Filozofia jest sztuką życia. Cyceron

Octavia 08

Octavia 08, SKODA OCTAVIA jpg

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
8.
SILNIK BENZYNOWY
1,8 -110 kW (AGU)
8.1. CHARAKTERYSTYKA OGÓLNA
Silnik 1,8 o mocy 110 kW jest to silnik o zapłonie
iskrowym, rzędowy, czterosuwowy, z turbodoładowaniem,
czterocylindrowy, z rozrządem 2 x OHC (DOHC) i z
pięcioma zaworami w każdym cylindrze. Jest
zamontowany z przodu samochodu poprzecznie, przed
przednim zawieszeniem i jest pochylony 15° do tyłu i 2° w
lewo.
Przebieg krzywych mocy i momentu obrotowego w funkcji
prędkości obrotowej jest przedstawiony na rysunku 8.1.
Na rysunku 8.2 jest przedstawiony silnik 1,8 - - 110 kW w
przekroju.
W tablicy 8-1 zestawiono podstawowe dane techniczne
silnika 1,8 o mocy 110 kW. Podstawą do konstrukcji tego
silnika był silnik 1,8 - 92 kW, dlatego w tym rozdziale nie
opisano elementów, które są takie same, jak w tamtym
Rys. 8.2. Przekrój silnika 1,8 -110 kW (AGU)
Rys. 8.1. Charakterystyka silnika 1,8 -110 kW (AGU)
P - moc, M - moment obrotowy, n - prędkość obrotowa
130
CHARAKTERYSTYKA OGÓLNA, UKŁAD ROZRZĄDU
PODSTAWOWE PARAMETRY
SILNIKA 1,8 - 110 KW
Tablica 8-1
cd. tabl. 8-1
Parametr
Parametr
Wartość
Wartość
Oznaczenie silnika
AGU
Umieszczenie turbosprężarki na kolektorze wylotowym
Chłodnica powietrza
doładowującego na kolektorze dolotowym
Ograniczenie emisji szkodliwych przy użyciu sondy-lambda
związków w spalinach
Pojemność skokowa w cm
3
1781
Średnica cylindra/skok tłoka
W MM
81/86,4
Stosunek skoku tłoka do
i katalizatora (platyna,
średnicy cylindra
1,0667
pallaed, rod)
Stopień sprężania
9,5
Spełniana norma emisji spalin
(Unia Europejska)
stopień 3
Rozstaw cylindrów w mm
88
Napęd alternatora, pompy
Liczba łożysk głównych wału
wspomagania układu
korbowego
5
kierowniczego, kompresora
Średnica łożysk głównych wqału
klimatyzacj
paskiem zębatym
korbowego w mm
54
Masa silnika w kg
ok. 142
Średnica łożysk korbowodów
w mm
47,8
Maks. przeszlifowanie łożysk
wału korbowego w mm
po 0,25
Koło zamachowe
dwuczęściowe i tłumik
drgań na wale korbowym
Moc maksymalna wg ISO
w kW/obr/min
110/5700
Maksymalny moment obrotowy
wg ISO w N · m/obr/min
210/1750...4600
Ogranicznik prędkości obrotowej
niepozwalający przekroczyć
obr/min
6800
Prędkość obrotowa biegu
jałowego w obr/min
860±100
Głowica silnika
ze stropu aluminium
Liczba zaworów w cylindrze
pięć (trzy dolotowe
i dwa wylotowe)
Rys. 8.3. Przekrój poprzeczny głowicy silnika 1,8-110 kW (turbo)
Przygotowanie mieszanki paliwa
wielopunktowy wtrysk (MPI)
1 - cewka zapłonowa, 2 - kanał wylotowy, 3 - świeca zapłonowa, 4 -
wtryskiwacz, 5 - kanał dolotowy
System wtryskowo-zapłonowy
MOTRONIC M 3.8.2
System wtryskowo-zapłonowy
(jeżeli jest zamontowany
tempomat)
MOTRONIC M 3.8.3
Zapłon
BERU
silniku (kadłub silnika, układ korbowo-tłokowy,
smarowanie i częściowo głowica).
Na rysunku 8.3 jest przedstawiony poprzeczny przekrój
głowicy.
Rozdział wysokiego napięcia
statyczny z czterema
oddzielnymi cewkami
zapłonowymi (każda
cewka założona
bezpośrednio na świecę
zapłonową)
8.2. UKŁAD ROZRZĄDU
Świece zapłonowe
F7LTCR (Bosch)
Ze względu na to, że silnik ten jest wyposażony w
turbodoładowanie, nie ma zmiennych faz rozrządu.
Pojemność układu smarowania
w dm
3
ok. 4,5
Pojemność układu chłodzenia
Zawory
Zawory wylotowe mają talerzyki o średnicy 30 mm,
talerzyki zaworów dolotowych mają średnicę 27 mm. Skok
zaworów dolotowych wynosi 7,673 mm, a zaworów
wylotowych 9,297 mm. Średnica trzonków zaworów
wynosi 6 mm.
Zawory wylotowe są pochylone (w stosunku do osi
cylindra) o kąt 20°.
Dwa skrajne zawory dolotowe (w każdym z trzech) są
pochylone w stosunku do osi cylindra o kąt 21,5°,
w dm
3
ok. 6,3
Turbosprężarka typ
KKK-03
Ciśnienie turbodoładowania
w kPa
67
Maksymalne ciśnienie
turbodoładowania w kPa
167
Maks. prędkość obrotowa
turbosprężarki w obr/min
128 000
131
SILNIK BENZYNOWY 1,8 - 110 kW (AGU)
natomiast zawór środkowy jest pochylony o kąt 15°.
Każdy zawór ma jedną sprężynę. Otwieranie i zamykanie
zaworu odbywa się za pomocą popychacza hydraulicznego,
który również kasuje automatycznie luz zaworu (popychacz
hydrauliczny omówiono w rozdz. 1.5).
Powierzchnia popychacza stykająca się z krzywką wału jest
utwardzana.
Otwieranie i zamykanie zaworów następuje w na-
stępujących położeniach tłoka:
- otwarcie zaworów dolotowych 18° po ZZ,
- zamknięcie zaworów dolotowych 18° po ZW,
- otwarcie zaworów wylotowych 30° przed ZW,
- zamknięcie zaworów wylotowych 10° przed ZZ.
Turbosprężarka
Turbosprężarka typu KKK - K03 jest przedstawiona na
rysunku 8.5
Jest ona napędzana przez gazy spalinowe i spręża do
określonego ciśnienia powietrze doprowadzane do komory
spalania w cylindrze silnika. Ilość powietrza dostarczanego
do spalania ulega więc zwiększeniu, co daje w efekcie
zwiększenie mocy silnika, przy tej samej pojemności
8.3. TURBODOŁADOWANIE
System turbodoładowania składa się z turbosprężarki,
chłodnicy powietrza, regulatora ciśnienia doładowania i
zaworu wyrównującego puIsowanie ciśnienia przy
szybkich zmianach obciążenia silnika (zwolnienie nacisku
na pedał przyspieszenia, a następnie szybkie naciśnięcie na
pedał).
Schemat układu turbodoładowania jest przedstawiony na
rysunku 8.4
Rys. 8.5. Turbosprężarka typ KKK - K03
1 - wlot gazów wylotowych,
2 - zawór ciśnieniowy,
3 - prze. pustnica bypassu,
4 - koło turbiny napędowej
Rys. 8.4. Schemat układu turbosprężarki - silnik 1,8 -110 kW (AGU)
1 - silnik, 2 - kolektor wylotowy, 3 - turbosprężarka, 4 - filtr powietrza, 5 - przewód doprowadzający powietrze do turbosprężarki, 6 - zawór elektromagnetyczny
ograniczania ciśnienia doładowania (N75), 7 - zawór wyrównywania pulsowania ciśnienia w kolektorze dolotowym przy szybkich zmianach obciążenia silnika
(zwolnienie nacisku na pedał przyspieszenia a następnie szybkie naciśnięcie), 8 - chłodnica sprężonego powietrza, 9 - zbiornik z węglem aktywnym (AKF),
10 - przewód odprowadzenia par paliwa (z AKF) do przewodu przed turbosprężarką, 11 - przewód odprowadzenia par paliwa (z AKF) do kolektora dolotowego,
12 - zawory jednokierunkowe do wyrównywania ciśnienia, 13 - obudowa przepustnicy, 14 - kolektor dolotowy, 15 - odpowietrzenie skrzyni korbowej,
16 - podciśnieniowe urządzenie wspomagające hamulce, 17 - przewód między kolektorem dolotowym a podciśnieniowym urządzeniem wspomagającym hamulce,
18 - wylot z turbosprężarki, 19 - zbiorniczek
132
TURBODOŁADOWANIE
skokowej i tych samych obrotach co w silniku bez turbo-
doładowania. W silniku 1,8 - 110 kW turbodoładowanie
jest wykorzystane głównie do osiągnięcia wysokiego
momentu obrotowego w szerokim zakresie obrotów silnika.
Turbina napędowa i koło sprężarki są umieszczone na
wspólnym wale. Turbosprężarka jest podłączona do
obwodu chłodzenia silnika i jest chłodzona tą samą cieczą
co silnik oraz do układu smarowania silnika.
W korpusie turbosprężarki jest umieszczona przesłona
bypassu (obejścia), która jest sterowana przez zawór
pneumatyczny połączony ze zbiorniczkiem ciśnienia.
Przesłoną jest regulowana ilość przepływu gazów
spalinowych przez turbosprężarkę. Wraz ze wzrostem
obrotów turbosprężarki rośnie również ciśnienie
sprężanego powietrza. Aby nie doszło do uszkodzenia
silnika, wartość ciśnienia sprężania jest ograniczona przez
regulator ciśnienia sterowany elektronicznie
w oparciu o założony program. Potrzebna do pomiaru
wielkość ciśnienia sprężonego powietrza jest pobierana na
wylocie turbosprężarki. W dolnym zakresie obrotów silnika
potrzeba szybkiego przyrostu ciśnienia sprężanego
powietrza i wtedy przesłona bypassu jest zamknięta. Przy
wysokich obrotach silnika znaczna część gazów spalino-
wych nie przepływa przez turbosprężarkę (przesłona
bypassu jest wtedy otwarta) i obroty turbosprężarki są
mniejsze.
Podczas hamowania silnikiem przed przesłoną stale byłoby
powietrze o wysokim ciśnieniu, co w tym momencie
hamowałoby koło sprężarki. Aby temu zapobiec jest
zamontowany zawór sprężynowo-membranowy (7, rys.
8.4) sterowany mechanicznie, z wykorzystaniem
podciśnienia, panującego w kolektorze dolotowym za
przepustnicą. Przy przyspieszaniu podciśnienie w
kolektorze dolotowym zmniejsza się i następuje zamknięcie
zaworu. Schemat działania jest przedstawiony na rysunkach
8.6 i 8.7.
Rys. 8.6. Regulacja ciśnienia sprężanego powietrza i odłączanie przy otwartej przepustnicy
1-elektroniczna jednostka sterująca,
2 -przepustnica otwarta,
3 -chłodnica sprężonego powietrza,
4 -zawór elektromagnetyczny ograniczenia ciśnienia doładowania (N75),
5 - zawór regulacyjny ciśnienia powietrza,
6 - bypass,
7 - wylot gazów spalinowych,
8-zawór de akceleracji,
9 -wlot powietrza do turbosprężarki,
10 - koło turbiny turbosprężarki
133
SILNIK BENZYNOWY 1,8 - 110 kW (AGU)
Rys. 8.7. Regulacja ciśnienia sprężanego powietrza i odłączanie przy zamkniętej przepustnicy
1 - przepustnica zamknięta, 2 - przewód podciśnienia z kolektora dolotowego, 3 - zawór do akceleracji otwarty, 4 - przewód wylotowy z turbosprężarki, 5 -
przewód krótkiego obwodu sprężania, 6 - wlot powietrza do turbosprężarki, 7 - koło turbiny napędowej, 8 - koło turbiny sprężarki
Rys. 8.8 Schemat układu wtryskowo-zapłonowego Motronic 3.8.2
134
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • happyhour.opx.pl
  • Tematy

    Cytat


    Facil(e) omnes, cum valemus, recta consili(a) aegrotis damus - my wszyscy, kiedy jesteśmy zdrowi, łatwo dajemy dobre rady chorym.
    A miłość daje to czego nie daje więcej niż myślisz bo cała jest Stamtąd a śmierć to ciekawostka że trzeba iść dalej. Ks. Jan Twardowski
    Ad leones - lwom (na pożarcie). (na pożarcie). (na pożarcie)
    Egzorcyzmy pomagają tylko tym, którzy wierzą w złego ducha.
    Gdy tylko coś się nie udaje, to mówi się, że był to eksperyment. Robert Penn Warren