Filozofia jest sztuką życia. Cyceron

Ocena stanu technicznego

Ocena stanu technicznego, sem VI, diagnostyka

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
ZASADY DIAGN
O
ST
YC
Z
N
EJ OCE
NY
STAN
U
TE
C
HNICZ
N
E
GO
SILN
I
KA.
Dokonujem
y
tu s
p
r
awdzel
l
.
któr
yc
h c
ele
m
j
e
st wyz
na
c
z
enie
st
op
n
ia
s
k
o
m
p
le
t
owa
n
ia
z
es
p
o
ł
ów si
l
n
ik
a
, il
o
śc
i
i
ja
kości o
l
e
ju oraz
c
i
ec
z
y
chłodzą
c
e
j, j
a
k r
ó
wnie
ż
wykry
c
ie
us
z
k
oc
l
zeó zewn
ę
trz
n
y
ch
.
Ko
ntrolu
j
emy
[1
]:
p
oziom
c
ie
c
z
y
c

od
z
ą
cej. o
l
e
ju w m
is
ce
o
le
jow
ej, e
l
ek
t
ro
li
t
u w a
k
u
m
u
l
at
o
r
z
e
,
jak
ość c
iec
z
y
c

odz
ą
cej
(ob
ecność o
lej u m
o
że ś
w
iad
c
zy
ć o
nie w
ła
ś
c
i
wym us
zc
z
e
l
n
ieni
u
połącze
nia
kacHub
-
gło
"
\y
i
ca.
a
l
b
o p
ę
kni
ęciu k
a
d
łu
b
a
)
,
s
ta
n wen
t
y
l
a
t
ora
i
p
r
zekładni p
a
sow
ej
,
jakość o
l
e
j
u (obecn
ość
"ody świad
c
zy
o
uszkod
ze
n
iu uszczel
k
i głowicy,
a
lbo
p
ęknięci
u
k
ad
ł
uba
. z
aś ob
ec
n
ość
p
a
l
i
"
v
a
-
o
n
i
e
właści
w
e
j pra
c
y uk
ła
du zasila
ni
a pali
"
vem lub
pr
z
echłodzeniu
siln
i
k
a
).
kompletnoś
ć
i
popraw
n
ość
d
zi
a
l
ani
a m
e
c
h
an
i
zm
ów sterowania ukła
d
u z
asi
lania pflli
wem
,
ko
mpletno
ś
ć i zamoc
owan
i
e ora
z st
a
n
p
r
zew
o
dów i p
o
ł
ą
cze6 elementów ukła
d
u
za
płonowego
.
z
amoco
"
\yame
s
tan przewo
d
ów
or
az po
ląc
z
e
6 źró
d
e
ł
p
r
ą
du
i
e
l
eme
n
tów układ
u
ro
zr
ucho"\ye
g
o
.
s
z
c
z
e
l
ność
u
k
ładów chłod
zen
i
a
.
sm
a
r
o
wa
n
ia i
z
as
ilan
ia
p
ali
w
em
(c
z
y n
i
e wy
s
tępują ślady
w
~ciek
ó
\
\)
.
Spr
alI d
z
a
m
y
[l
]
:
poda
tno
ś
ć sil
nika na u
r
uc
h
omi
en
i
e,
ró\\
no
mie
rn

ć
p
racy si
l
n
ik
a
w uż
yt
e
c
zn
ym
zak
r
e
s
ie p
r
ę
dko
ś
c
i
ob
r
otowej,
mo
ż
li
"
\
y

ć płynn
ej z
mian
y p
ręd
k
ości
ob
rot
o
wej
.
zach
o
\\
an
ie się silnik
a
po "
vy
ł
ą
czeniu zapło
n
u (c
z
y n
ie w
y
s
tępuje samozapłon)
,
Stan
tec
hni
c
zny silnika mo
ż
n
a
oceni
ć
na
podst
a
w
i
e pom
i
ar
u j
e
g
o
m
ak
s
ymalnej m
o
c
y
e
fektywn
e
j
N
,>
l
I
IiIX
lub wy
z
na
c
z
e
n
ia
j
e
j
z
mie
n
noś
c
i
w
funk
c
ji
prędko
ś
c
i
o
brot
owej
11.
czyli
cha
ra
kte
r
ys
t
yk
i z
ewn
ę
tr
z
nej si
l
ni
k
a
:
N
e
=
.
f(n
)
.
M
o
c
s
il
ni
ka
z
mien
ia s
ię bow
i
em w pr
o
ce
sie
eksplo
a
tacji pojazdu
w
sk
u
tek
z
mn
ie
js
z
a
ni
a
si
ę
sz
c
ze
lnośc
i
pr
z
estr
z
e
n
i
na
dtlokowej
ora
z
niesprmynoś
c
i mechan
i
zmu
r
oz
rzą
du, uk
ł
adów zasil
a
ni
a
.
z
a
pło
n
owego i
c
hło
d
z
enia. \
'
l
oc
si
ln
ik
a
m
o
że s
i
ę zmn
i
ejs
zy
ć o 10
-
1
5
% ,
Ch
a
rakte
r
ystykę
z
ew
n
ęt
rz

s
iln
ik
a m
oZD
a w
yz
n
a
cz
yć z
a
pomo
c
ą
s
t
anow
i
ska
dy
n
a
m
o
m
e
tr
yc
zn
eg
o (
hamowni si
l
n
i
kow
ej) umo
ż
l
iw
i
a

c
e
go
ob
c
i
ąż
enie s
i
ln
i
k3,
l
D
o oc
e
n
y
st
a
n
u
t
e
c
hn
i
cz
n
ego s
il
n
i
ka wykor
z
y
st
ywana jes
t
również charakterystyka zmian
mocy jego strat wewnętrznych
N
s
l
I'
=
f(
n
).
Cha
ra
k
t
erystykę tę uzys
k
uje
s

p
rz
y

y
ciu
stanowis
k
a dynamometrycz
n
e
g
o wlloż
li
w
i
ającego napędz
an
ie badan
ego
silnika.
W p
rz
y
pad-
ku
br
ak
u
tak
i
ego stanowiska
,
można ją uzyskać drogą poś
re
dni
ą
r
ó
w
n
ież na hamo
w
n
i
silnikowe
j
.
Po
l
eg
a o
n
a
n
a
pomi
arze
m
ocy e
f
ektywnej podczas pracy ws
z
ystkich c
y
l
indróv
v
oraz po
k
ole
j
n
ym w

ąc
z
e
n
i
u
jed
n
eg
o
c
y
li
n
dr
a
.
Prz
y zał

e
ni
u,
że
p
o
wyłączen
iu z
pra
c
y jednego
cy
li
n
dra
i utr
zy
mani
u
niezmieml
e
j p
r
ędko
ści o
br
otow
ej s
i
lnika
moc niezbę
d
n
a n
a p
o
ko
n
an
i
e
s
u
m
ar
yczny
c
h oporów wewnętrznych nie ulega zmian
i
e, moc st
r
at \vewnę
t
rznych można
wy
z
nac
z

n
a podstawie równania
:
N
"
=
t
(N
d
J
-
N
'H
'
j
)
=
i
:
(
N
e
-
N
e
_
J
-
N
,w
})
=
z
·
N
t'
-
IN"_
J
-
N
slV
.
1
=
1
.
1
=
1
.
1
=1
Po przek
sz
tałceniach uzys
k
uj emy [1]:
N
=
(z
-
1
).
N
-
'"
N
n
t
'
e
L
e
_
I
.
I
~
1
.
g
dz
i
e:
z
-
l
i
c
zb
a cylindrów siln
i
ka
,
N
e
-
moc efekt
yw
na
s
i
l
ni
ka
.
N
e
:1
-
m
oc efekt
ywn
a silni
k
a p
o
'
w
y
ł
ąc
zeniu c
y
lindra o nu
m
er
zej
.
Ta
k
ie me
to
dy pomiam m
ocy sil
ni
ka
m
o
g
ą
b
y
ć
st
oso
w
ane
w z
ak
ł
a
d
ach pr
od
u
kcyjnych
i na
p
ra
w
cz
y
ch
,
p
o wy
m
on
t
o\
\
aniu silnika z poj
a
z
d
u
.
W wa
r
u
n
kach eksp
l
oa
t
a
c
yjny
c
h
u
ż
y
cie
ham
o
wni silni
k
ow
y
ch
by
ł
oby
z
b)1 koszto\
y
ne
.
p
r
aco
c
hlonne
i
tr
udne do
zr
ea
l
i
z
O\
y
a
n
ia
.
Do d
ia
gnos
t
ycznyc11 b
a
da
t'
i
s
i
ln
i
kóv,
-
p
r
zyda
t
ne s
ą
be
zh
a
mulc
ow
e me
t
ody pomiam moc
y.
I
s
to
t
a
t
ych
m
etod po
l
ega na wykorzy
s
taniu .iak
o
obciąże
n
ia
s
iln
ik
a
, sił powstaj
ą
cy
c
h pod
czas
.
l
e
g
o prac
y.
W
metoda
c
h tych
d
o
o
b
ciąże
n
ia
s
il
n
i
k
a
pr
a
cuj
ą
c
ego na b
i
egu
j
ałowym w
yko
r
z
y
st
y
wane
s
ą
j
eg
o opor
y wew
n
ę
trzn
e oraz efekt bezw
ł
a
dno
ś
ci
oV\
'
)
'
p
odczas
obracania
v
.
al
u
k
o
r
bowego
s
ilnika ze zmi
e
nn
ą pr
ę
dkośc
i
ą
.
Me
t
oda przyspieszeil bazuj
e
na
w
ła
s
n

c
i,
że
z
m
ia
n
a pręd
ko
śc
i
kątoV
\
-ej(()
(
obro
t
ow
ej
n)
\v
a
l
u
korbowego po
w
odu
je
p
o
v'
i
sta
nie
r
eak
c
yjnego
m
om
ent
u
o
bro
t
ow
e
g
o
j
\f
J
:
gdzie:
.
~
.
-
z
r
ed
u
k
o
w
any (
na
o
ś
o
b
r
o
tu
wa
lu korb
ow
ego
)
mas
O\:v
ym
o
m
ent
b
e
z
w
ładno
ś
ci
s
il
n
ika będą
c
ych
w r
u
c
hu
po
suwisto-z
w
rotnym i o
b
roto
w
ym
.
d
m
6
'
=
-
-
dl
W procesie ek
s
ploa
t
acji
war
toś
ć zre
duko
w
aneg
o
mome
n
tu
be
z
władności
ni
e ule
g
a
zm
i
ani
e
(J
,
.
=
const), wobec tego
reakcyjny mom
e
n
t
o
br
o
t
o
wy
Nr
!
zal
eżny
j
est tylk
o
od pr
z
ys
pi
e
s
z
e
ni
a
kątow
e
go
E
.
Mom
e
n
t
ten może by
ć w
ykorzy
s
t
yw
an
y
do
s
amoo
b
ci
ążen
i
a
,
albo samonapędza
-
ni
a
siln
i
ka. Efe
k
t
b
e
zwł
adn
o
śc
i
owego samoobciążenia sil
n
ika uzy
s
k
u
je
s
ię w prz
y
padku. gdy
8>
O
,
tzn
.
po szybkim zwię
k
szeniu dawki paliwa w
s
i
lniku
p
rac
u

c
y
m
na biegu jał
o
wy
m
.
Wy
t
worzo
n
y pr
ze
z
s
iln
i
k momen
t
o
b
rotowy
Al
d
jes
t
rów
no
w

o
ny przez m
o
m
ent s
t
ra
t
wew
n
ętrz
n
ych
Jv
1
sw
i mom
e
n
t reakcyj
n
y A;f)
:
lvl
d
-
l
v
i.
1w
-
Al)
=
O
M
o
men
t e
fek
t
ywn
y s
il
ni
k
a
Me
można
w
yznacz
yć pop
rzez
wy
z
na
c
z
enie
m
o
ment
u
reak
c
y
jnego
A1]
,
a tym sa
m
ym pr
z
ysp
ie
sz
e
nia
k
ą
to
wego s
'
w
a
ł
u s
i
lnika
:
j
\{
.
=
lvi
d
-
l
v
i
s"
,
=
lvl
j
=
.
fl'
.
8
Mo
c
efekty
wn
ą siln
i
k
a
N
e
w
y
z
n
a
c
za s

p
ośre
d
ni
o mi
e
rzą
c zarówn
o
p
r
zy
s
piesze
ni
e kąt
o\\e
E.
j
a
k i
p

d
koś
ć o
b
r
oto
v

n
w
a
łu
kor
bo
w
e
g
o
:
N
=
k
·Al
·
n
=
k·M
e
J
·
n
=

.
f
·
8
·
n
r
S
po
s
ób wyznac
z
a
ni
a
ch
a
rak
t
ery
s
t
y
k wskaźników efek
t
yw
noś
c
i
p
rac
y
si
l
nika
(N
e
=
N
e
(
Jl)
oraz
lvl
e
=
Al
e
(
n
)
)
p
rz
ed
s
taw
i
ono na r
y
s. l
.
E
f
ekt sam
o
na
p
ę
d
zania
sil
n
ika wystę
p
u
j
e w
pr
z
yp
adku
.
gdy
r
:
<
O
,tz
n. po
v
vy
łą
c
zeniu z
apło
n
u
l
ub
od
c
i
ę
c
iu
d
opływu paliwa w rozp
ędzonym
.
pracujący
m na
bi
egu jało
w
ym si
l
n
i
ku
.
O

l
ne

w
n
a
nie rów
n
o
wa
g
i
mom
en
t
ó
w ma w tym p
r
zypadku n
a
s
t
ępu

c
ą
p
o
stać
:
1
1
1
,
1
-
M ..
-
MI
=
O
p
rz
y czy
m
m
om
en
t in
d
y
kov
v
any s
i
lnika
:
M
.
J
=
0
Z
at
em
mo
m
en
t r
eakcy
j
ny
j
\
;
i
J
,
wy
s

p
u
j
ą
c
y t
u ja
k
o c
z
y
nn
i
k na
p
ędzają
c
y
,
j
es
t ró
wnoważo
n
y
m
ome
n
te
m
s
tr
a
t w
e
wnę
t
r
z
n
yc
h
A/
n
I
'
,
kt
ó
ry to
mo
żna VI)
'
zn
ac
z
y
ć
p
ośre
d
n
i
o mie
r
ząc pr
z
ys
-
p
iesz
e
n
ie k
ą
towe
s
w
al
u
ko
rbowego
:
j
\
{"
=
-
J
1
.
=:
-
J .
.
E
M
oc strat wewnętrzny
c
h
H
m
V
\
y
z
nacz
a
s
i
ę
n
a
t
o
m
i
ast
m
ie
rząc zarów
n
o prz
y
spie
s
z
e
n
i
e
k
ą
to\\t
E
,
j
a
k i prędkość obr
o
tową
n
walu si
ln
ik
a:
N
"
"
=
-k
·
A
l
J
. J
)
=
-
/\ .
J
.
E .
n
Sposób
wy
z
n
acza
n
ia chara
k
te
rys
t
yk w
s
ka
źniU
m strat
\
\
e\\
n
ęt
r
znych (N
l
l
l
=
N
I
\
i(Jl
)
oraz
i
'1.
",
=
M
\
1
I
(n)
)
p
r
z
e
dsta
wi
o
n
o
n
a
r
ys
.
2
.
Wyznacz
o
ne
z
a
p
omocą s
a
moobc

żen
i
a
v
i
s
k

ni
k
i
e
f
e
k
ty
wności ora
z za pomocą
s
amo
n
apę
d
zania
\
vskaźniki
s
t
rat wewnęt
r
znych silni
k
a
m
a
ją i
nne
v
\ar
to
ś
c
i
n
i
ż otr
zymane
p
rzy

yci
u
s
ta
now
i
s
k
dyna
mo
m
e
try
cz
nyc
h.
Wyn
i
k
a to
z
inn
yc
h \
va
runkó
w pr
acy siln
i
ka
podc
z
a
s
po
mi
ar
ów. Jednakż
e
uz
y
sk
iw
ane tym
s
posobem
c
ha
ra
kt
er
ystyki u
możli
v
vi
a
j
ą
ro
zr
ó
żn
ia
nie
zm
i
an
ef
e
k
tywnoś
c
i
p
ra
cy
silnik
a
z
ar
ó
w
no w w
y
ni
ku
ZUŻ)
ć e
l
e
m
e
ntó\
\
si
l
n
i
ka
. ja
k J
'(~
)\\
nie
ż
zmi
a
n
r
egul
acj
i or
a
z sta
n
u osprzętu
i
mat
er
i
a
ł
ó
w
e
ks
pl
o
a
t
a
c
yjnych.
e
K
o
le
jn
a
z
be
z
hamul
c
owy
c
h met
o
d pomiaru mocy silnika pol
e
ga n
a ko
lej
n
ym w
yl
ą
cz
en
i
u
z p
ra
c
y poszczegól
ny
c
h
cylindrów i pom
i
a
r
ze
pr
ę
d
ko
ś
ci obr
o
to
w
ej
w
alu ko
rb
o
wego
.
P
ockza
s
bad
a
n
i
a 4-
c
y
li
ndrowyc
h
si
l
ników wy
so
koprężnych, z pracy vvy
l
ąc
z
a
n
e są 3 cylindr
y,
a
w s
il
nikach 6-cy
lin
dro
wych
-
4 c
yl
i
ndry
.
Pracuj
ące c
yl
i
ndry są zasilane
ma
ksym
a
lną da
wk
ą
paliwa. Uz
y
s
k
iw
ana m
o
c pr
a
cu
j
ą
c
ej c
z
ę
ś
ci si
lnik
a jest wykorzystywana
na
pokona
n
ie stra
t
wewn
ę
t
r
zn
y
c
h wył
ą
c
zo
nyc
h
cyl
in
d
rów
.
Pom
i
ary w
y
konywane są w warunka
c
h u
st
al
o
nej
p
racy si
ln
ika.
Na
pod
st
aw
i
e
z
mi
e
rz
onej prędkości o
b
r
ot
o
we
j
p
odc
z
as p
r
a
c
y
jedne
g
o
c
y
l
in
dra mo
ż
na
v..
r
yznac
z
y
ć
ma
ksy
ma
l
ną m
oc
p
os
z
c
z
e
g
ól
n
yc
h cy
l
ind

w
i
c
a
l
ego
silnika
o
ra
z o
ce
n

równo
m
ie
r
n
ość pr
a
cy p
o
szczeg
ól
nyc
h
cy
l
i
n
drów.
Ek
s
p
erym
e
n
ta
l
n
ie
ustal
o
no
, ż
e maksyma
l

moc efek
t
ywną
4-c
y
li
n
drowego siln
i
k
a
wysokoprę
ż
ne
g
o m

n
a ob
l
i
c
z
yć z
z
ale
ż
noś
c
i [
1]
:
1
.
\
e
m]';
_
\
,
d
.

"
1
.
,,
/7
111,\
,
,
:
,
-
n<r
,
l
I
)
-
-
t -
a
m
oc j
edn
ego cylindra
z zależno
ś
c
i [
1]:
X
,l"
,
=
0
.25 .
l
·
\
"
-
A
(
'<
""
~
ni
l )]
g
dz
i
e
:
N
e
-
no
mina
l
na mo
c
e
f
ek
t
y
v
ma sprav
mego
s
i
lnika.
n\nax
-
m
ak
s
ymal
n
a pr
ę
dkość ob
r
otowa
v
"
a
l
u k
o
r
bc)
\
"ego
.
podcz
a
s p
ra
c
y jedneg
o
c
y
lin
d
r
a
w pe
łn
i sprawne
g
o s
il
nika
,
n1
i
-
r
z
eczyv\'ista
,
z
mier
z
o
n
a p
r
ędk
o
ś
ć
obrotowa \
\
'alu ko
r
bowego.
p
odcza
s
pr
a
cy
i
-
te
g
o
c
yl
in
c
l
r
a
.
n
1
ś
r
-
ś
r
edni
a
prę
d
k
o
ś
ć
ob
r
o
t
owa walu
kor
b
owe
g
o
. podcza
s
p
r
ac
y
jedne
g
o cylind
ra,
A
-
\
v
sp
ó
łc
z
y
n
nik
s
t
a
ł
y
dl
a
dane
g
o typ
u
s
i
l
nika.
Istotnym war
u
nk
i
em
u
zy
s
k
a
ni
a

a
ś
c
iw
y
ch
w
yn
i
k
ó
w
p
um
i
arćm j
e
st
u
tr
zymani
e
o
d
p
o
wied
-
n
i
e
j
t
emp
e
r
atu
r
y ciec
z
y chłod
z
ąc
e
j
i
o
ł
e
j
u (
n
ie
m
ni
e
j niż
75
°
C
)
Spis literatury
:
[
1
]
Hebda
M.,
Niz
i
r
'l
s
ki St
..
P
e
l
c
H
.:
P
o
d
sta
wy d
i
a
gnos
t
y
k
i p
o
;a
z

1
V mechan
iczn
y
c
h
.
\VK
L
.
Wars
z
awa 1
9
80
.
7
\
1
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • happyhour.opx.pl
  • Tematy

    Cytat


    Facil(e) omnes, cum valemus, recta consili(a) aegrotis damus - my wszyscy, kiedy jesteśmy zdrowi, łatwo dajemy dobre rady chorym.
    A miłość daje to czego nie daje więcej niż myślisz bo cała jest Stamtąd a śmierć to ciekawostka że trzeba iść dalej. Ks. Jan Twardowski
    Ad leones - lwom (na pożarcie). (na pożarcie). (na pożarcie)
    Egzorcyzmy pomagają tylko tym, którzy wierzą w złego ducha.
    Gdy tylko coś się nie udaje, to mówi się, że był to eksperyment. Robert Penn Warren