Filozofia jest sztuką życia. Cyceron

ocenianie komentarz

ocenianie komentarz, Technik BHP Egzamin Zawodowy

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
1
Komentarz do rozporz
ą
dzenia Ministra Kultury w sprawie oceniania, klasyfikowania i
promowania uczniów w szkołach artystycznych
Opracowanie – Jolanta Bedner
Wprowadzenie
Nowe rozporządzenie dotyczące klasyfikowania, oceniania i promowania oraz
przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach artystycznych daje szansę tym
szkołom na wprowadzenie własnych rozwiązań w zakresie oceniania wewnątrzszkolnego.
Często zdarza się, Ŝe wiele zapisów WSO ma charakter postulatów i jest powtórzeniem
rozporządzenia. Dlatego teŜ, korzystając ze zmiany rozporządzenia , warto poddać refleksji i
krytycznej ocenie statuty w części związanej z ocenianiem, klasyfikacją i promowaniem i
zaproponować społeczności szkolnej dokument wspierający realizację waŜnych dla szkoły
wartości.
1.
Struktura rozporz
ą
dzenia
Zapisy znajdujące się w rozporządzeniu zostały podzielone na sześć rozdziałów, z których
kaŜdy reguluje inny zakres stosowania niniejszego rozporządzenia:
·
Rozdział 1- przepisy ogólne
·
Rozdział 2 - ocenianie, klasyfikowanie i promowanie uczniów
·
Rozdział 3 - Egzamin dyplomowy
·
Rozdział 4 - Sprawdzian przeprowadzany w ogólnokształcącej szkole muzycznej I stopnia
i w ogólnokształcącej szkole baletowej oraz egzamin przeprowadzany w
ogólnokształcącej szkole muzycznej II stopnia, ogólnokształcącej szkole sztuk pięknych i
ogólnokształcącej szkole baletowej
·
Rozdział 5 - Egzamin maturalny
·
Rozdział 6 - Przepisy wspólne dla sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego i egzaminu
maturalnego
·
Rozdział 7 - Przepisy przejściowe
2.
Rozdział 1- przepisy ogólne
zmiany w przepisach o
ś
wiatowych
W
rozdziale 1
przedstawiony jest zakres rozporządzenia w sprawie oceniania,
klasyfikowania i promowania, dotyczący uczniów publicznych szkół i placówek
artystycznych, obejmujący równieŜ prowadzenie sprawdzianów i egzaminów w tych
rodzajach szkół. Rozporządzeniu nie podlega ocenianie religii i etyki, jednak w
wewnątrzszkolnym systemie oceniania – WSO powinny być zawarte reguły, dotyczące
wymagań i sposobu oceniania tych przedmiotów, sformułowane w oparciu o odpowiednie
rozporządzenie.
3.
Rozdział 2 - ocenianie, klasyfikowanie i promowanie uczniów
zmiany w przepisach o
ś
wiatowych
W
rozdziale 2
określono zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów
szkół i placówek artystycznych. Wskazano w nim cele oceniania wewnątrzszkolnego, jego
zakres, warunki i sposoby komunikowania uczniom i rodzicom zasad oceniania osiągnięć
edukacyjnych i zachowania. Przedstawiono równieŜ skalę klasyfikacyjnych ocen
końcoworocznych w szkołach artystycznych. Ponadto w rozdziale 2 zawarte zostały warunki i
sposoby klasyfikowania i promowania oraz odwoływania się od oceny klasyfikacyjnej, o ile
zostaną
zgłoszone
zastrzeŜenia
do
trybu
jej
ustalenia.
Wprowadzono
takŜe
zapis
2
zobowiązujący nauczycieli do dostosowania wymagań edukacyjnych do potrzeb uczniów z
zaburzeniami lub trudnościami w uczeniu się.
Działania szkoły, związane z ocenianiem osiągnięć edukacyjnych uczniów nazwano
ocenianiem wewnątrzszkolnym -
§3.1
i w
§3.4
dano szkole moŜliwość zastosowania
szczegółowych
rozwiązań
w
zakresie
oceniania
(
zapisanych
w
statucie
szkoły),
wynikających z jej specyfiki i podkreślających autonomię danej placówki.
Podstawowe cele oceniania w szkołach artystycznych zawarte są w
§ 3.2.
Mają one
charakter
diagnostyczny
- polegający na ustaleniu aktualnego poziomu osiągnięć i postępów
ucznia ;
wspieraj
ą
cy
– pomagający uczniowi w samodzielnym planowaniu rozwoju;
motywacyjny; informacyjny –
o wymaganiach i aktualnym poziomie osiągnięć i postępów,
słabych i mocnych stronach;
klasyfikuj
ą
cy –
porządkujący osiągnięcia ucznia wg skali
przyjętej w szkole;
kształtuj
ą
cy –
pozwalający na doskonalenie organizacji i metod pracy
edukacyjnej oraz umoŜliwiający uczniom przejęcie odpowiedzialności za proces uczenia się.
Wpisane
w
treść
rozporządzenia
funkcje
oceniania
szkolnego
powinny
znaleźć
odzwierciedlenie w WSO i kształtować filozofię tego dokumentu.
W
§ 3.3
przedstawiono zakres oceniania wewnątrzszkolnego. Dokonując
aktualizacji zapisów w dokumentach prawnych szkoły, wynikających z
§ 3.3
naleŜy zwrócić
uwagę na następujące zmiany:
·
formułowanie wymaga
ń
edukacyjnych
dotyczy przedmiotów obowiązkowych i
nadobowiązkowych i umoŜliwia uzyskiwanie ocen śródrocznych i końcoworocznych, a
więc powinno uwzględniać organizację pracy dydaktycznej, wynikającą z podziału roku
szkolnego
·
w szkołach artystycznych, prowadzących nauczanie przedmiotów ogólnokształcących
wprowadza się obowiązek ustalenia
kryteriów oceniania zachowania
, a z
§ 4.3
wynika
konieczność informowania uczniów i rodziców o kryteriach i zasadach oceniania
zachowania
·
ocenianie bie
Ŝą
ce,
ś
ródroczne i ko
ń
coworoczne
dotyczy przedmiotów obowiązkowych i
nadobowiązkowych,
a
w
szkołach
prowadzących
nauczanie
przedmiotów
ogólnokształcących, równieŜ zachowania
·
ocenianie bie
Ŝą
ce i
ś
ródroczne odbywa si
ę
wg skali
i w formach przyjętych przez daną
szkołę, natomiast ocenianie końcoworoczne wg skali o której mówi rozporządzenie. W
związku z tym, w szkołach, w których skala ocen bieŜących i śródrocznych róŜni się od
skali ocen końcoworocznych, istnieje konieczność określenia sposobu przeliczania i
równowaŜenia tych ocen
·
w wewnątrzszkolnym systemie oceniania, zwanym dalej WSO powinny znaleźć się
informacje dotyczące
trybu i warunków poprawiania semestralnych i
ko
ń
coworocznych ocen klasyfikacyjnych z przedmiotów obowi
ą
zkowych i
nadobowi
ą
zkowych
. Nie przewiduje się moŜliwości poprawiania ocen uzyskanych w
trybie egzaminu promocyjnego oraz końcoworocznej oceny zachowania. W
rozporządzeniu zapisano równieŜ moŜliwość odwołania się od końcoworocznej oceny
klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych lub zachowania, jeśli uczeń lub jego rodzice uznają,
Ŝe była ona wystawiona niezgodnie z przepisami prawa. Są to jednak odmienne sytuacje.
Pierwsza z nich dotyczy oceny ustalonej zgodnie z zasadami rozporządzenia i WSO, którą
uczeń chce poprawić, druga natomiast dotyczy trybu odwoławczego.
·
Dotychczasowe rozporządzenie nakładało na nauczycieli obowiązek informowania
uczniów i rodziców o wymaganiach edukacyjnych. Nowe rozporządzenie wnosi
konieczność
sformułowania warunków i sposobu przekazywania rodzicom
informacji o post
ę
pach i trudno
ś
ciach.
W WSO powinny zatem znaleźć się zapisy
dotyczące terminów, miejsca, sposobu i zakresu informacji jakie szkoła jest zobowiązana
3
przedstawić rodzicom lub prawnym opiekunom (nie dotyczy szkół policealnych i
pomaturalnych)
W
§ 4.1
rozporządzenia o ocenianiu, klasyfikacji i promowaniu przedstawiony
jest sposób informowania i zakres informacji, którą nauczyciele szkół artystycznych
zobowiązani są przedstawić uczniowi i jego rodzicom lub opiekunom.
Wprowadzone w tym paragrafie zmiany oznaczają, Ŝe szkoły powinny do
swoich Wewnątrzszkolnych Systemów Oceniania wprowadzić zapisy dotyczące:
·
obowiązku przedstawiania przez nauczycieli na początku roku szkolnego wymagań
edukacyjnych na poszczególne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych i dodatkowych
zajęć edukacyjnych
·
informowania o sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych ( np. prace klasowe,
odpowiedzi ustne, przesłuchania i koncerty, testy, referaty, matury próbne, próbne
egzaminy lub sprawdziany zewnętrzne, badanie wyników nauczania)
·
informowania o procedurze uzyskania wyŜszej, niŜ wystawiona przez nauczyciela, oceny
klasyfikacyjnej
Z powyŜszych zmian wynika konieczność opracowania przez nauczyciela lub
grupę nauczycieli Przedmiotowego Systemu Oceniania – PSO, spójnego z WSO i
rozporządzeniem o ocenianiu, klasyfikacji i promowaniu. Wymagania programowe zawarte
w PSO powinny wynikać z realizowanych przez nauczycieli programów nauczania, a te
muszą być zgodne z Podstawą Programową.
W tym samym paragrafie wprowadzono obowiązek, wg którego nauczyciel, na
podstawie opinii publicznej lub niepublicznej poradni, dostosowuje wymagania do
moŜliwości i potrzeb ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub specyficzne trudności w
uczeniu się. Wynika z tego, Ŝe:
·
nie moŜna zaniŜać wymagań, naleŜy je natomiast dostosować do ucznia
·
podstawą do dostosowania wymagań jest opinia publicznej poradni specjalistycznej.
Dopuszczono równieŜ opinie niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej
W szkołach realizujących kształcenie w zakresie przedmiotów
ogólnokształcących pojawia się obowiązek, aby wychowawcy klas, na początku roku
szkolnego informowali uczniów i rodziców o kryteriach i zasadach oceniania zachowania
oraz warunkach uzyskania wyŜszej niŜ przewidywana końcoworocznej oceny klasyfikacyjnej
zachowania. Prawo uczniów i rodziców do takiej informacji powinno znaleźć się w WSO,
zaś uszczegółowienie zasad i kryteriów w klasowych programach wychowawczych.
W
§ 5
przedstawione są zasady informowania uczniów i ich rodziców o
ocenach i ich uzasadnieniach oraz tryb udostępniania pisemnych prac kontrolnych. Taka
regulacja zobowiązuje do określenia w WSO kryteriów, jakim powinna podlegać praca
pisemna, aby moŜna ja było udostępnić do wglądu uczniom i rodzicom oraz formy wniosku,
trybu jego składania, rozpatrywania i realizacji.
W nowym rozporządzeniu dotyczącym oceniania nie znalazło się stwierdzenie,
ze wszystkie oceny ucznia wpisuje się do dziennika lekcyjnego. UmoŜliwia to
wprowadzenie innych dokumentów niŜ dzienniki lekcyjne np. karty oceny róŜnych
aktywności ucznia, protokoły egzaminacyjne oraz pozwala na modyfikację istniejących juŜ
form dokumentowania osiągnięć edukacyjnych ucznia. Wszystkie wprowadzone przez szkołę
zmiany powinny zostać przedstawione w WSO.
W
§ 7
znalazły się dwie zmiany. Pierwsza z nich informuje, Ŝe w statucie
szkoły moŜna wskazać przedmioty nadobowiązkowe, z których ocena moŜe mieć formę
zaliczenia. W drugiej przedstawiono skalę ocen klasyfikacyjnych końcoworocznych,
wykreślając zamieszczone w rozporządzeniu z dnia 6 lutego 2002 bardzo ogólne wymagania
edukacyjne na poszczególne oceny. Wymagania te mają obowiązek sprecyzować i ogłosić
nauczyciele poszczególnych przedmiotów na początku roku szkolnego.
4
W
§ 8.2
zamieszczono nową, rozszerzoną skalę ocen końcoworocznych
zachowania, dodając ocenę bardzo dobrą i naganną. Dostosowując WSO do nowego
rozporządzenia naleŜy pamiętać o modyfikacji kryteriów i zasad oceniania zachowania, tak
by odpowiadały one nowowprowadzonej skali ocen zachowania. RównieŜ tryb uzyskiwania
wyŜszej niŜ przewidywana, oceny zachowania powinien uwzględniać sześciostopniową skalę
ocen.
Kolejne zmiany zawarte w
§ 9
dotyczą zakresu i sposobu prowadzenia
klasyfikacji. W związku z tym modyfikacje wprowadzone na podstawie niniejszego
rozporządzenia do WSO powinny dotyczyć:
·
zakresu przedmiotów,
z których ocena klasyfikacyjna ustalana jest przez nauczyciela
prowadzącego dane zajęcia edukacyjne. W rozporządzeniu z dnia 6 lutego 2002 r w
§ 9.1
opisany jest tryb ustalania oceny klasyfikacyjnej z praktyk zawodowych. Skreślenie tego
zapisu w nowym rozporządzeniu pozwala zrezygnować z prowadzenia praktyk
zawodowych (o ile nie są umieszczone w ramowym planie nauczania dla danej szkoły
jako przedmioty obowiązkowe) lub potraktować je jako zajęcia nadobowiązkowe (o ile są
umieszczone w statucie danej szkoły jako przedmioty nadobowiązkowe), z których ocena
klasyfikacyjna ma formę zaliczenia.
·
zakresu przedmiotów
, z których ocena końcoworoczna ustalona jest w trybie egzaminu
promocyjnego. W szkołach muzycznych I stopnia mogą to być tylko przedmioty
wymienione
§ 9.2
czyli instrument główny.
Natomiast w pozostałych szkołach
artystycznych ustalanie ocen końcoworocznych w trybie egzaminu promocyjnego moŜe
dotyczyć
takŜe
innych
przedmiotów
np.
zespołów
kameralnych
lub
fortepianu
obowiązkowego, o ile taka moŜliwość zostanie zapisana w statucie szkoły.
·
zasad oceniania przez komisje powołane do przeprowadzenia egzaminów
promocyjnych
. W
§ 9.7
scedowano na szkołę ustalenie zasad oceniania stosowanych
podczas egzaminów promocyjnych, zobowiązując jednakŜe by komisje egzaminacyjne
uwzględniały jakość wykonania artystycznego i wysiłek ucznia. Przyjęte w danej szkole
zasady oceniania egzaminów promocyjnych powinny być zapisane w WSO.
·
terminów egzaminów promocyjnych,
które wyznacza dyrektor szkoły -
§ 9.9
§ 10
rozporządzenia w sprawie oceniania, klasyfikacji i promowania zawiera
zmiany odnoszące się do warunków klasyfikowania uczniów szkół artystycznych. Dotyczą
one głównie:
·
czasu nieobecno
ś
ci ucznia na zaj
ę
ciach edukacyjnych,
który uniemoŜliwia
nauczycielowi ustalenie oceny klasyfikacyjnej. Rozporządzenie z dnia 6 lutego 2002 r
mówiło o nieobecnościach przekraczających połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia
w szkolnym planie nauczania. Nowe rozporządzenie pozwala szkole zapisać w jej statucie
równieŜ inny wymiar czasu nieobecności np. wynikający ze specyfiki przedmiotu
·
terminu egzaminu klasyfikacyjnego,
który ustala dyrektor szkoły
·
trybu prowadzenia egzaminu klasyfikacyjnego,
który powinien być określony w
statucie szkoły. To stwierdzenie daje szkole moŜliwość wprowadzenia własnych
rozwiązań w tym zakresie.
·
protokołu egzaminu klasyfikacyjnego,
który powinien zawierać skład komisji lub imię i
nazwisko nauczyciela egzaminatora, termin, pytania lub
program – je
ś
li egzamin
dotyczy przedmiotu praktycznego
oraz ocenę
·
uczniów, którzy nie zostali sklasyfikowani.
W dokumentacji przebiegu nauczania
wpisuje się im zamiast oceny „nieklasyfikowany”. Jeśli uczeń nie został sklasyfikowany
w wyniku klasyfikacji końcoworocznej to powinien być traktowany jak uczeń, który z
danego przedmiotu uzyskał ocenę niedostateczną, z czego wynikają wszystkie opisane
niniejszym rozporządzeniem konsekwencje.
5
Procedura promowania uczniów (poza uczniami klas I–III ogólnokształcącej
szkoły muzycznej I stopnia) w szkołach artystycznych przedstawione jest w
§ 16
.
Podstawową zmiana jest wprowadzenie do nowego rozporządzenia warunków, które musi
spełnić uczeń, by uzyskać promocję do klasy wyŜszej z wyróŜnieniem. Są to:
·
średnia ocen z obowiązkowych zajęć edukacyjnych nie niŜsza niŜ 4,75
co najmniej bardzo dobra ocena zachowania w szkołach prowadzących zajęcia
edukacyjne z przedmiotów ogólnokształcących
Ponadto rozporządzenie pozostawia szkole swobodę w formułowaniu dodatkowych
wymagań dotyczących promowania z wyróŜnieniem, pod warunkiem, Ŝe są one
umieszczone w statucie szkoły np. minimalna ocena z przedmiotu głównego.
Kolejny paragraf dotyczy trybu prowadzenia egzaminu poprawkowego. Zmiany
dotyczą sposobu ustalenia terminu egzaminu i struktury protokołu. W
§ 17.5
podane są:
termin egzaminu poprawkowego, który powinien być wyznaczony nie później niŜ w ostatnim
tygodniu ferii zimowych lub letnich zaś w
§ 17.9
informacja, Ŝe w protokole z egzaminu
poprawkowego (tak jak w kaŜdym protokole z egzaminu komisyjnego) powinny znaleźć się
pytania egzaminacyjne lub
program.
WaŜną zmianą wprowadzoną rozporządzeniem w
§ 18
do procedur oceniania,
klasyfikowania i promowania jest moŜliwość odwołania się ucznia lub jego rodziców od
ustalonej oceny klasyfikacyjnej, o ile uwaŜają oni, Ŝe ocena została ustalona niezgodnie z
przepisami prawa. Z tej nowelizacji wynika konieczność zapisania w WSO informacji
dotyczących:
·
·
ostatecznego terminu zgłaszania zastrze
Ŝ
e
ń – do 7 dni po zakończeniu zajęć
dydaktyczno – wychowawczych
·
sposobu ustalania przez komisj
ę
powołan
ą
przez dyrektora szkoły ostatecznej
oceny klasyfikacyjnej –
jeśli zastrzeŜenia dotyczą oceny z zajęć edukacyjnych to
komisja przeprowadza sprawdzian umiejętności i wiadomości w róŜnej formie, jeśli zaś
oceny zachowania to komisja ustala ostateczną ocenę poprzez głosowanie
·
składu komisji,
który róŜni się w zaleŜności od tego czy zastrzeŜenia dotyczą oceny z
zajęć edukacyjnych czy oceny zachowania
·
wysoko
ś
ci oceny ustalonej w trybie odwoławczym,
która nie moŜe być niŜsza niŜ
ustalona wcześniej ocena
·
struktury protokołu z prac komisji,
która róŜni się w zaleŜności od tego czy
zastrzeŜenia dotyczą oceny z zajęć edukacyjnych czy oceny zachowania. Protokół
powinien stanowić załącznik do arkusza ocen
W ostatnim paragrafie -
§ 22,
rozdziału drugiego podane są warunki jakie powinien
spełnić uczeń klasy programowo najwyŜszej by ukończyć szkołę z wyróŜnieniem. Są to:
·
średnia ocen ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych realizowanych w ciągu
całego cyklu nauczania - nie niŜsza niŜ 4,75
·
co najmniej bardzo dobra ocena zachowania w szkołach prowadzących zajęcia
edukacyjne z przedmiotów ogólnokształcących
Ponadto rozporządzenie pozostawia szkole swobodę w formułowaniu dodatkowych
wymagań dotyczących promowania z wyróŜnieniem np. minimalna ocena z przedmiotu
głównego, pod warunkiem, Ŝe są one umieszczone w statucie szkoły.
4.
Rozdział 3 - Egzamin dyplomowy
Egzamin dyplomowy jest formą komisyjnej oceny poziomu przygotowania
zawodowego uczniów klas programowo najwyŜszych w ogólnokształcących szkołach
muzycznych II stopnia, szkołach muzycznych II stopnia, ogólnokształcących szkołach sztuk
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • happyhour.opx.pl
  • Tematy

    Cytat


    Facil(e) omnes, cum valemus, recta consili(a) aegrotis damus - my wszyscy, kiedy jesteśmy zdrowi, łatwo dajemy dobre rady chorym.
    A miłość daje to czego nie daje więcej niż myślisz bo cała jest Stamtąd a śmierć to ciekawostka że trzeba iść dalej. Ks. Jan Twardowski
    Ad leones - lwom (na pożarcie). (na pożarcie). (na pożarcie)
    Egzorcyzmy pomagają tylko tym, którzy wierzą w złego ducha.
    Gdy tylko coś się nie udaje, to mówi się, że był to eksperyment. Robert Penn Warren