Ocena projektu ustawy dotyczacej ...
Ocena projektu ustawy dotyczacej prawa farmaceutycznego w aspekcie jej skutkow dla dostepnosci i cen lekow dla ...
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Ocena regulacji rządowych projektu
ustawy o zmianie ustawy
Prawo farmaceutyczne
oraz zmianie niektórych innych ustaw
(w tym w szczególności ustawy o
świadczeniach opieki zdrowotnej
finansowanych ze środków
publicznych i ustawy o cenach)
zawierających propozycje
administracyjnych ograniczeń w
obrocie lekami, w aspekcie ich
skutków dla dostępności i cen leków
dla pacjentów
Centrum im. Adama Smitha
13 marca 2007 r.
Ocena regulacji rządowych projektu ustawy o zmianie ustawy
Prawo farmaceutyczne oraz zmianie niektórych innych ustaw (w tym
w
szczególności
ustawy
o
świadczeniach
opieki
zdrowotnej
finansowanych
ze środków
publicznych
i
ustawy
o
cenach)
zawierających propozycje administracyjnych ograniczeń w obrocie
lekami, w aspekcie ich skutków dla dostępności i cen leków dla
pacjentów.
Kluczowe konkluzje
Zgodnie z uzasadnieniem do projektu ustawy:
“Zaproponowane przepisy umożliwią wyeliminowanie znacznych różnic cen
produktów leczniczych w aptekach, a ponadto spowodują, że ustalenie
wysokości
cen
na
linii
producent–
hurtownik
–
aptekarz
zostanie
ograniczone z korzyścią dla pacjenta”.
Sformułowany przez projektodawcę cel, który znajduje powszechne i pełne
poparcie, wydaje się sugerować, że projektowane zmiany ustawowe powinny
zakładać
wzmocnienie
instytucjonalnych
podstaw
procesów
konkurencji.
Niestety nic bardziej błędnego.
Analiza
projektu
zmian
ustawowych
dowodzi
wręcz
coś
przeciwnego.
Projektodawcy nie w rozwoju konkurencji ale w działaniach administracyjnych
© Centrum im. Adama Smitha, OCENA REGULACJI RZĄDOWYCH PROJEKTÓW (…) 13 marca 2007 r. str. 2/18
widzą prostą receptę na obniżenie cen produktów leczniczych a tym samym
wzrost ich dostępności dla pacjentów.
Projekt ustawy zamiast zakładać wzrost poziomu konkurencji zmierza do jej
ograniczenia poprzez:
o
-zaostrzenie warunków (demograficznych i geograficznych) otrzymania
zezwolenia na prowadzenie apteki lub punktu aptecznego,
o
-zakaz udzielenia zezwolenia na prowadzenie apteki lub punktu aptecznego
w
przypadkach
równoczesnego
prowadzenia
obrotu
hurtowego
lub
przekroczenia 1 % udziału w lokalnym (tj. wojewódzkim) rynku aptecznym,
o
-ograniczenie a właściwie wyeliminowanie konkurencji cenowej poprzez
ustalenie:
-urzędowych cen zbytu jako cen maksymalnych,
-urzędowej sztywnej marży hurtowej,
-urzędowej, sztywnej marży detalicznej.
Kuriozalna jest przy tym argumentacja projektodawców ustawy, którzy
dowodzą, iż:
?
-ograniczenia udzielenia zezwolenia na prowadzenie apteki konieczne są
ze względu na wyeliminowanie “niedopuszczalnej walki konkurencyjnej i
pogorszenia bezpieczeństwa pacjentów oraz jakości obrotu lekami”, zaś
?
-ograniczenia cenowe umożliwią “wyeliminowanie znacznych różnic cen
produktów leczniczych w aptekach, a ponadto spowodują, że ustalenie
wysokości cen na linii producent – hurtownik – aptekarz zostanie
ograniczone z korzyścią dla pacjenta”.
Projektodawcy ustawy wydają się nie widzieć, że projektowane zmiany
doprowadzą wręcz do odwrotnych niż zamierzone skutków.
© Centrum im. Adama Smitha, OCENA REGULACJI RZĄDOWYCH PROJEKTÓW (…) 13 marca 2007 r. str. 3/18
Zaostrzenie
warunków
wejścia
na
rynek
zapewni
bezpieczeństwo
funkcjonowania istniejących aptek a tym samym zmniejszy motywację do
działań
konkurencyjnych,
które
w
wyniku
wprowadzenia
sztywnych,
urzędowych marż hurtowych i detalicznych przesuną konkurencję z działań
cenowych (obniżki cen) do
sfery wolumenu
sprzedaży tj. zwiększania
ilościowego i wartościowego sprzedaży. W konsekwencji doprowadzi to do
wzrostu wydatków konsumentów a nie zwiększenia dostępności leków dla
pacjentów.
Dodatkowo, w wyniku eliminacji konkurencji cenowej w fazie obrotu hurtowego
i detalicznego projektowane zmiany prowadzą do dalszego pogłębienia bodźców
korupcjogennych bowiem jedyną fazą patologicznej “konkurencji cenowej”
stanie się faza ustalania maksymalnych urzędowych cen zbytu. Analiza projektu
sugeruje wręcz, iż powyższy proces jest wręcz ukrytym celem projektowanych
zmian.
Co szczególnie ciekawe, projektodawcy ustawy w celu uzasadnienia celowości
zmian ustawowych posiłkują się nawet zapisami Konstytucji R.P. pisząc m.in.,
że “wolność działalności gospodarczej może zostać w pewnych sytuacjach
ograniczona (...) tylko ze względu na ważny interes publiczny. Reglamentacja
działalności gospodarczej w zakresie prowadzenia aptek ogólnodostępnych
przewidziana przedmiotową nowelizacją zdaje się być w pełni usprawiedliwiona
w świetle art. 22 Konstytucji RP, gdyż została podyktowana ważnym interesem
publicznym, jakim jest ochrona zdrowia i życia pacjentów.” Tym samym dzięki
twórcom projektu ustawy państwo stało się nie tylko bardziej efektywne niż
mechanizm konkurencji ale także jedynym obrońcą naszego zdrowia i życia.
© Centrum im. Adama Smitha, OCENA REGULACJI RZĄDOWYCH PROJEKTÓW (…) 13 marca 2007 r. str. 4/18
Uzasadnienie oceny
Opracowanie stanowi ocenę kierunków zmian w regulacjach obrotu lekami w Polsce.
W oparciu o teorię mikroekonomiczną oraz doświadczenia regulacyjne krajów
wysokorozwiniętych
sformułowane
zostały
poważne
zastrzeżenia
dotyczące
proponowanych zmian.
W szczególności podkreślono, że regulacje administracyjne rynku farmaceutycznego
powinny ograniczać się do wymiaru zdrowotnościowego; państwo nie powinno
ustanawiać
urzędowej
sztywnej
marży
hurtowej,
a
administracyjne
określanie
rozmieszczenia aptek blokuje dynamiczną efektywność procesów selekcji rynkowej.
Ponadto, stwierdzono, że urzędy państwowe dysponują obecnie szeregiem przyjaznych
rynkowi narzędzi, które umożliwiają kontrolę nad wydatkami publicznymi związanymi
z refundowaniem leków. Wskazano także jak ważna jest wolność informacji
gospodarczej (gromadzenia, opracowywania informacji oraz informowania klientów)
dla efektywności gospodarczej i jej ograniczanie może wynikać jedynie z ważnych
względów ochrony zdrowia.
© Centrum im. Adama Smitha, OCENA REGULACJI RZĄDOWYCH PROJEKTÓW (…) 13 marca 2007 r. str. 5/18
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
ebook @ do ÂściÂągnięcia @ download @ pdf @ pobieranie
Tematy
- Strona startowa
- Ocena stanu bhp-wskazówki, bhp, BHP analiza stanu bezpieczeństwa
- Ocena obciążenia, BHP - darmowy transfer bez ograniczeń !!!!, BHP, ergonomia, Ergonomia
- Ocena wniosków o dofinansowanie 7.1 003 2010(1), RÓZNE wnioski o dofinansowanie
- OCENA CYKLU ŻYCIA, Studia, 1-stopień, inżynierka, Ochrona Środowiska, Technologie stosowane w ochronie środowiska, Ochrona powietrza
- Ocena pracy zabezpieczeń cyfrowych w stacjach l 10-SN zakladu Energetycznego Białystok, ARTYKUŁY - ELEKTRYKA, ARTYKUŁY 5, WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZE [ROK LXXII] [2004] NR 3
- Ocena skuteczności programów profilaktycznych, profilaktyka raka piersi i raka szyjki macicy, bibliografia
- ocena realizacji standardu w opiece okołooperacyjnej, Pielęgniarstwo licencjat cm umk, II rok, Chirurgia i pielęgniarstwo chirurgiczne
- Ocena jakości energii elektrycznej w systemach wydzielonych na przykładzie sieci okętowych, ARTYKUŁY - ELEKTRYKA, ARTYKUŁY 5
- Ocena motywacji chorych z miażdżycą do zaprzestania palenia tytoniu, Pielęgniarstwo licencjat cm umk, II rok, Chirurgia i pielęgniarstwo chirurgiczne
- Ocena wiedzy kobiet z Podkarpacia na temat profilaktyki, profilaktyka raka piersi i raka szyjki macicy, bibliografia
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- staffik.htw.pl
Cytat
Facil(e) omnes, cum valemus, recta consili(a) aegrotis damus - my wszyscy, kiedy jesteśmy zdrowi, łatwo dajemy dobre rady chorym.
A miłość daje to czego nie daje więcej niż myślisz bo cała jest Stamtąd a śmierć to ciekawostka że trzeba iść dalej. Ks. Jan Twardowski
Ad leones - lwom (na pożarcie). (na pożarcie). (na pożarcie)
Egzorcyzmy pomagają tylko tym, którzy wierzą w złego ducha.
Gdy tylko coś się nie udaje, to mówi się, że był to eksperyment. Robert Penn Warren