Filozofia jest sztuką życia. Cyceron

Octavia 11

Octavia 11, SKODA OCTAVIA jpg

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
SILNIK WYSOKOPRĘŻNY
1,9 TDI -66 kW (AGR, ALH)
11.1. CHARAKTERYSTYKA OGÓLNA
Między tymi przewodami jest umieszczona turbosprężarka.
Silnik ten ma większość części identycznych z silnikiem
1,9 SDI - 50 kW.
Miejsce, gdzie znajduje się numer silnika (poprzedzony
kodem silnika) jest przedstawione na rysunku 11.2.
W tablicy 11-1 są zestawione podstawowe dane techniczne
silnika 1,9 TDI o mocy 66 kW (AGR).
Kolejnym silnikiem wysokoprężnym alternatywnie
montowanym w samochodach Skoda Octavia jest silnik 1,9
TDI (turbodiesel) o mocy 66 kW. Przebieg krzywych mocy i
momentu obrotowego w funkcji prędkości obrotowej jest
dla tego silnika przedstawiony na rysunku 11.1.
Jest to silnik o zapłonie samoczynnym, z bezpośrednim
wtryskiem paliwa, rzędowy, czterocylindrowy, chłodzony
cieczą, z rozrządem OHC i turbosprężarką. Jest on zamon-
towany z przodu samochodu, poprzecznie przed przednim
zawieszeniem i jest pochylony do tyłu. Przewody dolotowe i
wylotowe są wyprowadzone z tylnej strony głowicy (patrząc
w kierunku jazdy).
Rys. 11.1. Silnik 1,9 TDI - 66 kW (AGR, ALH)
a - widok, b - charakterystyka
P - moc, M - moment obrotowy, n - prędkość obrotowa
150
11.
ZESPÓŁ GŁOWICY I UKŁAD ROZRZĄDU
11.3. UKŁAD TŁOKOWO-KORBOWY
Na rysunku 11.3 jest przedstawiony układ korbowy silnika
1,9 TDI.
Rys. 11.2. Umieszczenie numeru silnika na kadłubie
Wał korbowy
Wał korbowy jest odkuty ze stali i jest podparty na pięciu
łożyskach. Kanały olejowe są poprowadzone w wale
korbowym poprzecznie.
Koło zamachowe
Powierzchnia cierna koła zamachowego współpracuje z
okładziną cierną sprzęgła o średnicach 228/150 mm.
PODSTAWOWE PARAMETRY
SILNIKA 1,9 TDI -66 KW
Tablica 11-1
Parametr
Wartość
Typ silnika
AGR
Korbowody i tłoki
Korbowody są wykonane jako odkuwki ze specjalnej stali.
Pojemność skokowa w cm
3
1896
Średnica cylindra/skok tłoka
w mm
79,5 / 95,5
Tłoki
Tłoki są wykonane z obrobionego po odlaniu stopu
lekkiego (AI, Si, Cu, Ni, Mg).
Stosunek skoku tłoka do
średnicy cylindra
1,20
Średnia prędkość tłoka m/s
12,73
Stopień sprężania
19,5
Sworzeń tłoka
Sworzeń tłoka jest wykonany ze stali i ma kształt
grubościennej rury. Sworzeń umożliwia przegubowe
połączenie tłoka z korbowodem.
Liczba łożysk głównych wału
korbowego
5
Nominalna średnica czopów
głównych wału korbowego w mm
54
Nominalna średnica czopów
11.4. ZESPÓŁ GŁOWICY I UKŁAD
ROZRZĄDU
korbowych wału korbowego
w mm
47,8
Maksymalny szlif łożysk wału
Głowica
Głowica jest wykonana jako odlew ze stopu aluminium
i jest ośmiokanałowa, tzn. ma cztery odrębne kanały
dolotowe i cztery wylotowe. Kanały są wyprowadzone na
jedną stronę głowicy (po zamontowaniu silnika w
samochodzie jest to jego strona bliższa szyby przedniej). Po
przeciwnej stronie głowicy są otwory do osadzenia wtrys-
kiwaczy i świec żarowych (rys. 11.4).
W odlew głowicy są wprasowane gniazda zaworów
i prowadnice zaworów, wykonane ze specjalnego żeliwa.
Prowadnice zaworów są wymienne, natomiast nie są
wymienne gniazda zaworów. Podczas montażu tłoków
i korbowodów trzeba sprawdzać położenie tłoków przy
zwrocie zewnętrznym. W zależności od tego ile wystają
tłoki z cylindrów trzeba dobrać odpowiednią grubość
uszczelki głowicy.
Uszczelka głowicy jest wykonana z profilowanej blachy
i po obu stronach pokryta cienką warstwą tworzywa.
Wykonywana jest w trzech grubościach. Grubość jest
oznaczona albo wycięciami, albo otworami wykonanymi na
uszczelce w jednym miejscu (rys. 11.5).
W silniku 1,9 TDI o mocy 66 kW bardzo ważne jest
ciśnienie sprężania. Jego pomiar należy przeprowadzać
przy temperaturze oleju silnikowego minimum 30°C, po
uprzednim wykręceniu wszystkich świec żarowych.
Ciśnienie sprężania w nowym silniku 1,9 TDI o mocy
korbowego w mm (max 3 razy)
po 0,25
Moc maksymalna wg ISO
w kW/obr/min
66/4000
Maksymalny moment obrotowy
wg ISO w N · m/obr/min
210/1900
Prędkość obrotowa biegu
jałowego (obr/min)
875...950
Paliwo
olej napędowy
Minimalna liczba cetanowa
paliwa
49
Typ wtrysku
dwustopniowy,
bezpośredni
Pompa wtryskowa z ciśnieniem
pracy 80 MPa
BOSCH VP 37 EDC
Kolejność wtrysku
1-3-4-2
Katalizator
utleniający
Pojemność układu smarowania
w dm
3
ok. 4,5
Pojemność układu chłodzenia
w dm
3
ok. 6.3
11.2. KADŁUB SILNIKA
Kadłub silnika jest odlany z żeliwa. Otwory cylindrów są
obrobione bezpośrednio w kadłubie.
151
SILNIK WYSOKOPRĘŻNY 1,9 TDI -66 kW (AGR, ALH)
Rys. 11.3. Układ korbowy silnika 1,9 TDI
1 - śruba mocowania pokrywy przedniej (moment 15 N · m),
2 - pierścień uszczelniający,
3 - pokrywa przednia,
4 - półpanewka górna łożyska głównego wału korbowego,
5 - koto łańcuchowe napędu pompy oleju,
6 - wał korbowy,
7 - półpanewka dolna łożyska głównego wału korbowego,
8 - półpierścienie oporowe wału korbowego,
9 - śruby mocujące pokrywy łożysk głównych (najpierw dokręcić
momentem 65 N · m i obrócić jeszcze o 90°),
10 - pokrywy łożysk głównych,
11 - kołki centrujące,
12 - koło z nacięciami dla czujnika prędkości obrotowej,
13 - śruba mocująca koło dla czujnika prędkości obrotowej,
14 - koło zamachowe,
15 - śruba,
16 - osłona między kadłubem a skrzynką przekładniowa,
17 - śruba mocowania pokrywy tylnej,
18 - pokrywa tylna z pierścieniem uszczelniającym
Rys. 11.4. Głowica silnika i wyposażenie dodatkowe
1 - uszczelka głowicy,
2 - śruba do mocowania uchwytu do podnoszenia silnika (moment
20 N · m),
3 - głowica zmontowana,
4 - uchwyt do podnoszenia silnika,
5 - śruba mocowania głowicy,
6 - osłona przed rozbryzgiwanym olejem,
7 - pokrywa głowicy,
8 - uszczelka,
9 - korek wlewu oleju,
10- rura odpowietrzenia,
11 - opaska zaciskowa,
12 - ciśnieniowy zawór regulacyjny,
13 - uszczelka,
14 - nakrętka,
15 - uszczelka górna,
16 - uszczelka dolna,
17 - przewody wtryskowe,
18 - pompa wytwarzająca podciśnienie dla wspomagania układu
hamowania,
19 - śruba mocowania pompy podciśnienia,
20 - uszczelka pompy podciśnienia
152
UKŁAD SMAROWANIA
Rys. 11.5. Oznaczenia na uszczelce głowicy
1 - numer części, 2 - kod, 3 - otwory (liczba otworów służy do oznaczenia
grubości uszczelki); jednym otworem są oznaczone uszczelki do montażu,
jeżeli denka tłoków wystają ponad płaszczyznę kadłuba 0,91 mm; dwoma
otworami -1,01...1,10 mm; trzema otworami 1,11...1,20 mm)
Otwieranie i zamykanie zaworów (przy skoku zaworu
wynoszącym 1 mm i zerowym luzie między zaworem i
popychaczem) następuje w następujących położeniach
tłoka:
- otwarcie zaworów dolotowych 16° po ZZ,
- zamknięcie zaworów dolotowych 25° po ZW
- otwarcie zaworów wylotowych 28° przed ZZ,
- zamknięcie zaworów wylotowych 19° przed ZW.
Otwieranie i zamykanie zaworów odbywa się za pomocą
popychaczy hydraulicznych (patrz rys. 4.6), które
samoczynnie kasują luz zaworów. Na lewym końcu
(orientacja gdy silnik jest zamontowany w samochodzie)
wału rozrządu jest zamocowana pompa próżniowa
wytwarzająca podciśnienie dla urządzenia wspomagającego
hamulce.
66 kW powinno wynosić 2,5...3,1 M Pa.
Minimalne dopuszczalne ciśnienie w silniku eksploato-
wanym powinno wynosić 1,9 MPa. Największa różnica
między ciśnieniami w poszczególnych cylindrach może
wynosić 0,5 MPa.
Rozrząd
Silnik 1,9 TDI -66 kW ma rozrząd OHC, a więc wał
rozrządu jest ułożyskowany w głowicy silnika (rys. 11.6).
Koło zębate zamocowane do wału rozrządu jest połączone
paskiem zębatym z kołem zębatym zamocowanym do wału
korbowego. Pasek ten
napędza również pompę cieczy chłodzącej i pompę
wtryskową (patrz rys. 11.7).
11.5. UKŁAD SMAROWANIA
Smarowanie silnika olejem odbywa się pod ciśnieniem, a
do oczyszczania oleju jest zamontowany pełnoprzepły-
wowy filtr.
Olej znajduje się w misce olejowej, skąd jest zasysany
przez zębatą pompę oleju i tłoczony pod ciśnieniem do
miejsc smarowania. Pompa oleju (Duocentric) z zaworem
przelewowym (1,2 MPa) jest napędzana łańcuchem od koła
zębatego osadzonego na wale korbowym (rys. 11.8.).
W układzie smarowania znajdują się jeszcze: chłodnica
oleju i filtr oleju. W obudowie filtra oleju znajduje się
zawór nadciśnieniowy, który umożliwia przepływ oleju
Rys. 11.6. Elementy rozrządu silnika 1,9 TDI
1 - pokrywy łożysk wału rozrządu,
2 - nakrętki śrub mocujących pokrywy,
3 - wał rozrządu,
4 - popychacz hydrauliczny,
5 - zamek zaworu,
6 - miska zaworu,
7 - sprężyna zaworu,
8 - uszczelka prowadnicy zaworu,
9 - prowadnica zaworu,
10 - pierścień uszczelniający wał rozrządu,
11 - głowica,
12 - zawór
153
SILNIK WYSOKOPRĘŻNY 1,9 TDI -66 kW (AGR, ALH)
Rys. 11.7. Elementy napędu rozrządu i pompy cieczy
chłodzącej
1 - śruba mocowania koła zębatego na wale korbowym,
2 - śruba rolki napinacza,
3 - śruba mocowania pompy cieczy chłodzącej,
4 - dolna cześć osłony paska rozrządu,
5 - środkowa część osłony paska rozrządu,
6 - śruba mocowania osłony ( moment 10 N · m),
7 - śruba mocowania wspornika zawieszenia silnika,
8 - wspornik zawieszenia silnika,
9 - górna część osłony paska rozrządu,
10 - pasek rozrządu,
11 - śruba mocowania koła zębatego napędu pompy wtryskowej,
12 - nakrętka półautomatycznej rolki napinacza (moment
20 N · m),
13 - śruba mocowania rolki pośredniej,
14 - śruba mocowania koła zębatego wału rozrządu,
15 - koło zębate wału rozrządu,
16 - półautomatyczna rolka napinacza,
17 - rolka pośrednia,
18 - koło zębate pompy wtryskowej,
19 - śruba (moment 10 N· m),
20 - śruba mocowania osłony tylnej paska rozrządu (moment
30 N · m),
21 - osłona tylna paska rozrządu,
22 - pompa cieczy chłodzącej,
23 - rolka pośrednia,
24 - koło zębate na wale korbowym,
25 - śruba mocowania pompy wtryskowej (moment 30 N · m),
26 - tulejka,
27 - nakrętka,
28 - pompa wtryskowa,
29 - wspornik,
30 - śruba (moment 30 N · m)
Rys. 11.8. Elementy układu smarowania silnika
1 - pompa oleju,
2 - koło łańcuchowe napędu pompy,
3 - śruba mocująca koło łańcuchowe do wałka pompy (moment
25 N · m),
4 - łańcuch,
5 - pokrywa przednia,
6 - śruba mocowania pokrywy przedniej,
7- śruba napinacza łańcucha,
8- tulejka łożyskowa,
9 - napinacz łańcucha,
10 - sprężyna napinacza,
11 - podkładka,
12 - koło łańcuchowe na wale korbowym do napędu pompy oleju,
13 - pierścień uszczelniający,
14 - śruba,
15 - ssak,
16 - osłona łożysk głównych wału korbowego,
17 - śruba mocowania osłony,
18 - śruba mocowania miski olejowej,
19 - miska olejowa,
20 - pierścień uszczelniający,
21 - korek spustowy (moment 30 N · m)
154
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • happyhour.opx.pl
  • Tematy

    Cytat


    Facil(e) omnes, cum valemus, recta consili(a) aegrotis damus - my wszyscy, kiedy jesteśmy zdrowi, łatwo dajemy dobre rady chorym.
    A miłość daje to czego nie daje więcej niż myślisz bo cała jest Stamtąd a śmierć to ciekawostka że trzeba iść dalej. Ks. Jan Twardowski
    Ad leones - lwom (na pożarcie). (na pożarcie). (na pożarcie)
    Egzorcyzmy pomagają tylko tym, którzy wierzą w złego ducha.
    Gdy tylko coś się nie udaje, to mówi się, że był to eksperyment. Robert Penn Warren