Filozofia jest sztuką życia. Cyceron

Octavia 06

Octavia 06, SKODA OCTAVIA jpg

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
6.
SILNIK BENZYNOWY
1,6 - 75 kW (AVU, BFQ)
6.1. CHARAKTERYSTYKA OGÓLNA
Konstrukcja tego silnika jest podobna do silnika 1,6 - 74
kW (AKL). Silnik ma taki sam kadłub oraz mechanizmy
korbowe i rozrządu. Najważniejsza różnica to
elektroniczne sterowanie układu chłodzenia, które
umożliwia przy małym obciążeniu silnika utrzymanie
wyższej temperatury cieczy chłodzącej, niż w typowych
silnikach. Gdy obciążenie silnika jest maksymalne,
wówczas temperatura cieczy chłodzącej zostaje obniżona,
co powoduje słabsze podgrzewanie zasysanego powietrza i
w rezultacie lepsze napełnienie cylindrów oraz
zwiększenie mocy.
W pamięci elektronicznego urządzenia sterującego silnika
są zapisane odpowiednie informacje.
Na rysunku 6.1 przedstawiono widok zewnętrzny silnika
1,4 - 75 KW. Charakterystyka tego silnika (przebieg
krzywej mocy i momentu obrotowego w zależności od
prędkości obrotowej) jest przedstawiona na rysunku 6.2.
Silnik ten o oznaczeniu kodowym AVU był produkowany
od września 2000 do maja 2002 roku. Od maja 2002 roku
jest produkowany silnik 0 oznaczeniu BFQ, który ma
lepsze parametry odnośnie do czystości spalin.
W tablicy 6-1 zestawiono podstawowe parametry
techniczne tego silnika.
Rys. 6.1. Silnik 1,6 - 75 kW Rys. 6.2. Charakterystyka silnika 1,6 -75 kW
P - moc, M - moment obrotowy, n - prędkość obrotowa
111
SILNIK BENZYNOWY 1,6 - 75 KW (AVU, BFO)
PODST AWOWE PARAMET RY
SILNIKA 1,6 - 75 KW
Tablica 6-1
Kolektory dolotowe
Kolektory dolotowe są wykonane z tworzywa sztucznego. W
każdym kolektorze jest umieszczona przepustnica sterowana z
wykorzystaniem podciśnienia (ruch przepustnic jest
zsynchronizowany) sygnałami z elektronicznego urządzenia
sterującego silnika. Otwieranie lub zamykanie przepustnicy
powoduje zmianę długości kanału przelotowego w kolektorze.
Parametr
Wartość
Kod silnika
AVU, BFQ
Produkowany od → do
AVU: 09/00 - 05/02
BFQ: 05/02 →
Pojemność skokowa w cm3
1595
Średnica cylindra/skok tłoka
w mm
81,0/77,4
Układ rozrządu
W konstrukcji układu rozrządu duży nacisk położono na
zmniejszenie masy elementów ruchomych. Stąd zawory mają
cienkie trzonki i jedną sprężynę zaworów. Luz zaworów jest
utrzymywany automatycznie przez popychacze hydrauliczne.
Wał rozrządu jest napędzany za pośrednictwem paska
zębatego.
Stosunek skoku tłoka do
średnicy cylindra
0,955
Liczba łożysk głównych wału
korbowego
5
Liczba zaworów w cylindrze
2
Stopień sprężania
10,5
6.3. UKŁAD CHŁODZENIA
Moc maksymalna wg ISO
w kW/obr/min
75/5600 ± 5%
Układ chłodzenia, którego schemat przedstawiono na rysunku
6.3, różni się od typowych układów chłodzenia. Różnice są
następujące: termostat nie jest umieszczony w kadłubie
silnika, lecz znajduje się w rozdzielaczu cieczy chłodzącej, w
pamięci elektronicznego urządzenia sterującego silnika są
zapisane odpowiednie dane do sterowania przepływem cieczy
chłodzącej w zależności od obciążenia silnika.
Moment maksymalny wg ISO
w N · m/obr/min
148/3800
Sonda lambda
2
Paliwo/liczba oktanowa
BB/95
Układ zapłonowo-wtryskowy
SIMOS 3,3
Katalizator w układzie
wylotowym
trójmetaliczny
(platyna, pallad i rod)
6.4. SYSTEM WTRYSKOWO-ZAPŁONOWY
SIMOS 3.3
EU4 AVU: 09/00 - 05/02
EU3 DDK AVU:
09/01 - 11/01
EUH BFQ: 05/02 →
Norma emisji spalin
Silnik 1,6 o mocy 75 kW jest wyposażony w system
wtryskowo-zapłonowy SIMOS 3.3 o wielopunktowym
wtrysku paliwa. Cztery wtryskiwacze są umieszczone w
kolektorach dolotowych. Elektroniczne urządzenie sterujące
wtryskiem jest wyposażone w czujnik mierzący ilość
zasysanego powietrza.
6.2. KADŁUB SILNIKA, UKŁAD TŁOKOWO-
KORBOWY, GŁOWICA I UKŁAD ROZRZĄDU
Kadłub
Kadłub silnika jest wykonany ze stopu aluminium i są w nim
zalane (a więc niewymienne) tuleje cylindrów wykonane z
żeliwa. Bezpośrednio w kadłubie jest umieszczona pompa
cieczy chłodzącej.
Wał korbowy
Wał korbowy, wykonany jako odkuwka ze stali, jest
ułożyskowany na pięciu łożyskach.
Głowica
Głowica jest wykonana jako odlew ze stopu aluminium. Jest to
głowica ośmiokanałowa z poprzecznym przepływem cieczy
chłodzącej. Z jednej strony głowicy są wyprowadzone kanały
dolotowe, a z drugiej - kanały wylotowe. Uszczelnienie
połączenia głowicy z kadłubem silnika zapewnia
wielowarstwowa uszczelka z blachy.
Rys. 6.3. Schemat obiegu cieczy chłodzącej sterowanego elektronicznie
kolor jasnoszary - dopływ,
kolor ciemnoszary - odpływ
1 - zbiornik wyrównawczy, 2 - pompa cieczy chłodzącej, 3 - chłodnica,
4 - chłodnica oleju, 5 - termostat, 6 - chłodnica oleju automatycznej skrzynki
przekładniowej (jeśli jest montowana), 7 - rozdzielacz cieczy chłodzącej
112
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • happyhour.opx.pl
  • Tematy

    Cytat


    Facil(e) omnes, cum valemus, recta consili(a) aegrotis damus - my wszyscy, kiedy jesteśmy zdrowi, łatwo dajemy dobre rady chorym.
    A miłość daje to czego nie daje więcej niż myślisz bo cała jest Stamtąd a śmierć to ciekawostka że trzeba iść dalej. Ks. Jan Twardowski
    Ad leones - lwom (na pożarcie). (na pożarcie). (na pożarcie)
    Egzorcyzmy pomagają tylko tym, którzy wierzą w złego ducha.
    Gdy tylko coś się nie udaje, to mówi się, że był to eksperyment. Robert Penn Warren