Filozofia jest sztuką życia. Cyceron

Octavia 04

Octavia 04, SKODA OCTAVIA jpg

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
4.
SILNIK BENZYNOWY
1,6 - 55 kW (AEE)
4.1. CHARAKTERYSTYKA OGÓLNA
Jednym z silników, które są alternatywnie montowane
w samochodach Skoda Octavia, jest silnik 1,6 MPI (Multi
Point Injection - wielopunktowy wtrysk paliwa) o mocy 55
kW.
PODSTAWOWE PARAMETRY
SILNIKA 1,6 - 55 KW
Tablica 4-1
Parametr
Wartość
Kod silnika
AEE
Pojemność skokowa w cm
3
1598
Średnica cylindra/skok tłoka
w mm
76,5/86,9
Stosunek skoku tłoka do
średnicy cylindra
1,14
Rys. 4.1. Widok zewnętrzny silnika 1,6 - 55 kW
Rozstaw cylindrów w mm
82
Liczba łożysk głównych wału
korbowego
5
Stopień sprężania
9,8
Moc maksymalna wg ISO
w kW/obr/min
55/4600 ± 5%
Moment maksymalny wg ISO
w N · m/obr/min
135/3200
Paliwo/liczba oktanowa
BB/95
Norma emisji spalin EU 2
Katalizator w układzie trójmetaliczny (platyna,
wylotowym pallad i rod)
Prędkość obrotowa biegu
jałowego silnika w obr/min 800 ±100
Po osiągnięciu przez silnik 5700 obr/min następuje
ograniczenie wtrysku, aby nie doszło do przekroczenia
6100 obr/min
Częstotliwość wymiany świec
zapłonowych w km
60 000
Maksymalna dopuszczalna
temperatura cieczy chłodzącej
(mierzona w °C na wylocie
z silnika)
125
Maksymalna temperatura oleju
W °C
145
Temperatura otwarcia
termostatu w °C
85...89
Rys. 4.2. Charakterystyka silnika 1,6 - 55 kW (AEE)
P - moc, M - moment obrotowy, n - prędkość obrotowa
85
SILNIK BENZYNOWY 1,6-55 kW (AEE)
Jest to silnik o zapłonie iskrowym, rzędowy,
czterosuwowy, czterocylindrowy, chłodzony cieczą,
górnozaworowy, z dwoma zaworami na cylinder. Silnik ten
jest zamontowany z przodu samochodu, poprzecznie przed
przednim zawieszeniem i jest pochylony o 15° do przodu.
Stosunek skoku tłoka do średnicy cylindra, wynoszący
1,14, ma korzystny wpływ na przebieg momentu
obrotowego już przy małej prędkości obrotowej. Widok
zewnętrzny silnika przedstawiono na rysunku 4.1.
Charakterystyka tego silnika (przebieg krzywej mocy i
momentu obrotowego w zależności od prędkości
obrotowej) jest przedstawiona na rysunku 4.2. Ciśnienie
sprężania w poszczególnych cylindrach (przy temperaturze
oleju 30°C) powinno wynosić 1,0...1,5 MPa. W tablicy 4-1
zestawiono podstawowe dane techniczne silnika 1,6 o
mocy 55 kW.
4.2. KADŁUB SILNIKA
Kadłub silnika jest odlany z żeliwa, a otwory cylindrów są
obrobione bezpośrednio w kadłubie. Częścią składową
kadłuba jest również pompa cieczy chłodzącej,
umieszczona we wgłębieniu kadłuba i napędzana paskiem
zębatym.
Kadłub silnika ma numer umożliwiający jego identyfikację.
Miejsce umieszczenia kodu i numeru silnika przedstawiono
na rysunku 4.3.
Rys. 4.3. Miejsce umieszczenia numeru silnika
4.3. UKŁAD TŁOKOWO-KORBOWY
Wał korbowy
Wał korbowy, odkuty ze stali, jest ułożony na pięciu
łożyskach. Do niego jest zamocowany docisk i tarcza
sprzęgła oraz koło zamachowe.
Rys. 4.4. Układ korbowy silnika 1,6
1 - panewka górna i dolna 1., 2., 4. i 5. łożyska głównego
2 - śruby mocujące pokrywy łożysk głównych
3 - pokrywy łożysk głównych
4 - panewka 3. łożyska głównego
5 - dolne półpierścienie oporowe wału korbowego w 3.
łożysku głównym
6 - wał korbowy
7 - górne półpierścienie oporowe wału korbowego
8 - koło zamachowe
9 - śruba
10 - podkładka
11 - tarcza dociskowa sprzęgła
12 - osłona
13 - śruba mocująca pokrywę tylną
14 - pokrywa tylna z pierścieniem uszczelniającym
15 - uszcze-Ika pokrywy tylnej
16 - pokrywa przednia
17 - pierścień uszczelniający przedni
18 - tulejka uszczelniająca
19 - koło łańcuchowe napędu pompy oleju (starsze wykonanie)
20 - pompa oleju (starsze wykonanie)
86
ZESPÓŁ GŁOWICY, KOLEKTOR DOLOTOWY I UKŁAD ROZRZĄDU
Rys. 4.5. Zespół tłoka z korbowodem silnika
1 - pierścienie tłoka
2 - tłok
3 - sworzeń tłoka
4 - pierścień zabezpieczający
5 - korbowód
6 - panewka
7 - kadłub silnika (fragment)
8 - pokrywa korbowodu
9 - śruba korbowodu
A - oznaczenie numeru cylindra
B - oznaczenie wzajemnego położenia pokrywy i stopy korbowodu
Na rysunku 4.4 przedstawiono kadłub silnika oraz wał
korbowy z kołem zamachowym i jego uszczelnienia.
chłodnicy), a kanały dolotowe na przeciwną stronę. Na tej
samej (prawej) stronie znajdują się również otwory na
świece zapłonowe.
Między głowicę a kadłub silnika jest wkładana uszczelka.
Uszczelka ma wokół otworów cylindrów metalowe
obramowanie i na zewnętrznym obwodzie naniesiony
pasek uszczelniacza z silikonu. Płytka nośna uszczelki jest
wykonana z blachy pokrytej aluminium.
Korbowody
Korbowód jest odkuwką ze specjalnej stali, a przegubowe
(tzw. pływające) połączenie tłoka z korbowodem zapewnia
sworzeń.
Tłoki
Tłoki są wykonane ze stopu lekkiego. Na powierzchni
uszczelniającej części tłoka są wykonane trzy pierście-
niowe rowki do osadzenia pierścieni tłoka. Tłok i
korbowód są przedstawione na rysunku 4.5.
Pokrywa głowicy
Pokrywa głowicy jest odlana ze stopu aluminium.
Kolektor dolotowy
Kolektor dolotowy jest wykonany z tworzywa sztucznego i
zamocowany do prawej strony głowicy silnika (po
zamontowaniu silnika w samochodzie jest to strona
skierowana w stronę szyby przedniej). Do niego jest z góry
przymocowany przewód rozdzielczy paliwa z
wtryskiwaczami i złączami elektrycznymi do połączenia z
elektronicznym urządzeniem sterującym wtryskiem paliwa.
W przewodzie tym jest jeszcze zamocowany zawór
redukcji ciśnienia, działający w zależności od ciśnienia
powietrza w kolektorze dolotowym.
4.4. ZESPÓŁ GŁOWICY, KOLEKTOR
DOLOTOWY I UKŁAD ROZRZĄDU
Głowica
Głowica (rys. 4.6), będąca odlewem ze stopu aluminium,
jest ośmiokanałowa,
cztery odrębne kanały
dolotowe i cztery kanały wylotowe. Kanały wylotowe są
wyprowadzone na lewą stronę silnika (po zamontowaniu
silnika w samochodzie jest to strona skierowana w stronę
87
SILNIK BENZYNOWY 1,6 - 55 kW (AEE)
Rys. 4.6. Zespół głowicy silnika
1 - śruba do mocowania pokrywy łożyska wału rozrządu
2 - nakrętka do mocowania pokrywy łożyska wału rozrządu
3 - pokrywy łożysk wału rozrządu
4 - wał rozrządu
5 - popychacz hydrauliczny
6 - zamek zaworu
7 - miseczka
8 - sprężyna
9 - prowadnica zaworu (nadwymiarowa)
10 - uszczelka trzonka zaworu
11 - prowadnica zaworu (nominalna)
12 - pierścień uszczelniający wału rozrządu
13 - głowica silnika
14 - zawory
15 - śruby do mocowania uchwytu do wyjmowania silnika
16 - uchwyt do wyjmowania silnika
17 - trzymacz przewodów zapłonowych
Zawór ten reguluje jednocześnie ilość paliwa, a jego
nadmiar jest odprowadzany przewodem do zbiornika
paliwa.
Pośrodku kolektora, między drugim a trzecim rozwidle-
niem, znajduje się kołnierz do przykręcenia obudowy z
gardzielą wlotu powietrza, przepustnicą i jej sterowaniem.
Przepustnica ta jest sterowana częściowo mechanicznie (od
strony pedału przyspieszenia), a częściowo elektrycznie -
przez elektroniczne urządzenie sterujące, które reguluje
szybkość zamykania przepustnicy i prędkość obrotową
biegu jałowego.
Na boku kolektora dolotowego jest umieszczony podwójny
czujnik, który reaguje na temperaturę i ciśnienie zasysa-
nego powietrza. Po przeciwnej stronie kolektora znajdują
się otwory, z których pobierane jest podciśnienie do
przewodu rozdzielczego paliwa z wtryskiwaczami do
podciśnieniowego urządzenia wspomagającego hamulce.
samoczynnie kasuje luz zaworu. Jest to duża zaleta, ale
warunkiem jest bardzo czysty olej w układzie smarowania,
FAZY ROZRZĄDU
SILNIKA 1,6 - 55 KW
Tablica 4-2
Rodzaj zaworu
Dolotowy
Wylotowy
Otwarcie
7,5° po ZZ 32,5° przed ZW
Zamknięcie
31,5° po ZW 8,5° przed ZZ
natomiast większe są nieco opory w silniku, wynikające z
ciągłego styku popychacza z krzywką wału rozrządu.
Wał rozrządu
Montażową częścią głowicy jest również wał rozrządu,
wykonany jako odkuwka ze stali, na którego końcu jest
zamontowany poziomo rozdzielacz zapłonu.
Fazy rozrządu (przy skoku 1 mm) podano w tablicy 4-2.
Zawory
Każdy zawór ma jedną walcową sprężynę wykonaną z
drutu stalowego. Otwieranie i zamykanie zaworu odbywa
się za pomocą popychacza hydraulicznego, który
Napęd wału rozrządu
Wał rozrządu jest napędzany paskiem zębatym, Koła
rozrządu i pasek są osłonięte dwuczęściową osłoną
wykonaną z tworzywa sztucznego (1, 20, rys. 4.7).
88
  [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • happyhour.opx.pl
  • Tematy

    Cytat


    Facil(e) omnes, cum valemus, recta consili(a) aegrotis damus - my wszyscy, kiedy jesteśmy zdrowi, łatwo dajemy dobre rady chorym.
    A miłość daje to czego nie daje więcej niż myślisz bo cała jest Stamtąd a śmierć to ciekawostka że trzeba iść dalej. Ks. Jan Twardowski
    Ad leones - lwom (na pożarcie). (na pożarcie). (na pożarcie)
    Egzorcyzmy pomagają tylko tym, którzy wierzą w złego ducha.
    Gdy tylko coś się nie udaje, to mówi się, że był to eksperyment. Robert Penn Warren