Filozofia jest sztuką życia. Cyceron

Octavia 09

Octavia 09, SKODA OCTAVIA jpg

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
9.
SILNIK BENZYNOWY 2,0 - 85KW
(AQY, APK, AZH, AZJ)
9.1. CHARAKTERYSTYKA OGÓLNA
Konstrukcja silnika o pojemności 2,0 dm3 i mocy 85 kW
wywodzi się ze znanej rodziny silników koncernu
Volkswagena. Silnik ten jest produkowany od 1999 roku
z różnymi modyfikacjami, które rozróżnia się po
oznaczeniu kodowym. Modyfikacje silnika polegały
głównie na zmianach w systemie wtryskowo-zapłonowym.
Silnik 0 oznaczeniu kodowym AZJ, produkowany od
lutego 2002 roku, jest ostatnią modernizacją, która poprzez
znaczące zmiany konstrukcyjne zmieniła charakterystykę
jego osiągów.
Na rysunku 9.1 przedstawiono widok zewnętrzny silnika
2,0 - 85 KW, a na rysunku 9.2 - jego przekroje podłużny i
poprzeczny. Charakterystyka tego silnika (przebieg
krzywej mocy i momentu obrotowego w zależności od
prędkości obrotowej) z różnymi oznaczeniami kodowymi
jest przedstawiona na rysunku 9.3. W tablicy 9-1 zesta-
wiono podstawowe parametry techniczne tego silnika.
9.2. KADŁUB SILNIKA
Rys. 9.1. Silnik 2,0 - 85 kW (AZJ)
Kadłub silnika jest odlewem z szarego żeliwa, a cylindry są
wykonane bezpośrednio w kadłubie.
Rys. 9.2. Przekrój podłużny i poprzeczny silnika 2,0 - 85 kW
1 - odpowietrzenie skrzyni korbowej,
2 - rura wlotu powietrza,
3 - podgrzewacz elektryczny
138
PARAMETRY SILNIKA, UKŁAD TŁOKOWO – KORBOWY
Rys. 9.3. Charakterystyka silnika 2,0 - 85 kW
a - silniki z oznaczeniem kodowym AQY, APK
i AZH,
b - silnik z oznaczeniem kodowym AZJ
P - moc, M - moment obrotowy, n - prędkość
obrotowa
PODSTAWOWE PARAMETRY
SILNIKA 2,0 - 85 KW
Tablica 9-1
Parametr
Wartość
Kod silnika
AQY, APK, AZH, AZJ
9.3. UKŁAD TŁOKOWO-KORBOWY
Produkowany od →do
AQY: 05/99 - 02/02
APK: 03/00 →
Wał korbowy
Wał korbowy, odkuty ze stali, jest ułożony w kadłubie
silnika na pięciu łożyskach. Przejście wału przez przednią
i tylną pokrywę kadłuba silnika jest uszczelnione
pierścieniami, które w starszych wykonaniach były
z elastomeru, a w nowszych są wykonane z polytetra-
fluoroetylenu (PTFE). Pierścienie z elastomeru przed
montażem muszą być pokryte cienką warstwą oleju,
natomiast pierścienie z polytetrafluoroetylenu trzeba mon-
tować na sucho, a powierzchnia wału korbowego stykająca
się z pierścieniem musi być wolna od jakichkolwiek śladów
smaru czy oleju. Różnice w wykonaniu konstrukcyjnym
obu rodzajów pierścieni przedstawiono na rysunku 9.4.
W silniku o oznaczeniu kodowym AZJ jest zamontowany
dodatkowy moduł z wałkami wyrównoważającymi (rys.
9.5). Zadaniem modułu z wałkami jest zmniejszenie
powstawania drgań i nierównomierności pracy silnika,
dzięki kompensowaniu sił powstających w układzie
korbowo-tłokowym, a przez to zmniejszenie hałasu
wytwarzanego przez silnik. Wprowadzenie wałków
wyrównoważających obniżyło wprawdzie nieznacznie moc
i moment obrotowy silnika, ale zostało to
zrekompensowane jednoczesnym zastosowaniem nowego
AZH: 08/00 - 02/02
AZJ: 02/02 →
Pojemność skokowa w cm³
1984
Średnica cylindra/skok tłoka
w mm
82,5/92,8
Stosunek skoku tłoka do
średnicy cylindra
1,124
Liczba łożysk głównych wału
korbowego
5
Liczba zaworów w cylindrze
2
Stopień sprężania
10,5
Moc maksymalna wg ISO
85/5200 ±5%
w kW/obr/min
(AQY i APK)
85/5400 ± 5%
(AZHY i AZJ)
Moment maksymalny wg ISO
170/2400
w N · m/obr/min
(AQY, APK, AZH)
172/3200 (AZJ)
Sonda lambda
2 (AQY, AZH, AZJ)
1 (APK)
Paliwo i liczba oktanowa
BB 95
System zapłonowo-wtryskowy
Motronic 5.9.2 (AQY)
MotronicC 3.8.5 (APK)
Motronic ME 7.5
(AZH, AZJ)
Katalizator w układzie
wylotowym
trójmetaliczny
(platyna, pallad i rod)
Norma emisji spalin
EU4 AQY: 05/99 - 02/02*
AZH: 08/00 - 02/02
Rys. 9.4. Różnice w budowie pierścienia GUFERO i PTFE
1 - krawędź uszczelniająca pierścienia GUFERO,
2 - krawędź uszczelniająca pierścienia PTFE
AZJ: 02/02 -> EU3, D4
AQY: 05/99 - 02/02**
* Z mechaniczną skrzynką przekładniową.
** Z automatyczną skrzynką przekładniową.
139
SILNIK BENZYNOWY 2,0 -85 KW (AQY, APK, AZH, AZJ)
Rys. 9.5. Moduł z wałkami wyrównoważającymi
1 - wałek napędzający, 2 - koło zębate na wałku napędzającym, 3 - koło
zębate napędu pompy oleju, 4 - pompa oleju, 5 - wałki napędzane
Rys. 9.6. Kolektory wylotowe i przednia część układu wylotowego
a - przednia część układu wylotowego z dwoma sondami lambda (silniki
AQY AZH),
b - połączenie kolektora wylotowego (silnik AZJ) z kołnierzem rury
wylotowej
dwustopniowego kolektora dolotowego. W module tym jest
również umieszczona pompa oleju.
zamontowany w samochodzie), a wyprowadzone na tylną
stronę
głowicy (patrząc po zamontowaniu w kierunku przodu
samochodu).
Kolektory dolotowe w silniku o oznaczeniu kodowym AZJ
mają regulowaną długość i są wykonane z tworzywa
sztucznego. Podobnie jest w silniku 1,6 - 74 kW przy
którego opisie omówiono to dokładniej.
Kolektory wylotowe w silnikach o oznaczeniu kodowym
AQY, APK, AZH to w części dokręconej do głowicy cztery
rury, które następnie przechodzą w dwie rury (połączona rura
z pierwszego i czwartego cylindra oraz z drugiego i trzeciego
cylindra). W silniku o oznaczeniu kodowym AZJ cztery rury
przykręcone do głowicy przechodzą w jedną rurę (rys. 9.6b).
Takie rozwiązanie zwiększyło moment obrotowy silnika.
Kolektory wylotowe są żeliwne.
Pokrywa głowicy w silniku o oznaczeniu kodowym AZJ jest
wykonana ze stopu aluminium i ma inny kształt, niż we
wcześniejszych wersjach tego silnika, w których była ona
wykona z blachy.
Korbowody
Korbowody są wykonane ze stali metodą kucia. W silnikach
o oznaczeniu kodowym AQY, APK, AZH otwór na sworzeń
tłoka w główce korbowodu ma ścianki równoległe, a
sworzeń tłoka ma średnicę 20 mm. W silniku o oznaczeniu
kodowym AZJ otwór ten ma ścianki w kształcie stoźka,
natomiast średnica sworznia tłoka jest mniejsza i wynosi 19
mm.
Panewki łożysk w silniku o oznaczeniu kodowym AZJ są
bez zamków.
W układzie korbowym silnika o oznaczeniu AZJ występuje
mniejsze tarcie niż w pierwszych trzech wersjach tego
silnika.
Tłoki
Tłoki są odlane ze specjalnego stopu lekkiego. Każdy tłok
ma trzy pierścienie. W denku tłoka jest wyfrezowane
wgłębienie, będące częścią komory spalania. Do tego
wgłębienia jest wtryskiwane paliwo.
Wał rozrządu
Układ rozrządu jest typu OHC. Wał rozrządu jest odkuty ze
stali i ułożyskowany w głowicy na pięciu łożyskach. Wał
rozrządu jest napędzany paskiem zębatym, który napędza też
pompę cieczy chłodzącej.
9.4. ZESPÓŁ GŁOWICY, KOLEKTORY DOLOTOWE
I UKŁAD ROZRZĄDU
Zawory
Zarówno zawory dolotowe, jak i wylotowe są umieszczone
w jednym rzędzie.
Ciśnienie sprężania w cylindrach nowego silnika mającego
temperaturę pracy (minimalnie 30°C) powinno wynosić 1,3
MPa. Różnica ciśnień między poszczególnymi cylindrami
nie powinna przekraczać 0,3 MPa. Przy maksymalnym
zużyciu silnika ciśnienie sprężania w cylindrze spada do
wartości 0,7 MPa.
Głowica silnika
Ośmiokanałowa (cztery kanały dolotowe i cztery wylotowe)
głowica jest odlana ze stopu aluminium. W głowicy są
wykonane kanały poprzecznego przepływu cieczy
chłodzącej. Kanały dolotowe mają optymalny kształt.
Kolektory dolotowe w silnikach o oznaczeniu kodowym
AQY, APK, AZH są dwuczęściowe, wykonane z aluminium
i skierowane do przodu samochodu (patrząc, gdy silnik jest
140
UKŁAD SMAROWANIA, UKŁAD DODATKOWEGO DOPŁYWU POWIETRZA
9.5. UKŁAD SMAROWANIA
9.7. UKŁAD DODATKOWEGO DOPŁYWU
POWIETRZA
Smarowanie silnika odbywa się pod ciśnieniem, a do
filtracji oleju służy pełnoprzepływowy filtr. Ciśnienie oleju
i jego obieg w układzie zapewnia zębata pompa oleju,
napędzana łańcuchem od koła zębatego na wale korbowym.
Korek spustu oleju umieszczony na boku miski olejowej
jest dokręcany momentem 30 N - m.
W układzie smarowania znajduje się chłodnica oleju,
zamocowana na uchwycie razem z filtrem oleju. W
uchwycie tym jest umieszczony zawór nadmiaru ciśnienia,
który utrzymuje ciśnienie oleju na poziomie 1,2 MPa.
Pompa oleju w silniku 0 oznaczeniu kodowym AZJ
stanowi integralną część modułu wyrównoważającego wał
korbowy, a we wcześniej produkowanych tych silnikach
była ona oddzielnym elementem.
Między uruchomieniem zimnego silnika a osiągnięciem
przez niego temperatury pracy zawartość szkodliwych
związków w spalinach jest relatywnie największa, gdyż
katalizator nie osiągnął jeszcze optymalnej temperatury
pracy. Do obniżenia ilości szkodliwych związków
zastosowano dodatkowy dopływ powietrza. Powietrze jest
wtłaczane przez 100 sekund do kolektorów wylotowych, a
więc już za zaworami wylotowymi i wzbogaca spaliny w
tlen, co umożliwia spalenie nie spalonych cząstek tlenku
węgla i węglowodorów. Dodatkowym efektem spalania jest
szybsze osiąganie przez katalizator optymalnej temperatury
pracy. Działaniem układu steruje elektroniczne urządzenie
sterujące silnika (J 220) przez przekaźnik wentylatora
tłoczącego powietrze (J299). Układ dawkuje ilość
wtłaczanego powietrza i czas, w jakim to następuje na
podstawie informacji z czujników-głównie czujnika
temperatury cieczy chłodzącej. Gdy temperatura cieczy
chłodzącej osiągnie 96°C, działanie układu przy pracy
silnika na biegu jałowym, ulega skróceniu do 10 sekund.
Od sierpnia 2000 roku zawór mechaniczny (6, rys. 9.8) jest
otwierany ciśnieniem powietrza wytwarzanym przez
wentylator.
9.6. FILTRACJA POWIETRZA
Filtr powietrza ma podobną konstrukcję, jak w innych
modelach rodziny samochodów Skoda. Na rysunku 9.7
przedstawiono elementy składowe tego filtra.
Rys. 9.7. Elementy składowe filtra powietrza silnika 2,0 -85 kW
1 - wkręty mocujące, 2 - czujnik ilości zasysanego powietrza (G70) z
czujnikiem temperatury zasysanego powietrza (G42), 3 - pierścień
uszczelniający, 4 - pokrywa obudowy filtra, 5 - prowadnica powietrza,
6 - wkład filtrujący, 7 - dolna część obudowy filtra, 8 - śruba mocowania
obudowy, 9 - rura zasysania zimnego powietrza
Rys. 9.8. Schemat układu dodatkowego dopływu powietrza
a) 1 - filtr powietrza, 2 - wentylator tłoczący powietrze, 3 - elektroniczne
urządzenie sterujące silnika, 4 - przekaźnik włączający wentylator
tłoczący powietrze, 5 - zawór elektromagnetyczny, 6 - zawór mechaniczny
uruchamiany ciśnieniowo, p - przewód podciśnienia
b) zawór mechaniczny
c) 1 - powietrze tłoczone przez wentylator, 2 - podciśnienie w przewodzie
do zaworu elektromagnetycznego, 3 - wylot powietrza do kolektorów
wylotowych
d) 1 - ciśnienie atmosferyczne, 2 - podciśnienie
141
SILNIK BENZYNOWY 2,0 - 85 KW (AQY, APK, AZH, AZJ)
Rys. 9.9. Zbiornik paliwa samochodów
z silnikiem 2,0 - 85 kW
1 - zbiornik paliwa,
2 - śruby mocujące,
3 - pas mocujący zbiornik,
4 - przewód odpowietrzający (oznaczenie białe) do zaworu
elektromagnetycznego w przedziale silnika,
5 - przewód powrotu paliwa (oznaczenie niebieskie) z
regulatora ciśnienia paliwa w rozdzielaczu paliwa,
6 - przewód doprowadzenia paliwa (oznaczenie czarne) do
regulatora ciśnienia paliwa,
7 - filtr paliwa,
8 - śruba obejmy mocującej filtr paliwa,
9 - czujnik poziomu paliwa,
10 - elektryczna pompa paliwa,
11 - przewód powrotny paliwa (oznaczenie niebieskie),
12 - przewód doprowadzenia paliwa (oznaczenie czarne) z
pompy paliwa do filtra paliwa,
13 - uszczelka,
14 - nakrętka mocująca pompę paliwa,
15 - zaworek odpowietrzania,
16 - korek wlewu paliwa,
17 - śruba mocująca osłonę z pokrywką wlewu paliwa,
18 - osłona z pokrywką wlewu paliwa,
19 - zawór grawitacyjny (w położeniu poziomym jest
otwarty, po nachyleniu o 45° zamyka się),
20 - przewód odpowietrzania między zbiornikiem paliwa a
pojemnikiem z węglem aktywnym,
21 - pojemnik z węglem aktywnym,
22 - śruba mocowania pojemnika z węglem aktywnym,
23 - przewody odpowietrzania
9.8. ZBIORNIK PALIWA
9.9. SYSTEM WTRYSKOWO-ZAPŁONOWY
Zbiornik paliwa do samochodów Skoda z silnikiem 2,0 - 85
kW jest przedstawiony na rysunku 9.9. Jest to klasyczny
zbiornik paliwa z powrotem nadmiaru paliwa i regulatorem
ciśnienia paliwa umieszczonym na rozdzielaczu paliwa. Do
zamontowania zbiornika paliwa lub przewodów paliwa
należy użyć takie zaciski, jakie były montowany fabrycznie.
Do mocowania przewodów paliwa na silniku muszą być
zastosowane sprężyste zaciski metalowe. Nie wolno
stosować zacisków łączonych śrubami.
Silnik wyposażono w wielopunktowy wtrysk paliwa
sterowany sekwencyjnie Motronic 5.9.2 (silnik z kodem
AQY), Motronic 3.8.5 (silnik z kodem APK) i Motronic ME
7.5 (silniki z kodami AZH i AZJ). Paliwo dochodzi do
kolektora paliwa, z którym są połączone elektromagnetyczne
wtryskiwacze paliwa. Sterowanie wtryskiwaczy paliwa to
zadanie elektronicznego urządzenia sterującego silnika.
Kolejność wtrysku paliwa odpowiada kolejności zapłonu.
Stosunek paliwa do powietrza ustala elektroniczne
urządzenie sterujące silnika na podstawie informacji z czuj-
ników.
142
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • happyhour.opx.pl
  • Tematy

    Cytat


    Facil(e) omnes, cum valemus, recta consili(a) aegrotis damus - my wszyscy, kiedy jesteśmy zdrowi, łatwo dajemy dobre rady chorym.
    A miłość daje to czego nie daje więcej niż myślisz bo cała jest Stamtąd a śmierć to ciekawostka że trzeba iść dalej. Ks. Jan Twardowski
    Ad leones - lwom (na pożarcie). (na pożarcie). (na pożarcie)
    Egzorcyzmy pomagają tylko tym, którzy wierzą w złego ducha.
    Gdy tylko coś się nie udaje, to mówi się, że był to eksperyment. Robert Penn Warren