Ocenianie wypowiedzi pisemnych
Ocenianie wypowiedzi pisemnych, Matura, matura
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
OCENIANIE WYPOWIEDZI PISEMNYCH
KRYTERIA OCENIANIA:
KRÓTKA FORMA UŻYTKOWA
DŁUŻSZA FORMA UŻYTKOWA
WYPOWIEDŹ PISEMNA
2
Języki obce – materiał pomocniczy do oceniania wypowiedzi pisemnych
UWAGI OGÓLNE DOTYCZĄCE WYPOWIEDZI PISEMNYCH NA
POZIOMIE PODSTAWOWYM I ROZSZERZONYM
1. Praca nieczytelna lub całkowicie niezgodna z poleceniem lub niekomunikatywna dla odbiorcy
(np. napisana fonetycznie) nie podlega ocenie.
2. Praca odtworzona z podręcznika lub innego źródła nie jest uznawana za wypowiedź sformułowaną
przez zdającego i nie podlega ocenie.
3. Fragmenty pracy
całkowicie
niezgodne z treścią zadania oraz nienawiązujące do polecenia,
a jednocześnie zaburzające spójność i logikę tekstu (np. fragmenty na zupełnie inny temat
wyuczone na pamięć lub przepisane przez zdającego) są zakreślane i nie są liczone do liczby słów,
poprawności językowej oraz bogactwa językowego.
4. W punktacji wypowiedzi uwzględnia się stwierdzoną i udokumentowaną dysgrafię i dysortografię
zdającego (błędy ortograficzne nie są liczone przy ocenie poprawności językowej)
.
5. W pracy zdającego liczymy słowa oddzielone spacją.
POZIOM PODSTAWOWY
UWAGI DOTYCZĄCE ZADAŃ OTWARTYCH
TREŚĆ
• Przy ocenianiu informacji trzymamy się słowa pisanego, nie interpretujemy tekstu i nie
odgadujemy intencji autora.
• Informacja jest nieczytelna, jeśli musimy się jej domyślać.
• W kryterium treści oceniamy każdą z czterech informacji oddzielnie.
• Kolejność informacji przekazanych przez ucznia nie musi pokrywać się z kolejnością, w jakiej
zostały one określone w poleceniu.
• Wymagany jest przekaz informacji zgodny z poleceniem, ale nie spodziewamy się, że uczeń
przetłumaczy wyrażenia użyte w poleceniu dosłownie na język obcy.
• Każda „kropka” lub jej część wymaga oddzielnego odniesienia się do niej w pracy. Ten sam
element pracy nie może być realizacją różnych części polecenia.
POPRAWNOŚĆ JĘZYKOWA
• Zaznaczamy w wypowiedzi ucznia i oznaczamy na marginesie pracy błędy językowe (czyli
gramatyczne i leksykalne) oraz błędy ortograficzne.
• W oznaczaniu błędów i ocenie tego zadania nie uwzględnia się błędów interpunkcyjnych
i stylistycznych.
• Błędy merytoryczne są zaznaczane w pracy, ale nie są oznaczane na marginesie ani liczone przy
ocenie poprawności językowej pracy.
• Aby ocenić poprawność językową liczymy oznaczenia błędów na marginesie oraz wyrazy
w tekście i wyliczamy proporcje wg wzoru
liczba błędów x 100
.
liczba wyrazów
Następnie przyznajemy odpowiednią liczbę punktów, zgodnie z kryteriami oceny danego
zadania.
• Oceniając prace w kryterium poprawności językowej, nie mamy możliwości przyznania połówek
punktów.
KRÓTKA FORMA UŻYTKOWA (5 pkt.)
TREŚĆ
POPRAWNOŚĆ
JĘZYKOWA
RAZEM
Inf. 1
Inf. 2
Inf. 3
Inf. 4
liczba pkt.
0 - 1
0 - 1
0 - 1
0 - 1
0 - 1
5
Języki obce – materiał pomocniczy do oceniania wypowiedzi pisemnych
3
SZCZEGÓŁOWE KRYTERIA OCENIANIA
Przy ocenie tego zadania bierze się pod uwagę głównie komunikatywność, a w mniejszym stopniu
ocenia się poprawność językową.
• Przyznaje się po 1 pkt. za każdą informację zgodną z poleceniem.
• Jeżeli brak informacji lub błędy językowe uniemożliwiają jej zrozumienie, przyznaje się 0 pkt.
za tę informację. Nie ma możliwości przyznania 0,5 punku.
• Jeżeli tekst jest poprawny pod względem językowym, tzn. nie zawiera błędów lub zawiera błędy,
stanowiące nie więcej niż 25% liczby wszystkich wyrazów w tekście, przyznaje się 1 pkt
za poprawność językową.
• Jeżeli tekst zawiera błędy językowe (gramatyczne i leksykalne) i błędy ortograficzne, stanowiące
więcej niż 25% liczby wszystkich wyrazów w tekście, przyznaje się 0 pkt. za poprawność
językową.
• Punkt za poprawność przyznaje się, jeśli tekst zawiera więcej niż połowę wymaganych informacji
(minimum 3 punkty za przekazanie informacji).
DŁUŻSZA FORMA UŻYTKOWA (10 pkt.)
TREŚĆ
FORMA
BOGACTWO
JĘZYKOWE
POPRAWNOŚĆ
JĘZYKOWA
RAZEM
Inf. 1
Inf. 2
Inf. 3
Inf. 4
liczba
punktów
0 - 0,5 - 1 0 - 0,5 - 1 0 - 0,5 - 1 0 - 0,5 - 1
2
2
2
10
SZCZEGÓŁOWE KRYTERIA OCENIANIA
Przy ocenie tego zadania bierze się pod uwagę treść, formę, bogactwo językowe i poprawność
językową.
Treść:
Przyznaje się maksymalnie po 1 punkcie
za każdą
informację.
1 pkt
- informacja zawiera wszystkie elementy określone w poleceniu,
0,5 pkt.
- brak informacji lub błędy językowe uniemożliwiają jej zrozumienie
.
Forma:
2 pkt. - wypowiedź zgodna z wymaganą formą,
- układ tekstu spójny, logiczny,
- objętość pracy może przekroczyć podane granice do ± 10 %
(108-119, 151-165 słów),
1 pkt - wypowiedź częściowo zgodna z wymaganą formą,
- układ tekstu częściowo spójny, logiczny,
- objętość pracy może przekroczyć podane granice do ± 15 %
(102-107, 166-172 słów),
0 pkt. - praca jest niezgodna z wymaganą formą (
niezależnie od stopnia realizacji pozostałych
kryteriów)
,
- układ tekstu niespójny, chaotyczny,
- objętość pracy przekracza podane granice ponad ± 15%
(do 101 słów, od 173 słów).
Bogactwo językowe
2 pkt.
- zróżnicowane struktury gramatyczne,
- urozmaicone słownictwo i frazeologia,
1 pkt
- mało zróżnicowane struktury gramatyczne,
- mało urozmaicone słownictwo i frazeologia,
0 pkt.
- niezróżnicowane struktury gramatyczne,
- bardzo ubogie słownictwo i frazeologia,
- praca liczy mniej niż
60 słów
, czyli 50% wymaganego limitu
(niezależnie od stopnia
realizacji pozostałych kryteriów)
- zdający przekazał mniej niż połowę informacji, czyli uzyskał mniej niż 2 punkty za treść
(niezależnie od stopnia realizacji pozostałych kryteriów).
0 pkt.
- informacja zawiera część elementów określonych w poleceniu,
4
Języki obce – materiał pomocniczy do oceniania wypowiedzi pisemnych
Poprawność językowa
2 pkt.
- błędy gramatyczne i/lub leksykalne i/lub ortograficzne, stanowiące od 0 do 15% liczby
wszystkich wyrazów,
1 pkt
- błędy gramatyczne i/lub leksykalne i/ lub ortograficzne, stanowiące powyżej 15%, nie
więcej jednak niż 25% liczby wszystkich wyrazów,
0 pkt.
- błędy gramatyczne i/lub leksykalne i/lub ortograficzne, stanowiące powyżej 25% liczby
wyrazów,
- praca liczy mniej niż 60 słów, czyli 50% wymaganego limitu,
(niezależnie od stopnia
realizacji pozostałych kryteriów),
-
zdający przekazał mniej niż połowę informacji, czyli uzyskał mniej niż 2 punkty za treść
(niezależnie od stopnia realizacji pozostałych kryteriów).
UŚCIŚLENIE KRYTERIÓW OCENIANIA DŁUŻSZEJ FORMY UŻYTKOWEJ
TREŚĆ
Ponieważ informacje w liście są dwuczęściowe przyznajemy:
•
1 punkt
za informację, jeśli zdający przekazał w tekście
obydwie
jej
części.
•
0,5
punktu jeśli zdający przekazał tylko
jedną
część.
•
0
punktów
jeśli
brakuje obydwu części
informacji lub błędy językowe uniemożliwiają ich
zrozumienie
.
FORMA
Za
wymaganą
formę przyznajemy 2 pkt., jeśli zdający zawarł w liście
pięć
elementów
obligatoryjnych, zaznaczonych w tabeli tłustym drukiem. Przy ocenie formy nie są brane pod uwagę
elementy nieobligatoryjne oznaczone kursywą, bez względu na to, czy są zawarte w pracy zdającego,
czy nie. Nie liczymy ich do ilości słów i nie zaznaczamy w nich błędów.
forma
pełna realizacja formy (2pkt)
częściowa realizacja formy (1 pkt)
List prywatny
•
data,
•
zwrot grzecznościowy
rozpoczynający list, typowy
dla listu prywatnego,
•
wstęp,
• rozwinięcie,
•zakończenie,
•zwrot grzecznościowy kończący list, typowy dla
listu prywatnego,
•
podpis.
•list zawiera przynajmniej
trzy
z pięciu
obligatoryjnych elementów (w tym
rozwinięcie).
List formalny
•
data,
•
zwrot grzecznościowy
rozpoczynający list, typowy
dla listu formalnego
,
•
wstęp
, w którym określony jest cel listu
,
•
rozwinięcie
, w którym omówiony jest temat; na ogół
każdy nowy aspekt w osobnym akapicie,
•
zakończenie
, w którym na ogół wyrażone jest jakieś
życzenie
,
•
zwrot grzecznościowy
kończący list, typowy dla
listu formalnego,
•
podpis,
•informacje o załącznikach.
•list zawiera przynajmniej
trzy
z pięciu
obligatoryjnych elementów (w tym
rozwinięcie).
Jeśli zdający użyje zwrotu grzecznościowego rozpoczynającego lub kończącego list, który nie jest
adekwatny do danego rodzaju listu (prywatny, formalny), nie podkreślamy tego zwrotu i nie
zaznaczamy na marginesie błędu stylistycznego. Uwzględniamy to w
wymaganej
formie, tzn. nie
zaliczamy danego elementu z pięciu obligatoryjnych w ocenie zgodności z formą (np. zwrotu
grzecznościowego rozpoczynającego list).
JEŻELI LIST ZAWIERA MNIEJ NIŻ 3 Z 5 OBLIGATORYJNYCH ELEMENTÓW, TO PRACA JEST
NIEZGODNA Z WYMAGANĄ FORMĄ (PIERWSZE PODKRYTERIUM) I NIEZALEŻNIE OD
STOPNIA REALIZACJI POZOSTAŁYCH PODKRYTERIÓW (SPÓJNOŚĆ I OBJĘTOŚĆ)
OCENIANA JEST W ZAKRESIE KRYTERIUM FORMY NA 0 PUNKTÓW.
Języki obce – materiał pomocniczy do oceniania wypowiedzi pisemnych
5
Oceniając dłuższy tekst użytkowy w kryterium formy, bierzemy pod uwagę trzy podkryteria
i rozpatrujemy każde z nich
oddzielnie.
Oceniamy:
w jakim stopniu list jest zgodny z wymaganą formą (pierwsze podkryterium)
spójność i logikę tekstu (drugie podkryterium)
objętość pracy (trzecie podkryterium)
Każde z trzech wyżej wymienionych podkryteriów może być spełnione na poziomie 0, 1
lub 2 punktów.
Przykład 1.
- wypowiedź zgodna z wymaganą formą –
2 pkt.
- układ tekstu spójny i logiczny –
2 pkt.
- górny limit słów przekroczony o 20 słów, czyli ok. 13% –
1 pkt
Łączna ocena formy: 2 pkt.
Przykład 2.
- wypowiedź zgodna z wymaganą formą –
2 pkt.
- układ tekstu spójny i logiczny –
2 pkt.
- górny limit słów przekroczony o 32 słowa, czyli ponad 15%–
0 pkt.
Łączna ocena formy: 1 pkt
Przykład 3.
- wypowiedź częściowo zgodna z wymaganą formą np.: brak zwrotu kończącego list –
1 pkt
- układ tekstu spójny i logiczny –
2 pkt.
- dolny limit słów przekroczony o 17 słów, czyli ok. 14% –
1 pkt
Łączna ocena formy: 1 pkt
Przykład 4.
- wypowiedź zgodna z wymaganą formą –
2 pkt.
- układ tekstu częściowo spójny i logiczny –
1 pkt
- górny limit słów przekroczony o 32 słowa, czyli ponad 15%–
0 pkt.
Łączna ocena formy: 1 pkt
Przykład 5.
- wypowiedź niezgodna z wymaganą formą, tzn. zawiera tylko dwa elementy zpięciu
obligatoryjnych –
0 pkt
.
- układ tekstu częściowo spójny, logiczny –
1 pkt
- objętość pracy w granicach normy –
2 pkt.
Łączna ocena formy: 0 pkt.
BOGACTWO JĘZYKOWE
• Do bogactwa językowego zaliczamy struktury użyte we właściwym kontekście. Dopuszczalne
są drobne błędy niezakłócające komunikacji (np. błędy ortograficzne).
• Oceniając list w kryterium bogactwa językowego, powinniśmy pamiętać, że jest to zadanie
odpowiadające wymaganiom dla poziomu podstawowego. 2 punkty można przyznać za pracę,
która charakteryzuje się zróżnicowanymi strukturami gramatycznymi oraz urozmaiconym
słownictwem na poziomie podstawowym.
• Oceniając list w kryterium bogactwa językowego, nie mamy możliwości przyznania połówek
punktów.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
ebook @ do ÂściÂągnięcia @ download @ pdf @ pobieranie
Tematy
- Strona startowa
- Odpowiedzi Przykladowy arkusz 23 Matematyka, MATURA MATEMATYKA, ODPOWIEDZI OPERON MATEMATYKA
- Odpowiedzi Test przed probna matura 2007 Arkusz 1-ZP Geografia, pomoce naukowe, Arkusze z geografii, Geografia
- Odpowiedzi Lubelska Próba Przed Maturą 2015 Poziom Rozszerzony Marzec 2015, Matma rozszerzona, Arkusze matematyka rozszerzona
- Odpowiedzi Przykladowy arkusz PP Matematyka, Matura, matma - arkusze, odpowiedzi
- Odpowiedzi Przykladowy arkusz PR Matematyka, Matura, matma - arkusze, odpowiedzi
- Odpowiedzi Test przed probna matura 2008 Arkusz PP Wos, NAUKA SZKOŁA STUDIA, Arkusze WOS, Klucze
- Odpowiedzi - test - biologia podstawowa nr 1, Nauka, Szkoła, Matura, Biologia - testy liceum, Testy
- Odpowiedzi - test - biologia rozszerzona nr 1, Nauka, Szkoła, Matura, Biologia - testy liceum, Testy
- Odpowiedzi CKE 2006zima Oryginalny arkusz maturalny 1-PP WOS, NAUKA SZKOŁA STUDIA, Arkusze WOS, Klucze
- Odkryto, DLACZEGO WSZECHŚWIAT SIĘ NARODZIŁ,A FIZYKA NA TO ZEZWOLIŁA
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- mariusz147.htw.pl
Cytat
Facil(e) omnes, cum valemus, recta consili(a) aegrotis damus - my wszyscy, kiedy jesteśmy zdrowi, łatwo dajemy dobre rady chorym.
A miłość daje to czego nie daje więcej niż myślisz bo cała jest Stamtąd a śmierć to ciekawostka że trzeba iść dalej. Ks. Jan Twardowski
Ad leones - lwom (na pożarcie). (na pożarcie). (na pożarcie)
Egzorcyzmy pomagają tylko tym, którzy wierzą w złego ducha.
Gdy tylko coś się nie udaje, to mówi się, że był to eksperyment. Robert Penn Warren