Filozofia jest sztuką życia. Cyceron

Ocena jakości rzek województwa ...

Ocena jakości rzek województwa dolnośląskiego w 2009 r,

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
WOJEWÓDZKI INSPEKTORAT OCHRONY ŚRODOWISKA
WE WROCŁAWIU
51-117 Wrocław, ul. Paprotna 14, tel./fax (071) 327-30-00, 372-13-06, 322-16-17
e-mail: wios@wroclaw.pios.gov.pl
O
CENA JAKOŚCI RZEK
WOJEWÓDZTWA DOLNOŚLĄSKIEGO
W
2009
R
.
Akceptuję
Dolnośląski Wojewódzki
Inspektor Ochrony Środowiska
mgr Waldemar Kulaszka
Wrocław, marzec 2010
Opracowano w
W
YDZIALE
M
ONITORINGU
Ś
RODOWISKA
WIOŚ
we Wrocławiu
pod kierunkiem Naczelnika Wydziału Monitoringu Środowiska
B
ARBARY
K
WIATKOWSKIEJ
-S
ZYGULSKIEJ
przez
M
ARIANA
DZIEWANOWSKIEGO
A
NNĘ
SIWKA
E
LŻBIETĘ
BANACH
L
IDIĘ
KUBACKĄ
Ocena jakości rzek województwa dolnośląskiego w 2009 roku
3
1.
P
ODSTAWY PRAWNE BADAŃ I OCENY STANU CZYSTOŚCI WÓD POWIERZCHNIOWYCH
4
ÓD POWIERZCHNIOWYCH NA TERENIE WOJEWÓDZTWA DOLNOŚLĄSKIEGO
W
2009
ROKU
3.
O
CENA STANU WÓD POWIERZCHNIOWYCH ZGODNIE Z WYMOGAMI
RDW 10
ZCHNIOWYCH NA TERENIE WOJEWÓDZTWA DOLNOŚLĄSKIEGO W
2009
R
.
4.1.
O
CENA WYNIKÓW MONITORINGU DIAGNOSTYCZNEGO
(D)
WYNIKÓW MONITORINGU OPERACYJNEGO OPERACYJNEGO
O(
O
)
11
4.3.
O
CENA WYNIKÓW MONITORINGU WÓD POWIERZCHNIOWYCH WYKORZYSTYWANYCH DO ZAOPATRZENIA
LUDNOŚCI W WODĘ PRZEZNACZONĄ DO SPOŻYCIA
(L)
13
4.4.
O
CENA JAKOŚCI WÓD POWIERZCHNIOWYCH NARAŻONYCH NA ZANIECZYSZCZENIE ZE ŹRÓDEŁ ROLNICZYCH
(A)
19
4.5.
O
CENA JAKOŚCI WÓD POWIERZCHNIOWYCH BĘDĄCYCH MIEJSCEM BYTOWANIA RYB
(R)
20
Ocena jakości rzek województwa dolnośląskiego w 2009 roku
4
1.
P
ODSTAWY PRAWNE BADAŃ I OCENY STANU CZYSTOŚCI WÓD POWIERZCHNIOWYCH
Podstawowym dokumentem określającym zasady racjonalnej polityki wodnej oraz wynikający z niej sposób
gospodarowania wodami jest Dyrektywa 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Ramowa Dyrektywa
Wodna), której zasadniczym celem jest osiągniecie dobrego stanu wód do roku 2015. Najważniejszym
instrumentem realizacji tego celu są plany gospodarowania wodami dorzeczy i zlewni. Monitoring wód jest
narzędziem mającym umożliwić ocenę skuteczności realizacji celów założonych w programach gospodarowania
wodami.
Ustalenia Dyrektywy zostały zaimplementowane do prawodawstwa polskiego głównie poprzez ustawę Prawo
wodne (Dz.U. 2005.239.2019 z późń. zm.) oraz związane z nią akty wykonawcze.
Art. 155a ustawy Prawo wodne określa obowiązek badań i oceny jakości wód powierzchniowych w ramach
Państwowego Monitoringu Środowiska.
Zgodnie z ust. 3 tego artykułu badania jakości wód powierzchniowych w
zakresie elementów fizykochemicznych, chemicznych i biologicznych należą do kompetencji wojewódzkiego
inspektora ochrony środowiska.
Przy wyznaczaniu lokalizacji punktów pomiarowo-kontrolnych na terenie poszczególnych jednolitych części
wód (JCW) uwzględnione zostały wykonane przez RZGW we Wrocławiu analizy presji antropogenicznych dla
poszczególnych JCW oraz wykazy wód powierzchniowych i podziemnych określające różnorakie cele „użytkowe”
przypisane niektórym jednolitym częściom wód.
Dodatkowo ze względu na charakter lub sposób użytkowania wód jako podstawę przy tworzeniu
szczegółowego programu wykorzystano następujące akty prawne:
Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie kryteriów wyznaczania wód
wrażliwych na zanieczyszczenie związkami azotu ze źródeł rolniczych (Dz.U.2002.241.2093),
Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 27 listopada 2002 r. w sprawie wymagań, jakim powinny
odpowiadać wody powierzchniowe wykorzystywane do zaopatrzenia ludności w wodę przeznaczoną
do spożycia (Dz.U.2002.204.1728),
Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 20 sierpnia 2008 w sprawie sposobu klasyfikacji stanu
jednolitych części wód powierzchniowych (Dz.U. 2008.162.1008).
oraz projekt rozporządzenia Ministra Środowiska określający formy i sposób prowadzenia monitoringu wód
powierzchniowych (wersja z czerwca 2008 r.).
Uwzględnione zostało również rozporządzenie Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej we
Wrocławiu z dnia 7 kwietnia 2008 r. w sprawie określenia wód powierzchniowych wrażliwych na
zanieczyszczenie związkami azotu ze źródeł rolniczych oraz obszarów szczególnie narażonych, z których odpływ
azotu ze źródeł rolniczych do tych wód należy ograniczyć.
2.
O
PIS SYSTEMU MONITORINGU WÓD POWIERZCHNIOWYCH NA TERENIE WOJEWÓDZTWA
DOLNOŚLĄSKIEGO W
2009
ROKU
Sieć monitoringowa wód powierzchniowych została zaprojektowana zgodnie z założeniami „Programu
Państwowego Monitoringu Środowiska na lata 2007-2009”, implementującego założenia Ramowej Dyrektywy
Wodnej. Założeniem tej sieci, mającej przejściowy charakter, był trzyletni okres realizacji programu badawczego,
obejmującego jednokrotne przebadanie wszystkich punktów monitoringu diagnostycznego i co najmniej dwukrotne
przebadanie wszystkich punktów monitoringu operacyjnego. Przy wyznaczaniu lokalizacji punktów uwzględniono
dokonaną w międzyczasie weryfikację jednolitych części wód i nowe wykazy użytkowania wód.
Rok 2009 był ostatnim rokiem trzyletniego cyklu badawczego monitoringu wód powierzchniowych
zaprojektowanego na lata 2007-2009. Dlatego też w monitoringu diagnostycznym badania prowadzone były w tych
punktach pomiarowo-kontrolnych, w których do tej pory nie były wykonywane (zbiorniki zaporowe).
W monitoringu operacyjnym badania miały charakter uzupełniający i prowadzone były w tych punktach, które w
poprzednich dwóch latach badane były tylko raz. Prowadzono również badania w punktach monitoringu
operacyjnego „celowego” w zakresie z częstotliwością wynikającą z charakteru poszczególnych sieci
monitoringowych.
W ramach monitoringu wód powierzchniowych badania jakości wód rzek i zbiorników zaporowych wykonano
łącznie w 107 punktach pomiarowo-kontrolnych (ppk) w następujących sieciach:
9 ppk monitoringu diagnostycznego (na zbiornikach zaporowych),
 Ocena jakości rzek województwa dolnośląskiego w 2009 roku
5
100 ppk monitoringu operacyjnego, z czego:

24 ppk, dla których przypisano kategorie stanowisk pomiarowych operacyjnych,

6 ppk wyznaczonych dla wód wrażliwych na zanieczyszczenia związkami azotu ze źródeł
rolniczych, którym przypisano kategorię stanowisk pomiarowych operacyjnych celowych,

24 ppk wyznaczonych na wodach powierzchniowych wrażliwych na eutrofizację ze źródeł
komunalnych,

20 ppk wyznaczonych dla części wód przeznaczonych do poboru wody do celów wodociągowych,
którym przypisano kategorię stanowisk pomiarowych operacyjnych celowych,

56 ppk wyznaczonych dla części wód przeznaczonych do bytowania ryb, którym przypisano
kategorię stanowisk pomiarowych operacyjnych celowych,
6 ppk monitoringu wód granicznych.
Jednocześnie, w zależności od klasyfikacji celów i potrzeb, w jednym punkcie pomiarowo-kontrolnym może
być prowadzony równocześnie monitoring diagnostyczny i różnego rodzaju monitoringi operacyjne.
Wykaz wszystkich punktów z podziałem na poszczególne rodzaje monitoringu przedstawiony jest w tabeli.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • happyhour.opx.pl
  • Tematy

    Cytat


    Facil(e) omnes, cum valemus, recta consili(a) aegrotis damus - my wszyscy, kiedy jesteśmy zdrowi, łatwo dajemy dobre rady chorym.
    A miłość daje to czego nie daje więcej niż myślisz bo cała jest Stamtąd a śmierć to ciekawostka że trzeba iść dalej. Ks. Jan Twardowski
    Ad leones - lwom (na pożarcie). (na pożarcie). (na pożarcie)
    Egzorcyzmy pomagają tylko tym, którzy wierzą w złego ducha.
    Gdy tylko coś się nie udaje, to mówi się, że był to eksperyment. Robert Penn Warren