Filozofia jest sztuką życia. Cyceron

obsluga-tachografow-cyfrowych-i-kart-kierowcow

obsluga-tachografow-cyfrowych-i-kart-kierowcow, certyfikat miedzynarodowy

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Obsługa tachografów cyfrowych i kart kierowców
Poradnik Obsługa tachografu cyfrowego został stworzony w celu przybliżenia tematyki
tachografów cyfrowych, wskazuje jakie obowiązki wynikają z posiadania samochodów z
tachografami cyfrowymi, od czego rozpocząć, w co należy się wyposażyć, na co należy zwrócić
uwagę podczas obsługi itd.
- Jeżeli zamówiliśmy samochód z tachografem cyfrowym warto zainteresować się jaki
tachograf zostanie zamontowany, dopuszczone są 4 tachografy: najczęściej spotykany
S
, popularny
, rzadko spotykany
oraz najnowszy
który m.in. oferuje możliwość zdalnego pobierania danych, należy wybrać tachograf, który
będzie łatwy w obsłudze, można stwierdzić, że popularność idzie w parze z łatwością obsługi.
- Zanim odbierzemy samochód z tachografem cyfrowym ze względu na długi czas
oczekiwania należy wyrobić
, czas oczekiwania nie powinien
przekraczać 26 dni ale w szczególnych przypadkach może się wydłużyć. Wszystkie karty
wydaje Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych S.A. Cena za kartę kierowcy to 184,50zł.
1 / 3
 Obsługa tachografów cyfrowych i kart kierowców
Wszelkie informacje, formularze, sposób wypełnienia wniosku o wydanie kart, opłaty itd.
znajdują się na stronie internetowej
.
- Równocześnie w PWPW należy wyrobić
. Cena za kartę firmową to
307,50zł.
- Gdy odbierzemy samochód z tachografem cyfrowym należy skalibrować tachograf w
uprawnionym warsztacie. Technik warsztatowy wpisze do tachografu numer rejestracyjny
samochodu oraz skalibruje tachograf.
- Teraz można umieścić kartę przedsiębiorstwa (zwaną również kartą firmową) w szczelinie
tachografu, nastąpi jej pierwsze zalogowanie - przypisanie danych do naszej firmy oraz
zablokowanie danych przed innymi firmami.
- Warto przeszkolić kierowców z obsługi tachografów, można wysyłać ich na
lub zakupić materiały dydaktyczne do nauki obsługi tachografów.
- Zanim kierowca wyruszy w trasę należy go wyposażyć w
, drukarki termicznej w ilości minimum 3 rolki. Tak aby na każde żądanie funkcjonariusza ITD
kierowca mógł wykonać wydruk.
- Kierowca, który prowadzi pojazd wyposażony w cyfrowe tacho musi posługiwać się kartą
kierowcy, umieszcza ją w lewej szczelinie tachografu. Jeżeli kierowcy prowadzą pojazd w
załodze, zmienik wkłada swoją kartę do prawej szczeliny. Podczas ruchu pojazdu tachograf
automatycznie wpisuje na karcie w lewej szczelinie czynność jazdę, a w prawej czynność
dyspozycyjność.
- Kierowca musi pamiętać, że po zatrzymaniu pojazdu tachograf rejestruje na karcie inną
pracę, aby rozpocząć odpoczynek kierowca musi nacisnąć przycisk czynności zmieniając
rodzaj aktywności na przerwę. W nowszych modelach tachografów jest możliwe takie
ustawienie tachografów aby po zgaszeniu silnika samoczynnie przełączały się na przerwę.
- Wszystkie dane w tachografie np takie jak: wpisy manualne, wydruki, czynności,  są
rejestrowane w
.
- W wyniku oddalenia się od pojazdu, gdy kierowca nie może używać tachografu przy
kolejnym logowaniu karty w tachografie powinien uzupełnić czynności jakie wykonywał od
momentu wyjęcia karty do ponownego włożenia tzn. wykonać wpis manualny (funkcja
tachografu).
- Gdy kierowca rozpoczyna lub kończy dzień pracy powinien w tachograf wprowadzić
symbol odpowiedniego kraju. Można to zrobić podczas wsuwania lub wyjmowania karty, należy
wtedy potwierdzić komunikat z wyborem kraju. Jeżeli karta pozostaje w tachografie symbol
kraju można wybrać przy pomocy odpowiedniej funkcji tachografu. Zatwierdzenie kraju
powoduje wpisanie stanu licznika na kartę.
- Jeżeli na wyświetlaczu tachografu cyfrowego pojawi się komunikat usterki lub zdarzenia
np. przekroczenie prędkości należy go potwierdzić 2 x naciskając przycisk OK.
- Posługiwanie się kartą kierowcy nie zwalnia z obowiązku posiadania zaświadczeń o
nieprowadzeniu pojazdu. Kontroli na drodze podlega bierzący dzień i 28 dni wstecz, do kontroli
2 / 3
 Obsługa tachografów cyfrowych i kart kierowców
czasu pracy kierowca przedstawia kartę kierowcy, wykresówki, zaświadczenia i inne zapisy.
- Przed upływem 28 dnia użytkowania karty kierowcy należy ją odczytać za pomocą
. W celu zabezpieczenia danych przed utratą pobrane pobrane należy przenieść do komputera i
zapisać na bezpiecznym nośniku danych (np. CD). Pobieranie z karty kierowcy powtarzamy
najpóźniej co 28 dni.
- Zanim upłyną 3 miesiące użytkowania tachografu cyfrowego należy odczytać dane z jego
pamięci. Potrzebny będzie kolejny
chyba, że zakupiliśmy
uniwersalny czytnik kart kierowców i tachografów cyfrowych. Z pobranymi danymi z
tachografów postępujemy tak jak z danymi z kart kierowców. Pobieranie z tachografów
cyfrowych powtarzamy najpóźniej co 3 miesiące.
- Legalizacje tachografu cyfrowego należy robić co 2 lata w uprawnionych warsztatach.
3 / 3
  [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • happyhour.opx.pl
  • Tematy

    Cytat


    Facil(e) omnes, cum valemus, recta consili(a) aegrotis damus - my wszyscy, kiedy jesteśmy zdrowi, łatwo dajemy dobre rady chorym.
    A miłość daje to czego nie daje więcej niż myślisz bo cała jest Stamtąd a śmierć to ciekawostka że trzeba iść dalej. Ks. Jan Twardowski
    Ad leones - lwom (na pożarcie). (na pożarcie). (na pożarcie)
    Egzorcyzmy pomagają tylko tym, którzy wierzą w złego ducha.
    Gdy tylko coś się nie udaje, to mówi się, że był to eksperyment. Robert Penn Warren