Filozofia jest sztuką życia. Cyceron

Oddziaływanie edukacyjne w ...

Oddziaływanie edukacyjne w ramach integracji społecznej, Studia, Pedagogika, pedagogika

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
PROJEKT
Oddziaływanie edukacyjne w ramach integracji społecznej
Integracjapołecnaoóbniepełnoprawnychjetnowymetapemewolucjipoglądówdotycącychtounku
połeceotwadoproblemówżyciowychirehabilitacjioóbodchyleniamiodnormyjetonaprejawem
humanitarnejakceptacjiichmiejcaorapodmiotowejroliwżyciupołecnymIntegracjawyrażadążeniedo
tworeniatymoobommożliwocipełnegolubcciowegowłąceniaidonormalnegożyciadotpudo
wytkichintytucjiiuługktórychkorytająpełnoprawniOtatecnymcelemintegracjijetwic
prygotowaniedieciimłodieżyidorołychdogodnegożyciawotwartejpołecnocioraaktywnego
podejmowaniaróżnorakichpołecnychrólrodinnychawodowychikulturalnych
ytem integracyjny ktałceniai wychowania polega na makymalnymwłąceniu dieci imłodieży
odchyleniamiodnormydowykłychkółiinnychplacówekowiatowych umożliwiającim– wmiar
możliwoci– wrataniewgrupiedrowychrówienikówWprypadkuajednotekprebywającychw
akładachopiekuocych– trokaoapewnieniejaknajctychkontaktówewntrnymrodowikiem
połecnym
Problem integracyjnegoktałceniaoóbniepełnoprawnychodlatwywołujekontroweryjnedykujeW
dykujach tych w coramniejymtopniu akcentowane ą tanowikaektremalne opowiadające i
decydowaniepreciwkointegracjibądacałkowitąintegracjąkrajnientujaciintegracjiuważająże
kolnictwopecjalnepowinnobydtopniowolikwidowanealbowiemegregacjaktórąakładanietwara
podtaw dooiągania równych ani pełnegoucetnictwa w życiu połecnym wytkim dieciom
Zwolennicy totalnej integracjidlauaadnieniawoichpoglądówwkaująnaprykładypoytywnychoiągnid
diecinierabardonacnieupoledonychwrodowikunormalnymPrykładyitotniebudująceiaługujące
na najwyże unanie prykłady ambitnych dieci pracujących i ucących i aparciem i rodiców
niecdącychwyiłkuwyreceoiwieloletniegotruduabynpdieckugłuchemucykalekiemuumożliwid
kontynuowanienaukiwkołachnormalnychątoprykładypotwierdającemożliwociintegracjimożliwoci
kształceniadieciupoledonychwrodowikunormalnejkołyjeliitniejąwarunkipryjające
Odwpółcenejkołymożnawymagadpoytywnegotounkudokażdegodieckaigotowociudielania
pomocydieciomłabymNiewolnojednakpreceniadrealnychmożliwocikołynormalnejwprowadeniui
ktałceniudieciupoledonychPotrebneąbowiempecjalneurądeniaktórychkołaniepoiada– a
taraniao aopatrenie koły normalnejw komplikowaną aparaturi urądenia technicne którymi
poługująiobecniekołypecjalnedladieciwadamiłuchuwrokuiinbyłobyprecneałożeniami
ekonomicznymi.
Wpółpraca kół kla pecjalnych i powechnych na płacynie poadydaktycnej poalekcyjnej i
poakolnejmożebydwichintegrowaniubardiejnaturalnarównopartnerkaikutecnaniżnieprogreywne
łąceniedieciniepełnoprawnychgrupąowyżychmożliwociachintelektualnychIntegracjajettendencją
łunąiuaadnionąiniewątpliwiejejormyorganiacyjnebdąinadalrowijałyipogłbiałyWrealiacji
dążeodointegracjitrebajednakuwgldnideregkryteriówktórepowinnybydpełnioneabymożliwabyła
autentycnaintegracjaIntegracjapołecnaoóbniepełnoprawnychjetnowymetapemewolucjipoglądów
dotycącychtounkupołeceotwadoproblemówżyciowychirehabilitacjioóbodchyleniamiodnormyjet
onaprejawemhumanitarnejakceptacjiichmiejcaorapodmiotowejroliwżyciupołecnym
WedługopiniijejgłównegopropagatorawPolceHulkaintegracja„wyrażaiwtakimwajemnym
tounkupełno- iniepełnoprawnychwktórymrepektowaneąteameprawa()iwktórychtwaraneą
dlaobugrupidentycnewarunkimakymalnegowechtronnegorowojuIntegracjapowalawicoobie
niepełnoprawnejbydobąwródinnychIntegracjawtakimnaceniumożemiedatoowaniedowytkich
erżyciajednotkiniepełnoprawnej– życiarodinnegoktałceniaogólnegoiawodowegopracycau
wolnegoaktywnocipołecnejipolitycnejitp”
Na pretreni diejów ludkoci natpowały topniowe miany potaw otocenia połecnegowobec
jednotek niepełnoprawnych relatywiowane do obaru geograicnego i kulturowego ą one
uwarunkowanecynnikamipodmiotowymitkwiącymiwichoobitymrowojuiunkcjonowaniuwpotpie
naukiitechnikiktóryodkrywanienanedotądmożliwociorapotrebyleceniaiedukacjiatakżecynnikami
tkwiącymiwrodowikowychwymaganiachinatawieniachpołecnychokrelającychnoweichuprawnienia
socjalne, edukacyjne i zawodowe.
Integracjajetwyraemdemokratyacjipoobużyciapołecnegokierunkiempremianwktórychnakażdym
etapieżyciajednotkaludkabewgldunarodajitopieoaitniałychabureoiograniceorowojowych
maagwarantowanenaturalnerodowikointegracyjneIntegracjawyrażadążeniedotworeniatymoobom
możliwocipełnegolubcciowegowłąceniaidonormalnegożyciadotpudowytkichintytucjiiuług
którychkorytająpełnoprawniCelemintegracjijakoruchupołecnegoiedukacyjnegoaraemjet
preciwdiałanie tendencjom egregacyjnym iolacyjnym nieakceptowania tygmatyacji nietolerancji i
dykryminacjioóbupoledonychjakojawikpołecnychktóreniemiecąiwnowoczesnej kulturze
humanitycnej Ktałtowanie poytywnych wii emocjonalno-połecnych pomidy ludmi o różnym
poiomieprawnociiycnejpychicnejipołecnejtwarawarunkidoaitnieniawpólnotyideowej
(ytemówwartociinorm)orawpólnotyichintereówwrowiąywaniutrudnychproblemówżyciowychIch
eektemmabydnowajakoderyakreiwikonactotliwodwajemnychkontaktównapoiomienie
tylkotrukturormalnychaletakżenieormalnychOtatecnymcelemintegracji jetwicprygotowaniedieci
młodieżyidorołychdogodnegożyciawotwartejpołecnocioraaktywnegopodejmowaniaróżnorakich
połecnychrólrodinnychawodowychikulturalnych
Integracja połecna jako ideologia partnerkiego wpółucetnicenia i wpółdiałania „wytkich dla
wytkich”jetproceemdługotrwałymikomplikowanymwymagającymwielumianiprygotowaona
płacynie inormacyjnej organiacyjnejprogramowejimetodycnejPierwe próbyupowechniania
problematyki integracjioóbupoledonychpojawiłyiwlatacheddieiątychwtanachZjednoconychi
krajachkandynawkichlecjużwlatachiedemdieiątychekperymentalnerowiąaniaintegracyjnepojawiły
irównieżwPolceByłyonepontanicnąinicjatywądiałaopołecno-adaptacyjnych organizowanych na
rec wajemnego prytoowania dieci upoledonych i normalnych popre kontakty rówienice
midykolneipoakolnewdiałalnocikulturalnejportowejharcerkiejitpNienalałyonewielu
kontynuatorówtanowiłyjednakprykładotwarciaiplacówekowiatowo-wychowawczych na potrzeby
połecno-emocjonalnedieciniepełnoprawnychoramiantanowikarodicówktóryprycyniliido
roereniaprointegracyjnegoruchupołecnonarecz przeprowadzenia reform strukturalno-organizacyjnych
szkolnictwa specjalnego.
MidynarodowyRokNiepełnoprawnych(1981)pryniółkolejneimpulydlaupowechnieniakolnej
rówienicejintegracjijakoalternatywnychormopiekiktałceniai wychowania dzieci z odchyleniami od
normy ora opracowania podtaw prawnych dla unkcjonowania niektórych pecjalnych koncepcji
edukacyjnychWEuropienajbardiejnaneąnatpującepodtawowekoncepcjeniwelowaniadytanu
midykołamipecjalnymiakołamipowechnymiąto
kołyintegracyjne– dieciróżnymiodchyleniamiodnormyuccajądowykłychklakoły
masowej;
klasy integracyjne – włącaniecałkowitelubcciowedieciniepełnoprawnychdoajdwwykłych
klasach;
klasy wpółpracujące– uccanietylkonaniektórewpólneajcia
klasy pomocnicze – organiowaniegruppecjalnychwwykłychkołach
naucycielewpierający– włącaniepecjalitówokrelonejdiedinyjakododatkowychwklaie
nauczanie indywidualne – pracawedługindywidualnegoprogramuwtałymkontakcierówienikamiw
domuikoleprowadonaprenaucycielikółpecjalnychimaowych
Krytykaautonomicnegoytemuktałceniapecjalnegowiąałainaukowymiargumentamiojegoniżzej
eektywnociwynikałateżeródełideologicnychjakoprawadointegracjioóboodmiennymrowojue
połeceotwemaprewybitnychpedagogówMikkelenawDaniNirjewwecjiWolenbergawU
okrelonaotałajakoaadanormaliacjiKoncepcja„wpólnegonurtu”realiowanajetwedługpodobnej
aadyiakładatworeniemodeliktałceniadieciopecjalnychpotrebachedukacyjnychw„rodowiku
najmniejogranicającym”Tryrodajeintegracji
iycną– kiedyoobypokodowaneą obokiebiealenieeobąnatpujeredukcjadytanuale
brakwpółdiałania
integracjunkcjonalną– niżegotopnia– kiedyoobyaintereowanepodejmująwpólnediałania
nainnymmaterialneiwedługinnegoprogramuorawyżegotopnia– kiedyrealiujątakąamą
aktywnoditenamprogram
integracjpołecną– jakonajwyżąormpontanicnegoucetnictwawkażdejgrupiepołecnejna
aadiepełnoprawnegojejcłonkawymagającąpychopedagogicnegoprygotowaniaobutron
Integracjaniepełnoprawnychwmaowejkoletanowiobecnienajbardiejpreerowanyprogramdocelowych
diałaodlawielurecnikówruchuprointegracyjnegowpolityceowiatowejipołecnejwielukrajóworadla
licnych nowych organiacji poarądowych i lokalnych lanującychide pomocyi wparcia dla oób
upoledonychytemintegracyjnyktałceniaiwychowania„poleganamakymalnymwłąceniudiecii
młodieżyodchyleniamiodnormydowykłychkółiinnychplacówekowiatowychumożliwiającim– w
miarmożliwoci– wrataniewgrupiedrowychrówienikówWprypadkuajednotekprebywającychw
akładachopiekuocych– trokaoapewnieniejaknajctychkontaktówewntrnymrodowikiem
połecnym”
„IntegracjatocalanieepalanieelementówitniejącychrodielniewuporądkowanącałodWpedagogice
pecjalnejtermintenpryjąłiwlatachotatnichniemalpowechnieaonacadążeniedoepoleniaw
proceiektałceniajednotekupoledonychwepółinnymijednotkaminormalnymi w naturalnym ich
rodowikuPreciwtawnieokrelaitendencjdoeliminowaniadieciodchyleniamiodnormyekół
normalnychiwłanegorodowikadokółiakładówpecjalnychjakoektergracjIntegracjtraktujei
nierzadko jako nowocenykierunekwpedagogicepecjalnejjakopoytywnątendencjaektergracj–
preciwniejakowyraacoaniaaconajmniej„tradycjonalny”iachowawcytounekdoprawwychowania
dieciupoledonychInterpretacjatakamadalekoidącyiróżnorakiwpływnaogólnyproblemktałcenia
pecjalnego”
Wedługtandardówwiatowychieuropejkichormułowanychwlicnychdokumentachmidynarodowych
dotycącychprawcłowiekakażdy–awicicłowiekniepełnoprawny– maprawodopełnegoucetnictwa i
równychanwżyciupołecnymDonajważniejychmówiącychotymdokumentachnależąPowechna
DeklaracjaPrawCłowieka(1948)KonwencjaPrawDiecka(1989)wiatowaDeklaracjaEdukacjidlaWytkich
(1990)tandardoweZaadyWyrównywaniaanOóbNiepełnoprawnych(1993)Deklaracjaalamanki–
WytycnedlaDiałaowZakreiepecjalnychPotrebEdukacyjnych(1994)DeklaracjaMadrycka(2002)We
wszystkich tych dokumentach kluczowe miejsce zajmuje kwestia edukacji jako podstawowego prawa wszystkich
ludinieależnieodraypłcimiejcaamiekaniacytopnianiepełnoprawnoci„Edukacjadlawytkich
onacawitocieedukacjdlakażdegocególniedlanajłabychibdącychwnajwikejpotrebie”
WartotuprytocydkilkapodtawowychtedwuotatnichdokumentówItaknpZaada6dotycąca
edukacjiormułowanawtandardowychZaadachWyrównywaniaanOóbNiepełnoprawnychgłoimin
„Paotwapowinnyunadaadrównychanedukacyjnych– na poziomie podtawowymrednimiwyżym
dladiecimłodieżyidorołychniepełnoprawnociami– organizowanych w warunkach integracji. Powinny
oneagwarantowadbyedukacjaoóbniepełnoprawnychtanowiłaintegralnącdytemuowiaty”
Z kolei w Deklaracji z alamankitwierdaiże(UNECO1994)
„każdedieckomaundamentalneprawodonaukiinależydadmuanoiągniciaiutrymania
odpowiedniegopoiomuktałcenia
każdedieckomacharakterytycneindywidualnecechyaintereowaniadolnoci i potrzeby w
zakresie nauczania;
ytemyowiatypowinnybydtworoneaprogramyedukacyjnewdrażaneuwgldnieniemdużego
różnicowaniatychcharakterytycnychcechipotreb
dieciopecjalnychpotrebachedukacyjnychmuąmieddotpdowykłychkółktórepowinny
pryjądjewramachnaucaniatawiającegowcentrumaintereowaniadieckoidolnegoapokoid
jego potrzeby;
wykłekołyotakotwartejorientacjiąnajkutecniejymrodkiemwalcaniadykryminacji
tworzenia przyjaznychpołecnocibudowaniaotwartegopołeceotwaorawprowadaniawżycie
edukacjiwytkichCowicejapewniająoneodpowiedniewyktałceniewikocidieciora
poprawiająkutecnodatakżeeektywnodkotowącałegoytemuowiaty”
Takwicprytoconychdokumentówwyłaniaiideaedukacjiikołypryjanejdlawytkichdieciawici
tychopecjalnychpotrebachedukacyjnychwynikającycharównoniepełnoprawnociiycnejpychicnej
intelektualnejcypołecnejjakieprawnociwybitnych
Wnowejytuacjiprawnejiekonomicnejpomianieutrojowejw1989rokuuktałtowałyinatpujące
formy edukacyjnej integracji:
wgrupachpredkolnychiklaachkołypodtawoweja)integracjaunkcjonalnapoleganawłąceniu
dieciniepełnoprawnychdowarunkówoptymalniepryjającychichrecywitemuunkcjonowaniuw
grupieb)integracjalokacyjnapoleganawłąceniudiecibepecjalnejpomocywpierającejich
funkcjonowanie;
integracjapołecna– polega naorganiowaniuodpowiednichklaluboddiałówpecjalnychwkole
masowej;
integracjaąiedka– poleganaorganiowaniuwpółdiałaniakółpecjalnychimaowychnaróżnych
płacynachwewnątrkolnychipoakolnych
integracja specjalnych szkółiorodkówkolno-wychowawcycherodowikiempołecnymora
rodinąwdniwolneodobowiąkowychajd
integracja w nauczaniu indywidualnym – poprekontaktynaucycieliirówienikówobutypówkół
Womawianymwielopłacynowymytemieintegracyjnymmożliwejetwajemneuupełnianieiwielu
orm ytemem ktałcenia pecjalnego a jego organiacyjno-programowa wielounkcyjnod twara
możliwociwielorakiegoregulowaniaintenywnociakreuijakociwajemnychkontaktówrówieników,
rodicówrodeotwaoranaucycieli-wychowawców
Naucanieiwychowanieucniówdrowychiniepełnoprawnychwwarunkachkołyogólnodotpnejpopre
integracjdieciniepełnoprawnychidrowychwnaturalnymrodowikurówienicym
diagnopotrebpecjalnychkażdegoucniawklaie
naucaniewielopoiomowewramachwpólnegoprogramunaucaniapopre
modyikowanieprogramunaucaniadopotrebimożliwocikażdegoucniawakreietrecii
metodoratempauceniaipocególnychdzieci;
aktywnemetodyopartenawpółpracy
tworenieindywidualnychprogramównaucaniawależnociodpotrebimożliwocikażdego
ucznia;
kreowanieytuacjidającychmożliwodtwórcegorowojudieckapopreróżnorodnądiałalnod
humaniacjedukacji;
tymulowanierowojudieckaoraprygotowaniedopryłegoamodielnegowłąceniaiwżycie
połecne
Pedagogiacjarodicówpopre
zapewnienie rodzicom odpowiedniej informacji na temat integracji;
preprowadeniewartatówdotycącychumiejtnociwychowawcych
cynnewłącenierodicówwżyciekoły
Partnertwowewpółpracyrodinąpopre
rozpoznanie potrzeb dzieci,
planowanie pracy wychowawczej,
konsultacje, warsztaty,
pomoc w wychowaniu dziecka.
Ktałtowaniepotawpropołecnychwtounkudooóbłabychniepełnoprawnychoraktałtowanie
potawpropołecnychoóbniepełnoprawnychwtounkudooóbdrowychpopre
organiowanieotwartychimpreokolicnociowych
organiowanieajd pozalekcyjnych i pozaszkolnych.
Prygotowania do uruchomienia oddiałów integracyjnych należy ropocąd od tworenia programu
organizacyjno – merytorycnegoplacówkiwktórymnależyprewidiedwytkiecynnociprygotowującedo
zmian organizacyjnychunkcjonowania koły Baując naałożeniach tegoprogramu który prewiduje
koleniaradypedagogicnejprygotowanieucniówpracownikówobługiiadminitracjiprygotowaniebay
dydaktycnejniewprowadaichaouorganiacyjnegoDrogadoamknicialitucniówjetdoddługaPo
dokonaniuichrekrutacjinależypreanaliowaddogłbnieebranądokumentacjwoparciuoktórąmożna
okrelidpotrebypecjalneopracowadindywidualiowanyprogramdlakażdegoucniaopracowadkryteria
ocenianiaorawłaciwieprydieliddodanejklayZewgldunaróżnicowanepotrebyponawcetych
ucniówklayniepowinnybydlicneLicbaucniówwoddialeintegracyjnymwynoiod15do20wtymod3
do5ucniówniepełnoprawnychKlayikacjiucniówniepełnoprawnychdokonująepołyorekająceporadni
psychologiczno – pedagogicnychnajdującychiwrejonieamiekaniadieckaMogątobyducniowie
porażeniemmógowymupoledeniemumyłowymabureniamiwachowaniuniedołuchemłabo
widącedylekjąatakżeprewleklechorenaliująctatytyknarodindiecimożnadotrecżecora
wicejprychodinawiatdiecimikroukodeniamiimikrodeektaminaktóreniebagatelnywpływma
rowójcywiliacjiKażdyrodicchciałbyabyjegodieckobyłodrowealelowielunichdowiadcawedług
włanegounaniaZtymproblememciludiedalejmuążydadrowepołeceotwoniemożemilced
wpadadwobojtnodbooniąwródnaTworącklaintegracyjnąnależypamitadabypryjmowaddieci
oróżnymrodajuitopniuniepełnoprawnociWtenpoóbunikniemytworeniaigrupPremylanydobór
dieciarównoniepełnoprawnychjakidrowychtwarapryjającewarunkidopracyktóraprynoikoryci
wszystkimdieciomidajeatyakcjnaucycielomWałożeniuideowymklaintegracyjnychchodinietylkoo
naucaniealepredewytkimowychowaniewduchutolerancjiiroumieniadrugiegocłowiekaWramach
ajd integracyjnych ucniowie ucą i wajemnej pryjani napłacyniediecko drowe – dziecko
niepełnoprawneUcąitakżetegojakwnaturalnypoóbpoproidopomocwtedykiedyjejpotrebują
ucąiamodielnociidecydowaniaoobiePrytegotypuajciachnależypamitadże psychika ludzi
niepełnoprawnychjetbardokruchawrażliwatądcaamipotrebadłużegocauabynabrałypewnoci
iebieiauaniaabyaakceptowałydrowekoleżeotwoinaucycielaNależyrównieżpamitadowłaciwym
doborze dzieci zdrowych do klay integracyjnej Muą to byd ucniowie dolni ambitni ogromną
wrażliwociąwyrobionąopiekuocociąpryjanedrugiemucłowiekowigdiewpotrebiepodadąrk
pomogąrobidakupywklepikuwkażądrogdobibliotekicytołówkiWytkienaediałaniamają
ocylowadkujednemuamianowiciemamyprygotowadpowieronenamdieciniepełnoprawnedożycia
wródnaanieoboknaWklaachintegracyjnychjednocenienaucadwóchnaucycieliJedennichjet
prowadącyadrugiwpomagającyktórykoordynujepracdieciniepełnoprawnychTedwieoobycilee
obą wpółpracują Opracowują programedukacyjno – wychowawcy rewalidacyjny okrelający całod
oddiaływaowakreiedydaktycnymwychowawcymiopiekuocymDokonująkorektdokonaląwoje
metodypracypoukująnowychlepychrowiąaoPracująnaajciachedukacyjnychorapredutalając
akretreciprogramowychtematykajdormyimetodypracyWniektórychprypadkachmodyikują
programy zatwierdzonepreMENiwależnociodpotrebwoichucniówMogąobniżydprógwymagaow
odnieieniudodieciproblemamiapodnieddladieciwyjątkowodolnychłowemklayintegracyjnedają
anwytkimdieciomNaucycielwpomagającypowinienbydwyktałceniaoligorenopedagogiemlub
urdopedagogiemWklaachintegracyjnychąteżucniowiektórymajądodatkoweajcianpreedukacj
ajciawyrównawceajciakorekcyjnelogopedycneoraocjoterapiProwadoneąprepecjalitóww
miarokrelonychpotrebNaucycielwpierającypomagatakżeucniomniepełnoprawnympoajciach
edukacyjnychprowadącnimirewalidacjindywidualnąterapipedagogicnąlubajciawyrównawceTaki
charakterpracypowalaucniomprywoidwiadomocinapoiomieokrelonympreichmożliwoci
Klayintegracyjnetowiatłoktóreowietladrogdonormalnocigdieżyjądiecidrowechoreprawni
iycnieiciktórymnogiatpujewóekIntegracjatoniepogooamodąatworenienormalnych relacji
wródludidrowychichorych
Problemintegracyjnegoktałceniaoóbniepełnoprawnychodlatwywołujekontroweryjnedykuje
aktualniewroważaniachointegracyjnymktałceniuwracaiuwagpredewytkimnawarunkiktóre
powinny byd pełnione abymożliwa była autentycna integracja utentycna integracja to integracja
twarająca an makymalnego rowoju danej jednotki To podmiotowe traktowanie oób
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • happyhour.opx.pl
  • Tematy

    Cytat


    Facil(e) omnes, cum valemus, recta consili(a) aegrotis damus - my wszyscy, kiedy jesteśmy zdrowi, łatwo dajemy dobre rady chorym.
    A miłość daje to czego nie daje więcej niż myślisz bo cała jest Stamtąd a śmierć to ciekawostka że trzeba iść dalej. Ks. Jan Twardowski
    Ad leones - lwom (na pożarcie). (na pożarcie). (na pożarcie)
    Egzorcyzmy pomagają tylko tym, którzy wierzą w złego ducha.
    Gdy tylko coś się nie udaje, to mówi się, że był to eksperyment. Robert Penn Warren