Filozofia jest sztuką życia. Cyceron

Octavia 19 Zawieszenie i Koła

Octavia 19 Zawieszenie i Koła, Skoda Octavia I - pomoce techniczne

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
19
.
ZAWIESZENIE I KOŁA
19.1. ZAWIESZENIE PRZEDNIE
napędowe i kompletny układ kierowniczy.
W tym rozdziale zostaną omówione tylko te zespoły, które
są związane z zawieszeniem przednich kół.
Ze względu na to, że zestaw rysunków od 19.1 do 19.8 w
sposób przejrzysty przedstawia poszczególne elementy,
tekst opisowy został ograniczony do minimum.
Zawieszenie przednie typu McPherson montażowo
obejmuje komplet części i zespołów, w skład którego
wchodzą: rama, wahacze, piasty i zwrotnice kół
z hamulcami, stabilizator, zestaw amortyzujący, półosie
Rys. 19.1. Przednie zawieszenie
(strzałkami są oznaczone kierunki patrzenia na poszczególne elementy)
222
ZAWIESZENIE PRZEDNIE
Rys. 19.2. Mocowanie układu kierowniczego do ramy przedniego zawieszenia
(widok A z rys. 19.1)
Rama
Rama przedniego zawieszenia jest wykonana ze spawanych
wytłoczek stalowych i przykręcona do podłogi nadwozia
czterema śrubami. Na rysunku 19.4 są pokazane dwie śruby
mocujące lewą stronę ramy. Śruba tylna przechodzi przez
element gumowy. Śruby mocujące ramę są wkręcane
prostopadle do podłogi nadwozia.
Cztery śruby, wkręcone pionowo od dołu, mocują do ramy
dwie obejmy układu kierowniczego (patrz rys. 19.2).
Rys. 19.3. Przednie zawieszenie
(przegub kulowy, połą-czenie drążka kierowniczego i
wahacza ze zwrotnicą kota) (widok B z rys. 19.1)
1 - przegub kulowy, 2 - przegub napędowy, 3 - zwrotnica koła, 4 - podkładka, 5 - wahacz
dolny
Wahacze i stabilizator
Do boków ramy są przykręcone wahacze. Połączenie to jest
wykonane z użyciem elementów gumowych,
umożliwiających ruch wahaczy. Śruba mocująca wahacz w
miejscu bliższym przodu samochodu jest wkręcona
poziomo, natomiast druga śruba mocująca jest wkręcona
pionowo (rys. 19.5). Do przedniej krawędzi wahaczy są
przyspawane płytki z gwintowanym otworem, które służą do
zamocowania cięgieł stabilizatora.
Rys. 19.4. Mocowanie ramy do podłogi nadwozia
(widok C z rys. 19.1)
1 - szkielet nadwozia, 2 - rama, 3 - śruba, 4 - wkładka gumowa
223
ZAWIESZENIE I KOŁA
Rys. 19.5. Mocowanie wahacza do ramy
(widok D z rys. 19.1)
1 - rama
2 - śruba
3 - wahacz
4 - nakrętka z podkładką
Rys. 19.6. Mocowanie stabilizatora
(widok D z rys. 19.1)
1 - stabilizator
2 - rama
3 - wahacz
4 - cięgło stabilizatora
Rys. 19.7. Połączenie dolnej części amortyzatora ze zwrotnicą Rys. 19.8. Mocowanie górnej części kolumny zawieszenia przedniego
koła
(widok E z rys. 19.1)
do nadwozia
(widok F z rys. 19.1)
1 - amortyzator 1 - nakrętka
2 - obejma na górnym ramieniu zwrotnicy 2 - miska
3 - śruba mocująca 3 - nadkole
4 - sprężyna stalowa
5 - sprężyna progresywna
224
ZAWIESZENIE PRZEDNIE
Do cięgieł tych są przykręcone końce odpowiednio
wygiętego stabilizatora. Stabilizator jest jeszcze w dwóch
miejscach przykręcony do ramy za pośrednictwem obejm
stalowych, nałożonych na wkładki gumowe nasunięte na
pręt stabilizatora (rys. 19.6).
Na zewnętrznym końcu wahacza są trzy owalne otwory,
przez które przechodzą śruby mocujące do niego przegub
kulowy, służący do połączenia ze zwrotnicą koła. Podstawa
przegubu jest przyłożona do wahacza od dołu, śruby są
wkręcane w nakrętki przyspawane do specjalnej nakładki
(szczegóły są widoczne na rysunku 19.3). Dzięki owalnym
otworom możliwe jest zmienianie w niewielkim stopniu
pochylenia koła.
Zwrotnica koła
Zwrotnica koła jest to dość złożony odlew (koncepcja jej
odpowiada podobnej zwrotnicy stosowanej w samochodach
Skoda Favorit i Felicia) i jest montowana w jednym z trzech
wykonań, w zależności od tego o jakiej średnicy (256 mm,
280 mm lub 288 mm) jest montowana tarcza hamulcowa.
W zwrotnicy jest umieszczone dwurzędowe łożysko
kulkowe ze skośnym stykiem. W jego wewnętrzną bieżnię
jest wtłoczona piasta koła. W centralny otwór piasty koła
jest wsunięty koniec zewnętrznego przegubu półosi napędo-
wej i zamocowany do piasty nakrętką samohamowną,
wykonaną z kołnierzem zastępującym podkładkę. Nakrętka
ta ma gwint M20x1,5 i jest dwunastokątna. Montaż nakrętki
(widoczna na rysunku 19.3) na koniec przegubu półosi
napędowej odbywa się w specjalny sposób przewidziany
technologią montażu. Najpierw nakrętka jest dokręcana
momentem 300 N · m, potem jest odkręcana o 360° i
ponownie dokręcana, ale już momentem 50 N · m. Ostatnią
czynnością tej operacji jest obrót nakrętki o 45°.
Dolny przegub kulowy montowany do nadlewu zwrotnicy
ma sworzeń ze stożkową powierzchnią przylegającą.
Do piasty jest przykręcona wentylowana tarcza hamulcowa,
z pięcioma otworami na śruby mocujące koło. Tarcze
hamulcowe o średnicy 256 mm i 280 mm mają grubość
21,80 mm, a tarcza o średnicy 288 mm ma grubość 24,80
mm i dlatego w piaście są wykonane nadlewy do
mocowania zacisku hamulca przedniego (przy użyciu tarcz
hamulcowych o średnicy 256 mm i 280 mm lub
umieszczenia pierścienia dystansowego (przy użyciu tarczy
o średnicy 288 mm) i otwory na śruby mocujące osłonę
Ramiona środkowe zwrotnic są wygięte w tylną stronę piast
(w położeniu montażowym). W ich otworach są
umieszczone i mocowane nakrętkami przeguby kulowe
drążków kierowniczych.
W górnym ramieniu zwrotnicy jest wykonana przecięta
obejma (2, rys. 19.7), służąca do zamocowania wkręcaną
poziomo śrubą dolnego końca amortyzatora kolumnowego.
Wspomniana śruba przechodzi również przez wycięcie w
uchwycie mocowania amortyzatora (patrz rys. 19.3).
Górna część amortyzatora jest przykręcona nakrętką
samohamowną (1, rys. 19.8) do miski osadzonej w otworze
gniazda mocowania amortyzatora do nadwozia.
Oś otworu gniazda i oś amortyzatora są odchylone od osi
piasty koła o kąt 98° 3' ± 10'.
tarczy hamulcowej. W przypadku montażu wspomnianego
pierścienia dystansowego, który jest elementem układu
hamulcowego, piasta przedniego koła ma częściowo inny
kształt (w miejscu przykręcenia pierścienia dystansowego).
Rys. 19.9. Piasta kota przedniego
(przekrój)
Zestaw amortyzujący koło
W skład zestawu amortyzującego koło (rys. 19.10)
wchodzą: sprężyna śrubowa, zderzak progresywny,
amortyzator teleskopowy i stabilizator.
Sprężyna razem z amortyzatorem tworzy montażową całość,
zwaną kolumną McPherson. Kolumna ta jest w górnej
części mocowana do nadwozia za pomocą specjalnej
podpory elastycznej z kulkowym łożyskiem oporowym.
Takie rozwiązanie jest konieczne, ponieważ podczas
skręcania kół przednich amortyzator połączony w swojej
dolnej części ze zwrotnicą koła wykonuje ruch obrotowy.
Do zewnętrznej powierzchni zewnętrznego cylindra
amortyzatora jest przyspawany uchwyt, który służy do
zamocowania amortyzatora do zwrotnicy koła. Uchwyt ten
jest umieszczony w przecięciu obejmy wykonanej w
górnym ramieniu zwrotnicy. Obejma jest ściskana śrubą
M10x1,25x65.
Na tłoczysko amortyzatora jest nasunięta osłona z tworzywa
sztucznego i zderzak progresywny (wyrób firmy
Elastogram). Górna część zderzaka progresywnego jest
oparta o podporę talerzową, o którą także jest oparty górny
zwój sprężyny śrubowej.
Trzpień amortyzatora przechodzi przez łożysko osadzone w
gumowej poduszce umieszczonej między dwiema miskami.
Całość jest ściśnięta nakrętką. Górna część kolumny jest
osadzona w otworze wykonanym w nadkolu. Z góry jest
umieszczona jeszcze jedna miska, która opiera się o
krawędź otworu. Miska ta jest mocowana nakrętką na
kręconą na gwintowaną część trzpienia amortyzatora.
Całą kolumnę McPhersona można wymontować z
samochodu nie korzystając ze specjalnych narzędzi, lecz
posługując się tylko kluczami.
15 - Skoda Octavia
225
ZAWIESZENIE I KOŁA
Rys. 19.10. Kolumna przedniego zawieszenia
1 - miska do oparcia podpory elastycznej
2 - gumowa podpora elastyczna
3 - łożysko oporowe
4 - miska do oparcia sprężyny
5 - zderzak progresywny
6 - sprężyna zawieszenia
7 - podpora talerzowa
8 - tłoczysko amortyzatora
9 - nakrętka
10 - osłona
11 - cylinder zewnętrzny amortyzatora
Natomiast do dalszego demontażu potrzebny jest specjalny
przyrząd do ściskania sprężyny, bez którego nie należy
przystępować do demontażu kolumny.
W różnych wersjach i modyfikacjach samochodu Skoda
Octavia są montowane sprężyny i amortyzatory o różnych
parametrach. Na amortyzatorze jest wybite jego oznaczenie
kodowe, natomiast typ sprężyny jest oznaczany na niej
barwnym paskiem. Serwisy Skody mają specjalne tabele, w
których są zestawione kombinacje montażowe sprężyn i
amortyzatorów, w zależności od danych z nalepki
identyfikacyjnej samochodu.
Wymieniając sprężyny lub amortyzatory trzeba zawsze
montować je takiego typu lub oznaczenia, jakie miały
zamontowane fabrycznie.
Należy pamiętać, by zarówno sprężyny, jak i amortyzatory
zawsze wymieniać jednocześnie przy obu kołach.
Konstrukcja zawieszenia tylnego optymalizuje wpływ
działania sił bocznych na stabilność prowadzenia samo-
chodu. Podczas jazdy na zakręcie w większości
samochodów dochodzi (pod wpływem działania sił
bocznych) do zmiany zbieżności tylnych kół. W modelach
samochodów Skoda Octavia efekt ten jest w znacznym
stopniu zmniejszony, w wyniku zastosowania poziomo
ułożonego i specjalnie skonstruowanego elementu gu-
mowego. W chwili gdy zawieszenie tylne pod wpływem
działania sił bocznych chce się przesunąć, opiera się o ten
element gumowy, umieszczony w specjalnym uchwycie.
Schematyczne przedstawienie wpływu działania sił
bocznych na zbieżność zawieszenia tylnego jest
przedstawione na rysunku 19.12.
Głównym elementem zespołu zawieszenia tylnego jest
sztywna belka wykonana z 6 mm stali o profilu V. Do
końców belki są przyspawane wahacze wzdłużne. Do
każdego wahacza jest laserem przyspawana płytka z
czterema otworami do przykręcenia kołnierza czopa piasty
koła tylnego (śruby M). Do kołnierza jest następnie
zamocowany bęben hamulcowy. Piasta koła jest osadzona
na czopie na dwurzędowym łożysku (rys. 19.13).
Jest to łożysko kulkowe ze skośnym stykiem. Jego
wewnętrzna bieżnia jest wykonana bezpośrednio w piaście
koła (rys. 19.14).
19.2. ZAWIESZENIE TYLNE
Zawieszenie tylne w samochodach Skoda Octavia i Octavia
Combi tworzy po zmontowaniu samodzielny zespół (rys.
19.11).
226
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • happyhour.opx.pl
  • Tematy

    Cytat


    Facil(e) omnes, cum valemus, recta consili(a) aegrotis damus - my wszyscy, kiedy jesteśmy zdrowi, łatwo dajemy dobre rady chorym.
    A miłość daje to czego nie daje więcej niż myślisz bo cała jest Stamtąd a śmierć to ciekawostka że trzeba iść dalej. Ks. Jan Twardowski
    Ad leones - lwom (na pożarcie). (na pożarcie). (na pożarcie)
    Egzorcyzmy pomagają tylko tym, którzy wierzą w złego ducha.
    Gdy tylko coś się nie udaje, to mówi się, że był to eksperyment. Robert Penn Warren