Filozofia jest sztuką życia. Cyceron

Odpowiedzi CKE 2006 Probna matura ...

Odpowiedzi CKE 2006 Probna matura Arkusz PR Polski, J. polski, Matura, Arkusze CKE - Próbna matura 2006

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Próbny egzamin maturalny z języka polskiego
Poziom rozszerzony
1
OCENIANIE ARKUSZA
POZIOM ROZSZERZONY
Zadanie sprawdzające rozumienie czytanego tekstu
Przybory człowieka myślącego.
Model zawiera przewidywane odpowiedzi. Odpowiedzi ucznia mogą przybierać różną formę
językową, ale ich sens musi być synonimiczny wobec modelu. Oceniając pracę ucznia, należy
stosować punktację z modelu.
Uwaga:
Za pełną odpowiedź przyznaje się maksymalną liczbę punktów, za niepełną –
wskazaną w rubryce „punkty cząstkowe”. Nie należy przyznawać połówek punktów. Za brak
odpowiedzi lub odpowiedź błędną nie przyznaje się punktów.
Nr
zadania
Odpowiedzi
Maks. liczba
punktów
Punkty
cząstkowe
- antytetyczność
- ironia
- technika„persony”
- moralizm
1
1
0
Technika
lirycznego monologu
dramatycznego
Technika
„persony” poetyckiej
2
Mówiący bohater jest
kimś zupełnie innym
niż autor.
Mówiący bohater reprezentuje
autora (jest jego maską).
1
0
Uwaga: punkty przyznajemy za pełną odpowiedź
.
Dystans między bohaterem a autorem w każdym
wierszu jest inny.
- Pan Cogito raz jest podmiotem lirycznym (mówi
w pierwszej osobie), a raz bohaterem (o którym
opowiada trzecioosobowy narrator).
- Jako pierwszoosobowy podmiot liryczny
pan Cogito czasem wyraża poglądy autora wprost,
a czasem jest traktowany autoironicznie.
Uwaga: wystarczy jedna odpowiedź.
3
1
1
4
odtwórca głównej roli (główny bohater)
1
0
- Panu Cogito brak jasności (pewności,
zdecydowania).
- Panu Cogito brak logiki (jest pełen sprzeczności).
Uwaga: punkt przyznajemy za odpowiedź pełną.
5
1
0
6
sumienie
1
0
7
Na tym, że bohater
pozornie
chce zniechęcić
czytelników do tego, do czego ich nakłania.
1
0
8
A
1
0
9
wartościuje negatywnie (wyraża ironię)
1
0
Istotą poprawnej odpowiedzi jest wskazanie na ich
funkcję ilustracyjną w stosunku do wyżej
przedstawionego wywodu.
10
1
0
razem
10
2
Próbny egzamin maturalny z języka polskiego
Temat 1.
Dwa obrazy wojny – dwa sposoby mówienia o niej. Dokonaj analizy
porównawczej poniższych fragmentów
Potopu
Henryka Sienkiewicza
i
Pamiętnika z powstania warszawskiego
Mirona Białoszewskiego.
I.
ROZWINIĘCIE TEMATU (można otrzymać maksymalnie 26 punktów)
Punktacja
1. Cechy wspólne obu obrazów, np.:
0-4
a. bohateramisą ludzie zjednoczeni w sytuacji zagrożenia,
b. pociski powodujące zniszczenie,
c. wyeksponowanie efektów dźwiękowych,
d. apokaliptyczna groza, przerażenie,
e. motywpieśni religijnej i modlitwy.
Potop
2. Sytuacja, np.:
0-3
a. ostrzał oblężonego klasztoru,
b. symbolika Jasnej Góry,
c. bohater zbiorowy: obrońcy klasztoru,
d. heroizm obrońców: wszyscy (również ludność cywilna) biorą udział w walce,
e. rolapieśni religijnej.
3. arrator, np.:
0-2
a. trzecioosobowy,spozaświata przedstawionego,
b. ukazuje całościowy obraz,
c. oceniarzeczywistość przedstawioną.
4. Konwencja epickiej opowieści.
0-1
5. Styl uwznioślający, (bogactwo środków stylistycznych).
0-1
a. wielość tropów stylistycznych (metafory, epitety i porównania),
b. antropomorfizacja,
c. porównaniehomeryckie,
d. wyrazy dźwiękonaśladowcze,
e. hiperbole,
f. wykrzyknienie,
g. długie, rozbudowane zdania,
h. rytmizacja zdań (paralelizmy składniowe).
Pamiętnik z powstania warszawskiego
7. Sytuacja, np.:
0-3
a. ostrzał miasta,
b. znaczenie miejsca,
c. bohater zbiorowy: cywile chroniący się w piwnicy,
d. strach, poczucie osaczenia ukrywających się,
e. rolamodlitwy.
8. arrator, np.:
0-2
a. pierwszoosobowy (uczestnik wydarzeń; elementy autokomentarza),
b. subiektywny, emocjonalny,
c. ukazujerzeczywistość fragmentarycznie,
d. dostrzeganie szczegółów podkreślające realizm.
Poziom rozszerzony
6.
argumenty, np.:
0-2
Próbny egzamin maturalny z języka polskiego
3
9. Konwencja wspomnienia. 0-1
10. Styl deheroizujący prezentowaną sytuację (naśladowanie języka mówionego). 0-1
11.
argumenty, np.:
0-2
a. niewiele tropów stylistycznych,
b. neologizmy dźwiękonaśladowcze,
c. formy bezosobowe, podkreślające zbiorowy charakter opisywanych przeżyć,
d. rzeczowniki odczasownikowe,
e. krótkie, proste zdania,
f. równoważniki zdań,
g. anakoluty,
h. elementy języka potocznego,
i. groteskowe zestawienia (np. różańce–zacierki).
12. Podsumowanie 4
pełne podsumowanie
(np.: dostrzeżenie związku między charakterem obrazu wojny
a zastosowaną konwencją oraz interpretacja różnic między fragmentami we właściwym
kontekście), 4
niepełne podsumowanie
(np.: dostrzeżenie związku między charakterem obrazu wojny
a sposobami mówienia o niej; dostrzeżenie różnic między porównywanymi fragmentami),
(2)
próba podsumowania
(np.: dostrzeżenie różnic między porównywanymi fragmentami).(1)
Temat 2.
Kontrast jako sposób wyrażania refleksji o świecie i człowieku.
Zanalizuj i zinterpretuj wiersz Wisławy Szymborskiej
Dom wielkiego
człowieka.
I.
ROZWINIĘCIE TEMATU (maksymalnie 26 punktów)
Punktacja:
1. Wstępne rozpoznanie całości, np.:
0-1
a. typ wiersza charakterystyczny dla poezji współczesnej (wiersz wolny),
b. wiersz o przemianie kulturowej, jaka zaszła w II połowie XX wieku.
2. Rozpoznanie nadawcy, np.:
0-1
a. nie ujawnia się wprost (liryka pośrednia),
b. jest jednym ze zwiedzających muzeum (
wchodzimy
).
3. Rozpoznanie przedstawionej sytuacji – zwiedzania muzeum
.
0-1
4.
argumenty, np.:
0-1
a. wypowiedzi przewodnika,
b. porządek zwiedzania (wejście do domu, kolejne pomieszczenia, ogród
za domem).
Analiza ukształtowania wypowiedzi
5. Kontrast między światem przeszłości a współczesnym. 0-1
6.
argumenty (różne płaszczyzny kontrastu), np.:
0-5
a. przestrzeń (dom – mieszkanie w blokowisku; pokoje wypełnione oswojonymi
sprzętami – pustka standardowo umeblowanych mieszkań),
b. przedmioty (tworzone „na miarę” – produkowane masowo; szlachetne –
tandetne, trwałe – jednorazowe),
c. relacje międzyludzkie (ludzie znani – obcy; zindywidualizowani –
anonimowi),
d. samopoczucie (poczucie bezpieczeństwa – poczucie osaczenia; zaufanie
do Boskiego porządku świata – poczucie zagrożenia),
e. śmierć (wśród bliskich w domu – osamotniona w szpitalu).
Poziom rozszerzony
4
Próbny egzamin maturalny z języka polskiego
7. Ironia.
0-1
8.
argumenty, np.:
0-1
a. „wielkość” bohatera zestawiona ze zwykłością jego codziennego życia,
b. groteskowe cechy kultu wielkich ludzi i funkcjonowania muzeów ku ich czci,
9. Język potoczny.
0-1
10. Środki językowe podkreślające kontrasty, np.:
0-2
a. przeciwstawienia,
b. formuły przeczące,
c. wykorzystanie partykuły „jeszcze”.
11. Środki językowe kreujące sytuację, np.:
0-3
a. anafory,
b. zaimki wskazujące,
c. charakterystyczne słownictwo (
złotymi zgłoskami, nie dotykać
),
d. wyliczenia.
12. Wykorzystanie w odczytaniu utworu miejsc znaczących, np.:
0-4
a. interpretacja tytułu,
b. interpretacja dwóch pytań w środkowej części wiersza,
c. interpretacja metafory
życie wielokrotnego użytku
,
d. interpretacja zakończenia.
13. Podsumowanie
4

pełne podsumowanie
(np.: odczytanie refleksji mówiącej o sytuacji człowieka
w zdegradowanym świecie i interpretacja jej we właściwym kontekście;
dostrzeżenie związku ukształtowania tekstu z jego przesłaniem), (4)

częściowe podsumowanie
(np.: odczytanie refleksji mówiącej o sytuacji człowieka
w zdegradowanym ś iecie),
(2)

próba odczytania przesłania wiersza
.
(1)
II.
KOMPOZYCJA (maksymalnie 2
punkty)
Punktacja
Kompozycję wypracowania ocenia się wtedy, gdy przyznane zostały punkty za rozwinięcie tematu.
− podporządkowana zamysłowi funkcjonalnemu wobec tematu, spójna wewnętrznie,
przejrzysta i logiczna; pełna konsekwencja w układzie graficznym,
2
− uporządkowana wobec przyjętego kryterium, spójna; graficzne wyodrębnienie
głównych części.
1
Uwaga: jeśli powyższe kryteria nie zostały spełnione, nie przyznaje się punktów.
III. STYL (maksymalnie 2 punkty)
− jasny, żywy, swobodny, zgodny z zastosowaną formą wypowiedzi; urozmaicona
leksyka,
2
− zgodny z zastosowaną formą wypowiedzi, na ogół jasny; wystarczająca leksyka.
1
Uwaga: jeśli powyższe kryteria nie zostały spełnione, nie przyznaje się punktów.
IV. JĘZYK (maksymalnie 8 punktów)
− język w całej pracy komunikatywny, poprawna, urozmaicona składnia, poprawne:
słownictwo, frazeologia i fleksja,
8
− język w całej pracy komunikatywny, poprawne: składnia, słownictwo,
frazeologia i fleksja,
5
− język w całej pracy komunikatywny, poprawna fleksja, w większości
poprawne składnia, słownictwo i frazeologia,
3
Poziom rozszerzony
Próbny egzamin maturalny z języka polskiego
5
− język w pracy komunikatywny mimo błędów składniowych, słownikowych,
frazeologicznych i fleksyjnych.
1
Uwaga: jeśli powyższe kryteria nie zostały spełnione, nie przyznaje się punktów.
V. ZAPIS (maksymalnie 2 punkty)
− bezbłędna ortografia;
poprawna interpunkcja (nieliczne błędy),
2
− poprawna ortografia (nieliczne błędy różnego stopnia);
na ogół poprawna interpunkcja.
1
Uwaga: jeśli powyższe kryteria nie zostały spełnione, nie przyznaje się punktów.
VI. SZCZEGÓLNE WALORY PRACY
0-4
Poziom rozszerzony
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • happyhour.opx.pl
  • Tematy

    Cytat


    Facil(e) omnes, cum valemus, recta consili(a) aegrotis damus - my wszyscy, kiedy jesteśmy zdrowi, łatwo dajemy dobre rady chorym.
    A miłość daje to czego nie daje więcej niż myślisz bo cała jest Stamtąd a śmierć to ciekawostka że trzeba iść dalej. Ks. Jan Twardowski
    Ad leones - lwom (na pożarcie). (na pożarcie). (na pożarcie)
    Egzorcyzmy pomagają tylko tym, którzy wierzą w złego ducha.
    Gdy tylko coś się nie udaje, to mówi się, że był to eksperyment. Robert Penn Warren