Filozofia jest sztuką życia. Cyceron

Odkrywanie natury (buddyzm)

Odkrywanie natury (buddyzm), PRANA 1

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Odkrywanie natury
Praktyka głębokiej ekologii | Ryś Kulik
Spis treści
Czym są głębokie pytania i po co je sobie zadawać?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3
Kim jestem? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
Kim jest dzikus? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
Czym jest ciało? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
Czym jest oddychanie? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
Czym jest chodzenie i jaki jest z niego pożytek?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
Czym jest śmierć? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15
Czy przyroda może być nauczycielką? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17
Czy przyrodzie należy pomagać? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19
Jaki jest związek religii (duchowości) z ochroną przyrody? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21
Czy chrześcijaństwo sprzyja niszczeniu przyrody? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23
Co jest naturalnym środowiskiem człowieka? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25
Czym jest wolność? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27
Czym jest szczęście i co jest jego źródłem?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29
Dlaczego ludzie kupują tyle rzeczy? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31
Czy poprawa sytuacji ekologicznejwiąże się z obniżeniem jakości życia? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33
Na czym polega konlikt między potrzebami człowieka a potrzebami przyrody?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35
Czym jest postęp? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37
Czy technika uratuje świat? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39
Czym są śmieci? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 41
Czym jest praca? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 43
Czym są podróże i dlaczego ludzie podróżują?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 45
Czy jesteśmy lepsi od innych, pozaludzkich form życia? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 47
Czy życie człowieka jest tak samo wartościowe jak życie żaby? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49
Kto jest naszym przeciwnikiem? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 51
Co się musi stać, by człowiek zmienił swoje podejście do przyrody? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53
Jak pogłębiać swój związek z przyrodą? Czyli o zimowym przesileniu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 55
Jaki sposób życia byłby najlepszy dla nas i Ziemi? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 57
Zamiast zakończenia, czyli jestem spokojny o Ziemię . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 59
Wstęp
Ten tom nie jest jeszcze jednym albumem ślicznych obrazków dzikiej przyrody. Nie jest zbiorem
poetyckich uniesień sentymentalnego ekologa. Nie jest okrzykiem gniewu i rozpaczy zielonego
aktywisty. Nie jest też ogłaszaniem końca świata.
Ta książka to zapis spokojnej, mądrej i głębokiej releksji nad naszą ludzką kondycją,
która jak w powiększającym zwierciadle odbija się i ukonkretnia w naszym stosunku – nie tylko
do przyrody – lecz do wszystkiego, co nas otacza.
Autor nie unika żadnego z trudnych pytań, jakie człowiek poszukujący i wrażliwy może sobie
zadać. Nawet takich jak: Kim jestem? Czym jest ciało? Czym jest śmierć? Czym jest szczęście?
Czym jest wolność? Lista tych i podobnych pytań stanowi spis treści tego niezwykłego albumu.
Wzorem mądrych nauczycieli, autor nie daje na nie gotowych odpowiedzi, lecz zaprasza czytelnika
do twórczej i odważnej releksji. Releksji harmonijnie integrującej perspektywę psychologiczną,
ilozoiczną i duchową. Ale konkluzja jest nieunikniona; koniecznym warunkiem pozostawania
w naturalnej i harmonijnej relacji do naszego otoczenia jest zrozumienie, że nasze ludzkie poczucie
oddzielenia i wyjątkowości jest złudzeniem i odkrycie zasady fundamentalnej jedności wszelkich form
istnienia. Zasady, która przekracza dualistyczne myślenie – także myślenie w kategoriach relacji.
Nie daj się zwieść czytelniku. To nie jest książka o odkrywaniu przyrody. To książka o odkrywaniu
twojej prawdziwej natury będącej zarazem prawdziwą naturą wszystkiego.
Wojciech Eichelberger
Czym są głębokie pytania i po co je sobie zadawać?
Mówiąc metaforycznie „głębokie pytania” są dzwonkiem, który budzi cię z uśpienia.
Zabiegani, zagonieni, zapatrzeni w siebie, przeżywamy swoje życie jakby mimocho-
dem. Zwykle bezwiednie robimy rzeczy, które robią inni, myślimy myśli, które są
udziałem większości, poddajemy się manipulacjom nawet nie zdając sobie z tego
sprawy. Trochę to wygląda tak, jakbyśmy byli społecznymi automatami, które inni
programują i które w związku z tym realizują jakieś nie-własne cele. A potem jeszcze
wmawia się nam, że właśnie to jesteśmy my.
(Znacie tę reklamę: „bądź sobą – wybierz pepsi”)
Tak, ludzie w naszym obszarze kulturowym mają bardzo silne poczucie wolności
i niezależności, ale gdy głębiej się temu przyjrzeć, to okaże się, że niemal wszyscy re-
alizujemy jakiś absurdalny program życiowy, w którym trzeba zaharowywać się, po
to, by mieć dużo pieniędzy, po to, by kupować przedmioty, bez których spokojnie
moglibyśmy się obejść.
W stanie „nie wiem” widzę
rzeczy takimi, jakimi są – bez
nakładania na nie własnych
wyobrażeń, projekcji i zachcianek.
Ostatecznie znikają wszelkie
bariery, które wcześniej
oddzielały mnie od świata
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • happyhour.opx.pl
  • Tematy

    Cytat


    Facil(e) omnes, cum valemus, recta consili(a) aegrotis damus - my wszyscy, kiedy jesteśmy zdrowi, łatwo dajemy dobre rady chorym.
    A miłość daje to czego nie daje więcej niż myślisz bo cała jest Stamtąd a śmierć to ciekawostka że trzeba iść dalej. Ks. Jan Twardowski
    Ad leones - lwom (na pożarcie). (na pożarcie). (na pożarcie)
    Egzorcyzmy pomagają tylko tym, którzy wierzą w złego ducha.
    Gdy tylko coś się nie udaje, to mówi się, że był to eksperyment. Robert Penn Warren