Ocenianie Gimnazjum
Ocenianie Gimnazjum,
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
¨ by Izabela Ziħtara
PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA
Z WYCHOWANIA FIZYCZNEGO
ZS nr 15 w TORUNIU
Opracowanie: mgr Izabela Ziħtara
Przedmiotowy system oceniania ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczyciela
poziomu i postħpw w opanowaniu przez ucznia umiejħtnoĻci i wiadomoĻci w stosunku do
wymagaı edukacyjnych wynikajĢcych z podstaw programowych ze szczeglnym
uwzglħdnieniem umiejħtnoĻci przyjħtych jako priorytetowe.
Przedmiotowy System Oceniania jest zgodny z:
1. RozporzĢdzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 wrzeĻnia 2004r. dotyczĢcego
zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniw.
2. Statutem ZS nr 15 w Toruniu.
3. Programem nauczania z wychowania fizycznego nr DKW-4014-283/99.
4. WewnĢtrzszkolnym Systemem Oceniania ZS nr 15 w Toruniu
Ocenianie ma na celu:
1. Poinformowanie ucznia o poziomie osiĢgniħę edukacyjnych i postħpach w tym
zakresie.
2. Pomoc uczniowi w samodzielnym rozwoju.
3. Motywowanie ucznia do dalszej pracy, wysiþku i samodoskonalenia siħ.
4. Dostarczenie rodzicom i nauczycielom rzetelnej i szczegþowej informacji
o postħpach, trudnoĻciach i specjalnych uzdolnieniach ucznia.
5. UmoŇliwienie nauczycielowi kontroli rozwoju ucznia, doskonalenie organizacji
i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.
Przedmiotem oceny semestralnej i caþorocznej z wychowania fizycznego jest
wypadkowa ocen za:
o
frekwencje,
o
aktywnoĻę
o
postħp sprawnoĻci i umiejħtnoĻci.
1.
FREKWENCJA
(systematycznoĻę) - gþwnĢ funkcjĢ frekwencji jest wdraŇanie ucznia
do systematycznego uczestnictwa w zajħciach wychowania fizycznego w aspekcie
wychowawczym i zdrowotnym
.
Ocenie podlega przygotowanie siħ do zajħę oraz iloĻę
godzin aktywnego uczestnictwa ucznia na zajħciach wychowania fizycznego.
Ocena semestralna za frekwencjħ
celujĢca (6) Î opuszczone maks. 2 lekcje
bardzo dobra plus (5+) Î opuszczone maks. 3 lekcje
bardzo dobra (5) Î opuszczonych 4-5 lekcji
bardzo dobra minus (5-) Î opuszczonych maks. 6 lekcji
dobra plus (4+) Î opuszczonych maks. 7 lekcji
dobra (4) Î opuszczonych 8-10lekcji
dobra minus (4-) Î opuszczonych maks. 11 lekcji
dostateczna plus(3+) Î opuszczonych maks. 12 lekcji
dostateczna (3) Î opuszczonych13-15 lekcji
dostateczna minus (3-) Î opuszczonych maks.16 lekcji
wychowaniefizyczne.pl
¨ by Izabela Ziħtara
dopuszczajĢca plus (2+) Î opuszczonych maks. 17 lekcji
dopuszczajĢca (2) Î opuszczonych 18-20 lekcji
niedostateczna (1) Î opuszczonych powyŇej 20 lekcji
Uwagi
usprawiedliwiona nieobecnoĻę w szkole nie wpþywa na obniŇenie oceny
przez lekcje opuszczone naleŇy rozumieę nieobecnoĻę nieusprawiedliwionĢ
lub nieuczestniczenie w zajħciach mimo obecnoĻci na lekcji
trzy spŅnienia traktowane sĢ jako jedna nieobecnoĻę
uczeı ma prawo do trzech dopuszczalnych nieęwiczeı (tzw. N-ek) w ciĢgu
jednego semestru, ktre nie podlegajĢ ocenie, kaŇde kolejne
nieusprawiedliwione nieęwiczenie oceniane jest ocenĢ niedostatecznĢ
2.
AKTYWNOĺĘ
(zaangaŇowanie) Î funkcjĢ aktywnoĻci jest wdraŇanie do podejmowania
maksymalnego wysiþku, inicjatywy i samodzielnoĻci, samokontroli i samooceny. Ocenie
podlega indywidualny wkþad aktywnoĻci fizycznej ucznia - wysiþek wþoŇony w
wykonanie zadania ruchowego oraz umiejħtnoĻę wspþdziaþania z partnerem i wspþpracy
w zespole. Uczniowie oceniani sĢ plusami bĢdŅ minusami oraz dodatkowo ocenami
czĢstkowymi.
plusy:
o
wykonywanie ęwiczeı i zadaı w sposb zbliŇony do swoich maksymalnych
moŇliwoĻci
o
inwencjħ twrczĢ
o
aktywny udziaþ w zajħciach i wspþuczestnictwo w ich organizacji
o
duŇy zasb wiedzy i umiejħtnoĻci
o
zdyscyplinowanie
o
udziaþ w rozgrywkach wewnĢtrzszkolnych i pozaszkolnych, (co podwyŇsza
ocenħ o jednĢ)
o
stosowanie odpowiednich zabiegw higienicznych
minusy:
o
przy niechħtnym bĢdŅ negatywnym stosunku do uczestnictwa w zajħciach
o
za brak dyscypliny
czĢstkowa ocena celujĢca:
o
jednorazowo za systematyczne uczestnictwo w zajħciach pozalekcyjnych na
terenie szkoþy
o
jednorazowo za przynaleŇnoĻę do klubu sportowego poparte zaĻwiadczeniem
trenera
o
za kaŇdy udziaþ w zawodach sportowych
czĢstkowa ocena bardzo dobra:
o
za wyrŇniajĢce na tle klasy osiĢgniħcia ucznia podczas lekcji
o
za przygotowanie referatw na okreĻlony temat wskazany przez nauczyciela
czĢstkowa ocena niedostateczna:
o
za lekcewaŇĢcy stosunek do obowiĢzkw szkolnych, nieprzestrzeganie
regulaminw i zasad BHP
wychowaniefizyczne.pl
¨ by Izabela Ziħtara
Ocena semestralna za aktywnoĻę
celujĢca (6) Î duŇa iloĻę plusw bez jednego minusa, oceny bardzo dobre
i celujĢce
bardzo dobra (5) - duŇa iloĻę plusw z jednym minusem, ocena bardzo dobra
dobra (4) Î przewaga plusw nad minusami, plusy i minusy w rwnowadze,
czyste konto, brak ocen bardzo dobrych
dostateczna (3) Î minusy w przewaŇajĢcej liczbie nad plusami
dopuszczajĢca (2) Î kilka minusw bez plusw, jedna ocena niedostateczna
niedostateczna (1) Î duŇa liczba minusw bez plusw, oceny niedostateczne
Uwagi
iloĻę plusw bĢdŅ minusw rozpatrywana jest w odniesieniu do danej grupy
ęwiczebnej
3.
POSTĦP SPRAWNOĺCI I UMIEJĦTNOĺCI
Î ta skþadowa oceny ma wdroŇyę do
samousprawniania i samodoskonalenia, dbaþoĻci o zdrowie i kondycjħ fizycznĢ. Ocenie
podlegajĢ umiejħtnoĻci oraz zakres wiadomoĻci z zakresu kultury fizycznej przewidziane
w danej grupie wiekowej zgodnie z indywidualnymi predyspozycjami i moŇliwoĻciami
ucznia.
Ocena semestralna jest ĻredniĢ ocen z wszystkich testw sprawnoĻci
fizycznej.
Ocena czĢstkowa za postħp sprawnoĻci w poszczeglnych testach sprawnoĻciowych
celujĢca (6) Î uzyskanie wyniku najlepszego w swojej grupie wiekowej,
zbliŇonego do rekordu szkoþy
bardzo dobra (5) Î poprawa wyniku,
dobra (4) Î uzyskanie wyniku na tym samym poziomie
dostateczna (3) Î obniŇenie wyniku
dopuszczajĢca (2) Î powaŇne obniŇenie wyniku (dotyczy wyþĢcznie
gimnazjum)
niedostateczna (1) Î niezaliczenie testu w przypadku lekcewaŇĢcego podejĻcia
ucznia do sprawdzianu
Cechy motoryczne podlegajĢce rozwojowi i ocenie:
1. szybkoĻę Î
bieg sprinterski na dystansie 60m dla SP i 100m dla G
2. skocznoĻę Î
skok w dal technikĢ naturalnĢ; skok z miejsca
3. wytrzymaþoĻę szybkoĻciowa Î
bieg krtki na dystansie 300m
4. wytrzymaþoĻę Î
bieg dþugi na dystansie 600m dla dziewczĢt i 1000m dla
chþopcw
5. siþa Î
rzut piþkĢ lekarskĢ w tyþ znad gþowy Î 2 kg klasy IV SP, 3 kg klasy V-VI
SP oraz dziewczħta G, 4 kg chþopcy G; pchniħcie kulĢ Î 3 kg dla dziewczĢt G
i 4 kg dla chþopcw G.
Ocena czĢstkowa za zdobyte umiejħtnoĻci dotyczy zaliczenia testw motorycznych
nastħpujĢcych dyscyplin: piþka koszykowa; piþka siatkowa; piþka rħczna; piþka noŇna
(chþopcy); gimnastyka; rytm, muzyka, taniec (dziewczħta).
Ocenie podlegaę bħdzie przede wszystkim opanowanie prawidþowej techniki wykonywanego
ęwiczenia lub zadania ruchowego oraz zakres zdobytych wiadomoĻci z zakresu danej
dyscypliny.
wychowaniefizyczne.pl
¨ by Izabela Ziħtara
Uwagi
kaŇdy uczeı oceniany jest wedþug indywidualnych predyspozycji i
umiejħtnoĻci porwnujĢc jego wynik z ubiegþego semestru (w szczeglnoĻci
dotyczy sprawdzianw z lekkiej atletyki)
uczeı nie posiadajĢcy wyniku sprawdzianu z poprzedniego semestru bħdzie
oceniany wg tabel z ocenami poszczeglnych prb w testach sprawnoĻciowych
opracowanych przez fachowcw danej dyscypliny
nauczyciel moŇe uzupeþnię sprawdziany lub zastĢpię innymi konkurencjami
uczeı powinien byę poinformowany, co najmniej 1 tydzieı przed planowanym
sprawdzianem
w przypadku, gdy uczeı:
o
z przyczyn losowych nie braþ udziaþu w sprawdzianie (powrt po
dþugotrwaþej chorobie, pobyt w szpitalu, sanatorium, na lekcji), ma
obowiĢzek zaliczyętest sprawnoĻciowy w ciĢgu 2 tygodni od dnia powrotu
do szkoþy
o
nie jest przygotowany do lekcji, przez co naleŇy rozumieę brak stroju Îma
obowiĢzek zaliczyę sprawdzian w ciĢgu tygodnia
termin zaliczenia sprawdzianu z lekkiej atletyki, uzaleŇniony jest od
warunkw atmosferycznych (termin ulega przedþuŇeniu).
ze sprawdzianu postħpu sprawnoĻci- uczeı nie moŇe otrzymaę oceny
niedostatecznej, chyba, Ňe nie podszedþ do testu w wyznaczonym terminie; kaŇdĢ
ocenħ uczeı moŇe poprawię
uczeı moŇe dostaę ocenħ niedostatecznĢ ze sprawdzianu umiejħtnoĻci i ma
moŇliwoĻę jej poprawienia
poprawa oceny z lekkiej atletyki w okreĻlonym terminie, uzaleŇniona jest od
warunkw atmosferycznych (termin ulega przedþuŇeniu)
Klasyfikacja Ļrdroczna (semestralna) i koıcoworoczna.
1. Uczeı jest nieklasyfikowany, jeĻli opuĻci powyŇej 50 % lekcji w semestrze Î brak
podstaw do ustalenia oceny klasyfikujĢcej z przedmiotu.
2. Uczeı nieklasyfikowany ma prawo zdawaę egzamin klasyfikacyjny zgodnie
z zaþoŇeniami Szkolnego Systemu Oceniania.
Bibliografia:
Ewa Czerska áWYBIERZ SAMÑ- poradnik metodyczny do programu wychowania
fizycznego o profilu rekreacyjno-zdrowotnym dla gimnazjum i liceum
wychowaniefizyczne.pl
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
ebook @ do ÂściÂągnięcia @ download @ pdf @ pobieranie
Tematy
- Strona startowa
- Ocenianie wypowiedzi pisemnych, Matura, matura
- ocenianie komentarz, Technik BHP Egzamin Zawodowy
- Ocenianie arkusz poziom podstawowy, PYTANIA NA MATURĘ
- Ocenianie a EGO, Twoje codzienne wsparcie
- Od XV w. do kongresu wiedeńskiego. Teksty źródłowe z ćwiczeniami dla liceum i technikum, A to Historia, historia - gimnazjum, liceum
- Ocenianie kształtujące –, Dydaktyka PDF
- Ocenianie, MATERIAŁY DO NAUKI
- Ocenianie(1), MATERIAŁY DO NAUKI
- odpowiedzi Pieniądze to nie wszystko, ۞ TEST GIMNAZJUM
- Ocenianie pracownikвw 2014 UG dr Litwin, Zarządzanie, sem VI marketing, Ocenianie pracowników Litwin
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- igraszki.htw.pl
Cytat
Facil(e) omnes, cum valemus, recta consili(a) aegrotis damus - my wszyscy, kiedy jesteśmy zdrowi, łatwo dajemy dobre rady chorym.
A miłość daje to czego nie daje więcej niż myślisz bo cała jest Stamtąd a śmierć to ciekawostka że trzeba iść dalej. Ks. Jan Twardowski
Ad leones - lwom (na pożarcie). (na pożarcie). (na pożarcie)
Egzorcyzmy pomagają tylko tym, którzy wierzą w złego ducha.
Gdy tylko coś się nie udaje, to mówi się, że był to eksperyment. Robert Penn Warren