Filozofia jest sztuką życia. Cyceron

Odpowiedzi CKE 2005 Oryginalny ...

Odpowiedzi CKE 2005 Oryginalny arkusz maturalny 1-ZP WOS, Matura

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE
ARKUSZ I
MODEL ODPOWIEDZI I SCHEMAT OCENIANIA
Zasady oceniania:
• za rozwiązanie zadań z arkusza I można uzyskać maksymalnie 100 punktów,
• model odpowiedzi uwzględnia jej zakres merytoryczny, ale nie jest ścisłym wzorem
sformułowania (poza odpowiedziami jednowyrazowymi i do zadań zamkniętych),
uznaje się każdą inną pełną i poprawną merytorycznie odpowiedź, przyznając za nią
maksymalną liczbę punktów,
• za odpowiedzi do poszczególnych zadań przyznaje się wyłącznie pełne punkty,
• za zadania otwarte, oceniane w skali 0 –1 punkt przyznaje się wyłącznie za odpowiedź
w pełni poprawną,
• za zadania, za które można przyznać więcej niż jeden punkt, przyznaje się tyle
punktów, ile prawidłowych elementów odpowiedzi (zgodnie z wyszczególnieniem
w kluczu) przedstawił zdający,
• jeśli podano więcej odpowiedzi (argumentów, cech itp.) niż wynika z polecenia
w zadaniu, ocenie podlega tylko tyle kolejnych odpowiedzi (liczonych od pierwszej),
ile jest w poleceniu,
• jeżeli podane w odpowiedzi informacje (również dodatkowe, które nie wynikają
z polecenia w zadaniu) świadczą o zupełnym braku zrozumienia omawianego
zagadnienia i zaprzeczają udzielonej prawidłowej odpowiedzi, odpowiedź taką należy
ocenić na zero punktów,
• informacje podane w nawiasach kwadratowych mają charakter uzupełniający
lub alternatywny.
Schemat punktowania
Nr
zadania
Model odpowiedzi
Zasady
przyznawania
punktów
Punkty
za
zadanie
1.
b)
1
2.
c)
1
3.
b)
1
4.
c)
1
5.
Instytucje władzy
1
6.
Prawa I generacji:
prawo do sądu,
prawo do wolnych wyborów,
prawo do własności,
prawo do obywatelstwa.
Prawa II generacji:
prawo do ochrony zdrowia,
prawo do urlopu i wypoczynku,
prawo do wolnych związków
zawodowych,
Zasady zaliczania:
za 2 i 3 poprawnie
wpisane prawa – 1
pkt,
za 4 i 5 – 2 pkt,
za 6 i 7 – 3 pkt,
za 8 i 9 – 4 pkt,
za 10 – 5 pkt,
za 11 i 12 – 6 pkt.
0 – 6
1
Schemat punktowania
Nr
zadania
Model odpowiedzi
Zasady
przyznawania
punktów
Punkty
za
zadanie
prawo do nauki,
prawo do korzystania z dóbr kultury
prawo do własności.
Prawa III generacji:
prawo do życia w pokoju,
prawo do zdrowego środowiska
naturalnego,
prawo do rozwoju
prawo do korzystania z dóbr kultury.
7.
a) – P
b) - P
c) - F
d) - P
e) – F
3 pkt - za 5
2 pkt - za 4
1 pkt - za 2
0 – 3
8.
a) - F
b) - P
c) - F
d) - P
e) – F
3 pkt - za 5
2 pkt - za 4
1 pkt - za 2
0 –3
9.
a) - 3
b) - 4
c) - 2
d) – 5
1 pkt - za każde
prawidłowe
połączenie.
0 –4
10.
a) - 2
b) - 5
c) - 4
d) – 3
1 pkt - za każde
prawidłowe
połączenie.
0 – 4
11.
a) - 3
b) - 1
c) - 2
d) - 5
1 pkt - za każde
prawidłowe
połączenie.
0 – 4
12.
a) Trybunał Konstytucyjny
b) Trybunał Stanu
c) Wojewódzki Sąd Administracyjny
[Sąd Administracyjny, sąd administracyjny]
d) Sąd Najwyższy
1 pkt - za każdą
prawidłową
odpowiedź.
0 – 4
13.
a) od chwili urodzenia [warunkowo od chwili
poczęcia, o ile urodzi się żywe; dopuszcza się
też zapis „0”]
b) ukończone 13 lat, [13]
c) ukończone 18 lat, [18]
1 pkt - za każdą
prawidłową
odpowiedź.
0 – 3
2
Schemat punktowania
Nr
zadania
Model odpowiedzi
Zasady
przyznawania
punktów
Punkty
za
zadanie
14.
1.a) istotą tej zasady jest, np.:
podział (władza ustawodawcza,
wykonawcza i sądownicza),
równowaga władz,
wzajemna kontrola,
niezależność,
hamowanie.
2 pkt
0 – 5
po 1 pkt za jedną
cechę,
1.b) np.: zapobiega władzy absolutnej [brak
dominacji jednej władzy nad drugą]
1 pkt
Uwaga: należy uznać każde inne poprawne
sformułowanie wyrażające tę samą myśl,
o ile nie dubluje odpowiedzi z podpunktu a).
2. Karol Monteskiusz (możliwa pisownia
w języku francuskim) – wiek XVIII
1 pkt - za imię i
nazwisko
1 pkt - za wiek
15.
1) Rada Ministrów [rząd]
1 pkt
0 – 5
2) Senat
1 pkt
3) Prezydent RP [prezydent]
1 pkt
4) grupa [co najmniej] 15 posłów, [posłowie,
komisje sejmowe,]
1 pkt
5) grupa [co najmniej] 100 tys. obywateli
1 pkt
16.
Utrzymywanie sieci wodociągowej.
0 – 1
17.
Dochody własne – obchody święta miasta
Subwencje – prowadzenie szkół
Dotacje celowe – wydawanie dowodów
osobistych.
1 pkt - za każdą
prawidłową
odpowiedź
0 – 3
18.
1. [była] Jugosławia,[Nowa Jugosławia, Serbia
i Czarnogóra, Serbia]
Konflikt, np.:
Serbowie - Albańczycy z Kosowa,
Serbowie - Chorwaci, Bośniacy
muzułmanie - Serbowie,
1 pkt - za
wymienienie
jednego państwa
0 – 6
1 pkt - za
wskazanie obu
stron konfliktu
(Uwaga: uznajemy
również nazwy
wymienione po
przecinku)
2. Irak
konflikt, np.:
Irak - Kuwejt,
reżim S. Husajna - koalicja państw [pod egidą
USA lub wymienienie min. 2 państw],
[szyici - sunnici, reżim S. Husajna -
Kurdowie]
3. Afganistan
konflikt, np.:
3
Schemat punktowania
Nr
zadania
Model odpowiedzi
Zasady
przyznawania
punktów
Punkty
za
zadanie
Talibowie [Islamski Ruch Afganistanu
„Taliban”] - mudżahedini, [plemiona
pasztuńskie, opozycyjne plemiona afgańskie]
lub Talibowie - koalicja państw NATO [pod
egidą USA]
Uwaga: w przypadku, gdy zdający źle
zidentyfikuje państwo, a poda poprawnie
strony tylko konfliktu – nie przyznajemy
punktów.
a) 1
19.
1 pkt
0 – 6
b) wpis do ewidencji [partii politycznych
dokonany przez sąd okręgowy, sąd, Krajowy
Rejestr Sądowy],
1 pkt
c) sąd [okręgowy]
- jeżeli zgłoszenie jest niezgodne z przepisami
prawa,
- jeżeli Trybunał Konstytucyjny stwierdzi
sprzeczność celów [zapisanych w statucie]
partii z konstytucją,
- jeżeli Trybunał Konstytucyjny stwierdzi
sprzeczność zasad [zapisanych w statucie]
partii z konstytucją,
- przyczyny materialne (np. odwoływanie się
do ideologii rasistowskich, faszystowskich)
2 pkt
(1 pkt za nazwę
organu oraz 1 pkt
za
dwie
przyczyny)
d)
1 pkt - za
wymienienie
5 – 6 sposobów,
• składki członkowskie
• darowizny
• spadki
• dochody z majątku
• zapisy
• dotacje
• subwencje
• kredyty bankowe
Uwaga: za poprawne należy uznać także
sposoby finansowania wymienione w art.
24.4, 24.5, 24.7.
2 pkt - za
wymienienie
7 sposobów.
4
Schemat punktowania
Nr
zadania
Model odpowiedzi
Zasady
przyznawania
punktów
Punkty
za
zadanie
20.
a) cztery państwa: Niemcy, Francja, Wielka
Brytania, Włochy
2 pkt - za
wymienienie
czterech nazw,
1 pkt - za
wymienienie
trzech nazw.
0 – 5
b) Przyjęcie postanowień Konstytucji UE
oznaczałoby wzrost siły głosu Polski o [0,24
punktu procentowego] [w porównaniu do
ustaleń traktatu nicejskiego]
1 pkt - za
wskazanie
prawidłowej
zmiany pozycji
Polski
będzie realna groźba dyktatu najsilniejszych
państw [Niemcy, Francja] przy wcześniejszej
względnej równowadze [liczby głosów].
Uwaga: należy uznać wszystkie inne podobnie
sformułowane odpowiedzi.
2 pkt - za
pełne
uzasadnienie
stanowiska Polski,
1 pkt - za
częściowe
uzasadnienie.
21.
Źródło A.
a) opinia pozytywna [przeważa pozytywna]
0 – 8
1 pkt
b) 52
1 pkt
c) pozytywna ocena
- np. doprowadzenie do zmian ustrojowych w
Polsce i odzyskanie suwerenności przez Polskę
negatywna ocena
- np. nadmierne upolitycznienie związków
zawodowych, w latach 90. wysokie koszty
transformacji ustrojowej
4 pkt
(po 1 punkcie za
podanie każdej
przyczyny)
Źródło B.
a) pozytywnie [72%]
1 pkt
b) np. duża część członków byłej PZPR
skorzystała na przemianach ustrojowych i
społeczno-gospodarczych.
Uwaga: należy uwzględnić wszelkie inne
poprawne merytorycznie odpowiedzi.
1 pkt
22.
1. O
1 pkt
0 - 8
2. O
1 pkt
3. F
1 pkt
4. O
1 pkt
5. O
1 pkt
6. F
1 pkt
7. O
1 pkt
8. F
1 pkt
5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • happyhour.opx.pl
  • Tematy

    Cytat


    Facil(e) omnes, cum valemus, recta consili(a) aegrotis damus - my wszyscy, kiedy jesteśmy zdrowi, łatwo dajemy dobre rady chorym.
    A miłość daje to czego nie daje więcej niż myślisz bo cała jest Stamtąd a śmierć to ciekawostka że trzeba iść dalej. Ks. Jan Twardowski
    Ad leones - lwom (na pożarcie). (na pożarcie). (na pożarcie)
    Egzorcyzmy pomagają tylko tym, którzy wierzą w złego ducha.
    Gdy tylko coś się nie udaje, to mówi się, że był to eksperyment. Robert Penn Warren