Filozofia jest sztuką życia. Cyceron

Ocena Stanu Technicznego ...

Ocena Stanu Technicznego Pojazdów w SKP, Logistyka, Transport

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
StanisławWALUSIAK
WiktorPIETRZYK
AndrzejSUMOREK
OCENADIAGNOSTYCZNASTANUTECHNICZNEGO
POJAZDÓWSAMOCHODOWYCHWWYBRANEJ
STACJIDIAGNOSTYCZNEJ
Thediagnosticevaluationoftechnicalstatusofautomotivevehiclesinselected
servicestation
Wstęp
Wciąguostatnichlatznaczniewzrosłaliczbapojazdówsamochodowych
poruszającychsiępodrogach.TozjawiskospowodowałozwiększeniezagroŜe
niawruchudrogowymorazszkodliwegooddziaływaniamotoryzacjinaśrodo
wiskonaturalne.
WPolscetakiewskaźnikijakliczbaofiarśmiertelnychnamilionmieszkań
cóworazliczbaofiarśmiertelnychna100wypadkówsąbardzowysokie.Za
najczęstszeprzyczynywypadkówuwaŜasię:nadmiernąprędkość,nieprzestrze
ganie pierwszeństwa przejazdu, nieprawidłowe wykonywanie manewrów
wruchudrogowymorazniesprawnośćtechnicznąpojazdów.
WedługdanychstatystycznychBiuraRuchuDrogowegoKomendyGłów
nejPolicjiw1998r.przyczynąwypadkówbyłm.in.złystantechnicznyukła
dów: hamulcowego (26,2%), zawieszenia (21,4%), kierowniczego (19,0%).
Dlategokoniecznejestciągłesprawdzaniestanutechnicznegopojazdów,zarów
nopodczasokresowychbadańtechnicznych,jakiwczasiekontrolidrogowej
prowadzonej przez policję. W badaniach naleŜy takŜe uwzględnić kontrolę
sprawnościsilników,gdyŜpowodująonewzrosttoksycznościspalinorazhałas.
ZbliŜającysięterminintegracjiPolskizUniąEuropejskąnakładananasz
krajobowiązekdostosowaniaprzepisówdowymagańUnii.Pociągatozasobą
równieŜkoniecznośćwyposaŜeniastacjidiagnostycznychwsprzętodpowiada
jącywymogomtychprzepisów.
Wpracyprzedstawionowynikiocenystanutechnicznego60samochodów
osobowychróŜnychmarek,róŜnychrocznikówioróŜnychprzebiegachuzyska
DrinŜ.StanisławWalusiak,prof.drhab.inŜ.WiktorPietrzyk,
drinŜ.AndrzejSumo
rek,KatedraElektrotechnikiOgólnejPolitechnikiLubelskiej.
220
STANISŁAWWALUSIAK,WIKTORPIETRZYK,ANDRZEJSUMOREK
newautoryzowanejstacjidiagnostycznejwpowiatowymmieściewewschod
niejPolsce.Badaniamiobjętostanukładuhamulcowego,amortyzatoróworaz
analizęskładuspalin.
WybranastacjadiagnostycznajestwyposaŜonawnowoczesnysprzęt,za
pewniającywykonywaniebadańwedługstandardówobowiązującychwPolsce.
SprzęttenmaatestyInstytutuTransportuSamochodowego,zgodniezustawą
zdn.3.04.1993r.obadaniachicertyfikacji(Dz.U.nr55z1993r.,poz.250).
Badanieamortyzatorów
Badanie przeprowadzono na stanowisku GARGENT ST2000P. Wyniki
badańskutecznościtłumieniaamortyzatorówdla30samochodówprzedstawiono
narys.1,2i3.
Przyjętonastępującekryteriaocenysprawnościamortyzatorówdlastanowi
skaGARGENT:

4699%=dobre;

2645%=słabe,odpowiadające;

025%=nieodpowiednie;

niebezpiecznaróŜnica>15%.
Ogólnewynikibadaniaamortyzatorówprzedstawiononarys.3.
Liczbapojazdówzamortyzatoramiocenianymijako„dobre”wynosi48,co
stanowi80%badanychsamochodów.Amortyzatoryocenianejako„słabe,od
powiadające”,miało12samochodów,costanowi20%.Amortyzatorów„nieod
powiednich”niestwierdzono.
Rys.1.Wynikibadańamortyzatorówprzednich
OCENADIAGNOSTYCZNASTANUTECHNICZNEGOPOJAZDÓWSAMOCHODOWYCH… 221
Rys.2.Wynikibadaniaamortyzatorówtylnych
Rys.3.SkutecznośćamortyzatorówwgkryteriumstandardowegoGARGENT
NiebezpiecznaróŜnicawskutecznościamortyzatorówtejsamejosipowo
dujetrudnościzutrzymaniemŜądanegokierunkujazdy.Na60pojazdóww14
stwierdzonoróŜnicęskutecznościtłumieniawiększąniŜ15%,costanowi23,3%
badanychsamochodów.
KryteriaocenyamortyzatorówustaloneprzezEuropejskieStowarzyszenie
ProducentówAmortyzatorów(EUSAMA)sąnastępujące:

020%=niedostatecznaskutecznośćtłumienia,

2140%,=średnia,

4160%,=dobra,

powyŜej60%,=bardzodobra.
RóŜnicamiędzywartościamiwskaźnikaEUSAMAdlastronylewejipra
wejjednejosiniepowinnabyćwiększaniŜ20%.Wynikibadańamortyzatorów
wedługtychkryteriówprzedstawiarys.4.
222
STANISŁAWWALUSIAK,WIKTORPIETRZYK,ANDRZEJSUMOREK
Rys.4.SkutecznośćamortyzatorówwgEUSAMA
Liczbapojazdówzamortyzatoramiocenianymijako„bardzodobre”wyno
si12,costanowi20%,„dobre”–40,costanowi66,7%,„średnie”–8,costano
wi13,3%badanychpojazdów.Liczbapojazdów,wktórychniebezpiecznaróŜ
nicawskutecznościamortyzatorówtejsamejosijestwiększaniŜ20%,wynosi
10costanowi16,7%badanychsamochodów.
Badaniehamulców
Warunkiemkoniecznymuznaniahamulcaroboczegozazdatnyjestjedno
czesne spełnienie wymagań dotyczących skuteczności oraz równomierności
działaniahamulców.Od1lipca1999rokuwPolscedlasamochodówosobo
wychobowiązujewskaźnikskutecznościhamowaniaowartości50%dlahamul
caroboczegoi25%dlahamulcaawaryjnego(postojowego).Wskaźniktenuzy
skujesięzzaleŜności:
z
=
P
h
sum

100
[%]
(1)
G
gdzie:
P
h sum
–sumarycznasiłahamowaniapojazdu[N],
G–cięŜarpojazduwstaniecałkowitegodopuszczalnegoobciąŜenia[N].
OCENADIAGNOSTYCZNASTANUTECHNICZNEGOPOJAZDÓWSAMOCHODOWYCH… 223
Rys.5.Wynikibadańhamulcazasadniczegodlaosiprzedniej
RównomiernośćdziałaniahamulcówtejsamejosiuwaŜasięzawystarcza
jącą,jeŜeliróŜnicawskutecznościnieprzekracza30%.Narys.5oraz6przed
stawionowynikibadańskutecznościhamulcazasadniczegodlaosiprzedniej
itylnej,natomiastnarys.7wynikibadańdlahamulcapomocniczego.Dlaprzej
rzystościprzedstawionowynikidla30samochodów.
Rys.6.Wynikibadańskutecznościhamulcazasadniczegodlaositylnej
Napodstawiewzoru(1)orazwoparciuodanetechniczneposzczególnych
modelisamochodówzostałyopracowanetabele,wedługktórychmoŜnaocenić
skutecznośćdziałaniahamulcównapodstawiesumarycznejsiłyhamowania[1].
Woparciuotekryteriaiwynikipomiarówsiłyhamowania,skuteczne
działaniehamulcaroboczegostwierdzonow16samochodach,costanowiło
zaledwie26,7%badanychpojazdów,ahamulcaawaryjnegotylkow4samo
chodach,costanowi6,7%ogółubadanychpojazdów.Wynikitezestawiono
narys.8.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • happyhour.opx.pl
  • Tematy

    Cytat


    Facil(e) omnes, cum valemus, recta consili(a) aegrotis damus - my wszyscy, kiedy jesteśmy zdrowi, łatwo dajemy dobre rady chorym.
    A miłość daje to czego nie daje więcej niż myślisz bo cała jest Stamtąd a śmierć to ciekawostka że trzeba iść dalej. Ks. Jan Twardowski
    Ad leones - lwom (na pożarcie). (na pożarcie). (na pożarcie)
    Egzorcyzmy pomagają tylko tym, którzy wierzą w złego ducha.
    Gdy tylko coś się nie udaje, to mówi się, że był to eksperyment. Robert Penn Warren