Filozofia jest sztuką życia. Cyceron

Odkryjmy montessori raz ...

Odkryjmy montessori raz jeszcze(1), Studia, Pedagogika przedszkolna

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->Renata Czekalska, Aleksandra Gaj, Barbara Lauba,Joanna Matczak, Anna Piecusiak, Joanna SosnowskaMontessoriraz jeszcze...Program wychowania przedszkolnegoopracowany na podstawie założeń pedagogiki Marii Montessoriw Przedszkolu Miejskim nr 106 w ŁodziOdkryjmyŁódź, czerwiec 2009 r.Spis treściWstęp 3Materiał rozwojowy w pedagogice Marii Montessori 6Treści programowe 7Bezpieczeństwo, adaptacja, integracja… 8Ćwiczenia praktycznego dnia 20Kształcenie zmysłów 30Edukacja matematyczna 43Edukacja językowa 51Wychowanie religijne 60Wychowanie dla kultury życiaWychowanie przez sztukę8268Montessoriańska karta diagnozy dziecka 3–4-letniego 92Montessoriańska karta diagnozy dziecka 5–6-letniego 99WstępPrzygotowanie otoczenia i przygotowanie nauczyciela to praktyczny fundamentnaszego wychowania. Postawa nauczyciela musi zawsze wynikać z miłości. Dziec-ku należne jest pierwsze miejsce, a nauczyciel idzie za nim i wspiera je.Maria MontessoriNiniejszyProgram wychowania przedszkolnegozostał opracowany na podstawie teoretycznych założeńpedagogiki Marii Montessori. Autorkami publikacji są nauczycielki Przedszkola Miejskiego nr 106 w Ło-dzi, które podjęły się opracowaniaProgramuze względu na własne potrzeby związane z codzienną pra-cą w grupach montessoriańskich. Zamierzeniem zespołu redakcyjnego było dostosowanie treści peda-gogiki Marii Montessori do współczesnych warunków i wymogów wychowania przedszkolnego orazintegracja treścistrictemontessoriańskich z innymi, ale istotnymi aspektami wychowania, jak na przykładbezpieczeństwo, aktywność ruchowa, adaptacja, integracja, wychowanie przez sztukę, kreatywność,ekologia, wychowanie patriotyczne. Warto dodać, że w dotychczasowej ofercie wydawniczej brakowałoopracowania, które uwzględniałoby kryteria pracy z małym dzieckiem według idei Marii Montessori.OdbiorcamiProgramumogą być zarówno wychowawcy przedszkoli montessoriańskich, jak równieżnauczyciele wykorzystujący w swojej pracy elementy tej metody, osoby przygotowujące się do roli na-uczyciela, a także wszyscy poszukujący.Traktując pracę z dziećmi jako pasję, dbając o ciągły rozwój zarówno naszych wychowanków, jak i nassamych – wychowawców, stanowimy zespół nauczycieli wciąż poszukujących, doskonalących swój warsz-tat zawodowy, otwartych na świat. Pedagogika Marii Montessori funkcjonuje w naszym Przedszkolu od1. września 1996 r. Z perspektywy minionych lat dochodzimy do wniosku, że aby w pełni realizować jejzałożenia i odpowiadać na potrzeby dziecka, należy iść z duchem czasu. Szanując założenia Marii Mon-tessori, wprowadzając je w codzienne, przedszkolne życie – nie pozostajemy obojętne wobec nowościpojawiających się wraz z rozwojem pedagogiki przedszkolnej. Z proponowanych przez współczesnąedukację treści wybieramy te, które służą doskonaleniu dzieci i nas. Zależy nam również na tym, abyw dobie nieograniczonego dostępu do informacji („zmysły dalekie”), umożliwić dziecku poznawanieświata przez działanie, doświadczanie, odkrywanie i przeżywanie, uruchamiając jego własne „zmysłybliskie”.Punktem wyjścia do skonstruowania niniejszegoProgramubyły wytyczne zawarte wPodstawie progra-mowej wychowania przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowychoraz innych form wychowania przedszkolnego.Autorki uwzględniły wszystkie punkty zawarte w poszcze-gólnych obszarachPodstawy programowejzatwierdzonej przez MEN w dniu 23. grudnia 2008 r. (Dzien-nik Ustaw z dnia 15. stycznia 2009 r., Nr 4, poz. 17).Program wychowania przedszkolnegoopracowanyw Przedszkolu Miejskim Nr 106 uwzględnia następujące obszary tematyczne:●●bezpieczeństwo,●●ćwiczeniaadaptacja, integracja,praktycznego dnia,zmysłów,●●kształcenie●●edukacja●●edukacjamatematyczna,językowa,religijne,●●wychowanie3Odkryjmy Montessori raz jeszcze...●●wychowanie●●wychowaniedla kultury życia,przez sztukę.Przedstawiony podział treści bezpośrednio nawiązuje do wyodrębnionych przez Marię Montessori dzia-łów wychowania, a także wynika ze specyfiki pracy naszego przedszkola. Poszczególne treści zestawionow tabelach zawierających następujące kolumny:●●treściprogramowe (wynikające z podstawy programowej),do realizacji,dziecka będące wynikiem podjętych zadań.●●zadania●●umiejętnościTaki układ zagadnień tematycznych jest nie tylko czytelny, ale również znacznie ułatwia korzystaniez poniższego opracowania. Treści uwzględnione wProgramieopierają się na trzech głównych założeniachpedagogiki Marii Montessori, związanych z osobą dziecka, nauczyciela i przygotowanym otoczeniem.Specyfika pracy w placówce montessoriańskiej zakłada tworzenie grup dziecięcych zróżnicowanychwiekowo. Niewątpliwymi zaletami współdziałania ze sobą dzieci z kilku roczników jest możliwość wza-jemnego uczenia się od siebie, rozwijania niezależności od dorosłych, samodzielności oraz empatii.Przedszkolak w ciągu dnia działa korzystając z wybranych samodzielnie pomocy montessoriańskich.Swoboda wyboru dotyczy również miejsca, czasu i tempa pracy1.Maria Montessori podkreślała, że świat dziecka powinien być uporządkowany. Dzień musi mieć okre-śloną strukturę i składać się z niezawodnych rytuałów. Otoczenie zaś powinno być logicznie zorganizo-wane i estetyczne, aby zapewniać dziecku możliwość dokonywania czynności poszukiwania i odnajdy-wania. Odpowiednio przygotowane otoczenie ma umożliwić dziecku przeżywanie polaryzacji uwagi2.Zgodnie z koncepcją Marii Montessori ład i porządek panujące w sali przekładają się na wewnętrzneuporządkowanie dziecka. Warto podkreślić, że przedszkolak mając nieograniczony dostęp do montes-soriańskiego materiału rozwojowego oraz innych pomocy dydaktycznych, odpowiada za jego estetykę,a także bierze czynny udział w kreowaniu otoczenia, w którym przebywa3.Podczas realizacji treści zawartych wProgramierola nauczyciela ogranicza się do „podążania za dziec-kiem” oraz do mądrego przebywania przy nim, co stanowi jedno z głównych założeń koncepcji pedago-gicznej Marii Montessori4. Zadaniem wychowawcy jest więc wspieranie rozwoju dziecka, współdziałaniez nim, a także tworzenie wokół niego atmosfery bezpieczeństwa i akceptacji5.Główne celeProgramu,nawiązujące bezpośrednio do założeń pedagogiki Marii Montessori, są następujące:●●zapewnienie●●budowanie●●rozwijaniedziecku poczucia bezpieczeństwa i pełnej akceptacji;pozytywnego obrazu własnej osoby;świata na podstawie polisensorycznego doświadczania i eksperymentowania;umiejętności porozumiewania się w sposób werbalny i niewerbalny;umiejętności porządkowania, klasyfikowania i liczenia;samodzielności i koordynacji wzrokowo-ruchowej dziecka;●●poznawanie●●zdobywanie●●doskonalenie1Maria Montessori proklamowała konieczność zapewnienia dziecku swobody wyboru i rozwijania samodzielnościmyślenia. Uważała, że(...) prawdziwej i wewnętrznej swobody nie można komuś dać, nie można jej nawet zdobyć. Każ-dy może ją sam rozwinąć jako część swojej osobowości.2Termin wprowadzony przez Marię Montessori dla scharakteryzowania przeżycia dotyczącego utrzymywania przezdziecko, przez długi okres czasu, intensywnej koncentracji uwagi na wykonywanej czynności. Zjawisko to zaprzecza-ło dotychczasowym przekonaniom o niestałości uwagi u małego dziecka.3M. Montessori:Dla dziecka porządek jest tym, czym dla nas Ziemia pod nogami, na której stoimy, czym dla ryby jestwoda, w której pływa. We wczesnym dzieciństwie umysł człowieka czerpie ze swojego otoczenia elementy orientacji,których potrzebuje dla swoich późniejszych zdobyczy.4M. Montessori:Dziecku trzeba pomóc tam, gdzie zaistnieje taka potrzeba. Nadmiar pomocy przeszkadza dziecku.5M. Montessori:Nauczyciel nie kształci i nie poucza dziecka, lecz jest jego pomocnikiem.4Wstęp●●budzeniezainteresowania rzeczywistością przyrodniczą, społeczno-kulturową i techniczną;wartości uniwersalnych, takich jak: dobro, piękno, prawda, miłość;twórczej postawy w różnych formach dziecięcej ekspresji;do zachowań akceptowanych społecznie;rodziny dziecka w proces jego wychowania.●●poznawanie●●wyrażanie●●wdrażanie●●angażowaniePozostają one również w korelacji z celami określonymi w podstawie programowej wychowania przed-szkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych formachwychowania przedszkolnego. Zakładają one:1. wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych po-trzebnych im w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji;2. budowanie systemu wartości, w tym wychowywanie dzieci tak, żeby lepiej orientowały się w tym,co jest dobre, a co złe;3. kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego radzenia sobiew nowych i trudnych sytuacjach, w tym także do łagodnego znoszenia stresów i porażek;4. rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, które są niezbędne w poprawnych relacjach z dzieć-mi i dorosłymi;5. stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci o zróżnico-wanych możliwościach fizycznych i intelektualnych;6. troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną; zachęcanie do uczestnictwa w zabawach i grachsportowych;7. budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwi-janie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych;8. wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania siępoprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne;9. kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej (do rodziny, grupy rówieśniczeji wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotycznej;10. zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktyw-ności i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które są ważnew edukacji szkolnej.W działaniach opiekuńczych, wychowawczych i dydaktycznych stosujemy główne elementy koncepcjipedagogicznej Marii Montessori, dodatkowo wzbogacając je ciekawą ofertą zajęć i zabaw organizowa-nych dla dzieci na terenie przedszkola i poza nim.Priorytetową kwestią pozostaje dla nas nawiązanie pozytywnych, opartych na wzajemnym zaufaniu orazwspółpracy, relacji z rodzinami wychowanków. Rodzice biorą udział w życiu przedszkola poprzez co-dzienny kontakt z wychowawcami. Aktywnie uczestniczą również w uroczystościach okolicznościowychodbywających się na terenie placówki. Przyczynia się to do budowania trwałej więzi zarówno międzydziećmi a rodzicami, jak i między rodzicami a przedszkolem.5 [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • happyhour.opx.pl
  • Tematy

    Cytat


    Facil(e) omnes, cum valemus, recta consili(a) aegrotis damus - my wszyscy, kiedy jesteśmy zdrowi, łatwo dajemy dobre rady chorym.
    A miłość daje to czego nie daje więcej niż myślisz bo cała jest Stamtąd a śmierć to ciekawostka że trzeba iść dalej. Ks. Jan Twardowski
    Ad leones - lwom (na pożarcie). (na pożarcie). (na pożarcie)
    Egzorcyzmy pomagają tylko tym, którzy wierzą w złego ducha.
    Gdy tylko coś się nie udaje, to mówi się, że był to eksperyment. Robert Penn Warren