Filozofia jest sztuką życia. Cyceron

obsluga wycieczek

obsluga wycieczek, Turystyka i Rekreacja, Obsługa Imprez Turystycznych

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
OBSŁUGA WYCIECZEK PRZEZ PILOTÓW,
REZYDENTÓW I PRZEWODNIKÓW TURYSTYCZNYCH
I.
INFORMACJE OGÓLNE
Biuro podróŜy do obsługi imprezy deleguje pilota z uprawnieniami.
Pilot reprezentuje dane biuro podróŜy. Podczas trwania imprezy czuwa nad prawidłową
realizacją świadczeń przewidzianych programem oraz opiekuje się uczestnikami
imprezy turystycznej.
Przewodnik turystyczny natomiast oprowadza wycieczkę, udziela
informacji o obiektach zwiedzanych przez uczestników, udziela informacji o kraju,
miastach. Przewodnik sprawuje opiekę nad uczestnikami wycieczki.
Przewodnicy turystyczni w zaleŜności od uprawnień dzielą się na:
-
miejskich
-
terenowych
-
górskich
Pilot lub przewodnik to osoba, która otrzymała uprawnienia na
przewodnika turystycznego lub pilota wycieczek po zdanym egzaminie.
Pilotem lub przewodnikiem moŜe być :
osoba pełnoletnia, która ukończyła minimum szkołę średnią
o dobrym stanie zdrowia,
nie karana,
odbyła szkolenie/ kurs,
jest osobą komunikatywną, rzetelną i obowiązkową.
W przypadku planowania ciągu grup na cały sezon biura podróŜy
wysyłają swojego pilota, który dłuŜszy czas przebywa w miejscowości wypoczynkowej i
przyjmuje wiele kolejnych grup lotniczych lub z własnym dojazdem. Taka osoba pełni
rolę rezydenta, reprezentującego organizatora wobec Klientów i partnera
zagranicznego.
 Rezydent kwateruje uczestników, organizuje spotkania informacyjne,
organizuje wycieczki fakultatywne, odbiera grupy z lotniska, kwateruje i odwozi
turystów na lotnisko po zakończeniu imprezy.
II. OBOWIĄZKI PILOTA WYCIECZEK WYJAZDOWYCH
-
spotkanie z grupą w miejscu zbiórki,
-
powitanie grupy ,
-
sprawdzenie listy uczestników, biletów
-
przedstawienie się i omówienie programu
-
sprawdzanie świadczeń objętych programem podczas realizacji
-
sprawdzenie voucheru z umową i kosztorysem
-
zakwaterowanie uczestników w bazie noclegowej /hotel, apartamenty,
bungalowy, camping/,
-
poinformowanie biura podróŜy o ilości faktycznej osób,
-
w pociągu czy samolocie rola pilota jest raczej ograniczona. Natomiast jeŜeli
podróŜuje z grupą autokarem stara się przekazać jak najwięcej informacji o
miastach, państwach, obiektach godnych zwiedzenia, ściśle współpracuje z
kierowcami, ustala postoje, stara się, by atmosfera w grupie była jak
najlepsza,
-
współpracuje z kontrahentami,
-
spełnia rolę tłumacza,
-
informuje o przepisach celno – dewizowych,
-
rozlicza się z biurem (vouchery, listy uczestników, protokoły szkód, protokoły
dot. wypadków )
-
pilot przydziela pokoje po przyjeździe grupy na miejsce,
-
ustala godziny posiłków z recepcją,
-
informuje uczestników, gdzie przebywa (numer pokoju), a w przypadku
pełnienia funkcji rezydenta podaje godziny i adres urzędowania,
-
po zakończeniu pobytu podpisuje voucher z kontrahentem zagranicznym
-
sporządza sprawozdanie z obsługi podając ilość turystów, podaje omawia
usterki i niedociągnięcia, pisze wnioski, opisuje wypadki n. p. choroby,
kradzieŜe itp.
-
rozlicza się z biurem podróŜy
Głównym obowiązkiem pilota, rezydenta jest:
-
sprawowanie opieki nad turystami
-
udzielanie informacji ,
-
pełnienie roli tłumacza podczas zwiedzania lub w szpitalu, w recepcji, na
policji itd.)
-
reprezentowanie biura podróŜy.
Pilot oprócz obowiązków ma swoje prawa takie jak:
otrzymanie świadczeń takich jak grupa,
otrzymanie wynagrodzenia za obsługę,
uŜywanie posiadanej legitymacji pilota.
III. W PRAKTYCE:
W przypadku grup lotniczych czarterowych zbiórka określana jest przez
biuro podróŜy lotnisku na ogół na 2 godziny przed odlotem.
Uczestników wita przedstawiciel biura, który wręcza vouchery, bilety wg
listy uczestników i przekazuje waŜne informacje dotyczące podróŜy, pobytu,
ubezpieczenia.
Po odprawie paszportowo rola pilota się kończy.
Uczestnicy są przyjmowani na lotnisku po przylocie do danego kraju i
miejscowości przez tamtejszego rezydenta.
Obowiązkiem rezydenta jest odebranie wszystkich uczestników, wg
voucherów i listy, rozwiezienie autokarami do konkretnych miejscowości i baz
zakwaterowania.
Zazwyczaj są to hotele, ale mogą być to równieŜ apartamenty, bungalowy, budynki
przyległe do hotelu . Często obsługa dotyczy kilku miejscowości, organizowania spotkań
informacyjnych, sprzedaŜy wycieczek fakultatywnych.
JeŜeli obsługa rezydenta dotyczy bazy w jednej miejscowości, to rezydent
podaje uczestnikom swoje miejsce pobytu i godziny urzędowania, numer komórki. JeŜeli
natomiast dotyczy to n. p. trzech miejscowości i róŜnej bazy, praca rezydenta jest
wyjątkowo trudna samo rozkwaterowanie moŜe trwać kilkanaście godzin, w praktyce
przy lotach charterowych od wczesnego wieczora do rana.
Rezydent w kaŜdym większym obiekcie w recepcji powinien umieścić
tablice informacyjne, na których podaje godziny posiłków, grafik wycieczek
fakultatywnych, termin i godzinę spotkań informacyjnych, numer telefonu (komórka).
Po zakończonym pobycie odwozi uczestników imprezy na lotnisko i po
odprawie oczekuje na następnych turystów.
* W przypadku grup kolejowych oczekuje na ogół grupy przy kasach na
dworcu.
Pilot posiada bilety dla uczestników, sprawdza, na który peron ma przeprowadzić
uczestników i w którym miejscu w przybliŜeniu będzie wagon przeznaczony do podróŜy
dla jego turystów., informacje otrzymuje w kasie.
Po sprawdzeniu listy prowadzi turystów na właściwy peron i podróŜuje wraz z grupą.
Zbiórka uczestników w przypadku grup kolejowych na ogół przewidziana
jest na ok. 40 min przed odjazdem pociągu.
** Praca pilota grupy objazdowej jest wyjątkowo wyczerpująca imdluŜsza
wycieczka tym trudniejsza.
Pierwszym obowiązkiem pilota jest sprawdzenie listy, powitanie grupy. JeŜeli zbiórka
wyznaczona jest np. o godz. 7.00 rano, pilot winien pojawić się najpóźniej o 6.30.
Dotyczy to równieŜ podstawienia autokaru.
Przewoźnik, który traktuje swoją pracę powaŜnie, powinien zaplanować podstawienie
autokaru na godz. 6.00.
Po sprawdzeniu listy pilot zaprasza uczestników wg diagramu miejsc lub
przydziela sam kierując się zasadą iŜ ludzie starsi, rodziny z dziećmi obsługiwani są na
początku a dopiero w następnej kolejności inni turyści. JeŜeli jest to autokar piętrowy i
posiada 65 miejsc, na ogół ludzie starsi wolą miejsca usytuowane niŜej.
Na spotkaniu informacyjnym pilot przedstawia siebie i kierowców,
omawia program i autokar rusza, prosi o zachowanie czystości przez uczestników,
korzystanie z toalety z umiarem (nie w kaŜdym miejscu i mieście moŜna ją opróŜnić),
sprawdza równieŜ sprzęt (mikrofon, radio, magnetofon, video, barek), stara się
stworzyć miłą atmosferę.
Na trasie pilot praktycznie nie odpoczywa, przekazuje informacje
turystyczne o mieście, kraju przez który przejeŜdŜa, ustala postoje, sprawdza za kaŜdym
razem ilość osób, współpracuje z kierowcami śledząc szybkość jazdy, przebieg trasy,
pilnuje zmiany kierowców (n .p. przy podróŜy do Hiszpanii trwającej 34 godziny
przewidzianych jest 3 kierowców, do Francji, Grecji, Włoch na ogół dwóch.
Podczas postoju przy grupie autokarowej naleŜy zwrócić uwagę na luki
bagaŜowe, a zwłaszcza przy zakwaterowaniu i przy odjeździe. Uczestnicy często
wyjmują bagaŜe ułoŜone przez kierowców po czym odchodzą zamiast je pilnować.
Zarówno pilot jak i kierowcy nie są w stanie pilnować bagaŜu aczkolwiek to robią.
Bardzo waŜna jest atmosfera w autokarze, którą tworzą w równym
stopniu uczestnicy, pilot jak i kierowcy. Zawsze powinien być zachowany regulamin
podróŜy tj. zakaz picia alkoholu i palenia papierosów w autokarze, regularne, krótkie
postoje.
KaŜdego dnia program imprezy jest inny. Trasa którą podąŜa grupa na
wycieczce objazdowej n. p. do Grecji, zmienia się. Pilot ma za zadanie egzekwować
wszystkie świadczenia wg programu. Często musi przygotować wiele list uczestników na
zakwaterowanie w hotelach, n. p. w kilku róŜnych miastach lub na prom.
Do portu promowego naleŜy dotrzeć z grupą na 2 godziny przed
odpłynięciem. Po odprawie paszportowo celnej pilot na podstawie biletów na prom /na
ogół są to krzesła lotnicze/, moŜe zgodnie z Ŝyczeniem dodatkowej części uczestników
wynegocjować dopłatę do kabin. Część uczestników chętnie korzysta z kabin.
Wycieczka objazdowa bogata jest w programy zwiedzeń miast, muzeów.
Zadaniem pilota jest tłumaczenie przewodników wyznaczonych przez kontrahenta
zagranicznego. Pilot musi być do trasy przygotowany, oprócz wiadomości, powinien
posiadać mapy i przewodniki.
Jeśli jest to wyjazd szlakiem antycznej Turcji, czy Grecji, klasyczna
wycieczka do Włoch, czy objazdowa po Francji, czy zwiedzanie stolic Europy pilot
powinien na podstawie przewodników posiadać informacje o miejscach godnych
zwiedzania. Pilot nie pełni roli przewodnika n. p. nie wolno mu oprowadzać po muzeach
ale musi swoją wiedze przekazywać podczas podróŜy autokarem.
Nie moŜna n. p. przejeŜdŜać przez Austrię i nie wspomnieć o polonikach, o
kraju, jego historii, rozwoju, przemyśle, sławnych ludziach.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • happyhour.opx.pl
  • Tematy

    Cytat


    Facil(e) omnes, cum valemus, recta consili(a) aegrotis damus - my wszyscy, kiedy jesteśmy zdrowi, łatwo dajemy dobre rady chorym.
    A miłość daje to czego nie daje więcej niż myślisz bo cała jest Stamtąd a śmierć to ciekawostka że trzeba iść dalej. Ks. Jan Twardowski
    Ad leones - lwom (na pożarcie). (na pożarcie). (na pożarcie)
    Egzorcyzmy pomagają tylko tym, którzy wierzą w złego ducha.
    Gdy tylko coś się nie udaje, to mówi się, że był to eksperyment. Robert Penn Warren