Filozofia jest sztuką życia. Cyceron

Odpowiedzi do matury z polskiego ...

Odpowiedzi do matury z polskiego grudzien 2005 A2, MATURY

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
MODEL ODPOWIEDZI I SCHEMAT OCENIANIA ARKUSZA II
Temat 1:
O poznawaniu. Zanalizuj i zinterpretuj wiersz Wisławy Szymborskiej
Mała dziewczynka
ściąga obrus
.
I.
ROZWINIĘCIE TEMATU (można przyznać maksymalnie 26 punktów)
Punktacja
1. Wstępne rozpoznanie całości,
0-2
np.:
a. tytuł zapowiada opis wydarzenia,
b. żartobliwa (lekko stylizowana) opowiastka o zdarzeniu,
c. wiersz o urodzie poznawania rzeczywistości.
2. Dostrzeżenie, że nadawca utożsamia się z dziewczynką (jakby wciela w jej rolę –
liryka roli).
0-1
3. Uzasadnienie,
0-4
np.:
a. zna intencje, emocje, myśli i pragnienia dziewczynki,
b. ożywia przedmioty,
c. madziecięce wyobrażenie postaci Newtona (obraz),
d. mówi językiem stylizowanym na dziecięcy,
e. wskazanie elementów stylizacji: proste zdania, składnia wyliczeniowa, zdrobnienia,
wyrażenie „Pan Newton” –
wystarczy wskazać jedno
.
4. Nadawca jednocześnie zachowuje dystans.
0-1
5. Uzasadnienie,
0-4
np.:
a. obserwujebawiącą się dziewczynkę,
b. akceptuje postępowanie dziewczynki (wie, że jest nieuchronne, zwrot:
Niech sobie patrzy
,
c. mówijęzykiem dorosłego (np.:
wzięte pod kontrolę, objawiać chęć
),
d. wypowiada się w formie bezosobowej,
e. dysponujewiedzą naukową.
Uwaga: jeśli zdający napisze, że w wierszu występuje dziecięcy nadawca, a jako dowody
poda odpowiednie kryteria, należy to uznać.
6. Opis bohatera,
0-4
np.:
a. mała dziewczynka (
Od ponad roku jest się
...),
b. z pasją poznaje świat (w roli eksperymentatora),
c. zdeterminacją poznaje świat (śmiałość próby),
d. jest nieświadoma istniejącej wiedzy (
Pan Newton nie ma jeszcze nic do tego
),
e. poznaje prawa oczywiste dla dorosłych.
np.:
a. aktywność – wyliczenie czynności (nagromadzenie czasowników),
b. ciekawość – ciąg pytań,
0-1
1
7. Wskazanie wyróżników świata dziecka (przednaukowego modelu poznania),
8. Wskazanie wyróżników świata dorosłych (naukowego modelu poznania),
0-1
np.:
świat dorosłych: stagnacja, logiczne uporządkowanie (wszystko zbadane i wzięte
pod kontrolę)
co najmniej jedno wskazanie.
9. Rozpoznanie typu liryki,
0-1
np.:
a. wiersz refleksyjny,
b. rozważanie o psychologicznych mechanizmach poznawania świata (o ciekawości
jako impulsie do poznawania świata).
10. Wskazanie cech wersyfikacji,
0-1
np.
długość zwrotki dyktowana obrazem lub zamkniętą myślą (wiersz stroficzny),
11. Wykorzystanie kontekstów.
0-2
np.:
poezji Wisławy Szymborskiej; konteksty filozoficzne,
12. Podsumowanie
pełne,
4
np. dostrzeżenie, że wiersz należy do liryki refleksyjnej: opowiedziana w wierszu prosta
historyjka służy uogólnieniu – refleksji o poznawaniu świata; wynika z niej, że nie wiedza
poprzedników, lecz dziecięca ciekawość, spontaniczność i determinacja gwarantują
autentyczne i dające satysfakcję rozpoznawanie rzeczywistości,
częściowe,
(2)
np. dostrzeżenie, że wiersz należy do liryki refleksyjnej – zawiera rozważania o poznawaniu
świata,
próba podsumowania,
(1)
np. dostrzeżenie, że wiersz zawiera rozważania o poznawaniu świata.
2
Temat 2:
Różne koncepcje miłości i różne sposoby mówienia o niej. Dokonaj analizy
i interpretacji porównawczej
Przypomnienia dawnej miłości
Franciszka
Karpińskiego oraz danego fragmentu IV części
Dziadów
Adama Mickiewicza.
I.
ROZWINIĘCIE TEMATU (można przyznać maksymalnie 26 punktów)
Punktacja
np.:
a. temat: wspomnienie nieszczęśliwej miłości,
b. podmiot mówiący: kochanek wspominający utraconą ukochaną,
c. sceneria (natura),
d. funkcja scenerii (np.: natura zmienia się wraz z sytuacją kochanków).
Cechy indywidualne utworów
Przypomnienie dawnej miłości
Franciszka Karpińskiego
0-3
2. Koncepcja miłości,
0-3
np.:
a. przejawia się poprzez kontakt zmysłowy (erotyka bez winy),
b. jest rozmową dusz,
c. jest przeżywana jako czułość, tęsknota, żal, poddanie się losowi.
3. Sposoby wyrazu,
0-6
np.:
a. rozpoznanie konwencji sentymentalizmu,
b. gatunek literacki nawiązujący do twórczości ludowej (pieśń pasterska),
c. prostota języka (proste zdania, brak wyszukanych figur stylistycznych),
d. melodyjność,
e. uzasadnienie –
co najmniej jeden argument, np.:
regularna budowa stroficzna (każda zwrotka całością składniową),
rytmiczność (regularny 7-zgłoskowiec),
regularne rymy (zwykle gramatyczne),
powtórzenia,
f. emocjonalność,
g. uzasadnienie –
co najmniej jeden argument, np.:
apostrofy do adresatki monologu lirycznego (nieobecnej Justyny),
epitety (np. „słodkie wieczory”),
pytanie retoryczne,
wykrzyknienia,
paralelizmy składniowe, anafory,
skontrastowanie pierwszej i ostatniej zwrotki,
h. typowe motywy (np. jawor, strumień, pamiątki, elementy arkadyjskie itp.),
i. charakterystyka przeżyć podmiotu za pomocą monologu lirycznego.
IV część
Dziadów
Adama Mickiewicza
np.:
a. jest zjawiskiem ze sfery sacrum (kochankowie są sobie przeznaczeni przez Boga),
b. jest duchową jednością kochanków,
0-4
3
1. Podobieńst a ut oró ,
4. Koncepcja miłości,
c. jest przeżywana jako uczucie gwałtowne, zawierające w sobie skrajne emocje (np.
rozpacz, gniew, ironię, czułość, wściekłość, bunt), rodzaj szaleństwa,
d. prowadzi do samobójstwa (nieodwracalnie zmienia życie zakochanego).
5. Sposoby wyrazu,
0-6
np.:
a. rozpoznanie konwencji romantycznej,
b. synkretyzm rodzajowy (połączenie liryki i dramatu),
c. gwałtowne emocje bohatera jako dominanta,
d. uzasadnienie –
co najmniej jeden argument, np.:
apostrofy do różnych adresatów (np.: do nieobecnej ukochanej, do altany, do
samego siebie),
nieregularne wersyfikacja (wersy głównie 13-zgłoskowe, ale też 11-zgłoskowe
i krótsze) i układ rymów,
długie zdania z częstymi anaforami i wyliczeniami,
liczne anakoluty,
liczne wykrzyknienia („ach!”, „ o nie!”,” ha!” itp.),
liczne pytania retoryczne,
słownictwo silnie nacechowane emocjonalnie (kontrasty),
wyolbrzymiająca metaforyka (hiperbole),
kompozycja wypowiedzi podporządkowana swobodnemu falowaniu emocji,
e. typowe motywy (np.: wieczór, pamiątki, księżyc, gwiazdy itp.),
f. charakterystyka przeżyć bohatera za pomocą monologu dramatycznego oraz didaskaliów.
5. Podsumowanie
pełne, 4
np.: powinno dotyczyć podobieństw i różnic między przedstawionymi koncepcjami miłości
i sposobami mówienia o niej oraz interpretować je we właściwym kontekście,
np. historycznoliterackim, teoretycznoliterackim, filozoficznym itp.);
częściowe,
(2)
np. powinno dotyczyć podobieństw i różnic między przedstawionymi koncepcjami miłości
i sposobami mówienia o niej),
próba podsumowania,
(1)
np. powinna uwzględniać co najmniej jedną, ale istotną różnicę między przedstawionymi
koncepcjami miłości i sposobami mówienia o niej).
4
II.
KOMPOZYCJA (maksymalnie 2 punkty)
Punktacja
Kompozycję wypracowania ocenia się wtedy, gdy przyznane zostały punkty za rozwinięcie tematu.
− podporządkowana zamysłowi funkcjonalnemu wobec tematu, spójna wewnętrznie,
przejrzysta i logiczna; pełna konsekwencja w układzie graficznym,
2
− uporządkowana wobec przyjętego kryterium, spójna; graficzne wyodrębnienie
głównych części.
1
Uwaga: jeśli powyższe kryteria nie zostały spełnione, nie przyznaje się punktów.
III. STYL (maksymalnie 2 punkty)
− jasny, żywy, swobodny, zgodny z zastosowaną formą wypowiedzi; urozmaicona
leksyka,
2
− zgodny z zastosowaną formą wypowiedzi, na ogół jasny; wystarczająca leksyka.
1
Uwaga: jeśli powyższe kryteria nie zostały spełnione, nie przyznaje się punktów.
IV. JĘZYK (maksymalnie 8 punktów)
− język w całej pracy komunikatywny, poprawna, urozmaicona składnia, poprawne:
słownictwo, frazeologia i fleksja,
8
− język w całej pracy komunikatywny, poprawne: składnia, słownictwo,
frazeologia i fleksja,
5
− język w całej pracy komunikatywny, poprawna fleksja, w większości
poprawne składnia, słownictwo i frazeologia.
3
Uwaga: jeśli powyższe kryteria nie zostały spełnione, nie przyznaje się punktów.
V. ZAPIS (maksymalnie 2 punkty)
− bezbłędna ortografia;
poprawna interpunkcja (nieliczne błędy),
2
− poprawna ortografia (nieliczne błędy różnego stopnia);
na ogół poprawna interpunkcja.
1
Uwaga: jeśli powyższe kryteria nie zostały spełnione, nie przyznaje się punktów.
VI. SZCZEGÓLNE WALORY PRACY
0-4
5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • happyhour.opx.pl
  • Tematy

    Cytat


    Facil(e) omnes, cum valemus, recta consili(a) aegrotis damus - my wszyscy, kiedy jesteśmy zdrowi, łatwo dajemy dobre rady chorym.
    A miłość daje to czego nie daje więcej niż myślisz bo cała jest Stamtąd a śmierć to ciekawostka że trzeba iść dalej. Ks. Jan Twardowski
    Ad leones - lwom (na pożarcie). (na pożarcie). (na pożarcie)
    Egzorcyzmy pomagają tylko tym, którzy wierzą w złego ducha.
    Gdy tylko coś się nie udaje, to mówi się, że był to eksperyment. Robert Penn Warren