Filozofia jest sztuką życia. Cyceron

Obowiązki i zadania pracowników ...

Obowiązki i zadania pracowników recepcji, Opwh semestr II

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Obowiązki i zadania pracowników recepcji
Pracownicy recepcji należą do grupy hotelarzy mającej bezpośredni kontakt z
gośćmi. Są w pierwszej linii obsługi i mają największy wpływ na wrażenia i wspomnienia,
jakie goście wyniosą z pobytu. Do obowiązków tych pracowników należą:

rezerwacje usług

przyjęcie gości do hotelu

opieka nad gośćmi w trakcie całego pobytu (w tym usługi dodatkowe np. budzenie)

rozliczanie pobytu gości
Są to istotne i odpowiedzialne zadania. Dla prawidłowego funkcjonowania
recepcji konieczny jest podział stanowisk.
Struktura organizacyjna i ilość stanowisk zależy od wielkości, kategorii hotelu
oraz zakresu świadczonych usług.
Przykładowa struktura organizacyjna recepcji:
KIEROWNIK RECEPCJI
RECEPCJA
SŁUŻBY PARTEROWE
• recepcjonista dysponent
• portier
• recepcjonista klucznik
• bagażowy
• recepcjonista informator
• parkingowy
• recepcjonista concierge
• pracownik quest relations
• pracownik rezerwacji
• telefonistka
Marzena Wojciechowska dla AP Edukacja, Poznań 2009 r.
Zadania i obowiązki poszczególnych pracowników recepcji
KIEROWNIK RECEPCJI

podlega bezpośrednio dyrektorowi hotelu

kontroluje pracę i organizuje pracę podległego zespołu

sporządza harmonogram pracy

sprawuje kontrolę nad depozytem i sejfem

odpowiada za szkolenia podległego personelu

odpowiada za prace recepcji

analizuje wyniki działalności hotelu

czuwa nad jakością i standardem świadczonych usług

prowadzi dokumentację działalności obiektu

nadzoruje prawidłowe prowadzenie dokumentacji przez pracowników

współpracuje z działem marketingu, sprzedaży, służby pieter, gastronomią i innymi
działami w hotelu

zajmuje się doborem kadry i decyduje o podziale stanowisk w recepcji
RECEPCJONISTA DYSPONENT
(kierownik zmiany)

przejmuje obowiązki podczas nieobecności kierownika

reprezentuje kierownictwo hotelu

melduje gości (ustala warunki płatności i terminy pobytów)

prowadzi bieżącą sprzedaż miejsc noclegowych

przyjmuje życzenia i uwagi

udziela informacji

sporządza dobowa dokumentację recepcji

sporządza raporty fiskalne

składa codzienne meldunki kierownictwu recepcji

nadzoruje prace innych komórek

współpracuje z innymi działami hotelu
RECEPCJONISTA KASJER

rozlicza pobyty gości

sprawdza prawidłowości rozliczeń za noclegi i usługi dodatkowe

przyjmuje należności za pobyty zgodnie z obowiązująca procedurą wymeldowania
gościa

wystawia faktury

księguje należności w komputerze

wykonuje wydruki kasy hotelowej

w przypadku prowadzenia kasy walutowej: skupuje waluty, uaktualnia tabele kursowe,
wystawia kwity i prowadzi konieczną dokumentację.
RECEPCJONISTA KLUCZNIK / INFORMATOR

wydaje i odbiera klucze a także doręcza otrzymaną korespondencję

informuje o usługach świadczonych przez hotelarskich

informuje dysponenta o pokojach zwolnionych

przyjmuje i realizuje zlecenia gości (np. budzenie)
Marzena Wojciechowska dla AP Edukacja, Poznań 2009 r.
RECEPCJONISTA CONSIERGE
(czytaj: konsjerż)
Stanowisko to występuje w ekskluzywnych hotelach, wymieniane często jako jedna z
usług dodatkowych a nie stanowisko pracy. Do jego obowiążków należy:

bezpośrednia obsługa gościa

udziela informacji i doradza

poleca oferowane przez hotel usługi

rezerwuje bilety do kina, teatru oraz na inne imprezy kulturalne

rezerwuje miejsca w restauracji

spełnia życzenia gości

zbiera dokumentację i dane, które mogą być pomocne i przydatne podczas następnej
wizyty gości
PRACOWNIK DZIAŁU REZERWACJI

udziela informacji na zapytania ofertowe potencjalnych gości

obsługuje gości indywidualnych oraz grupy turystyczne

dokonuje rezerwacji wstępnych i potwierdzonych

ustala docelową liczbę pokoi, które można udostępnić klientom

przygotowuje listy przyjazdów w określonych wcześniej terminach

przekazuje informacje do innych działów i pozostałym pracownikom recepcji
W hotelach obsługujących głównie grupy zorganizowane lub klientów biznesowych
często występuje odrębny dział
rezerwacji grupowych
.
TELEFONISTKA
(operator centrali telefonicznej)

obsługuje rozmowy przychodzące (łączy z właściwymi komórkami hotelu)

przyjmuje wiadomości dla gości hotelowych

przyjmuje zamówienia na rozmowy międzymiastowe i międzynarodowe od gości
PRACOWNIK QUEST RELATIONS

odpowiada za dobre relacje na linii gość – hotel

odpowiada za jakość świadczonych usług

osobiście przyjmuje skargi od gości

przyjmuje wszystkie uwagi od gości hotelowych oraz sugestie dotyczące
funkcjonowania hotelu
PERFEKCYJNY RECEPCJONISTA
to taki, który:

doskonale zna topografię hotelu i jego otoczenie

świetnie orientuje się w zakresie usług świadczonych przez hotel

zna języki obce

zna miejscowość, w której położony jest hotel i potrafi udzielić informacji o atrakcjach
turystycznych, repertuarze kin, teatrów itp.

potrafi obsłużyć komputer i inne urządzenia biurowe
Marzena Wojciechowska dla AP Edukacja, Poznań 2009 r.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • happyhour.opx.pl
  • Tematy

    Cytat


    Facil(e) omnes, cum valemus, recta consili(a) aegrotis damus - my wszyscy, kiedy jesteśmy zdrowi, łatwo dajemy dobre rady chorym.
    A miłość daje to czego nie daje więcej niż myślisz bo cała jest Stamtąd a śmierć to ciekawostka że trzeba iść dalej. Ks. Jan Twardowski
    Ad leones - lwom (na pożarcie). (na pożarcie). (na pożarcie)
    Egzorcyzmy pomagają tylko tym, którzy wierzą w złego ducha.
    Gdy tylko coś się nie udaje, to mówi się, że był to eksperyment. Robert Penn Warren