Filozofia jest sztuką życia. Cyceron

Octavia 16

Octavia 16, SKODA OCTAVIA jpg

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
16.
SKRZYNKA PRZEKŁADNIOWA
W samochodach Skoda Octavia, Octavia Combi
i Octavia 4
x
4 do poszczególnych typów silników fa-
bryka montuje różne skrzynki przekładniowe.
Są to głównie mechaniczne pięciobiegowe skrzynki
przekładniowe lub czterobiegowa automatyczna
skrzynka przekładniowa.
Sześciobiegowa mechaniczna
skrzynka przekładniowa (typ 02M) jest montowana tylko
z silnikami 1,9TDI - 74 kW i 1,9 TDI -96 kW w samo-
chodach Skoda Octavia Combi 4
x
4 i z silnikiem 1,9 TDI -
96 kW w modelach Octavia Liftback i Octavia Combi.
TYPY SKRZYNEK PRZEKŁADNIOWYCH MONTOWANYCH DO POSZCZEGÓLNYCH SILNIKÓW
Tablica 16-1
Silnik
Skrzynka przekładniowa
pojemność - moc
oznaczenie kodowe
mechaniczna
automatyczna
1,4 - 44 kW
AMD
DTQ - do 08/00
FHW -09/00 do 04/01
_
1,4-55 kW
AXP, BCA
02K-DUW
1,6 - 55 kW
AEE
02K-CZE, 02K-DRY,
02K-DUT
_
1,6 - 74 kW
AEH, AKL
02K-CZD, 02K-DNZ, 02K-DLP,
02K-DUU, 02K-DUV
01 M
1,6 - 75 kW
AVU, BFQ
02K-DUU
01 M
1,8 - 92 kW
AGN
02J-CZM
01 M
AGU, AUM, ARZ
do 08/00 02J-DBZ, 02J-DTK,
1,8 - 110 kW
02JECW, 02J-ENJ, 02J-EBN
01 M (dla AGU i AVM)
od 09/00 02J-EVS,
ARX*
02J-EGY 02C-FEX
AQY, APK
02J
01 M
2,0 - 85 kW
AZJ
02J, 02C
01 M
AZH*
02C
-
1,9 SDI -50 kW
AGP, AQM
02K-DRZ, 02K-DUS
-
1,9 TDI -66 kW
AGR
do 8/00 02J-CZL, 02J-DQY,
-
02J-EBJ
od 09/00 02J-EGR
ALH
02J-EGR
01 M
AGR**
02C-EWK
1,9 TDI -81 kW
AHF, ASV
do 08/000 02J-DEA, 02J-EBF
-
od 09/00 02J-EGS
* Napęd 4 x 4 z tylną przekładnią EUL.
** Octavia Combi 4 x 4 z tylną przekładnią EUN.
188
________________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________MECHANICZNA SKRZYNKA PRZEKŁADNIOWA
W tablicy 16-1 są zestawione warianty montażu skrzynek
przekładniowych.
Parametry techniczne mechanicznych skrzynek przekładnio-
wych zestawiono w tablicy 16-2. We wszystkich skrzynkach
przekładniowych jest stosowany olej syntetyczny o specyfi-
kacji G50 SAE 75W90, który nie wymaga wymiany pod-
czas eksploatacji samochodu.
16.1. MECHANICZNA SKRZYNKA
PRZEKŁADNIOWA
PARAMETRY TECHNICZNE MECHANICZNYCH SKRZYNEK PRZEKŁADNIOWYCH
Tablica 16-2
Silnik
1,6 - 55 kW
Typ skrzynki przekładniowej
CZE (02K)
DRY (02K)
Liczba zębów kół i przełożenie
przekładni głównej
67 : 15 =
4,467
67 : 15
= 4,467
Liczba zębów kół i przełożenie
I biegu
38 : 11 = 3,46
38 : 11
= 3,46
Liczba zębów kół i przełożenie
II biegu
35 : 18 = 1,94
35 : 18
= 1,94
Liczba zębów kół i przełożenie
I II biegu
36 : 28 = 1,29
36 : 28
= 1,29
Liczba zębów kół i przełożenie
IV biegu
31 : 33 = 0,94
31 : 33
= 0,94
Liczba zębów kół i przełożenie
V biegu
38 : 51 = 0,75
38 : 51
= 0,75
Liczba zębów kół i przełożenie
biegu wstecznego
38 : 12 = 3,17
38 : 12
= 3,17
Przełożenie prędkościomierza
2,08
2,14
Ilość oleju przekładniowego w dm
3
1,6+0,1
Średnica tarczy sprzęgła w mm
200
Średnica kołnierza przegubu napędowego w mm
90
Silnik
1,6 - 74 kW (AEH i AKL)
Typ skrzynki przekładniowej
CZD (02K)
DLP (02K)
DNZ (02K)
Liczba zębów kół i przełożenie
przekładni głównej
67 : 15 = 4,467
68 : 16 = 4,250
68
: 16 = 4,250
Liczba zębów kół i przełożenie
I biegu
38 : 11 = 3,46
38 : 11 = 3,46
38
: 11 = 3,46
Liczba zębów kół i przełożenie
II biegu
35 : 18 = 1,94
35 : 18 = 1,94
35
: 18 = 1,94
Liczba zębów kół i przełożenie
III biegu
37 : 27 = 1,37
37 : 27 = 1,37
36
: 28 = 1,29
Liczba zębów kół i przełożenie
IV biegu
32 : 31 = 1,03
32 : 31 = 1,03
31
: 32 = 0,97
Liczba zębów kół i przełożenie
V biegu
34 : 40 = 0,85
34 : 40 = 0,85
33
: 41 = 0,80
Liczba zębów kół i przełożenie
biegu wstecznego
38 : 12 = 3,17
38 : 12 = 3,17
38
: 12 = 3,17
Przełożenie prędkościomierza
2,08
2,14
2,14
Ilość oleju przekładniowego w dm
3
1,6 + 0,1
Średnica tarczy sprzęgła w mm
210
Średnica kołnierza przegubu napędowego w mm
90
Tablica 16-2 cd.
Silnik
1,9 - 50 kW SDI
Typ skrzynki przekładniowej
DRZ (02K)
Liczba zębów kół i przełożenie przekładni głównej
68 : 16 = 4,250
Liczba zębów kół i przełożenie I biegu
38 : 11 = 3,46
Liczba zębów kół i przełożenie II biegu
35 : 18 = 1,94
Liczba zębów kół i przełożenie I I I biegu
36 : 28 = 1,29
Liczba zębów kół i przełożenie IV biegu
31 : 33 = 0,94
Liczba zębów kół i przełożenie V biegu
37 : 52 = 0,71
Liczba zębów kół i przełożenie biegu wstecznego
38 : 12 = 3,17
Przełożenie prędkościomierza
2,14
Ilość oleju przekładniowego w dm
3
1,6 +0,1
Średnica tarczy sprzęgła w mm
200
Średnica kołnierza przegubu napędowego w mm
90
189
SKRZYNKA PRZEKŁADNIOWA__________________________________________________________________________
T
ablica 16-2 cd.
Silnik
1,9 – 66 kW TDI
1,8 – 92 kW
Typ skrzynki przekładniowej
CZL (02J)
DQY (02J)
CZM (02J)
Liczba zębów kół i przełożenie
przekładni głównej
62 : 17 = 3,647
61 : 18 = 3,389
72 : 17 = 4,235
Liczba zębów kół i przełożenie
I biegu
33 : 10 = 3,300
34 : 09 = 3,778
38 : 11 = 3,46
Liczba zębów kół i przełożenie
II biegu
35 : 18 = 1,94
36 : 17 = 2,118
35 : 18 = 1,94
Liczba zębów kół i przełożenie
III biegu
34 : 26 = 1,308
34 : 25 = 1,360
36 : 28 = 1,29
Liczba zębów kół i przełożenie
IV biegu
33 : 36 = 0,917
34 : 35 = 0,971
31 : 32 = 0,97
Liczba zębów kół i przełożenie
V biegu
33 : 46 = 0,717
34 : 45 = 0,756
33 : 41 = 0,80
Liczba zębów kół i przełożenie
biegu wstecznego
17 : 10 x 36 :
20 = 3,060
18 : 09 x 36 :
20 = 3,600
17 : 10 x 36 :
20 = 3,060
Przełożenie prędkościomierza
13 : 22 = 0,591
13 : 22 = 0,591
13 : 22 = 0,591
Ilość oleju przekładniowego w dm
3
1,9 + 0,1
Średnica tarczy sprzęgła w mm
228
228
(DHS 219)'
215
Średnica kołnierza przegubu napędowego w mm
90
Tablica 16-2 cd.
Silnik
1,9 – 81 kW TDI
1,8 - 110 kW
Typ skrzynki przekładniowej
DEA (02J)
DTK (02J)
DBZ (02J)
Liczba zębów kół i przełożenie
przekładni głównej
61 : 18 = 3,389
70 : 19 = 3,684
70 : 19 = 3,684
Liczba zębów kół i przełożenie
I biegu
34 : 09 = 3,778
33 : 10 = 3,300
33 : 10 = 3,300
Liczba zębów kół i przełożenie
II biegu
33 : 16 = 2,063
35 : 18 =1,944
35 : 18 = 1,944
Liczba zębów kół i przełożenie
III biegu
31 : 23 = 1,348
34 : 26 = 1,308
34 : 26 = 1,308
Liczba zębów kół i przełożenie
IV biegu
29 : 30 = 0,967
35 : 34 = 1,029
35 : 34 = 1,029
Liczba zębów kół i przełożenie
V biegu
30 : 39 = 0,769
36 : 43 = 0,837
36 : 43 = 0,837
Liczba zębów kół i przełożenie
biegu wstecznego
18 : 09 x 36 :
20 = 3,600
17 : 10 x 36 :
20 = 3,060
17 : 10 x 36 :
20 = 3,060
Przełożenie prędkościomierza
13 : 22 = 0,591
13 : 22 = 0,591
13 : 22 = 0,591
Ilość oleju przekładniowego w dm
3
1,9 + 0,1
Średnica tarczy sprzęgła w mm
219 (DHS)*
Średnica kołnierza przegubu napędowego w mm
100
* DHS - dwuczęściowe koło zamachowe.
Rys. 16.1. Schemat działania mechanicznej skrzynki przekładniowej
1 - silnik, 2 - sprzęgło, 3 - wałek wejściowy, 4 -skrzynka przekładniowa, 5 - wałek wyjściowy, 6 - mechanizm różnicowy
A - koło napędu półosi, T - napęd prędkościomierza,
I - koła zębate 1. biegu, II - koła zębate 2. biegu, III - koła zębate 3. biegu, IV - koła zębate 4. biegu, V - koła zębate 5. biegu, R - koła zębate wstecznego biegu
190
__________________________________________________________MECHANICZNA SKRZYNKA PRZEKŁADNIOWA
Mechaniczne przełożenie napędu prędkościomierza w za-
leżności od wyposażenia samochodu (np. większy rozmiar
opon) jest skorygowane jeszcze zmianą w elektronicznym
układzie prędkościomierza.
Skrzynka przekładniowa (czyli skrzynka biegów z prze-
kładnią główną i mechanizmem różnicowym) jest jednym
z elementów zespołu napędowego. Obudowa skrzynki
przekładniowej, wykonana z odlewu stopu aluminium, jest
trzyczęściowa (obudowa przekładni zębatych, obudowa
sprzęgła i pokrywa).
Mechaniczne skrzynki przekładniowe mają pięć biegów do
jazdy w przód i jeden bieg wsteczny. Skrzynki te są dwu-
wałkowe.
Biegi do jazdy w przód są zsynchronizowane, ich koła zę-
bate mają zazębienie skośne i pracują stale połączone ze
sobą.
Rys. 16.2. Przekrój skrzynki przekładniowej 002 - DTQ
(silnik 1,4 - 44 kW)
Rys. 16.3. Kolejność demontażu skrzynki przekładniowej 02K
I - wymontowanie pokrywy skrzynki i 5. biegu, II - wymontowanie obudowy i mechanizmu wewnętrznego zmiany biegów, III - demontaż wałka wejściowego,
wałka wyjściowego, mechanizmu różnicowego i widełek zmiany biegów
191
SKRZYNKA PRZEKŁADNIOWA__________________________________________________________________________
Płynne włączanie biegów do jazdy w przód umożliwiają
synchronizatory, które są przesuwane widełkami mechani-
zmu sterowania zmianą biegów. Koła zębate biegu wstecz-
nego mają zęby proste i są włączane przez koło pośrednie,
które łączy koła zębate tego biegu umieszczone na obu
wałkach.
W samochodach Skoda Octavia z silnikiem 1,4 - 44 kW do
sierpnia 2000 roku były montowane skrzynki przekła-
dniowe o oznaczeniu 002-DTQ, a od września o oznacze-
niu 002-FHW. Skrzynki przekładniowe typu 002 są to
zmodernizowane i zmienione konstrukcyjnie skrzynki typu
SK 14, montowane we wcześniej produkowanych samo-
chodach Skoda Felicia. Zastosowane w samochodach
Skoda Octavia mają obudowy skrócone o 8 mm. Skrzynki
te są zdolne przenosić moment obrotowy do 150 N · m.
Na rysunku 16.2 jest przedstawiony przekrój tej skrzynki.
Schemat przenoszenia napędu na koła z silnika przez
skrzynkę przekładniową jest przedstawiony na rysunku
16.1.
W rozszerzonej części obudowy skrzynki jest umieszczona
przekładnia główna z mechanizmem różnicowym. Koło
napędzane przekładni głównej (również z zębami sko-
śnymi) jest przymocowane do żeliwnej obudowy mechani-
zmu różnicowego. W otwory kół koronowych są wsunięte
końcówki półosi napędowych (o różnej długości) z przegu-
bami równobieżnymi.
Rys. 16.4. Kolejność demontażu skrzynki przekładniowej 02J
I - wymontowanie pokrywy skrzynki i 5. biegu, II - wymontowanie obudowy i mechanizmu wewnętrznego zmiany biegów, III - demontaż wałka wejściowego,
wałka wyjściowego, mechanizmu różnicowego i widełek zmiany biegów
192
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • happyhour.opx.pl
  • Tematy

    Cytat


    Facil(e) omnes, cum valemus, recta consili(a) aegrotis damus - my wszyscy, kiedy jesteśmy zdrowi, łatwo dajemy dobre rady chorym.
    A miłość daje to czego nie daje więcej niż myślisz bo cała jest Stamtąd a śmierć to ciekawostka że trzeba iść dalej. Ks. Jan Twardowski
    Ad leones - lwom (na pożarcie). (na pożarcie). (na pożarcie)
    Egzorcyzmy pomagają tylko tym, którzy wierzą w złego ducha.
    Gdy tylko coś się nie udaje, to mówi się, że był to eksperyment. Robert Penn Warren