Filozofia jest sztuką życia. Cyceron

Ochrona osób i mienia co warto ...

Ochrona osób i mienia co warto wiedzieć o egz.zawodowym, Ochrona

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Broszura o egzaminie zawodowym
dla uczniów techników i szkół policealnych
Grażyna Dobrowolska-Zabłocka
Joanna Konic
Centralna Komisja
Egzaminacyjna
publikacja współfinansowana
przez Europejski Fundusz Społeczny
Autor broszury: Grażyna Dobrowolska-Zabłocka, Joanna Konic
Autor opracowania graficznego: Maja Chmura (majachmura@wp.pl)
Redaktor merytoryczny cyklu: Janusz Gęsicki
Redaktor językowy: Renata Frątczak
Redaktor techniczny: Stefan Drobner
Stan prawny na dzień 1 grudnia 2005 r.
Wydawca: Centralna Komisja Egzaminacyjna
Warszawa 2006
ISBN 83-7400-223-9
Łamanie tekstu:
Trzecie Oko S.C. (trzecieoko@q.pl)
 Spis treści
I.Dlaczego nastąpiła zmiana egzaminowania zawodowego . . . . . . . . . .
4
III.Co i jak reguluje zasady, organizację i tryb przeprowadzania
egzaminu, czyli co trzeba wiedzieć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
5
1.Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .5
1.Zapoznajemy się ze standardem wymagań egzaminacyjnych etapu
pisemnego egzaminu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .14
2.Zapoznajemy się ze standardem wymagań egzaminacyjnych etapu
praktycznego egzaminu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .16
 I
Dlaczego nastąpiła zmiana
egzaminowania zawodowego
Egzamin zawodowy – jak każdy inny zewnętrzny egzamin końcowy – jest sposobem
potwierdzenia osiągniętego przez ciebie stanu posiadanych wiadomości i umiejętności.
Masz już za sobą pierwsze doświadczenia – związane z egzaminem gimnazjalnym. Wkrótce
przystąpisz do równie ważnego egzaminu – potwierdzającego kwalifikacje zawodowe. W pełni
zawodowym życiu też będziesz zdawał różne egzaminy, bowiem wiele wyzwań czeka cię w zmienia-
jącym się świecie, wiele poszukiwań. Ten egzamin nie tylko wieńczy okres nauki; otwiera możliwości
dalszego doskonalenia zawodowego, potwierdza stan przygotowania do podjęcia pracy lub innych
zadań. No właśnie, jest sposobem potwierdzenia tego stanu – uznawanym społecznie! Nie dziw się
więc, że musi być poważnie uzasadniony. Egzaminatorzy zbierają argumenty i dokumenty świad-
czące o prawidłowości przebiegu egzaminu i dowody na to, że ty wiesz, umiesz i potrafisz. Droga
dochodzenia do wyniku jest dosyć długa, należy bowiem jak najobiektywniej uwzględnić wszystkie
ważne elementy organizacji i przebiegu obu etapów egzaminu, co umożliwi uzyskanie obiektywnej
oceny poziomu twoich osiągnięć zawodowych.
W tej książeczce naszkicujemy mapę sukcesu egzaminacyjnego, na której zaznaczymy etapy
dochodzenia do dyplomu – ważne punkty – ich nazwy i charakterystykę. Mamy nadzieję, że infor-
macje, ustalenia i rady, które przybliżymy i na których się skoncentrujemy, pozwolą lepiej poznać
istotę nowego egzaminu, pogłębić ogólną wiedzę o nim i zmienić obiegowe opinie.
Równie ważne jest także i to, abyś przed przystąpieniem do egzaminu oszacował swoje
możliwości, a więc porównał wiadomości i umiejętności z wymaganiami tego egzaminu.
Czego będą ode mnie oczekiwali egzaminatorzy?
Po co wymyślono takie dziwne słowa, jak standard, wymaganie, umiejętność?
Co to są zadania egzaminacyjne?
Czy w ogóle warto zdawać egzamin?
Dlaczego, mimo że nie muszę go zdawać, warto go zdać?
Odpowiedzi na powyższe pytania też znajdziesz w tej książeczce, a więc szukaj...
My sądzimy, że warto przystąpić do egzaminu, a nowe warunki sytuacji egzaminacyjnej
pozwolą także ujawnić potencjalne możliwości i przygotowanie do zawodu.
II
Jaka jest motywacja przystąpienia
do egzaminu zawodowego
Dowodem zrozumienia istoty zmian egzaminowania i wymagań egzaminacyjnych jest przys-
tąpienie do egzaminu. Aby aktywnie żyć, trzeba być nastawionym na zmiany, nawet na te, w których
uczestniczymy jako pierwsi. Ty też zdajesz zupełnie nowy egzamin. Odczuwasz zapewne niepokój
i lęk przed tym, co nowe – to oczywiste.
4
II
  Na początku zastanówmy się nad tym, w czym tkwi istota zmian i czy są to zmiany dobre dla
ciebie, a nie dla twoich nauczycieli, egzaminatorów czy tak zwanych władz oświatowych.
Z pewnością zmiana nie polega tylko na tym, że dotychczas świadectwo ukończenia wydawała
szkoła, a teraz dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe wydaje dyrektor okręgowej komisji
egzaminacyjnej. Cele społeczne nowego egzaminowania są ważne, ale też bezpośrednio nie
rozwiążą twoich obaw i nie zmotywują cię do podjęcia trudu zdawania egzaminu.
Co więc może cię przekonać i zmotywować? Poszukajmy wspólnie zalet.
Tradycyjnemu egzaminowi towarzyszyły zaburzenia wynikające z subiektywnego oceniania
szkolnego – mamy nadzieję, że teraz ich unikniesz.
Twój nowy egzamin jest uniezależniony od przypadkowości, nie jest już w jakimś stopniu
loterią, jest uwolniony od subiektywnych opinii twoich nauczycieli. Oni ciebie przygotowali
i wyposażyli w wiedzę, a jej prezentacja zależy tylko od ciebie.
Twój nowy egzamin nie musi już
być „mocowaniem się z trenerem”,
ogranicza bowiem
bezpośredni wpływ egzaminatorów na wynik i podporządkowanie się im w jakże trudnej
i emocjonalnie złożonej sytuacji. Egzaminator – to życzliwy obserwator i strażnik twoich
działań i czasu.
Będziesz egzaminowany z tego, co wiesz, czego nauczyłeś się, a nie z zapisów standardu
egzaminacyjnego. Ze standardem musisz się zapoznać, ale nie będzie
sz „go zdawał”!
Wynik egzaminu jest wartością nie tylko twoją, twoich nauczycieli i szkoły, ale również
wartością społeczną. Osiągnięty wynik będzie jednakowo uznawany i rozumiany przez
wszystkich.
Warto wysilić się, aby jak najlepiej zdać egzamin. Wszystkie twoje osiągnięcia zostaną
zarejestrowane na dyplomie, staraj się więc przekroczyć normę!
Twój dyplom ma nie tylko wymiar formalny, jest także stopniem jakości kwalifikacji
w zawodzie adresowanym do pracodawców.
III
Co i jak reguluje zasady, organizację
i tryb przeprowadzania egzaminu,
czyli co trzeba wiedzieć
1
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej
Wszystko – naprawdę wszystko – co dotyczy bezpośrednio twojego egzaminowania, zadań
egzaminacyjnych, obowiązków organizatorów i egzaminatorów opisuje skrupulatnie ważny doku-
ment ministra edukacji narodowej
1)
.
Jest to dokument, który ustanawia zasady, sposoby i warunki oceniania, klasyfikowania i pro-
mowania uczniów i słuchaczy wszystkich typów szkół oraz przeprowadzania sprawdzianów i egza-
minów. Rozdział 6 tego dokumentu dotyczy bezpośrednio twojego egzaminu, albowiem jest zaty-
tułowany „Egzamin potwierdzający kwalifikacje zawodowe”.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 września 2004 r. (Dz.U. z 2004 r. Nr 199, poz. 2046) oraz Rozporządzenie Ministra Edukacji
Narodowej i Sportu z dnia 24 października 2005 r. (Dz.U. z 2005 r. Nr 218, poz. 1840).
5
—————————————
1)
  [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • happyhour.opx.pl
  • Tematy

    Cytat


    Facil(e) omnes, cum valemus, recta consili(a) aegrotis damus - my wszyscy, kiedy jesteśmy zdrowi, łatwo dajemy dobre rady chorym.
    A miłość daje to czego nie daje więcej niż myślisz bo cała jest Stamtąd a śmierć to ciekawostka że trzeba iść dalej. Ks. Jan Twardowski
    Ad leones - lwom (na pożarcie). (na pożarcie). (na pożarcie)
    Egzorcyzmy pomagają tylko tym, którzy wierzą w złego ducha.
    Gdy tylko coś się nie udaje, to mówi się, że był to eksperyment. Robert Penn Warren