Filozofia jest sztuką życia. Cyceron

Octavia 07

Octavia 07, SKODA OCTAVIA jpg

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
7.
SILNIK BENZYNOWY
1,8 - 92 kW (AGN)
7.1. CHARAKTERYSTYKA OGÓLNA
rowy, z rozrządem 2 x OHC (DOHC) i z pięcioma
zaworami w każdym cylindrze. Silnik jest zamontowany z
przodu samochodu, poprzecznie, przed przednim
zawieszeniem i jest pochylony 15° do tyłu i 2° w lewo.
Przebieg krzywych mocy i momentu obrotowego w funkcji
prędkości obrotowej dla silnika modelu 1997 roku jest
przedstawiony na rysunku 7.1, a dla silnika modelu 1998
roku - na rysunku 7.2.
Silnik 1,8 o mocy 92 kW montowany w modelu na rok
1997 w samochodach od modelu 1998 r. został zastąpiony
zmodernizowanym silnikiem o tej samej pojemności, mocy
i oznaczeniu, ale niepochodzącym z grupy silników EA
113.
Silnik 1,8 o mocy 92 kW jest to silnik o zapłonie
iskrowym, rzędowy, czterosuwowy, czterocylind
Rys.7.1. Charakterystyka silnika 1,8-92 kW (AGN model roku 1997)
P - moc, M - moment obrotowy, n - prędkość obrotowa
Rys. 7.2. Charakterystyka silnika 1,8-92 kW (AGN model roku 1998)
P - moc, m - moment obrotowy, n - prędkość obrotowa
8 - Skoda Octavia
113
SILNIK BENZYNOWY 1,8-92 kW (AGN)
Na rysunku 7.3 jest przedstawiony silnik 1,8 - 92 kW w
przekroju.
W tablicy 7-1 zestawiono podstawowe dane techniczne
silnika 1,8 o mocy 92 kW, montowanego w modelu na rok
1997, a w tablicy 7-2 montowanego w modelach od 1998
roku.
PODSTAWOWE PARAMETRY
SILNIKA 1,8 - 92 KW (model 1998 r.)
Tablica 7-2
Parametr
Wartość
Typ silnika
AGN
Pojemność skokowa w cm
3
1781
Średnica cylindra/skok tłoka
w mm
81/86,4
Stosunek skoku tłoka do
średnicy cylindra
1,0667
Stopień sprężania
10,3
Średnie ciśnienie sprężania
w cylindrze (MPa)
1,22
Rys. 7.3. Przekrój silnika 1,8 - 92 kW (AGN)
Rozstaw cylindrów w mm
88
PODSTAWOWE PARAMETRY
SILNIKA 1,8-92 KW (model 1997 r.)
Liczba łożysk głównych wału
korbowego
5
Tablica 7-1
Średnica łożysk głównych wału
korbowego w mm
54
Parametr
Wartość
Oznaczenie silnika (rząd silników
EA 113)
AGN
Średnica łożysk korbowodów
w mm
47,8
Pojemność skokowa w cm
3
1781
Max przeszlifowanie łożysk wału
korbowego w mm
po 0,25
Średnica cylindra/skok tłoka
w mm
81/86,4
Moc maksymalna wg ISO
w kW/obr/min
92/6000
Stosunek skoku tłoka do
średnicy cylindra
1,0667
Maksymalny moment obrotowy
wg ISO w N · m/obr/min
170/4200
Stopień sprężania
10,3:1
Średnie ciśnienie sprężania
w cylindrze (MPa)
1,22
Prędkość obrotowa biegu
jałowego w obr/min
760...880
Rozstaw cylindrów w mm
88
Przygotowanie mieszanki paliwa
wielopunktowy wtrysk
(MPI)
Liczba łożysk głównych wału
korbowego
5
System wtryskowo-zapłonowy
MOTRONIC M3.8.5
Średnica łożysk głównych wału
korbowego w mm
Zapłon
RUV (TEMIC)
54
Świece zapłonowe
BKUR 6 ET 10 (NGK)
Średnica łożysk korbowodów
w mm
47,8
Pojemność układu smarowania
w dm
3
ok. 4,7
Moc maksymalna wg ISO
w kW/obr/min
92/5900
Pojemność układu chłodzenia
w dm
3
ok. 6,3
Maksymalny moment obrotowy
wg ISO w N · m/obr/min
174/3800
Masa silnika w kg
ok. 142
Prędkość obrotowa biegu
jałowego w obr/min
750...850
7.2. KADŁUB SILNIKA
Przygotowanie mieszanki paliwa
wielopunktowy wtrysk
(MPI)
Kadłub silnika jest odlany z żeliwa. Bezpośrednio w
kadłubie są obrobione otwory cylindrów.
7.3. UKŁAD TŁOKOWO-KORBOWY
System wtryskowo-zapłonowy
MOTRONIC M 3.8.2
Świece zapłonowe
BKUR 6 ET 10 (NGK)
Pojemność układu smarowania
w dm
3
ok. 4,7
Wał korbowy
Wał korbowy jest sferycznie odlany ze stali. Ma osiem
przeciwciężarów. Kanały olejowe do łożysk są
poprowadzone poprzecznie. Wal jest podparty na pięciu
łożyskach (rys. 7.4).
Pojemność układu chłodzenia
w dm
3
ok. 6,3
Masa silnika w kg
ok. 142
114
UKŁAD TŁOKOWO-KORBOWY
Rys. 7.4. Układ korbowy silnika 1,8
1 - pompa oleju
2 - śruba mocowania pompy (moment 25 N · m)
3 - koło łańcuchowe napędu pompy oleju
4 - panewki górna i dolna 1., 2., 4. i 5. łożyska głównego
5 - śruby mocujące pokrywy łożysk głównych
6 - pokrywy łożysk głównych
7 - panewka trzeciego łożyska głównego
8 - część koła zamachowego
9 - śruba (najpierw dokręcić momentem 10 N · m i obrócić
jeszcze o 90°)
10 - półpierścienie oporowe wału korbowego
11 - wał korbowy
Rys. 7.5. Uszczelnienie wału korbowego w kadłubie, napęd
pompy oleju, koło zamachowe
1 - śruba mocująca koło zębate (najpierw dokręcić momentem
90 N · m i obrócić jeszcze 0 90°)
2 - koło zębate do napędu wałka rozrządu
3 - śruba pokrywy (moment 15 N · m)
4 - pierścień uszczelniający
5 - pokrywa przednia
6 - kadłub silnika
7 - śruba mocująca koło zamachowe (najpierw dokręcić
momentem 60 N · m i obrócić jeszcze o 180°)
8 - dwuczęściowe koło zamachowe
9 - osłona
10 - pokrywa tylna z pierścieniem uszczelniającym
115
SILNIK BENZYNOWY 1,8 - 92 kW (AGN)
Koło zamachowe
Dwuczęściowe koło zamachowe dobrze pochłania drgania
skrętne, a tym samym zmniejsza hałas, którego źródłem
jest skrzynka przekładniowa. Więcej informacji o
dwuczęściowym kole zamachowym podano w rozdziale
1.4.
Powierzchnia cierna koła zamachowego współpracuje z
tarczą sprzęgła o średnicach 216/155 mm.
osadzone dwa pierścienie uszczelniające i jeden pierścień
zgarniający.
7.4. ZESPÓŁ GŁOWICY, KOLEKTORY
DOLOTOWE I UKŁAD ROZRZĄDU
Głowica
Głowica silnika (rys. 7.6) jest odlana ze stopu aluminium
(AI, Si, Mg). Komory spalania nie są obrabiane. W każdej
komorze spalania są umieszczone dwa zawory wylotowe i
trzy dolotowe (rys. 7.7).
Otwór do wkręcenia świecy zapłonowej ma gwint M14 i
jest wykonany z niewielkim skosem (3°) na środku komory
spalania.
Głowica jest środkowana na kadłubie przez dwa stalowe
kołki i połączona z nim dziesięcioma śrubami. Dla tych
śrub są w głowicę wkręcone specjalne tulejki.
Uszczelka głowicy jest wykonana z czterech warstw
profilowanej blachy (rys. 7.8). Kolejność odkręcania i
dokręcania śrub głowicy jest przedstawiona na rysunku 7.9.
Do głowicy jest przykręcony kolektor paliwa z czterema
wtryskiwaczami paliwa i regulatorem ciśnienia paliwa.
Korbowody i tłoki
Korbowód jest odkuwką ze specjalnej stali. W główce
korbowodu i w tłoku są osadzone sworznie tłoka (puste
wewnątrz), zapewniające przegubowe połączenie obu tych
elementów.
Tłoki
Tłoki są wykonane z obrobionego po odlaniu stopu
lekkiego (AI, Si, Cu, Ni, Mg), a ich płaszcze są grafitowane
w celu zmniejszenia luzów. Takie wykonanie ułatwia
uruchamianie zimnego silnika i powoduje jego cichą i
równomierną pracę. Na powierzchni uszczelniającej tłoka
są wykonane trzypierścieniowe rowki, w których są
Rys. 7.6. Pokrywy i uszczelki zmontowanej głowicy
1 - nakrętka mocowania pokrywy głowicy
2 - korek wlewu oleju
3 - pokrywa głowicy
4 - uszczelka pokrywy głowicy
5 - osłona
6 - kompletna głowica
7 - uszczelka kolektora dolotowego
8 - uszczelka głowicy
9 - śruba rolki napinacza
10 - rolka napinacza
11 - podkładka
12 - uszczelka kolektora wylotowego
13 - śruba głowicy
116
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • happyhour.opx.pl
  • Tematy

    Cytat


    Facil(e) omnes, cum valemus, recta consili(a) aegrotis damus - my wszyscy, kiedy jesteśmy zdrowi, łatwo dajemy dobre rady chorym.
    A miłość daje to czego nie daje więcej niż myślisz bo cała jest Stamtąd a śmierć to ciekawostka że trzeba iść dalej. Ks. Jan Twardowski
    Ad leones - lwom (na pożarcie). (na pożarcie). (na pożarcie)
    Egzorcyzmy pomagają tylko tym, którzy wierzą w złego ducha.
    Gdy tylko coś się nie udaje, to mówi się, że był to eksperyment. Robert Penn Warren