Filozofia jest sztuką życia. Cyceron

Ocenianie arkusz poziom ...

Ocenianie arkusz poziom podstawowy, PYTANIA NA MATURĘ

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Próbny egzamin maturalny z języka polskiego- poziom podstawowy
OCENIANIE ARKUSZA
POZIOM PODSTAWOWY
Zadanie sprawdzające rozumienie czytanego tekstu
Słodkiego, twórczego życia.
Model zawiera przewidywane odpowiedzi. Odpowiedzi ucznia mogą przybierać różną formę
językową, ale ich sens musi być synonimiczny wobec modelu. Oceniając pracę ucznia, należy stosować
punktację z modelu.
Uwaga:
Za pełną odpowiedź przyznaje się maksymalną liczbę punktów, za niepełną –wskazaną w
rubryce „punkty cząstkowe”. Nie należy przyznawać połówek punktów. Za brak odpowiedzi lub
odpowiedź błędną nie przyznaje się punktów.
Nr
zad.
Odpowiedzi
Maks.
liczba
punktów
Punkty
cząstkowe
1.
np. -
zaintrygowanie czytelnika,
- wskazanie zasadniczego tematu tekstu (talent, twórczość),
- wprowadzenie do tematu,
- wskazanie uniwersalności Biblii,
- element przemyślanej konstrukcji wypowiedzi (łączność
między pierwszym i ostatnim akapitem: wskazanie, jak należy
postępować, by nie zostać strąconym w biblijne ciemności).
2
1
(za podanie
jednego
uzasadnienia)
2.
B
1
-
3.
np.
-twórczość „namaszczonych”: ma znaczenie dla całej ludzkości,
posuwa cywilizację naprzód, ma wymiar mistrzowski, dotyczy
problemów,
- „twórczość przyziemna”: ma znaczenie dla danej osoby, jest
widoczna w życiu codziennym, może cechować każdego,
przejawia się w produktywności, plastyczności, kreatywności.
1
-
4.
np. ludzie wybitni w jakiejś dziedzinie nauki lub sztuki,
grono uznanych twórców.
1
-
5.
np. - twórczość – pasja i ważny cel,
- pomysłowość – praktyczność, ekonomiczność ( tanio
wyprodukować, korzystnie sprzedać)
1
-
6.
-
przyjemność z robienia rzeczy pozornie niepotrzebnych,
- przyjemność z pracy jako celu samego w sobie,
- radość tworzenia,
- ciągły rozwój,
- uczenie się nowych rzeczy,
- bogacenie intelektualne i emocjonalne,
- przezwyciężenie rutyny, monotonii i nudy,
- spełnienie,
samorealizacja.
2
1
(za podanie
dwóch
korzyści)
7.
- efekt „ach” –
zaskoczenie, zdziwienie, zaciekawienie,
podjęcie wyzwania,
- stan flow – „fala” lub „przepływ”; stan, w którym
człowiek wykonuje nawet długotrwałe, skomplikowane
czynności, nie mając świadomości upływającego czasu, nie
czując zmęczenia ani zniechęcenia.
2
1
(za opis
jednego etapu)
8.
- motywacja zewnętrzna (np. nagroda) niszczy wewnętrzną
motywację i prowadzi do utraty zainteresowania
czynnością, zabawa zmienia się w pracę, obowiązek.
1
-
1
Próbny egzamin maturalny z języka polskiego- poziom podstawowy
9.
Czego potrzeba, aby długotrwale pracować bez zmęczenia, w stanie
natchnienia, ekscytacji?
1
-
10.
np.
- równowaga między poziomem posiadanych przez nas
kompetencji a wymaganiami i trudnością zadania,
- osiągnięcie spokoju, uwolnienie od lęku i cierpienia.
2
1
(za podanie
jednego
warunku)
11.
np.
- kompozycyjną / porządkują wywód,
- retoryczną / wprowadzają nową myśl analizowaną w akapicie,
służą zaintrygowaniu odbiorcy.
1
-
12.
np.
- intuicja pozwala przewidzieć skutki swoich decyzji,
- pozwala podejmować mądrzejsze decyzje.
1
-
13.
- posługiwanie się formą 1. osoby liczby mnogiej (wypowiedź
w imieniu zbiorowości, odwołanie do odbiorcy),
-posługiwanie się zdaniami oznajmującymi (zawierającymi
informację),
- powoływanie się na opinie uczonych, autorytety naukowe.
2
( 1 za podanie
jednej cechy)
14.
np.
c.
- czasowniki w trybie rozkazującym,
- nakłanianie, zachęcanie do określonych postaw, zachowań.
1
(poprawna
odpowiedź
w obu
częściach
zadania)
-
15.
A
1
-
2
Próbny egzamin maturalny z języka polskiego- poziom podstawowy
Temat 1: Na podstawie fragmentów utworów
Pospolite ruszenie
Wacława Potockiego
i
Potop
Henryka Sienkiewicza przedstaw i porównaj postawy szlachty w obliczu
zagrożenia ojczyzny. Jakie funkcje pełniły te obrazy szlachty w czasach, w których
powstały utwory?
I. ROZWINIĘCIE TEMATU (można uzyskać maksymalnie 25 punktów)
Punktacja
1.Wstępne rozpoznanie, np.: 0 – 2
a.
utwory dotyczą postaw szlachty XVII – wiecznej
b.
Pospolite ruszenie –
barokowy
utwór poetycki
c.
Pospolite ruszenie –
scenka z obozu pospolitego ruszenia zagrożonego atakiem Kozaków
d.
Potop

powieść historyczna z końca XIX wieku
e.
Potop –
opis bitwy o Warszawę w czasie najazdu Szwedów na Polskę w poł. XVII w.
f.
fragmenty zestawione na zasadzie kontrastu.
2.Postawy szlachty w świetle
Pospolitego ruszenia
Wacława Potockiego
, np.:
0 – 6
a.
brak patriotyzmu
b.
brak bojowego ducha, męstwa
c.
upadek cnót rycerskich
d.
anarchia, brak szacunku dla władzy
e.
pycha, megalomania
f.
warcholstwo, pieniactwo (groźby pod adresem rotmistrza)
g.
niezdolność do wyrzeczeń dla ojczyzny
h.
awanturnictwo (obawy dobosza, że zostanie pobity).
3.Postawy szlachty w świetle
Potopu
Henryka Sienkiewicza
, np.:
0 - 6
a.
religijność (msza przed bitwą, śluby)
b.
powszechna mobilizacja do walki (
morze ludzi
)
c.
oczekiwanie na poddanie się wroga do ostatniej chwili
d.
solidarne podjęcie walki przez różne oddziały
e.
heroizm
f.
uniesienie bitewne
g.
męstwo
h.
wzajemna mobilizacja w boju.
4.Porównanie postaw szlachty, np.: 0 - 3
a.
różne obrazy postaw szlachty w obu fragmentach
Pospolite ruszenie
b.
negatywny wizerunek
c.
krytyka nieodpowiedzialności pospolitego ruszenia
d.
niezdolność takich oddziałów do zapewnienia Polsce bezpieczeństwa
Potop
e.
pozytywny wizerunek
f.
wyidealizowany obraz pospolitego ruszenia
g.
pospolite ruszenie równorzędną wobec innych wojsk siłą obronną.
3
 Próbny egzamin maturalny z języka polskiego- poziom podstawowy
5.Funkcja obrazów w kontekście epoki, w której powstały, np.: 0 - 4
Pospolite ruszenie
a.
wyraz zaangażowania autora-prawdziwego patrioty
b.
krytyka nadużywania złotej wolności szlacheckiej
c.
dostrzeżenie przejawów rozkładu państwa
d.
przestroga przed zgubnymi skutkami anarchii i prywaty dla Rzeczypospolitej
Potop
e.
budzenie nadziei, „pokrzepianie serc”
f.
budowanie mitu kompensacyjnego
g.
ukazanie siły psychicznej Polaków, zdolności do mobilizacji w sytuacji krytycznej
h.
sugerowanie perspektywy walki z zaborcami.
6. Funkcjonalne wykorzystanie całości powieści lub innych utworów Potockiego 0 – 1
7.Podsumowanie, np.: 0 - 3
-
przedstawienie postaw szlachty na zasadzie kontrastu;
- w „Pospolitym ruszeniu”- krytyka szlachty, głównie anarchii i niezdolności do obrony
Rzeczpospolitej; w „Potopie”- idealizowanie szlachty, zwłaszcza heroizmu i ofiarności;
- różne obrazy postaw szlachty konsekwencją innych funkcji utworów w czasach,
w których powstały.
za uogólnienie trzech problemów
3 p.
za uogólnienie dwóch problemów
2 p.
za uogólnienie jednego problemu
1 p.
4
 Próbny egzamin maturalny z języka polskiego- poziom podstawowy
Temat 2: Na podstawie podanych fragmentów powieści
Ludzie bezdomni
Stefana
Żeromskiego scharakteryzuj głównego bohatera i jego konflikt wewnętrzny. Odwołując
się do finału utworu, przedstaw ostateczny wybór wartości.
ROZWINIĘCIE TEMATU (maksymalnie 25 punktów) Punktacja
1.Wstępne rozpoznanie,
np.:
0-2
a.
utwór powieścią psychologiczną; prezentacja psychiki Tomasza Judyma
b.
treścią fragmentów pobyt Judyma w Cisach,
c.
tematem
rozterki bohatera związane z celem i sensem życia,
d.
podobieństwo fragmentów, uzupełnianie się.
2. Charakterystyka Judyma w świetle pierwszego fragmentu,
np.:
0-6
a.
spotkanie Karbowskiego źródłem refleksji nad sensem własnego życia
b.
podziw dla urody, elegancji, gustu Karbowskiego
c.
poczucie niższości wobec Karbowskiego
d.
zazdrość
e.
dostrzeganie bezwartościowości, społecznej szkodliwości utracjusza
f.
porównanie go do kwiatu tuberozy: piękny pasożyt
g.
tęsknota za odwzajemnioną miłością, kobietą z wyższych sfer
h.
odsuwanie myśli o pracy w zderzeniu z marzeniami o miłości
i.
dystansowanie się wobec misji lekarza, postawy idealistycznej
j.
zwątpienie w sens zaangażowania
k.
żal z powodu własnych niepowodzeń w życiu, niespełnienia.
3
. Charakterystyka Judyma w świetle drugiego fragmentu
,
np.:
0-6
a.
praca w sanatorium, przyjęcia pacjentów trzy godziny dziennie
b.
motywacją do pracy trudne warunki mieszkaniowe, a nie tylko wewnętrzna potrzeba
c.
lekceważące myśli o chorych-
młodych zdechlakach
d.
ekscytacja, oszołomienie życiem towarzyskim
e.
dowartościowanie się, awans towarzyski, zapomnienie o kompleksach
f.
odczuwanie pychy, próżności
g.
przemiana w lekkoducha, hołdującego modzie i pustej rozmowie
h.
świadomość anachroniczności, bezwartościowości takiego stylu życia
i.
uleganie urokowi życia wyższych sfer
j.
chęć obcowania z pięknem, zmysłowego odbioru świata.
4. Konflikt wartości,
np.:
0-3
a.
odpowiedzialność za świat a prawo do samorealizacji
b.
praca, misja lekarza a miłość, osobiste szczęście
c.
miłość amor a miłość caritas
d.
poczucie obowiązku a pragnienie przyjemności, radości życia
e.
wrażliwość etyczna a pragnienia estetyczne
f.
tęsknota do wyższej sfery a krytyka jej oportunizmu, pasożytnictwa
g.
uroda życia i piękno świata a poczucie pospolitości swojej natury.
5
  [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • happyhour.opx.pl
  • Tematy

    Cytat


    Facil(e) omnes, cum valemus, recta consili(a) aegrotis damus - my wszyscy, kiedy jesteśmy zdrowi, łatwo dajemy dobre rady chorym.
    A miłość daje to czego nie daje więcej niż myślisz bo cała jest Stamtąd a śmierć to ciekawostka że trzeba iść dalej. Ks. Jan Twardowski
    Ad leones - lwom (na pożarcie). (na pożarcie). (na pożarcie)
    Egzorcyzmy pomagają tylko tym, którzy wierzą w złego ducha.
    Gdy tylko coś się nie udaje, to mówi się, że był to eksperyment. Robert Penn Warren