Filozofia jest sztuką życia. Cyceron

Odcień słowa - podręcznik do ...

Odcień słowa - podręcznik do liceum, dydaktyka

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Jan Andrzej Frê
Odcieñ s³owa
JÊZYK POLSKI
Podrêcznik do kszta³cenia literackiego
dla liceów ogólnokszta³c¹cych
i liceów profilowanych
Klasa I
PRZEWODNIK METODYCZNY
Redakcja
Jadwiga Kwiecieñ
Projekt ok³adki
Marek J. Piwko
Sk³ad i ³amanie
Bogus³aw Trybus
Korekta
Iwona Strzelczyk
Wydanie I, wrzesieñ 2002
Videograf Edukacja Sp. z o.o.
40-153 Katowice, al. W. Korfantego 191
tel.: (0-32) 203-65-59, 203-65-60, 730-25-12
fax: (0-32) 730-25-13
e-mail: office@videograf.pl
sklep internetowy: www.edu.videograf.pl
wortal: www.edukacja.videograf.pl
© Copyright by Videograf Edukacja Sp. z o.o.
Katowice 2002
ISBN 83-89232-10-3
SPIS TRECI
Za³o¿enia dydaktyczne realizacji treci programu kszta³cenia literackiego
w klasie pierwszej liceum . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
I. Literatura twórca tworzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12
II. Mit dawniej i dzi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24
III. Sacrum w literaturze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34
IV. Czas trwanie wiecznoæ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 45
V. Oblicza mierci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52
VI. Przestrzeñ i literatura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60
VII. Podró¿ wêdrówka pielgrzymka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67
VIII. Mi³oæ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 75
IX. Natura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 86
ZA£O¯ENIA DYDAKTYCZNE REALIZACJI
TRECI PROGRAMU KSZTA£CENIA
LITERACKIEGO W KLASIE PIERWSZEJ
LICEUM
Odcieñ s³owa autorski program nauczania jêzyka polskiego, stworzony przez
prof. dr. Bogdana Zelera oraz dr Danutê Krzy¿yk nale¿y do grupy propozycji
nowatorskich, prze³amuj¹cych w zreformowanym liceum tradycjê dydaktyki tego
przedmiotu. Charakterystyka i uk³ad treci programowych oraz dostosowany do
nich podrêcznik kszta³cenia literackiego s¹ wynikiem przemyleñ i rewizji dotych-
czasowych sposobów realizacji materia³u literackiego i innych tekstów kultury,
wczeniej przez dziesiêciolecia modyfikowanych raczej kosmetycznie.
Ju¿ pierwszy rzut oka na uk³ad treci kszta³cenia literackiego wskazuje zasad-
nicze ró¿nice:
generalne odejcie od historycznoliterackiego, chronologicznie (a wiêc czêsto
tak¿e historyczno-spo³ecznie, by nie rzec ideologicznie) uwarunkowanego
toku dzia³añ nauczyciela i ucznia, kiedy to jak¿e niestety czêsto w praktyce
szkolnej tekst literacki staje siê ród³em poznawczym ducha epoki z ca³ym
jej kontekstem pozakulturowym,
wiod¹ce has³o spotkania nauczyciela i ucznia w tekcie zak³ada pe³ny pluralizm
operacji interpretacyjnych w rozumieniu wspó³czesnej psychologii humanisty-
cznej, uwzglêdniaj¹cej priorytet indywidualnego postrzegania i komentowania
rzeczywistoci, ponad regu³ami zachowañ grupowych, klasowych, uwarunkowañ
historycznych, spo³ecznych itp.
Treci kszta³cenia literackiego i kulturalnego w klasie I i II liceum zawarte s¹
w uk³adzie has³owo-tematycznym, odzwierciedlaj¹cym (przy ca³ej swej b³yskotli-
wej ró¿norodnoci) zarówno jednoæ prawide³ twórczoci artystycznej, jak i jednoæ
europejskiego krêgu kulturowego i typu umys³owoci.
Istota ró¿nicy w podejciu nauczyciela do proponowanych tu treci programo-
wych sprowadza siê zatem do dzia³añ przypominaj¹cych uk³adanie mozaiki czy te¿
puzzli: to nauczyciel (w ramach obowi¹zuj¹cej podstawy programowej) dokonuje
samodzielnego wyboru zarówno kolejnoci realizowanych hase³-toposów, jak i we-
wnêtrznej ich zawartoci (tekstów kultury). Poniewa¿ jednak takie dzia³ania, zw³a-
szcza na poziomie planowania i organizacji procesu dydaktycznego, mog¹ stwarzaæ
czêci polonistów zrozumia³¹ trudnoæ zadaniem niniejszego przewodnika jest
zaproponowanie jednej z mo¿liwoci praktycznego rozwi¹zania tego problemu. Jak
ka¿da sugestia metodyczna, tak i zawarte tu propozycje realizacyjne obci¹¿one s¹
czynnikiem subiektywnego wyboru, wynikaj¹cym zarówno z w³asnego dowiad-
5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • happyhour.opx.pl
  • Tematy

    Cytat


    Facil(e) omnes, cum valemus, recta consili(a) aegrotis damus - my wszyscy, kiedy jesteśmy zdrowi, łatwo dajemy dobre rady chorym.
    A miłość daje to czego nie daje więcej niż myślisz bo cała jest Stamtąd a śmierć to ciekawostka że trzeba iść dalej. Ks. Jan Twardowski
    Ad leones - lwom (na pożarcie). (na pożarcie). (na pożarcie)
    Egzorcyzmy pomagają tylko tym, którzy wierzą w złego ducha.
    Gdy tylko coś się nie udaje, to mówi się, że był to eksperyment. Robert Penn Warren