Filozofia jest sztuką życia. Cyceron

Ocena ryzyka

Ocena ryzyka, Ocena ryzyka zawodowego

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
MINISTERSTWO EDUKACJI
NARODOWEJ
Jerzy Jon
Ocenianie ryzyka zawodowego 315[01].Z4.02
Poradnik dla nauczyciela
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2007
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
Recenzenci:
mgr inŜ. Kinga Piotrowska
mgr inŜ. Jan Siek
Opracowanie redakcyjne:
mgr inŜ. Jerzy Jon
Konsultacja:
mgr inŜ. Wanda Bukała
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 315[01].Z4.02
,,Ocenianie ryzyka zawodowego”, zawartego w programie nauczania dla zawodu technik
bezpieczeństwa i higieny pracy.
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2007
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
1
SPIS TREŚCI
1. Wprowadzenie
3
2. Wymagania wstępne
4
3. Cele kształcenia
5
4. Przykładowe scenariusze zajęć
6
5. Ćwiczenia
10
5.1. Podstawowe pojęcia dotyczące ryzyka
10
5.1.1 Ćwiczenia
10
5.2. Kryteria i metody oceny ryzyka zawodowego
12
5.2.1 Ćwiczenia
12
5.3. Metody redukcji ryzyka zawodowego
14
5.3.1 Ćwiczenia
14
5.4. Ocena ryzyka zawodowego na podstawie analizy i oceny zagroŜeń
16
5.4.1 Ćwiczenia
16
5.5. Ocena ryzyka zawodowego w określonych procesach pracy
18
5.5.1 Ćwiczenia
18
6. Ewaluacja osiągnięć ucznia
20
7. Literatura
34
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
2
1. WPROWADZENIE
Przekazujemy Państwu Poradnik dla nauczyciela, który będzie pomocny w prowadzeniu
zajęć dydaktycznych w szkole kształcącej w zawodzie technik bezpieczeństwa i higieny pracy
w zakresie jednostki modułowej dotyczącej oceniania ryzyka zawodowego.
W poradniku zamieszczone są:

wymagania wstępne – wykaz umiejętności, jakie uczeń powinien mieć opanowane, aby
bez mógł problemów korzystać z poradnika dla ucznia do tej jednostki modułowej,

cele kształcenia – wykaz umiejętności, jakie uczeń zdobędzie podczas pracy
z poradnikiem,

przykładowe scenariusze zajęć,

przykładowe ćwiczenia ze wskazówkami do ich realizacji, zalecanymi metodami
nauczania oraz propozycją środków dydaktycznych umoŜliwiających ich realizację,

ewaluacja osiągnięć ucznia, przykładowe narzędzia pomiaru dydaktycznego,

literatura.
Wskazane jest, aby zajęcia dydaktyczne prowadzone były róŜnymi metodami ze
szczególnym uwzględnieniem metody ćwiczeń i pokazu z wyjaśnieniem, a wykład powinien
ograniczać się tylko do wyjaśnienia organizacji, zadań i uprawnień słuŜby bezpieczeństwa
i higieny pracy.
Formy pracy uczniów powinny być zróŜnicowane: praca indywidualna oraz zespołowa.
Jednostka modułowa „Ocenianie ryzyka zawodowego” zawarta jest w module
315[01].Z4 „Zarządzanie systemem bezpieczeństwa i higieny pracy” i przedstawiona jest na
schemacie.
315[01].Z4
Zarządzanie systemem bezpieczeństwa
i higieny pracy
315[01].Z4.01
Wykonywanie
obowiązków słuŜby
bezpieczeństwa
i higieny pracy
315[01].Z4.02
Ocenianie ryzyka
zawodowego
315[01].Z4.03
Postępowanie
w sprawach
wypadków przy pracy
i chorób zawodowych
Schemat układu jednostek modułowych
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
3
2. WYMAGANIA WSTĘPNE
Przystępując do realizacji programu jednostki modułowej uczeń powinien umieć:

stosować przepisy bhp i ochrony przeciwpoŜarowej,

formułować i opracowywać opinie oraz wnioski na podstawie obserwacji i sprawozdań
zdarzeń,

charakteryzować struktury organizacyjne w zakładzie pracy,

korzystać z róŜnych źródeł informacji: dokumentacji technicznej, norm, katalogów
zapisywanych w formie papierowej i elektronicznej,

posługiwać się komputerowym oprogramowaniem biurowym: edytorami tekstu
i arkuszem kalkulacyjnym,

korzystać z zasobów Internetu,

współpracować w grupie,

prezentować efekty swojej pracy.
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
4
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • happyhour.opx.pl
  • Tematy

    Cytat


    Facil(e) omnes, cum valemus, recta consili(a) aegrotis damus - my wszyscy, kiedy jesteśmy zdrowi, łatwo dajemy dobre rady chorym.
    A miłość daje to czego nie daje więcej niż myślisz bo cała jest Stamtąd a śmierć to ciekawostka że trzeba iść dalej. Ks. Jan Twardowski
    Ad leones - lwom (na pożarcie). (na pożarcie). (na pożarcie)
    Egzorcyzmy pomagają tylko tym, którzy wierzą w złego ducha.
    Gdy tylko coś się nie udaje, to mówi się, że był to eksperyment. Robert Penn Warren