Ocena ryzyka
Ocena ryzyka, Ocena ryzyka zawodowego
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
MINISTERSTWO EDUKACJI
NARODOWEJ
Jerzy Jon
Ocenianie ryzyka zawodowego 315[01].Z4.02
Poradnik dla nauczyciela
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2007
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
Recenzenci:
mgr inŜ. Kinga Piotrowska
mgr inŜ. Jan Siek
Opracowanie redakcyjne:
mgr inŜ. Jerzy Jon
Konsultacja:
mgr inŜ. Wanda Bukała
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 315[01].Z4.02
,,Ocenianie ryzyka zawodowego”, zawartego w programie nauczania dla zawodu technik
bezpieczeństwa i higieny pracy.
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2007
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
1
SPIS TREŚCI
1. Wprowadzenie
3
2. Wymagania wstępne
4
3. Cele kształcenia
5
4. Przykładowe scenariusze zajęć
6
5. Ćwiczenia
10
5.1. Podstawowe pojęcia dotyczące ryzyka
10
5.1.1 Ćwiczenia
10
5.2. Kryteria i metody oceny ryzyka zawodowego
12
5.2.1 Ćwiczenia
12
5.3. Metody redukcji ryzyka zawodowego
14
5.3.1 Ćwiczenia
14
5.4. Ocena ryzyka zawodowego na podstawie analizy i oceny zagroŜeń
16
5.4.1 Ćwiczenia
16
5.5. Ocena ryzyka zawodowego w określonych procesach pracy
18
5.5.1 Ćwiczenia
18
6. Ewaluacja osiągnięć ucznia
20
7. Literatura
34
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
2
1. WPROWADZENIE
Przekazujemy Państwu Poradnik dla nauczyciela, który będzie pomocny w prowadzeniu
zajęć dydaktycznych w szkole kształcącej w zawodzie technik bezpieczeństwa i higieny pracy
w zakresie jednostki modułowej dotyczącej oceniania ryzyka zawodowego.
W poradniku zamieszczone są:
–
wymagania wstępne – wykaz umiejętności, jakie uczeń powinien mieć opanowane, aby
bez mógł problemów korzystać z poradnika dla ucznia do tej jednostki modułowej,
–
cele kształcenia – wykaz umiejętności, jakie uczeń zdobędzie podczas pracy
z poradnikiem,
–
przykładowe scenariusze zajęć,
–
przykładowe ćwiczenia ze wskazówkami do ich realizacji, zalecanymi metodami
nauczania oraz propozycją środków dydaktycznych umoŜliwiających ich realizację,
–
ewaluacja osiągnięć ucznia, przykładowe narzędzia pomiaru dydaktycznego,
–
literatura.
Wskazane jest, aby zajęcia dydaktyczne prowadzone były róŜnymi metodami ze
szczególnym uwzględnieniem metody ćwiczeń i pokazu z wyjaśnieniem, a wykład powinien
ograniczać się tylko do wyjaśnienia organizacji, zadań i uprawnień słuŜby bezpieczeństwa
i higieny pracy.
Formy pracy uczniów powinny być zróŜnicowane: praca indywidualna oraz zespołowa.
Jednostka modułowa „Ocenianie ryzyka zawodowego” zawarta jest w module
315[01].Z4 „Zarządzanie systemem bezpieczeństwa i higieny pracy” i przedstawiona jest na
schemacie.
315[01].Z4
Zarządzanie systemem bezpieczeństwa
i higieny pracy
315[01].Z4.01
Wykonywanie
obowiązków słuŜby
bezpieczeństwa
i higieny pracy
315[01].Z4.02
Ocenianie ryzyka
zawodowego
315[01].Z4.03
Postępowanie
w sprawach
wypadków przy pracy
i chorób zawodowych
Schemat układu jednostek modułowych
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
3
2. WYMAGANIA WSTĘPNE
Przystępując do realizacji programu jednostki modułowej uczeń powinien umieć:
–
stosować przepisy bhp i ochrony przeciwpoŜarowej,
–
formułować i opracowywać opinie oraz wnioski na podstawie obserwacji i sprawozdań
zdarzeń,
–
charakteryzować struktury organizacyjne w zakładzie pracy,
–
korzystać z róŜnych źródeł informacji: dokumentacji technicznej, norm, katalogów
zapisywanych w formie papierowej i elektronicznej,
–
posługiwać się komputerowym oprogramowaniem biurowym: edytorami tekstu
i arkuszem kalkulacyjnym,
–
korzystać z zasobów Internetu,
–
współpracować w grupie,
–
prezentować efekty swojej pracy.
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
4
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
ebook @ do ÂściÂągnięcia @ download @ pdf @ pobieranie
Tematy
- Strona startowa
- Ochrona osób i mienia co warto wiedzieć o egz.zawodowym, Ochrona
- Od przedstawiciela handlowego do prezesa spolki gieldowej czyli co robic i czego unikac aby osiagnac zawodowy sukces odpdop, e
- Ocena stanu bhp-wskazówki, bhp, BHP analiza stanu bezpieczeństwa
- Ocena skuteczności programów profilaktycznych dotyczacych raka piersi w regionie lubelskim, profilaktyka raka piersi i raka szyjki macicy, bibliografia
- Ocenę niezdolności do pracy wskutek choroby zawodowej, BHP, Orzeczenia Sądu Najwyższego
- Odpowiedzialnosc dyscyplinarna etyka zawodowa adwokatow i radcow prawnych Orzecznictwo e 07sk, e
- Ocena obciążenia, BHP - darmowy transfer bez ograniczeń !!!!, BHP, ergonomia, Ergonomia
- Ocena wniosków o dofinansowanie 7.1 003 2010(1), RÓZNE wnioski o dofinansowanie
- OCENA CYKLU ŻYCIA, Studia, 1-stopień, inżynierka, Ochrona Środowiska, Technologie stosowane w ochronie środowiska, Ochrona powietrza
- ocenianie komentarz, Technik BHP Egzamin Zawodowy
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- angamoss.xlx.pl
Cytat
Facil(e) omnes, cum valemus, recta consili(a) aegrotis damus - my wszyscy, kiedy jesteśmy zdrowi, łatwo dajemy dobre rady chorym.
A miłość daje to czego nie daje więcej niż myślisz bo cała jest Stamtąd a śmierć to ciekawostka że trzeba iść dalej. Ks. Jan Twardowski
Ad leones - lwom (na pożarcie). (na pożarcie). (na pożarcie)
Egzorcyzmy pomagają tylko tym, którzy wierzą w złego ducha.
Gdy tylko coś się nie udaje, to mówi się, że był to eksperyment. Robert Penn Warren