Od+katolicyzmu+do+Chrystusa
Od+katolicyzmu+do+Chrystusa, Artykuły
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
© 2008 Piotr Słomski
OD RZYMSKIEGO KATOLICYZMU
DO
ZAUFANIA JEDYNIE CHRYSTUSOWI
Piotr Słomski
Wydawnictwo Ewangeliczne
„Jako rzymskokatolik jestem chrze
Ļ
cijaninem „od zawsze”
i kiedy umr
ħ
, Bóg os
Ģ
dzi mnie na podstawie tego, co dobrego
zrobiłem w
Ň
yciu.” Wierzyłem w to od dziecka, a
Ň
do czasu gdy
kolega ze szkoły podwa
Ň
ył moje przekonania i skierował mnie ku
Biblii, abym sprawdził czego ona naprawd
ħ
naucza.
Polskie katolickie korzenie
Od chwili swoich narodzin byłem pod wpływem religii
rzymskokatolickiej. Urodziłem si
ħ
razem z moim bratem bli
Ņ
niakiem
29 czerwca 1970 roku w Halifax w Anglii. Data ta nie jest bez
znaczenia, poniewa
Ň
w kalendarzu rzymskokatolickim przypada
wówczas dzie
ı
Ļ
wi
ħ
tych Piotra i Pawła. Dla mojej matki było wi
ħ
c
naturalne, aby nazwa
ę
mojego brata i mnie Pawłem i Piotrem – na
cze
Ļę
tych rzymskokatolickich
Ļ
wi
ħ
tych. Dla moich rodziców, jako
polskich katolików, obchodzenie dni
Ļ
wi
ħ
tych katolickich odgrywało
bardzo wa
Ň
n
Ģ
rol
ħ
. To wła
Ļ
nie
Ň
ycie
Ļ
wi
ħ
tych miało wpływ na moje
rozumienie tego, co znaczy by
ę
chrze
Ļ
cijaninem.
Moi rodzice opu
Ļ
cili swój rodzinny kraj, Polsk
ħ
, w 1960r., by
uda
ę
si
ħ
do Anglii w poszukiwaniu nowego, lepszego
Ň
ycia. Polska
pozostawała wci
ĢŇ
jeszcze w cieniu komunizmu, a Wielka Brytania
oferowała im mo
Ň
liwo
Ļ
ci i nadziej
ħ
. Rodzice osiedlili si
ħ
w północnej Anglii w mie
Ļ
cie Halifax, gdzie razem z wieloma
innymi imigrantami ze wschodniej Europy mój ojciec znalazł prac
ħ
w lokalnej fabryce. Moja matka jako wykwalifikowana poło
Ň
na
dostała ostatecznie prac
ħ
w szpitalu, w którym ja miałem si
ħ
pó
Ņ
niej
urodzi
ę
. Rodzice byli typowymi polskimi katolikami. Nie
zastanawiali si
ħ
specjalnie nad swoj
Ģ
wiar
Ģ
, lecz pod
ĢŇ
ali za ni
Ģ
jak
wierne zwierz
ħ
za swoim panem – posłusznie, ale bez zrozumienia.
Katolicyzm był zawsze nierozerwalnie zwi
Ģ
zany z histori
Ģ
polskiego
narodu. Mówi si
ħ
,
Ň
e by
ę
Polakiem znaczy by
ę
katolikiem.
Katolicyzm przenikał i wypełniał
Ň
ycie Polaków od pocz
Ģ
tku
istnienia pa
ı
stwa polskiego. Oczywi
Ļ
cie, nie wszyscy Polacy byli
zawsze katolikami, ale ogromna wi
ħ
kszo
Ļę
pozostawała wierna
Ko
Ļ
ciołowi rzymskiemu. To wła
Ļ
nie ten fakt na przestrzeni historii
Je
Ļ
li chciałby
Ļ
porozmawia
ę
o tym co przeczytałe
Ļ
lub
otrzyma
ę
wi
ħ
cej informacji napisz na adres:
Wydawnictwo Ewangeliczne
ul. Ostrobramska 28
60-122 Pozna
ı
agape.poznan@op.pl
lub skontaktuj si
ħ
z:
2
Ň
e Bóg okazał mi sw
Ģ
łask
ħ
i otworzył moje serce, bym mógł
zobaczy
ę
swoj
Ģ
niewystarczalno
Ļę
i doskonał
Ģ
wystarczalno
Ļę
Chrystusa. Tak
Ň
e teraz On przemawia przez Ewangeli
ħ
– dobr
Ģ
nowin
ħ
–
Ň
e oto jest Zbawiciel. Czy uznasz swój grzech i swoj
Ģ
niezdolno
Ļę
do tego, by zbawi
ę
si
ħ
samemu? Czy zwrócisz si
ħ
dzi
Ļ
do Zbawiciela? Chrystus umarł na krzy
Ň
u, ale trzy dni pó
Ņ
niej
triumfalnie powstał z martwych i zasiadł na tronie w niebie. On
słyszy, gdy do Niego wołamy. Czy ukl
ħ
kniesz przed Nim i zawołasz
do Niego? On dokonał wszystkiego, co było potrzebne, aby zbawi
ę
takiego grzesznika jak ty. Chc
ħ
nakłoni
ę
ci
ħ
, aby
Ļ
odwrócił si
ħ
od
czegokolwiek i kogokolwiek innego jako
Ļ
rodka dopomagaj
Ģ
cego
twojemu zbawieniu i aby
Ļ
zaufał tylko Chrystusowi. Biblia zawiera
wspaniał
Ģ
obietnic
ħ
:
„Ka
Ň
dy bowiem, kto wzywa imienia Pa
ı
skiego,
zbawiony b
ħ
dzie.”
(Rzym 10:13).
To nie ksi
ħ
dza, nie papie
Ň
a, nie
Ļ
wi
ħ
tych ani nawet Marii, ale tylko Pana Jezusa Chrystusa mamy
wzywa
ę
. Z całego serca prosz
ħ
ci
ħ
: „Przyjd
Ņ
do jedynego
prawdziwego Zbawiciela, Jezusa Chrystusa.”
przyczynił si
ħ
do odmienno
Ļ
ci pomi
ħ
dzy Polsk
Ģ
a jej wschodnimi
s
Ģ
siadami. Jak to uj
Ģ
ł pewien pisarz mówi
Ģ
c o czasach, gdy moi
rodzice si
ħ
urodzili i dorastali w Polsce: „Ko
Ļ
ciół rzymskokatolicki
nie ma na całym
Ļ
wiecie wi
ħ
kszej liczby wiernych ni
Ň
mo
Ň
na ich
znale
Ņę
w Polsce. Nie ma tutaj wyszukanej nowoczesno
Ļ
ci, ale
prosta, silna wiara wyra
Ň
ana swobodnie w ka
Ň
dej dziedzinie
ludzkiego
Ň
ycia.”
Nie
Ļ
wiadomo
Ļę
i ciemno
Ļę
Moje dzieci
ı
stwo było bardzo polskie i bardzo katolickie - ze swoim
j
ħ
zykiem, tradycjami kulinarnymi, obyczajami i religi
Ģ
. Mój brat i ja
zostali
Ļ
my przył
Ģ
czeni do Ko
Ļ
cioła rzymskokatolickiego przez
chrzest jako niemowl
ħ
ta. Jak to było w zwyczaju, wybrano nam
rodziców chrzestnych, którzy mieli za zadanie razem z naszymi
rodzicami zapewni
ę
nam wychowanie w wierze katolickiej. Rytuał
chrztu miał na celu zmy
ę
mój grzech (pierworodny). Jako niemowl
ħ
byłem całkowicie nie
Ļ
wiadomy tego co si
ħ
wówczas odbywało, jak
i nie
Ļ
wiadomy tego co jest prawd
Ģ
; potrzebowałem działania
Bo
Ň
ej
łaski
w moim wn
ħ
trzu aby mnie duchowo obudzi
ę
– nie „działania”
r
Ģ
k ksi
ħ
dza polewaj
Ģ
cych mnie wod
Ģ
. Potrzebowałem
Ļ
wiadomie
odwróci
ę
si
ħ
od swojego grzechu do Zbawiciela. Potrzebowałem
osobistej wiary w Jezusa, a nie wiary jak
Ģ
mieli za mnie moi rodzice,
czy rodzice chrzestni. Apostoł Piotr powiedział, „
Upami
ħ
tajcie si
ħ
i niechaj si
ħ
ka
Ň
dy z was da ochrzci
ę
w imi
ħ
Jezusa Chrystusa na
odpuszczenie grzechów waszych.”
(Dz. Ap. 2:38).
ĺ
wiadome
upami
ħ
tanie i wiara w Jezusa musz
Ģ
si
ħ
pojawi
ę
najpierw.
Potrzebowałem działania Bo
Ň
ego Ducha w moim wn
ħ
trzu, by dał mi
Ļ
wiadomo
Ļę
mojego grzechu przeciwko Bogu i wiar
ħ
w Zbawiciela –
Jezusa. Ja byłem wówczas jednak niemowl
ħ
ciem, niezdolnym by
wierzy
ę
i dalekim od Zbawiciela.
Ka
Ň
dej niedzieli moi rodzice zaprowadzali mojego brata,
starsz
Ģ
siostr
ħ
i mnie na polsk
Ģ
msz
ħ
. Niewiele z niej miało dla mnie
jakiekolwiek znaczenie. Siedziałem w ławce, patrzyłem i słuchałem
jak ksi
Ģ
dz odmawiał wszystkie formułki i odprawiał obrz
ħ
dy. Nie
Zako
ı
cz
ħ
dwoma wersetami biblijnymi, które s
Ģ
dla mnie
szczególnie cenne:
„Bóg za
Ļ
daje dowód swojej
miło
Ļ
ci ku nam przez to,
Ň
e
kiedy byli
Ļ
my jeszcze
grzesznikami, Chrystus za nas
umarł.”
(Rzymian 5:8).
„Zwiastujemy Chrystusa, który
jest moc
Ģ
Bo
ŇĢ
i m
Ģ
dro
Ļ
ci
Ģ
Bo
ŇĢ
.”
(I Koryntian 1: 24b).
14
3
przypominam sobie,
Ň
eby zach
ħ
cał kiedy
Ļ
kogokolwiek do czytania
Biblii. Była ona dla mnie „zamkni
ħ
t
Ģ
ksi
ħ
g
Ģ
”. Oto był ów wielki tom
ze wszystkimi swoimi stronami – o czym tu była mowa? Gdyby tylko
kto
Ļ
powiedział mi, co Biblia mówi sama o sobie:
„O, jak słodkie jest
słowo twoje dla podniebienia mego, Słodsze ni
Ň
miód dla ust moich”
(Ps 119:103),
i to:
„Wykład słów twoich o
Ļ
wieca, Daje rozum
prostaczkom.”
(Ps 119:130).
Ale gdy przychodziło do zrozumienia –
wszystko było dla mnie zakryte; te sprawy mogli rozumie
ę
tylko
ksi
ħŇ
a, a nie my, „pro
Ļ
ci” ludzie.
pogrzebany wraz ze swoim starym
Ň
yciem naznaczonym grzechem
i z Nim zostałem wzbudzony z martwych do nowego
Ň
ycia. To
wła
Ļ
nie symbolizuje chrzest – Bo
ŇĢ
wewn
ħ
trzn
Ģ
prac
ħ
w grzeszniku.
To z powodu tego, co Bóg zrobił dla mnie w Chrystusie –
z wdzi
ħ
czno
Ļ
ci i miło
Ļ
ci staram si
ħ
teraz post
ħ
powa
ę
tak, aby si
ħ
Jemu podoba
ę
, b
ħ
d
Ģ
c posłusznym Jego Słowu – Biblii. Teraz, b
ħ
d
Ģ
c
nowym stworzeniem w Chrystusie przez prac
ħ
Ducha
ĺ
wi
ħ
tego,
staram si
ħ
czyni
ę
dobrze – nie aby zasłu
Ň
y
ę
sobie na niebo, ale
dlatego
Ň
e niebo jest ju
Ň
moje z powodu Chrystusa i tego, co On dla
mnie dokonał.
Modlitwy za zmarłych
W tamtych wczesnych latach dorastania w Ko
Ļ
ciele katolickim
przyjmowałem to, co mi mówiono wierz
Ģ
c,
Ň
e moje modlitwy,
uczestniczenie w sakramentach ko
Ļ
cielnych takich jak spowied
Ņ
i chodzenie na msz
ħ
oraz bycie dobr
Ģ
osob
Ģ
zaskarbi
Ģ
mi prawo
pój
Ļ
cia do nieba. Uczono mnie,
Ň
e jest takie miejsce jak czy
Ļ
ciec,
gdzie zostan
ħ
ukarany za wszystkie grzechy, za które nie odbyłem
pokuty – to b
ħ
dzie miejsce, gdzie b
ħ
d
ħ
musiał przez jaki
Ļ
czas
cierpie
ę
. Pami
ħ
tam z dzieci
ı
stwa,
Ň
e brat i ja przychodzili
Ļ
my rano
przytuli
ę
si
ħ
do babci w jej łó
Ň
ku, a ona uczyła nas si
ħ
modli
ę
. Jedn
Ģ
z tych modlitw była modlitwa za zmarłych.
Ludzie w Ko
Ļ
ciele mieli zwyczaj dawa
ę
ksi
ħ
dzu pieni
Ģ
dze,
Ň
eby odprawił msz
ħ
za ich bliskich w czy
Ļę
cu. Je
Ļ
li taka msza si
ħ
odbyła, wtedy czas pobytu ich krewnych w czy
Ļę
cu si
ħ
skracał
i mogli oni wcze
Ļ
niej wej
Ļę
do nieba. Och, ilu
Ň
ludzi mogłoby
unikn
Ģę
tego bólu i rozczarowania, gdyby tylko wiedzieli, co Bóg
powiedział w Swoim Słowie. W Biblii nie ma ani słowa na temat
czy
Ļę
ca, za to jest wszystko o Zbawicielu, który poniósł wszelkie
cierpienie potrzebne do zmazania grzechu tych, którzy do Niego
nale
ŇĢ
. To tutaj wła
Ļ
nie znajdujemy wspaniałe, pocieszaj
Ģ
ce słowa:
„A ka
Ň
dy kapłan sprawuje codziennie swoj
Ģ
słu
Ň
b
ħ
i składa wiele
razy te same ofiary, które nie mog
Ģ
w ogóle zgładzi
ę
grzechów; Lecz
gdy On zło
Ň
ył raz na zawsze jedn
Ģ
ofiar
ħ
za grzechy, usiadł po
prawicy Bo
Ň
ej”
(Hbr 10:11-12).
Ani ksi
Ģ
dz, ani msza nie s
Ģ
w stanie
„Przyjd
Ņ
do Zbawiciela”
To s
Ģ
słowa, którymi pragn
ħ
zako
ı
czy
ę
. Namawiam ci
ħ
, drogi
czytelniku, aby
Ļ
„przyszedł do Zbawiciela.” Mo
Ň
liwe,
Ň
e jeste
Ļ
katolikiem. Mo
Ň
e nie jeste
Ļ
katolikiem z nazwy, ale „w praktyce” –
polegasz na swoich dobrych uczynkach i swoich własnych
wysiłkach, aby mie
ę
pokój z Bogiem i wej
Ļę
do nieba. By
ę
mo
Ň
e
chocia
Ň
nie masz silnej wiary w Boga, na wszelki wypadek
asekurujesz si
ħ
przez poleganie na „dobrych uczynkach” jakie
zrobiłe
Ļ
w
Ň
yciu. Powiem ci dobitnie ale z miło
Ļ
ci
Ģ
: „Nie daj si
ħ
zwie
Ļę
!” Biblia mówi wyra
Ņ
nie,
Ň
e nie tylko
„wszyscy zgrzeszyli”
,
ale te
Ň
„brak im chwały Bo
Ň
ej.”
(Rzym 3:23).
Nie mo
Ň
emy zrobi
ę
nic, aby zmniejszy
ę
ten dystans, jaki dzieli nas od Boga. Nic nie
pomo
Ň
e mówienie, „B
ħ
d
ħ
si
ħ
starał, a Bóg zatroszczy si
ħ
o reszt
ħ
.”
Biblia mówi nam z powag
Ģ
:
„Ktokolwiek bowiem zachowa cały
zakon, a uchybi w jednym, stanie si
ħ
winnym wszystkiego.”
(Jakub
2:10).
Tak długo
Ň
yłem w zwiedzeniu w Ko
Ļ
ciele
rzymskokatolickim. Nawet kiedy opu
Ļ
ciłem Ko
Ļ
ciół, to zwiedzenie
pozostawało w moim sercu i wierzyłem,
Ň
e mog
ħ
co
Ļ
zrobi
ę
, aby
zasłu
Ň
y
ę
sobie na zbawienie. Wszystko jednak co mo
Ň
emy „zrobi
ę
”,
to „uwierzy
ę
” w Tego, który uczynił wszystko, co było potrzebne do
zbawienia. Jezus sam powiedział:
„To jest dzieło Bo
Ň
e: wierzy
ę
w tego, którego On posłał.”
(Jan 6:29).
Jestem pełen wdzi
ħ
czno
Ļ
ci,
4
13
w sercu, dlaczego Jezus Chrystus musiał umrze
ę
na krzy
Ň
u.
Zobaczyłem,
Ň
e nie byłem wystarczaj
Ģ
co dobry ani wystarczaj
Ģ
co
silny,
Ň
eby zbawi
ę
siebie i pój
Ļę
do nieba. Trzeba było Jezusa,
doskonałego Syna Bo
Ň
ego, aby umarł na krzy
Ň
u – d
Ņ
wigaj
Ģ
c mój
grzech i win
ħ
. Tylko On mógł wzi
Ģę
pełn
Ģ
kar
ħ
za zło jakie
popełniłem i oczy
Ļ
ci
ę
mnie z wszystkich moich grzechów.
Przez lata próbowałem zasłu
Ň
y
ę
sobie na niebo. Chciałem,
aby Bóg zaakceptował mnie z powodu dobrych rzeczy jakie
zrobiłem. Lata w Ko
Ļ
ciele katolickim wpoiły we mnie,
Ň
e zbawiaj
Ģ
dobre uczynki. Ponad wszystko, moja grzeszna ludzka pycha
przekonywała mnie,
Ň
e mog
ħ
co
Ļ
zrobi
ę
,
Ň
eby na niebo zasłu
Ň
y
ę
.
Teraz zrozumiałem,
Ň
e to my
Ļ
lenie było głupie; Biblia mówi nam
wyra
Ņ
nie, „
Nie ma ani jednego sprawiedliwego...nie masz kto by
czynił dobrze, nie masz ani jednego.”
(Rzym 3:10,12). My wszyscy
jeste
Ļ
my bezsilni, by zbawi
ę
si
ħ
sami – potrzebujemy
wszechmocnego Zbawiciela. Ka
Ň
da inna religia czy
Ļ
wiatopogl
Ģ
d
mówi nam,
Ň
e w jaki
Ļ
sposób zale
Ň
y to od nas, czy to przez dobre
uczynki, przestrzeganie wszystkich przykaza
ı
, rytuałów
i sakramentów, wspóln
Ģ
prac
ħ
, gł
ħ
bokie przemy
Ļ
lenia czy
podejmowanie wła
Ļ
ciwych decyzji. Tego wła
Ļ
nie naucza Ko
Ļ
ciół
katolicki i nie ró
Ň
ni si
ħ
w tym niczym od wszystkich innych religii na
Ļ
wiecie. Ale Biblia mówi nam,
Ň
e to nie ty albo ja, ale jedynie Bóg
w Chrystusie mo
Ň
e zbawi
ę
.
„Albowiem łask
Ģ
zbawieni jeste
Ļ
cie przez
wiar
ħ
, i to nie z was: Bo
Ň
y to dar; Nie z uczynków, aby si
ħ
kto nie
chlubił.”
(Ef 2:8-9). W tym momencie poznałem Chrystusa jako
mojego Zbawiciela. Zaufałem jedynie Chrystusowi,
Ň
e mnie zbawi.
uczyni
ę
nic dla zmarłej osoby, ale dla tych, którzy wierz
Ģ
, Chrystus
wycierpiał cał
Ģ
kar
ħ
jaka była konieczna: samo piekło –
„na zawsze
jedn
Ģ
ofiar
ħ
za grzechy”.
Ale ja wci
ĢŇ
jeszcze nie zdawałem sobie
sprawy z tego, kim Chrystus był i czego dokonał na krzy
Ň
u.
Powołany przez Boga?
W wieku około siedmiu lat, mój brat i ja poszli
Ļ
my do „pierwszej
komunii”. Miało to by
ę
bardzo wa
Ň
ne wydarzenie potwierdzaj
Ģ
ce to,
co nasza wiara miała dla nas znaczy
ę
. W tamtym czasie nie
rozumiałem doniosło
Ļ
ci tego wydarzenia, ale z pewno
Ļ
ci
Ģ
odczuwałem jego powag
ħ
– obaj z bratem musieli
Ļ
my zało
Ň
y
ę
białe
garnitury, które były uszyte dla nas specjalnie na t
ħ
okazj
ħ
, a potem
szli
Ļ
my na uroczyst
Ģ
msz
ħ
do ko
Ļ
cioła, gdzie ksi
Ģ
dz nas błogosławił
(na zdj
ħ
ciu stoj
ħ
z prawej strony; po
Ļ
rodku ojciec Gaik). Było
jeszcze co
Ļ
szczególnego w tym
wydarzeniu. Pami
ħ
tam,
Ň
e mieli
Ļ
my w
domu uroczysty obiad, na który przyszli
przyjaciele naszej rodziny. Honorowym
go
Ļ
ciem był nasz polski ksi
Ģ
dz, ojciec
Tadeusz Gaik. Był to spokojny człowiek,
który w czasie okupacji hitlerowskiej
podczas II Wojny
ĺ
wiatowej trafił do
obozów koncentracyjnych w Dachau
i O
Ļ
wi
ħ
cimiu. Znajomym ojca Gaika
z okresu przed emigracj
Ģ
z Polski był
Karol Wojtyła, który pó
Ņ
niej zasłyn
Ģ
ł jako
papie
Ň
Jan Paweł II. Dlatego szanowałem
ojca Gaika, a ka
Ň
dego ksi
ħ
dza, jak to mi
wpojono, uznawałem za osob
ħ
wa
Ň
niejsz
Ģ
od innych. To wła
Ļ
nie rzecz, jak
Ģ
ojciec Gaik przyniósł tego dnia
ukształtowała moje my
Ļ
lenie na nast
ħ
pnych kilka lat. Gdy go
Ļ
cie si
ħ
zebrali, wyci
Ģ
gn
Ģ
ł pudełko, w którym znajdowały si
ħ
poskładane
kartki papieru. Na ka
Ň
dej z nich było napisane kim si
ħ
zostanie w
przyszło
Ļ
ci. Na kartce, któr
Ģ
ja wylosowałem było napisane
Raduj
Ģ
c si
ħ
w Zbawicielu
Ciesz
ħ
si
ħ
,
Ň
e moje zbawienie jest w cało
Ļ
ci dziełem Chrystusa i nie
jest zale
Ň
ne ode mnie. Po tym jak zostałem zbawiony w Chrystusie,
w kwietniu 1992 r. zostałem ochrzczony, jako wyraz posłusze
ı
stwa
Chrystusowi oraz na znak identyfikacji z Chrystusem – z jego
Ļ
mierci
Ģ
i zmartwychwstaniem oraz z tym, co On ju
Ň
uczynił dla
mnie i we mnie. On obmył mnie z moich win, z Nim zostałem
12
5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
ebook @ do ÂściÂągnięcia @ download @ pdf @ pobieranie
Tematy
- Strona startowa
- Od stycznia mniej sesji rady miejskiej (27-12-2010), monitoring kandydatów [Łódź], Wybory samorządowe 2010, radni, Artykuły (media)
- OBSERVATION RECONSIDERED, Filozofia, Filozofia - Artykuły
- Ochwat - weterynaria artykul 2009 06 25959, weterynaria, Nowy folder, k2, studia materialy, Interna Duża, ostatnie koło
- Ocena mikroflory bakteryjnej szyjki macicy u kobiet w ciąży, ARTYKUŁY NAUKOWE (probiotyki, mikroflora, germ-free)
- Ochwat - weterynaria artykul 2009 06 25959 (1), weterynaria, choroby wewnętrzne koni
- Ocena wpływu lecytyny na parametry morfologiczne i biochemiczne krwi psów z zaburzonym profilem lipidowym, Fakultety i artykuły - zwierzęta towarzyszące, Żywienie
- Odświeżymy stare logo Łodzi (08-02-2011), monitoring kandydatów [Łódź], Wybory samorządowe 2010, radni, Artykuły (media)
- Ocena ryzyka przeniesienia afrykańskiego pomoru świń z Obwodu Kaliningradzkiego do Polski, weterynaria, ARTYKUŁY
- Ocena efektywności terapii metodą Vojty u niemowląt, artykuły
- Objawy kliniczne i zmiany laboratoryjne w diagnostyce różnicowej niedokrwistości, medycyna, Patofizjologia
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- wyciskamy.pev.pl
Cytat
Facil(e) omnes, cum valemus, recta consili(a) aegrotis damus - my wszyscy, kiedy jesteśmy zdrowi, łatwo dajemy dobre rady chorym.
A miłość daje to czego nie daje więcej niż myślisz bo cała jest Stamtąd a śmierć to ciekawostka że trzeba iść dalej. Ks. Jan Twardowski
Ad leones - lwom (na pożarcie). (na pożarcie). (na pożarcie)
Egzorcyzmy pomagają tylko tym, którzy wierzą w złego ducha.
Gdy tylko coś się nie udaje, to mówi się, że był to eksperyment. Robert Penn Warren