłużył jako narzędzie wzbudzenia niewiary, zapewniając w
ten sposób potrzebną obronę. Prawdopodobnie, gdyby dziennikarz ów wiedział coś o biopolu,
magnetofon nic by tu nie poradził. Przecież skoro magnetofon działa, że tak powiem za
pośrednictwem pola elektromagnetycznego, tak samo i szaman działa za pośrednictwem pól -
również elektromagnetycznych.
Jako szczególny system wierzeń koncepcja biopola łączy się organicznie z całościowym
obrazem świata, który buduje współczesna nauka, - obrazem świata, który dziś dla
przeważającej większości ludzi tworzy ostateczny, absolutny system wierzeń, tożsamy z
"rzeczywistością". Pełniąc w stosunku do obiektów biologicznych faktycznie tę samą funkcję,
którą w stosunku do obiektów fizycznych pełni hipotetyczne pole grawitacyjne, pole
biologiczne jest czymś nie mniej "realnym".
Jednak wraz z koncepcją biopola prawo do "realnego" istnienia otrzymuje logiczny skutek tej
koncepcji - zasadnicza możliwość oddziaływania pozazmysłowego pomiędzy obiektami
biologicznymi i wskutek tego możliwość operowania biopolami. Gdy zaś człowiekowi
wydaje się, że ktoś operuje jego biopolem, wówczas czepianie się magnetofonu w
poszukiwaniu obrony przed ,,mrokami średniowiecza" nie ma już sensu.
Zatem istnieje szereg tradycyjnych patogennych wierzeń, śmiać się z których (czyli stosować
absolutną obronę psychologiczną) nie jest specjalnie trudno, w skrajnym przypadku
wystarczy trzy razy splunąć przez lewe ramię lub odwrócić czapkę daszkiem do tyłu.
Jednakże w przypadku współczesnego psycho-tronicznego systemu wierzeń sprawa jest
trudniejsza, plucie tu nie wystarczy. W związku z wejściem danego systemu wierzeń w
przestrzeń popularnej prasy, obrona absolutna przed nim stała się bardzo trudna. "Nie wierzyć
w ogóle" staje się coraz trudniej.
Nie łatwiej jest też utrzymywać się w ramach "małej wiary", że niby co ma wspólnego moje
pole z waszym. A ma, i to wiele! Dlatego obecnie wzrasta znaczenie takich form obrony,
które nie tylko nie odżegnywałyby się od owego systemu wierzeń, lecz byłyby opracowane na
jego własnej bazie.
Istnieją dwie formy "obrony przed biopolem":
- ze zmianą obiektu percepcji i
- ze zmianą subiektu percepcji.
Jednakże zanim przejdziemy do opisu zasadniczych mechanizmów obrony psychicznej,
niezbędnym jest powiedzenie kilku słów na temat mechanizmów ataku psychicznego, o tym
CO
podlega atakowi i
JAK
odbywa się ten atak. Narzędzie ataku psychicznego będziemy
dalej nazywali umownie "ładunkiem negatywnym" , natomiast dla opisania mechanizmu
ataku skorzystamy z umownego modelu "przestrzennego" świata wewnętrznego.
3
Mechanizmy ataku psychicznego
Im bardziej świadomy jest człowiek, im klarowniej odbiera sytuację, tym mniej potrzebuje
obrony psychicznej. Chodzi tu o konieczność rozróżniania procesów, które zachodzą w trzech
otaczających nas "powłokach". Rozpatrzmy pokrótce ten tradycyjny "przestrzenny" model
świata wewnętrznego.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • happyhour.opx.pl
  • Tematy

    Cytat


    Facil(e) omnes, cum valemus, recta consili(a) aegrotis damus - my wszyscy, kiedy jesteśmy zdrowi, łatwo dajemy dobre rady chorym.
    A miłość daje to czego nie daje więcej niż myślisz bo cała jest Stamtąd a śmierć to ciekawostka że trzeba iść dalej. Ks. Jan Twardowski
    Ad leones - lwom (na pożarcie). (na pożarcie). (na pożarcie)
    Egzorcyzmy pomagają tylko tym, którzy wierzą w złego ducha.
    Gdy tylko coś się nie udaje, to mówi się, że był to eksperyment. Robert Penn Warren