Filozofia jest sztuką życia. Cyceron

Odpowiedzi - test - biologia ...

Odpowiedzi - test - biologia rozszerzona nr 1, Nauka, Szkoła, Matura, Biologia - testy liceum, Testy

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Biologia. Poziom rozszerzony
1
Biologia. Poziom rozszerzony
Nr
zad.
Model odpowiedzi i schemat oceniania
Maksymalna
punktacja
1. Za prawid³owe wyjaœnienie zaistnia³ej ró¿nicy–1p.
Przyk³ad odpowiedzi:
1
Erytrocyty otoczone s¹ tylko b³on¹ komórkow¹, a komórki
miêkiszowe posiadaj¹ – oprócz b³ony – sztywn¹ œcianê ko-
mórkow¹, która zapobiega pêkaniu komórek.
2. Za prawid³owe zaznaczenie dwóch zdañ–1p.
2
A, D.
Za podanie prawid³owego uzasadnienia–1p.
Przyk³ad odpowiedzi:
Podstawow¹ struktur¹ b³ony jest dwuwarstwa lipidowa, która
przepuszcza substancje rozpuszczalne w t³uszczach. Glukoza
jest transportowana dziêki przenoœnikom obecnym w b³o-
nach komórkowych.
3. Za prawid³owe wskazanie struktury–1p.
3
Fragment otoczki j¹drowej.
Za podanie trafnego uzasadnienia–1p.
Przyk³ad odpowiedzi:
Obecnoœæ rybosomów, poniewa¿ otoczka j¹drowa powsta³a
przy udziale b³on siateczki wewn¹trzplazmatycznej. / Obec-
noœæ otworków (porów) w otoczce j¹drowej.
Za prawid³owe okreœlenie funkcji–1p.
Przyk³ady odpowiedzi:
Otoczka j¹drowa zapewnia kontakt j¹dra z cytozolem (cyto-
plazm¹). / Otoczka j¹drowa oddziela zawartoœæ j¹dra (infor-
macjê genetyczn¹) od cytoplazmy.
2
Modele odpowiedzi i schematy oceniania
Nr
zad.
Model odpowiedzi i schemat oceniania
Maksymalna
punktacja
4. Za prawid³owe uzupe³nienie ka¿dego z trzech wierszy tabeli – po 1 p.
3
Cecha
£odyga roœlin
dwuliœciennych
£odyga roœlin
jednoliœciennych
U³o¿enie wi¹zek
przewodz¹cych
(tworz¹ walec
osiowy/ nie tworz¹
walca osiowego)
wi¹zki tworz¹ walec
osiowy
wi¹zki nie tworz¹
walca osiowego
ObecnoϾ miazgi
(brak/ wystêpuje)
wystêpuje
brak
Przyrost ³odygi na
gruboϾ (brak/
wystêpuje)
wystêpuje
brak
5. Za podanie znaczenia ka¿dego z dwóch rodzajów sposobów roz-
mna¿ania - po 1 p.
Przyk³ady odpowiedzi:
2
P¹czkowanie wprawdzie nie warunkuje zmiennoœci gene-
tycznej, ale zapewnia w krótkim czasie powstanie du¿ej
liczby osobników potomnych./Rozmna¿anie bezp³ciowe
pozwala w krótkim czasie zasiedliæ du¿¹ czêœæ zajmowanego
œrodowiska.
Rozmna¿anie p³ciowe zapewnia mo¿liwoœæ powstania po-
tomstwa o zró¿nicowanym materiale genetycznym, co zapewnia
wiêksze mo¿liwoœci adaptacji w niekorzystnych warunkach
œrodowiska./Rozmna¿anie p³ciowe zwiêksza szansê prze¿y-
cia przynajmniej czêœci spoœród zró¿nicowanego genetycznie
potomstwa.
6. Za prawid³owe przyporz¹dkowanie ka¿dego z dwóch przed-
stawionych przyk³adów – po 1 p.
2
A – mimetyzm.
B – mimikra.
Biologia. Poziom rozszerzony
3
Nr
zad.
Model odpowiedzi i schemat oceniania
Maksymalna
punktacja
7. Za prawid³owe przyporz¹dkowanie dwóch z czterech podanych
cech–po1p.
2
Gromada krêgowców
Cecha
1. ryby
¿uchwa
2. p³azy
p³uca
3. gady
b³ony p³odowe
4. ssaki
przepona
8. Za sformu³owanie prawid³owego problemu badawczego–1p.
Przyk³ad odpowiedzi:
2
Wp³yw chlorku rtêci na aktywnoœæ enzymu katalazy.
Za podanie prawid³owego wniosku–1p.
Przyk³ady odpowiedzi:
Chlorek rtêci jest inhibitorem katalazy./Chlorek rtêci hamuje
(nieodwracalnie) aktywnoœæ katalazy/powoduje denaturacjê
bia³ka enzymatycznego.
9. Za prawid³owe podanie ró¿nicy–1p.
Przyk³ady odpowiedzi:
1
W reakcjach anabolizmu (anabolicznych) dostarczana energia
zwiêksza poziom energetyczny powsta³ego produktu./
Produkt charakteryzuje siê wy¿szym poziomem energetycz-
nym ni¿ substraty wchodz¹ce do reakcji.
W reakcjach katabolizmu (katabolicznych) produkt rozk³adu
ma ni¿szy poziom energetyczny ni¿ substrat./Reakcjom
katabolizmu towarzyszy wydzielanie energii, co powoduje
spadek poziomu energetycznego.
10. Za podanie zdania i uzasadnienie–1p.
Przyk³ady odpowiedzi:
1
Glikoliza nie wymaga obecnoœci tlenu, ale zachodzi zarówno
w obecnoœci, jak i przy braku tlenu.
4
Modele odpowiedzi i schematy oceniania
Nr
zad.
Model odpowiedzi i schemat oceniania
Maksymalna
punktacja
11. Za prawid³owe oznaczenie osi–1p.
Za prawid³owe narysowanie ka¿dego z dwóch wykresów z uwzglê-
dnieniem wszystkich danych zamieszczonych w tabeli – po 1 p.
3
10
8
6
4
2
0
10
20
30
temperatura (°C)
12. Za prawid³owe wskazanie–1p.
2
Kwas t³uszczowy.
Za trafne podanie uzasadnienia–1p.
Przyk³ady odpowiedzi:
Acetylo-CoA nie przekszta³ca siê w pirogronian, który jest
substratem w reakcji powstawania glukozy./Reakcja prze-
kszta³cenia pirogronianu w acetylo-CoA jest reakcj¹ nieod-
wracaln¹.
13. Za prawid³owe wskazanie cyfr–1p.
2
I – wdech, II – wydech.
Za trafne uzasadnienie–1p.
Przyk³ad odpowiedzi:
Podczas wdechu nastêpuje spadek ciœnienia w pêcherzykach
p³ucnych i w jamie op³ucnej, co powoduje zasysanie powietrza.
Podczas wydechu nastêpuje wzrost ciœnienia powietrza.
 Biologia. Poziom rozszerzony
5
Nr
zad.
Model odpowiedzi i schemat oceniania
Maksymalna
punktacja
14. Za prawid³owe skonstruowanie tabeli–1p.
Za prawid³owe wype³nienie ka¿dej z dwóch kolumn tabeli – po 1 p.
3
Tempo metabolizmu (zu¿ycie tlenu)
Temperatura (°C)
Zwierzêta
zmiennocieplne
Zwierzêta
sta³ocieplne
10
2
35
30
7
10
15. Za trafne podanie ka¿dego z dwóch b³êdów – po 1 p.
Przyk³ady odpowiedzi:
2
Zbyt du¿a iloœæ cukru i soli w pokarmach.
Spo¿ywanie zbyt ma³ej iloœci pokarmów roœlinnych bogatych
w b³onnik (celulozê).
Przyjmowanie z pokarmem zbyt du¿ej iloœci t³uszczów i cho-
lesterolu.
16. Za prawid³owe podanie nazwy procesów–1p.
2
A – filtracja, B – wch³anianie zwrotne (resorpcja zwrotna).
Za prawid³owe wskazanie procesu–1p.
Wch³anianie zwrotne (resorpcja zwrotna).
17. Za prawid³owe zaznaczenie nazwy–1p.
2
limfocyt T.
Za podanie trafnego uzasadnienia–1p.
Limfocyt T rozpoznaje antygen na podstawie prezentowa-
nego mu przez makrofagi fragmentu antygenu.
18. Za prawid³owe sformu³owanie problemu badawczego–1p.
Przyk³ady odpowiedzi:
2
Wp³yw gibereliny na hydrolizê skrobi zawartej w ziarniakach
jêczmienia./Wp³yw gibereliny na rozk³ad substancji zapa-
sowych w ziarniakach jêczmienia.
Za prawid³owe zaproponowanie próby kontrolnej–1p.
To samo doœwiadczenie, tylko z ziarniakami namoczonymi
w wodzie.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • happyhour.opx.pl
  • Tematy

    Cytat


    Facil(e) omnes, cum valemus, recta consili(a) aegrotis damus - my wszyscy, kiedy jesteśmy zdrowi, łatwo dajemy dobre rady chorym.
    A miłość daje to czego nie daje więcej niż myślisz bo cała jest Stamtąd a śmierć to ciekawostka że trzeba iść dalej. Ks. Jan Twardowski
    Ad leones - lwom (na pożarcie). (na pożarcie). (na pożarcie)
    Egzorcyzmy pomagają tylko tym, którzy wierzą w złego ducha.
    Gdy tylko coś się nie udaje, to mówi się, że był to eksperyment. Robert Penn Warren