Filozofia jest sztuką życia. Cyceron

Octavia 10

Octavia 10, SKODA OCTAVIA jpg

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
10.
SILNIK WYSOKOPRĘŻNY
1,9 SDI -50 kW (AGP, AQM)
10.1. CHARAKTERYSTYKA OGÓLNA
przedstawiony na rysunku 10.1, a na rysunku 10.2 jest
przedstawiony widok ogólny silnika. Silnik 1,9 o mocy 50
kW jest to silnik o zapłonie samoczynnym, z bezpośrednim
wtryskiem paliwa, bez turbodoładowania, rzędowy,
czterosuwowy, czterocylindrowy, z rozrządem OHC,
chłodzony cieczą. Konstrukcja tego silnika wywodzi się z
silnika 1,9 TDI - 66 kW.
Jednym z silników wysokoprężnych, alternatywnie
montowanych w samochodach Skoda Octavia jest silnik
1,9 SDI - 50 kW z oznaczeniem kodowym AGP i AQM.
Wersja z oznaczeniem AQM spełnia inną normę emisji
spalin. Montaż silnika 1,9 SDI -50 kW do samochodów
Skoda Octavia i Octavia Combi zakończono w marcu 2003
roku. Przebieg krzywych mocy i momentu obrotowego w
funkcji prędkości obrotowej dla tego silnika jest
Rys. 10.1. Charakterystyka silnika 1,9 SDI - 50 kW (AGP)
P - moc, M - moment obrotowy, n - prędkość obrotowa
Rys. 10.2. Silnik 1,9 SDI -50 kW (AGP)
10 - Skoda Octavia
145
SILNIK WYSOKOPRĘŻNY 1,9 SDI -50 kW (AGP, AQM)
PODSTAWOWE PARAMETRY
SILNIKA 1,9 - 50 KW
Tablica 10 - 1
Parametr
Wartość
10.4. ZESPÓŁ GŁOWICY, KOLEKTORY
DOLOTOWE I UKŁAD ROZRZĄDU
Oznakowanie silnika
AGP
Głowica
Rozrząd
OHC
Głowica silnika jest odlana ze stopu aluminium. Jest to
głowica ośmiokanałowa,
cztery kanały dolotowe i
cztery wylotowe. Są one wyprowadzone na jedną stronę
(tylną, patrząc w kierunku jazdy). W przedniej stronie
głowicy (patrząc w kierunku jazdy) są otwory do
umieszczenia czterech wtryskiwaczy paliwa i świec
żarowych.
Pojemność skokowa w cm
3
1896
Średnica cylindra / skok tłoka
w mm
79,5/95,5
Stosunek skoku tłoka do
średnicy cylindra
1,201
Stopień sprężania
19,5
Liczba łożysk głównych wału
korbowego
5
Kolektory dolotowe
Moc maksymalna wg ISO
w kW/obr/min
50/4200
Kształt kolektorów dolotowych jest specjalnie dobrany, aby
uzyskać maksymalne zawirowanie zasysanego powietrza
(rys. 10.3).
Maksymalny moment obrotowy
wg ISO w N · m/obr/min
133/2200...2600
Prędkość obrotowa biegu
jałowego w obr/min
875...950
Przygotowanie mieszanki paliwa
wtrysk bezpośredni,
SDI, elektronicznie
sterowana pompa
wtryskowa
Paliwo
olej napędowy
Minimalna liczba cetanowa
paliwa
49
Typ wtrysku
dwustopniowy,
bezpośredni
Pompa wtryskowa z ciśnieniem
pracy 80 MPa typu
BOSCH VP 37EDC
Kolejność zapłonu
1 - 3 - 4 - 2
Katalizator
utleniający
Pojemność układu smarowania
w dm
3
ok. 4,5
Pojemność układu chłodzenia
w dm
3
ok. 6,3
Podstawowe dane techniczne silnika 1,9-50 KW (AGP) są
zestawione w tablicy 10-1.
10.2. KADŁUB SILNIKA
Rys. 10.3. Schemat zawirowania zassanego powietrza i szczegół
pięciootworowej dyszy wtryskiwacza dwustopniowego wtrysku
Rysunek pochodzi z książki napraw -Techniczne Informacje
Skoda Auto a.s.
Kadłub silnika jest odlany z żeliwa. Bezpośrednio w
kadłubie są obrobione otwory cylindrów. Średnica
cylindrów wynosi 75,5 mm.
Układ rozrządu
Luz zaworów jest utrzymywany automatycznie przez
popychacze hydrauliczne. Wał rozrządu jest napędzany za
pośrednictwem paska zębatego.
10.3. UKŁAD TŁOKOWO-KORBOWY
Wał korbowy
Wał korbowy jest sferycznie odlany ze stali i jest podparty
na pięciu łożyskach.
10.5. WTRYSK PALIWA I RECYRKULACJA
SPALIN
Tłoki
W denkach tłoków są wykonane wgłębienia i w ten sposób
jest powiększona komora spalania.
Skok tłoka wynosi 95,5 mm.
Zastosowano bezpośredni wtrysk paliwa, co pozwoliło
osiągnąć większą moc silnika. Rozpylacze wtryskiwaczy
mają pięć otworów o średnicy 0,17 mm. Wtryskiwacze
mają dwie sprężyny, a wtrysk paliwa następuje
146
WTRYSK PALIWA I RECYRKULACJA SPALIN
w dwóch dawkach, czasowo przesuniętych względem
siebie. Taki sposób wtrysku paliwa zapobiega zbyt
szybkiemu wzrostowi ciśnienia, charakterystycznemu dla
silników z zapłonem samoczynnym.
To wszystko w połączeniu z optymalnie dobranym
kształtem komór spalania zapewnia dobre wymieszanie
zasysanego powietrza z wtryskiwanym paliwem, a tym
samym najefektywniejszy przebieg procesu spalania.
Proces wtrysku paliwa tzn. jego ilość i moment początku
wtrysku jest regulowany przez elektroniczne urządzenie
sterujące. Urządzenie to w oparciu o sygnały z czujników i
w zależności od położenia pedału przyspieszenia,
temperatury i ciśnienia zasysanego powietrza, temperatury
cieczy chłodzącej silnik, temperatury paliwa i innych
parametrów, kieruje przy pomocy układów wykonawczych
potrzebną recyrkulację spalin, reguluje prędkość obrotową
silnika, a przy uruchamianiu silnika ustala czas pracy świec
żarowych.
Recyrkulacja spalin
Recyrkulacja spalin polegająca na doprowadzeniu ich
części do kolektorów dolotowych i ponownym spaleniu,
jest obecnie najskuteczniejszą metodą zmniejszenia
zawartości tlenków azotu w spalinach. Ilość spalin
doprowadzonych do kolektorów musi być dokładnie
dawkowana, aby stale była jeszcze zachowana dostateczna
ilość tlenu niezbędna do spalenia wtryśniętego paliwa.
Ze względu na to, że w silnikach z zapłonem samoczynnym
bez turbodoładowania, jest bardzo mała różnica między
ciśnieniem w układzie dolotowym a ciśnieniem w układzie
wylotowym, zwłaszcza przy częściowym obciążeniu
silnika, doprowadzenie spalin do kolektorów dolotowych
skomplikowane.
Schemat układu recyrkulacji spalin w silniku 1,9 SDI - 50
kW jest przedstawiony na rysunku 10.4.
W kolektor dolotowy jest wstawiona przepustnica (rys.
10.5) sterowana zaworem elektrycznym. Przepustnica służy
do uzyskania podciśnienia podczas pracy silnika na biegu
jałowym. Przepustnica jest zamykana (ale nie całkowicie)
przy prędkości obrotowej silnika wynoszącej ok. 880
obr/min i pozostaje w takim położeniu aż do 2300 obr/min.
Przy zamkniętej przepustnicy jest uruchomiony zawór
AGR aż do 2800 obr/min. Oprócz zależności od prędkości
obrotowej układ jest zależny również od obciążenia. W
zależności od dokładnie zdefiniowanego obciążenia (ilości
paliwa, prędkości obrotowej silnika, gęstości powietrza)
jest najpierw odłączana przepustnica, a potem zawór AGR.
Przy szybkim przyspieszaniu przepustnica przymknie się, a
zawór AGR odłączy.
Rys. 10.4. Recyrkulacja spalin (silnik 1,9 SDI -50 kW AGP)
AGR - mechaniczny zawór dwustopniowy dla powrotnego doprowadzenia
spalin, VP - pompa podciśnienia, G28 -czujnik prędkości obrotowej
silnika, G70 - czujnik ilości zasysanego powietrza, G72 - czujnik
temperatury zasysanego powietrza, N18 - zawór elektromagnetyczny dla
powrotnego doprowadzenia spalin, V157- regulator przepustnicy w kolek-
torze dolotowym
Rys. 10.5. Regulator przepustnicy w kolektorze dolotowym
147
SILNIK WYSOKOPRĘŻNY 1,9 SDI -50 kW (AGP, AQM)
- W silniku 1,9 SDI jest inne elektroniczne urządzenie
sterujące.
- W silniku 1,9 SDI jest czujnik temperatury zewnętrznej
powietrza, a w silniku 1,9 TDI jest czujnik temperatury
powietrza w układzie dolotowym.
- W silniku 1,9 SDI przepustnica w kolektorze dolotowym
zmienia w obszarze średnich obciążeń silnika proporcje
ciśnienia zasysanego powietrza tak, aby nastąpiło
wyrównanie proporcji ciśnienia dla wtórnego
doprowadzenia spalin.
10.7. UKŁAD WYLOTOWY
Rys. 10.6. Mechaniczny zawór dwustopniowy (AGR) dla powrotnego
doprowadzenia spalin
A - skok 1. stopnia,
B - skok 2. Stopnia
W skład układu wylotowego silnika 1,9 SDI o mocy 50kW,
wchodzą: kolektor wylotowy, przednia rura wylotowa wraz
z katalizatorem, komora rozprężająca, rura wylotowa
z tłumikiem i drobny osprzęt.
Kołnierz rury pojedynczej przedniej części układu
wylotowego (rys. 10.7) ma kształt kwadratu i jest
połączony czterema nakrętkami ze śrubami wkręconymi
w kołnierz kolektora wylotowego.
Między kołnierzami jest umieszczona uszczelka z blachy.
Ze względu na ruchy silnika połączenie kolektora z rurą
wylotową nie jest sztywne. Za rurą pojedynczą jest
umieszczony element sprężysty, wykonany z rury i
krzyżowo ułożonych wiórów stalowych, szczelny na
przepływ spalin. Do kawałka rury pojedynczej jest
przyspawany gruby i krótki katalizator dotleniający.
W przedniej części katalizatora jest umieszczona końcówka
do mocowania sondy lambda.
Do rury przed katalizatorem jest przyspawany poziomo
pręt, którego zagięte końce są osadzone w elementach
gumowo-metalowych, przykręconych do ramy
pomocniczej przedniego zawieszenia.
Tylna część układu wylotowego jest identyczna jak
w silniku 1,6 - 74 kW (rys. 5.11).
Przednia i tylna część układu wylotowego jest połączona
krótką rurą (łącznikiem) mocowaną obejmami. Położenie
łącznika jest wyznaczone oznakowaniem na obu rurach tak,
że między końcami rur pozostaje przerwa.
Za komorą rozprężającą jest wygięta w kilku miejscach
rura pojedyncza wspawana w okrągły tłumik, z którego
wychodzą dwie dłuższe niż w tłumiku dla silnika 1,6 - 74
kW rury, wygięte w stronę jezdni. Do tyłu tłumika jest
przyspawany wygięty pręt, którego zakończenie jest
wsunięte do sprężystego elementu zawieszenia tłumika.
Cały układ wylotowy jest w samochodach wyposażonych
w silnik 1,9 SDI - 50 kW zawieszony w dwóch punktach.
Zawór AGR jest dwustopniowy, mechaniczny (rys. 10.6),
sterujący powrotnym przypływem spalin.
Skok zaworu zależy od wartości ciśnienia, które jest
regulowane w oparciu o dane zapisane w pamięci
elektronicznego urządzenia sterującego i w zależności od
obciążenia oraz prędkości obrotowej silnika. Zawór ten
pracuje zawsze w kombinacji ze sterowaniem przepustnicą
regulacyjną.
10.6. RÓŻNICE KONSTRUKCYJNE
SILNIKA 1,9 SDI I SILNIKA 1,9 TDI
- Przy identycznej metodzie wtrysku bezpośredniego silnik
1,9 SDI pracuje bez turbodoładowania i bez chłodnicy
zasysanego powietrza.
- Krzywki wału rozrządu silnika 1,9 SDI otwierają na
dłużej zarówno zawory dolotowe, jak i wylotowe.
- W silniku 1,9 SDI trzonki zaworów są grubsze (7 mm).
- W silniku 1,9 SDI w denkach tłoków są wgłębienia.
- W silniku 1,9 SDI został zoptymalizowany układ
filtrowania zasysanego powietrza tak, aby ograniczyć
pulsacje i zmniejszyć hałas.
- W silniku 1,9 SDI jest inny układ wylotowy.
- W silniku 1,9 SDI jest inny typ zaworu mechanicznego
AGR (w układzie recyrkulacji spalin), który pracuje
dwustopniowo i jest sterowany z pamięci elektronicznego
urządzenia sterującego.
- W silniku 1,9 SDI pompa wtryskowa daje wyższe
ciśnienie wtrysku.
- W silniku 1,9 SDI rozpylacze wtryskiwaczy mają
mniejsze otwory, a tym samym zmniejszoną 0 5% ilość
wtryskiwanego paliwa.
148
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • happyhour.opx.pl
  • Tematy

    Cytat


    Facil(e) omnes, cum valemus, recta consili(a) aegrotis damus - my wszyscy, kiedy jesteśmy zdrowi, łatwo dajemy dobre rady chorym.
    A miłość daje to czego nie daje więcej niż myślisz bo cała jest Stamtąd a śmierć to ciekawostka że trzeba iść dalej. Ks. Jan Twardowski
    Ad leones - lwom (na pożarcie). (na pożarcie). (na pożarcie)
    Egzorcyzmy pomagają tylko tym, którzy wierzą w złego ducha.
    Gdy tylko coś się nie udaje, to mówi się, że był to eksperyment. Robert Penn Warren