Odpowiedzi na zagadnienia z ...
Odpowiedzi na zagadnienia z Antropologii Kulturowej 2008, Skrypty Uniwersytet Warszawski, antropologia ...
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Odpowiedzi na zagadnienia z Antropologii Kulturowej 2008/2009:1. Czy o danej kulturze powinno się mówić raczej jako o kręgu kulturowym czy areale, proszę uzasadnić.Jest to wspólnota posługujšca się tym samym systemem wartoci [religia oraz tradycja], tym samym [podobnym] językiem, oraz o podobnej historii [przeszłoci]. Wydziela się około 12. kręgów kulturowych:Kršg kulturowy grupa powišzanych ze sobš cech kulturowych lub obszary geograficzne, gdzie sš odkrywane; pojęcie fundamentalne dla dyfuzjonistów niemiecko-austriackich, którzy postrzegali te kręgi jako rozprzestrzeniajšce się stopniowo na wczeniejsze kręgi kulturowe, np. kršg amerykańsko-europejski, kršg azjatycki.(Pojęcie wywodzi się ze szkoły kulturowo-historycznej czyli niemiecko-austriackiej; wprowadzone najpierw przez Ratzela, potem Frobeniusa, a potem się mówi, że twórcš tej teorii był Wilhelm Schmidt:- Mieszane formy graniczne rozmaitych kultur sš zawsze młodsze od kultur, których składniki stanowiš.- Jeżeli jedna kultura przecina jakš innš kulturę, to jest młodsza od kultury rozdzielanej. A przynajmniej tak założył.- Kultura, na terenie której znajdujš się rozrzucone resztki jakiej innej kultury, jest młodsza od kultury rozdzielanej.- Kolebkš całej cywilizacji nie jest Egipt, a Azja. I stšd rozpowszechniły się cywilizacje wszystkie. Oczywicie najstarsze kultury zajęły centrum, a najmłodsze na peryferiach. Z drugiej strony w centrum sš najmłodsze. Bo powstało sobie co, a potem było wypychane przez kolejne kręgi.- Wszystko, co nowe, dokonuje ekspansji na tereny, które zajmował kto przed nim.)Hipoteza o zwišzku między areałem kulturowym a wiekiem; age-area hypothesis hipoteza Clarka Wisslera oparta na koncepcji głoszšcej, że dokonywane w centrum wynalazki przenikajš na zewnštrz; w myl tej hipotezy cechy starszej kultury majš skłonnoć do gromadzenia się na peryferiach areału kulturowego, a nie w jego centrum.Areał kulturowy (obszar kulturowy) grupa powišzanych ze sobš kultur, zazwyczaj zajmujšcych jaki region geograficzny. Wissler koncepcja areałów kulturowych. To areał (przestrzeń) obejmuje podobne do siebie kultury pod różnymi względami. Przestrzeń gdzie zachodziła i zachodzi dyfuzja kulturowa (zapożyczenia elementów kulturowych). Każdy areał kulturowy posiada swoje centrum, tj. najstarszy punkt tego areału. Tam rodzš się nowe elementy kultury. Z centrum rozprzestrzeniajš się na resztę areału.Im dalej od centrum tym starsze sš te elementy. Z centrum elementy kultury rozprzestrzeniajš się na resztę areału ( na zasadzie fali rozchodzšcych się po wrzuceniu kamienia do wody). Najsilniejsze bliżej centrum, najsłabsze najdalej.(Pojęcie wywodzi się z amerykańskiej szkoły historycznej Franza Boasa i od Ruth Benedict. Oni wprowadzili również pluralizm historyczny - Każda jedna kultura powinna być badana i może być rozumiana jedynie w terminologii swojej własnej niepowtarzalnej historii.)Zai yi bian - Typ kulturowy, który obejmuje kultury ludów sšsiadujšcych ze sobš w okrelonym czasie wspólnot plemiennych uporzšdkowany pod względem podobieństw zachodzšcych między charakteryzujšcymi kultury owe zjawiskami, ale pozajęzykowymi. Język nas nie interesuje. W efekcie według niego na terenie Ameryki 15 areałów kulturowych, których każdy posiada okrelony zestaw cech i odmian tych cech posiadajšcych tak zwanš nieprzerwanš dystrybucję.- krag chiński:teren Chin jezyk chinsko-tybetanski komunizm, konfuncjonizm2. Proszę dokonać analizy systemu pokrewieństwa we wskazanej grupie.Pokrewieństwo, potocznie nazywane "więzami krwi" wię prawnorodzinna zachodzšca między dwiema osobami, polegajšca na pochodzeniu od siebie lub też posiadaniu przynajmniej jednego wspólnego przodka. Ma charakter biologiczno-prawny (w odróżnieniu od powinowactwa, które ma tylko charakter prawny). Bliskoć pokrewieństwa okrelajš linie pokrewieństwa (prosta i boczna) oraz jego stopnie.Patrylinearny system pokrewieństwa to w antropologii system pokrewieństwa, w którym dzieci automatycznie po urodzeniu włšczane sš do grupy ojca i pozostajš jej członkami przez całe życie (zasada patrylinearnoci). Przekłada się to np. na dziedziczenie nazwisk, przywilejów, majštku itp. po krewnym ze strony ojca, a nie matki (tj. nie tylko od samego ojca). Współczesne społeczeństwa europejskie nie sš patrylinearne - występuje obustronne dziedziczenie i ustalanie pokrewieństwa - ale majš tendencję do patrylinearyzmu (np. dziecko otrzymuje nazwisko po ojcu).Matrylinearny system pokrewieństwa - w antropologii system pokrewieństwa, w którym dzieci automatycznie po urodzeniu włšczane sš do grupy matki i pozostajš jej członkami przez całe życie (zasada matrylinearnoci).Przekłada się to np. na dziedziczenie nazwisk rodowych, przywilejów po matce, dziedziczenie majštku po krewnym ze strony matki (np. po jej bracie) itp.W systemach matrylinearnych pokrewieństwo oraz wspólnych przodków ustala się idšc po linii matki ("po kšdzieli"). W skrajnych przypadkach biologiczny ojciec dziecka nie jest nawet uznawany za krewnego swoich dzieci, a członkowie jego rodziny mogš wchodzić w zwišzki małżeńskie z jego dziećmi. Przykładami społeczeństw o strukturze matrylinearnej sš Trobriandczycy, Indianie Pueblo, Hopi, Irokezi lub Lhopu. KWAKIUTLOWIE - Rodziny były matrylinearne. Dziedziczono w linii żeńskiej, chociaż to mężczyni sprawowali większš władzę.Unilinearny system pokrewieństwa - jeden z dwóch, obok bilateralnego systemu pokrewieństwa, w którym pochodzenie wyprowadza się z lini żeńskiej lub męskiej, albo też wyjštkowo przemiennie w każdym pokoleniu - przemienny system pokrewieństwa.3. Proszę dokonać analizy typu więzi społecznych we wskazanej grupie.Typologia wg Pawła Rybickiego naturalny - wspólne pochodzenie, pokrewieństwo stanowiony - narzucony przez społeczeństwo zrzeszeniowy - w wyniku dobrowolnego zrzeszania się ludziTypologia wg Jana Turowskiego1. integracyjne - tożsame ze strukturš organizacyjnš grupy2. psychospołeczne - wiadomoć grupowa jako poczucie łšcznoci i naturalne dšżenie do współdziałania1. podział na identyfikację realnš (rzeczywiste członkostwo) i potencjalnš (aspirowanie do członkostwa w grupie)2. podział na wię dystrybutywnš (jako następstwo łšcznoci z członkami grupy) i korelatywnš (wynik łšcznoci z celami grupy)strukturalne - wię jako wynik istnienia podziału funkcji w społecznoci (organizmie społecznym), ogół stosunków istniejšcych w grupie i wzajemnych regulowań oraz uprawnień. Podstawa tych zależnoci może być dwojakiego rodzaju:1. obiektywna - wynikajšca ze struktury społeczeństwa2. subiektywna - wynikajšca z indywidualnych zamierzeń jednostki3. socjologiczne - stosunki społeczne jako podstawa więzi4. Czy dana społecznoć to dionizyjczycy czy apollińczycy, proszę uzasadnić.wyszczególnione przez Fryderyka Nietzschegokultury dionizyjskie - chodzi im o uzyskanie stanu psychicznego, w którym nie kontrolujš się, bark umiaru- cos jak stan upojenia alkoholowego; ich celem jest uzyskanie nadprzyrodzonej mocy- wizji, snu, proroctwa, szału; stosujš różne metody, aby uzyskać ten stan: tortury, samookaleczenia, post, alkohol, często narkotyki (np. sfermentowany sok z kaktusa, pejotl- pšczek kaktusa, bieluń); stšd ważnš rolę pełni u nich szamanKWAKIUTLOWIE - Indiaie żyjšcy na północno-zachodnich wybrzeżach Ameryki. WIERZENIA I MAGIA: Bractwa. Cecha dionizyjska: Celem ostatecznym wszystkich obrzędów religijnych była ekstaza. Główny tancerz powinien przeżywać inne życie. Sławiš to szaleństwo. Młodzieniec, który chciał wstšpić do którego z bractw, zostawał porwany przez duchy i pozostawał sam w lesie. Potem szał i trzeba go było sprowadzić do poziomu egzystencji wieckiej. Bractwo Ludożerców: najbardziej cenione, najwyżej w hierarchii. Ludożercę wyróżniało upodobanie do ludzkiego mięsa. W ataku szału gryzł widzów i odgryzał im kawałki ramion.Indianie Zuni - charakterystyczne cechy to: rytualizm, wstrzemięliwoć, brak agresji. Udział jednostki w życiu obrzędowym (brak rodków odurzajšcych, brak szaleństwa). Indianie posiadajš kapłanów ale nie majš czarowników. Cechuje ich spokój, łagodnoć, wyzbycie się agresji, poszukiwanie złotego rodka, brak indywidualizmu i konkurencji. 'Dobry człowiek' unika zaszczytów, żyje w spokoju, usuwa się w cień. Pożšdane cechy to uprzejmoć i dostojnoć.Indianie Pueblo wysoki stopień akceptacji dla homoseksualistów, a także "apolliński" umiar i dystans (jak to okreliła Ruth Benedict) oraz pokojowe nastawienie do wiata.5. Czy danš społecznoć zaliczyć można do kultury prefigutratywnej, kofiguratywnej czy postfiguratywnej, proszę uzasadnić.Kultura prefiguratywna, tzw. kultura zagadkowych dzieci według antropolog Margaret Mead to typ kultury, w którym młodsze pokolenia przekazujš wiedzę technicznš starszym pokoleniom, zmienia się kierunek przekazu wartoci, doroli nie nadšżajš za zmianami, wiat jest zrozumiały tylko dla dzieci.Tego typu kultury sš dominujšce i charakterystyczne dla społeczeństw nowoczesnych, gdzie ze względu na szybkš ewolucje kulturowš i technologicznš starsze pokolenia muszš przystosowywać się do wzorców wypracowywanych przez pokolenia młodsze, mniej konserwatywne względem istniejšcych już w społeczeństwie norm i wartoci, np. społeczeństwo po II wojnie.Kultura kofiguratywna, tzw. kultura "odnalezionych rówieników" - według antropolog Margaret Mead to typ kultury, w którym współwystępujš wzorce kulturowe młodszych i starszych pokoleń. W tym modelu współistniejš generacje młodsza i starsza, nie sš w stanie sami wprowadzić dzieci do zmiennych warunków rzeczywistoci. Osobami znaczšcymi sš rówienicy.Tego typu kultury sš przejciowe między kulturš postfiguratywnš a kulturš prefiguratywnš i charakterystyczne dla stadiów rozwojowych społeczeńs...
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
ebook @ do ÂściÂągnięcia @ download @ pdf @ pobieranie
Tematy
- Strona startowa
- Odpowiedzi CKE 2006 Probna matura Arkusz PP Polski, J. polski, Matura, Arkusze CKE - Próbna matura 2006
- Odpowiedzi CKE 2006 Probna matura Arkusz PR Polski, J. polski, Matura, Arkusze CKE - Próbna matura 2006
- Odpowiedzi - matura2005, ☪⚩ Nauka Języków Obcych ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬, Nauka Języka Włoskiego, Matura z Języka Włoskiego, Matura 2005 z Języka Włoskiego
- Odpowiedzi Bazy Danych, Bazy danych
- Odpowiedzi matura geografia (maj 2009)(1), Matura, geografia, 2009
- Odpowiedzi Test przed probna matura 2007 Arkusz 1-ZP Matematyka, matura - matematyka, test przed matura
- Odpowiedzi Przykladowy arkusz PP Historia, Historia Matura, arkusze maturalne
- Odpowiedzi CKE 2006 Oryginalny arkusz maturalny 1-ZP Biologia, Szkoła, MATURA - arkusze, Biologia
- Ocena ryzyka zawodowego na stanowisku spawacz, BHP, ORZ w przemyśle
- Ocena organoleptyczna piw przemysłowych - teoria, Studia - materiały, semestr 7, Fermenty, Gorzelnictwo
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- hakuna.opx.pl
Cytat
Facil(e) omnes, cum valemus, recta consili(a) aegrotis damus - my wszyscy, kiedy jesteśmy zdrowi, łatwo dajemy dobre rady chorym.
A miłość daje to czego nie daje więcej niż myślisz bo cała jest Stamtąd a śmierć to ciekawostka że trzeba iść dalej. Ks. Jan Twardowski
Ad leones - lwom (na pożarcie). (na pożarcie). (na pożarcie)
Egzorcyzmy pomagają tylko tym, którzy wierzą w złego ducha.
Gdy tylko coś się nie udaje, to mówi się, że był to eksperyment. Robert Penn Warren