Obudowy bass-reflex 1
Obudowy bass-reflex 1, elektronika
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Obudowa bass−reflex (obudowa z otworem)
najczęściej spotykanym rodza−
jem obudowy. Zawdzięcza to
kilku przewagom, jakie ma nad najpopu−
larniejszą niegdyś obudową zamkniętą.
Nie należy jednak uważać, że bass−reflex
jest pod każdym względem lepszy. Po−
zwala osiągnąć niższą częstotliwości gra−
niczną, zyskać kilka dB efektywności
w zakresie basu, a przy tym nawet obni−
żyć poziom zniekształceń nieliniowych.
Jednak przedstawiana miesiąc temu obu−
dowa zamknięta ma lepsze charaktery−
styki impulsowe, i dlatego wciąż ma licz−
ną grupę zwolenników.
Rozpowszechnienie bass−reflexu, które−
go ogólna zasada działania była przecież
znana bardzo dawno, wynika nie tylko
z jego wspomnianych zalet, ale i z opra−
cowania metod dokładnego obliczania
parametrów obudowy. Zawdzięczamy je
przede przede wszystkim Thiele’owi
i Smallowi. Wprowadzili oni do użycia
tzw. parametry Thiele’a − Smalla (w skró−
cie T−S), które przedstawialiśmy trzy mie−
siące temu. Jak pokazaliśmy dwa miesią−
ce temu, posługiwanie się tymi parame−
trami jest pożądane już przy projektowa−
niu prostych obudów zamkniętych.
W przypadku obudów bass−reflex para−
metry i obliczenia są bardziej złożone,
wraz z niedokładnościami obliczeń i wy−
konania obudowy ryzyko drastycznego
pogorszenia parametrów wzrasta znacz−
nie bardziej, niż w przypadku obudowy
zamkniętej. Dlatego niegdyś, przed epo−
ką parametrów T−S, dobre dostrojenie
obudowy bass−reflex było albo kwestią
przypadku, albo długotrwałej metody
prób i błędów. W latach siedemdziesią−
tych wprowadzono sposoby dokładnego
obliczania, a w latach dziewięćdziesią−
tych programy symulacyjne, wyręczające
kieszonkowy kalkulator. Jednak do dzisiaj
z pewnością niezbędna jest wiedza o za−
sadzie działania i metodach “ręcznego”
obliczania obudów; bez tych podstaw
również posługiwanie się programami
komputerowymi będzie nieefektywne,
bowiem otrzymywane na ekranie wyniki
nie będą poddawane odpowiedniej inter−
pretacji.
Obudowa bass−reflex wykorzystuje falę
promieniowaną przez tylną stronę mem−
brany. Pochodzące stamtąd ciśnienie jest
wypromieniowywane przez otwór. Na
pierwszy rzut oka układ wydaje się bar−
dzo prosty, lecz już po chwili powinna po−
jawić się refleksja − czyż fala promienio−
wana przez otwór, biegnąca wprost od
tylnej strony membrany, nie jest w prze−
ciwfazie z falą promieniowaną przez prze−
dnią stronę membrany? Czy w ten spo−
sób wypadkowe ciśnienie nie jest mniej−
sze, zamiast większe? Pozornie prosta
skrzynka z otworem jest w rzeczywisto−
ści skomplikowanym układem akustycz−
nym, mającym nieoczekiwane własno−
ści...
Tak jak głośnik (układ drgający głośnika)
ma swoją podstawową częstotliwość re−
zonansową, określoną przez masę drga−
jącą i podatność jej zawieszeń, tak i sama
obudowa z otworem ma własną często−
tliwość rezonansową − analogicznie −
określoną przez masę drgającą (w otwo−
rze) i podatność jej zawieszenia (podat−
ność powietrza w obudowie) − rrys.. 1..
Rys. 1 − układ rezonansowy obudowy bass−reflex two−
rzy masa powietrza w otworze Map i podatność po−
wietrza w obudowie Cap.
Ten autono−
miczny układ
rezonansowy,
w swojej czę−
stotliwości re−
zonansowej
niezależny od
częstotliwości
rezonansowej głośnika i innych jego para−
metrów, musi być jednak przez sam gło−
śnik pobudzony do drgań.
Przy częstotliwości rezonansowej obudo−
wy fb, zachodzi jednocześnie wiele cieka−
wych zjawisk. Po pierwsze, sam głośnik,
który przecież pobudza obudowę, zostaje
odciążony − membrana ma minimalną am−
plitudę (mimo dowolnie silnego sygnału
elektrycznego, sterującego głośnik), pra−
cę “przejmuje” otwór (właśnie temu zja−
wisku zawdzięczamy redukcję zniekształ−
ceń harmonicznych − układ drgający gło−
śnika pracuje w pewnym zakresie, sąsia−
dującym z częstotliwością rezonansową
fb, z mniejszymi amplitudami niż w obu−
dowie zamkniętej, a całkowite wypromie−
niowywane ciśnienie akustyczne jest na−
wet większe). Po drugie, fala promienio−
wana przez otwór jest przesunięta
o90
przez tylną stronę membrany, a więc rów−
nocześnie jest przesunięta o 90
dem fali promieniowanej przez przednią
stronę membrany. Prześledźmy teraz, co
dzieje się w pobliżu częstotliwości rezo−
E
LEKTRONIKA DLA WSZYSTKICH 9/99
65
O
budowa bass−reflex jest dzisiaj
°
względem fali promieniowanej
°
wzglę−
nansowej fb. Wraz ze wzrostem częstotli−
wości zaczyna rosnąć amplituda głośnika,
wkrótce dochodząc do krzywej charakte−
rystyki, jaką miałby ten głośnik w obudo−
wie zamkniętej, natomiast ciśnienie
z otworu maleje. Wraz ze wzrostem czę−
stotliwości zwiększa się przesunięcie fa−
zowe promieniowania otworu względem
promieniowania tylnej strony membrany,
szybko zbliżając się do wartości 180
°
,
nie 24dB/okt., pokazując szybki spadek
zdolności przetwarzania ((rrys.. 2))..
W tym przykładzie częstotliwość rezo−
nansowa fb=44Hz. Widać, że bass−re−
flex daje zysk efektywności, w stosun−
ku do obudowy zamkniętej, w okolicach
częstotliwości rezonansowej fb i powy−
żej. Poniżej 34Hz, gdzie na poziomie
−9dB względem ciśnienia maksymalne−
go krzywe obudowy bass−reflex i obu−
dowy zamkniętej przecinają się, wyższą
efektywność ma obudowa zamknięta.
Natomiast obszar pomiędzy krzywymi
dla głośnika w obudowie zamkniętej
i samego głośnika w obudowie bass−re−
flex pokazuje, o ile odciążony został gło−
śnik w obudowie bass−reflex (z czego
wynikają mniejsze zniekształcenia
w tym zakresie).
wartości Qts (można przyjąć, że poniżej
0.3). Przy wyższych wartościach można
natomiast łatwiej uzykiwać niżej sięgają−
ce pasmo przenoszenia. Przekraczając
jednak wartość 0.4 musimy spodziewać
się już poważnego pogorszenia charakte−
rystyk impulsowych, z tego powodu sto−
sowanie w wysokiej klasy zespołach gło−
śnikowych bass−reflex głośników o war−
tości Qts > 0.4 nie jest polecane, choć
w modelach tańszych spotyka się i gło−
śniki o wartości przekraczająćej 0.5, co
w rezultacie daje bas bardzo słabo “kon−
trolowany”, grający jednobarwnie, ale
mocno zaznaczony i w pewnym sensie
efektowny, przypadający do gustu mniej
wyrobionym słuchaczom.
Aby uzyskać najlepsze możliwe dla sto−
sowanego głośnika charakterystyki im−
pulsowe i charakterystykę częstotliwo−
ściową, należy zadbać o dobre dopaso−
wanie parametrów obudowy.
Nie można jednak wskazać jednej jedy−
nie właściwej obudowy dla danego gło−
śnika; można przedstawić całą rodzinę
charakterystyk częstotliwościowych
i rodzinę charakterystyk impulsowych,
które można uznać za dopuszczalne;
często wraz z niżej leżącą częstotliwo−
ścią graniczną uzyskujemy nieco gorsze
właściwości impulsowe, i na odwrót.
Sztuka strojenia bass−reflexu to sztuka
znajdowania kompromisu, który dla róż−
nych konstruktorów może leżeć gdzie
indziej, wraz z ich różnymi preferencja−
mi. Daleko idące eksperymenty są na−
wet wskazane, jednak najważniejsze
jest, aby mieć kontrolę nad sytuacją i za−
chodzącymi zjawiskami, aby parametry
obudowy bass−reflex nie były dziełem
przypadku.
Trzy główne parametry, określające obu−
dowę bass−reflex, to jej objętość Vb, czę−
stotliwość dostrojenia fb i współczynnik
Ql, zależny od strat w obudowie. W prak−
tyce konstruktor ma wpływ na dwa
pierwsze parametry, trzeci wynika “z na−
tury”, jego zmienność ma jednak naj−
mniejszy wpływ na działanie systemu.
Przyjmuje się, że typowa wartość Ql = 7,
w przypadku obudów bardzo dużych
można przyjąć Ql = 3, a obudów bardzo
małych Ql = 15.
Zadaniem konstruktora jest więc, po
założeniu wartości Ql, obliczenie, na
podstawie parametrów T−S głośnika,
parametrów obudowy Vb i fb. Jak już
wspomniano, nawet po określeniu pa−
rametrów głosnika i Ql obudowy, nie
jesteśmy ograniczeni do tylko jednej
kombinacji parametrów Vb i fb. Mamy
do wyboru wiele rozwiązań, dających
różne kształty charakterystyk. Najpopu−
larniejsze z nich znane są pod skrótami
SBB4, SC4, QB3,C4, BB4, SQB3.
Pierwsze trzy dotyczą głośników o ni−
a więc promieniowanie otworu ma fazę
bliską fazie przedniej strony membrany,
stąd efektywne współdziałanie powyżej
częstotliwości fb. Zupełnie inaczej wyglą−
da sytuacja przy częstotliwościach niż−
szych od fb. Idąc w dół skali częstotliwo−
ści, amplituda głośnika najpierw wzrasta,
zbliżając się do krzywej charakterystyki
głośnika w obudowie zamkniętej, ale po−
nieważ krzywa ta opada (12dB/okt.), więc
wkrótce i nasza charakterystyka ciśnienia
z głośnika w obudowie bass−reflex opada
z podobnym nachyleniem. Krzywa charak−
terystyki ciśnienia zotworu również opada
12dB/okt., na skraju pasma przenoszenia
charakterystyki z otworu i głośnika coraz
bardziej zbiegają się ze sobą, ale... Wraz
ze spadkiem częstotliwości szybko
zmniejsza się przesunięcie fazowe pro−
mieniowania otworu względem promie−
niowania tylnej strony membrany (inaczej
mówiąc, przy częstotliwościach niższych
od fb powietrze jest przez otwór tylko
“przepompowywane”), więc ciśnienia
z tych źródeł coraz skuteczniej znoszą się,
iwypadkowa charakterystyka ma nachyle−
Jak więc widać, trudno uzyskać pasmo
sięgające wiele niżej od częstotliwości
rezonansowej fb. Prowadzi to do pochop−
nego wniosku, że obudowa bass−reflex
powinna być nastrojona jak najniżej, aby
uzyskać jak najszersze pasmo. Jednak
nie można stroić za nisko, w stosunku do
parametrów zastosowanego głośnika ni−
skotonowego. Po pierwsze, nie musi to
wcale dać spodziewanych korzyści roz−
ciągnięcia pasma, po drugie, w pewnych
przypadkach można nabawić się poważ−
nych problemów z charakterystykami
impulsowymi i liniowością charakterysty−
ki przetwarzania.
Celem konstruktora jest osiągnięcie jak
najniższej częstotliwości granicznej, ale
przy liniowej (lub zbliżonej do liniowej)
charakterystyce przetwarzania oraz do−
brej charakterystyce impulsowej.
Szczególnie trzeba zwrócić uwagę na
ten drugi aspekt, nie przemawiający tak
do wyobraźni, jak magiczne “20Hz”, ale
w wielkim stopniu ważący na jakości
przetwarzania. Obudowa
bass−reflex jest niestety
już “z urodzenia” obar−
czona słabszymi charak−
terystykami impulsowymi
od obudowy zamkniętej,
ale wciąż mogą być one
lepsze lub gorsze. Aby
nie degradować ich zu−
pełnie, dobrze jest uczy−
nić z nich sprawę priory−
tetową, nawet poświęca−
jąc kilka Hz pasma prze−
noszenia.
To, jakie charakterystyki
uzyskamy, zależy nie tylko
od przyjętych przez nas za−
łożeń, ale i od parametrów
głośnika. Najlepsze cha−
rakterystyki impulsowe
można uzyskać stosując
głośniki o jak najniższej
Rys. 2
Charakterystyki częstotliwościowe układu bass−re−
flex: linią czarną pokazano charakterystykę głośnika,
linią czerwoną − otworu, niebieską − charakterystykę
wypadkową, uwzględniając relacje fazowe, linią zielo−
ną − charakterystykę tego samego głośnika w obudo−
wie zamkniętej o tej samej objętości.
66
E
LEKTRONIKA DLA WSZYSTKICH 9/99
skich wartościach Qts, kolejne trzy −
wyższych. I tak SBB4 jest przedłuże−
niem BB4 dla głośników o wartościach
Qts niższych od 0.39 (przy Ql=7), SC4
jest przedłużeniem C4 dla głośników
o wartościach Qts niższych od 0.45
(przy Ql=7), a SQB3 jest przedłużeniem
QB3 dla głośników o wartościach Qts
wyższych od 0.41 (przy Ql=7). Wartość
Qts, przy której następuje przejście
z jednego modelu do drugiego (np.
z SBB4 do BB4), jest uzależniona od
pojawienia się podbicia na charaktery−
styce przetwarzania. Tak więc tylko gło−
śniki o odpowiednio niskich dobrociach
Qts pozwalają zrealizować postulat li−
niowego przetwarzania.
Obok przedstawiono tabele obliczeniowe
dla SBB4/BB4 i QB3, dla Ql=7.
Tabela 1. Parametry obudowy dla
strojenia SBB4/BB4 (Ql=7)
Tabela 2. parametry obudowy dla
strojenia QB3 (Ql=7)
Qts H alfa f3/fs podbicie (dB)
0.20 1.9 7.8 2.5
0
0.21 1.8 7.0 2.4
0
0.22 1.8 6.2 2.3
0
Pomocnicze parametry
do obliczania obudów
bass−reflex to alfa i H:
0.23 1.7 5.6 2.2
0
0.24 1.6 5.1 2.1
0
0.25 1.6 4.6 2.0
0
Vb = Vas/alfa
fb = fs x H
0.26 1.5 4.2 1.9
0
0.27 1.5 3.8 1.8
0
0.28 1.4 3.4 1.7
0
częstotliwość spadku
−3dB można określić
z przedstawionego w ta−
beli stosunku f3/fs,
a w ostatniej kolumnie
przedstawiono stopień
podbicia charakterystyki,
występującego powyżej
częstotli−
wości fb,
przy wy−
sokich do−
brociach
Qts.
0.29 1.4 3.1 1.6
0
0.30 1.3 2.8 1.6
0
0.31 1.3 2.6 1.5
0
0.32 1.2 2.4 1.4
0
0.33 1.2 2.2 1.4
0
0.34 1.2 2.0 1.3
0
0.35 1.1 1.8 1.3
0
0.36 1.1 1.6 1.2
0
0.37 1.1 1.5 1.2
0
0.38 1.1 1.4 1.1
0
Qts H alfa f3/fs podbicie (dB)
0.39 1.0 1.2 1.1
0
0.40 1.0 1.1 1.0
0
0.41 1.0 1.0 1.0
0
0.2 1.0 5.9 3.4
0
0.21 1.0 5.3 3.2
0
0.22 1.0 4.8 3.0
0
Rys. 3 − Charakterystyki częstotliwościowe układu bass−
reflex, przy głośniku o danych parametrach (Vifa M22WR−
09−06, fs=29Hz, Qts=0.33, Vas=55dm3), dla różnych sposo−
bów strojenia − SBB4 i QB3.
delu SBB4 są nieco
lepsze charakterystyki
impulsowe. Charakte−
rystyka częstotliwo−
ściowa opada wcze−
śniej, ale łagodniej.
Cechą charaktery−
styczną modelu
SBB4/BB4 jest stroje−
nie rezonansu obudo−
wy fb do częstotliwo−
ści rezonansowej gło−
śnika swobodnie za−
wieszonego fs (H =
1). We wszystkich in−
nych modelach,
w tym QB3, dla uzy−
skania maksymalnie
płaskiej charaktery−
styki częstotliwościo−
wej, czestotliwość fb
jest różna od fs,
i zwiększa się w stosunku do fs wraz ze
zmniejszaniem Qts. Tym bardziej podno−
si się częstotliwość spadku trzydecybe−
lowego f3. W ramach modelu QB3, nie
uwzględniającego przecież Qtc>0.41,
widać, że stosunek f3/fs zmienia się od
wartości ok. 1 dla Qts = 0.4, do ponad 2
dla Qts < 0.25 (w tym zakresie zmienia
się Qts większości głośników przezna−
czonych do bass−reflexów). Pokazuje to,
jak silnie zmienia się możliwe do uzyska−
nia pasmo przenoszenia w zależności od
Qts, jak więc złudne może być ocenianie
możliwości głośnika w obudowie bass−
reflex, bez znajomości tego parametru,
a tylko w oparciu o popularyzowaną war−
tość częstotliwości rezonansowej fs.
0.23 1.0 4.4 2.8
0
0.24 1.0 4.0 2.6
0
0.25 1.0 3.7 2.4
0
0.26 1.0 3.4 2.3
0
0.27 1.0 3.2 2.2
0
0.28 1.0 2.9 2.0
0
0.29 1.0 2.7 1.9
0
0.30 1.0 2.5 1.8
0
0.31 1.0 2.4 1.7
0
0.32 1.0 2.2 1.6
0
0.33 1.0 2.1 1.5
0
0.34 1.0 2.0 1.4
0
0.35 1.0 1.8 1.4
0
0.36 1.0 1.7 1.3
0
0.37 1.0 1.6 1.3
0
0.38 1.0 1.5 1.2
0
0.39 1.0 1.5 1.2
0.1
0.40 1.0 1.4 1.1
0.1
0.41 1.0 1.3 1.1
0.2
0.42 1.0 1.3 1.1
0.4
0.43 1.0 1.2 1.0
0.5
0.44 1.0 1.1 1.0
0.7
Korzystając z przedsta−
wionych tabel, rozważa−
jąc użycie głośnika o ni−
skiej wartości Qts, mamy
do wyboru SBB4 i QB3.
Jak widać, w prawie ca−
łym wspólnym dla obu
modeli zakresie wartości
Qts, a więc dla Qts<0.35,
model QB3 pozwala sto−
sować mniejsze obudo−
wy (dla danych wartości
Qts mniejsze większe
wartości dzielnika alfa),
a przy tym uzyskiwać niż−
sze f3 (niższy stosunek
f3/fs). Jednak zaletą mo−
0.45 1.0 1.1 1.0
0.8
0.46 1.0 1.0 1.0
1.0
0.47 1.0 1.0 1.0
1.2
0.48 1.0 0.9 0.9
1.4
0.49 1.0 0.9 0.9
1.5
0.50 1.0 0.9 0.9
1.7
0.51 1.0 0.8 0.9
1.9
0.52 1.0 0.8 0.9
2.1
0.53 1.0 0.8 0.9
2.3
0.54 1.0 0.7 0.9
2.5
0.55 1.0 0.7 0.9
2.7
0.56 1.0 0.7 0.9
2.9
0.57 1.0 0.6 0.8
3.1
0.58 1.0 0.6 0.8
3.3
0.59 1.0 0.6 0.8
3.5
0.60 1.0 0.6 0.8
3.7
E
LEKTRONIKA DLA WSZYSTKICH 9/99
67
Weźmy dwa głośniki o takiej samej czę−
stotliwości rezonansowej, ale różniących
się Qts − dla pierwszego Qts = 0.4, dla
drugiego Qts = 0.25. Pierwszy osiągnie
dwa razy niższą częstotliwość graniczną!
Wydawałoby się więc, że im wyższa war−
tość Qts, tym lepiej. Ale jak już wspomi−
nano, wraz z niższymi wartościami Qts
dostajemy lepsze charakterystyki impul−
sowe, ponadto drastycznie zmniejsza się
wymagana objętość obudowy (wzrasta
alfa). Wracając do powyższego przykładu,
jeśli obydwa głośniki miałyby takie same
objętości ekwiwalentne Vas, to głośnik
drugi potrzebowałby ponad czterokrotnie
mniejszej obudowy niż pierwszy! Można
jeszcze wspomnieć, że gdyby daleko
odejść od powyższych modeli, i np. gło−
śnik pierwszy zastosować w tak małej
obudowie, podniosłoby to f3 (zawęziło
pasmo przenoszenia), a charakterystyki
impulsowe... jeszcze bardziej pogorszyło!
wościach najniższych. Jak z tego wyni−
ka, najwięcej uwagi należy poświęcić
dokładnemu dostrojeniu obudowy do
częstotliwości fb.
a)
Głośnik do bass−
reflexu
Wraz z parametrami głośnika otrzymu−
jemy określone możliwości, jak rów−
nież pewnien obszar dopuszczalnych
rozwiązań, którego przekraczanie jed−
nak prowadzi do radykalnego pogor−
szenia jakości przetwarzania. Jakimi
parametrami powinien więc charakte−
rysować się idealny głośnik do bass−re−
flexu? Jeśli celem konstruktora jest
zespół głośnikowy wysokiej klasy, po−
winno się zadbać o wszystkie aspekty
jakościowe. Aby utrzymać dobry im−
puls, dobroć Qts nie powinna być wy−
ższa od 0.35. Jeśli impuls miałby być
priorytetem, należy poszukiwać
Qts<0.3. Wraz z tym jednak należy
szukać jak najniższej częstotliwości re−
zonansowej fs, podobnie jak w obudo−
wie zamkniętej. Im niższa wartość
Qts, tym dla pasma przenoszenia kry−
tyczniejsze, aby niska była fs. Można
przyjąć, że w kategorii 17−18cm gło−
śników nisko−średniotonowych bardzo
dobre są głośniki o Qts<0.35
i fs<40Hz, a doskonałe o Qts<0.3
i fs<30Hz.
Dokładne obliczenia obudowy bass−
reflex, poza charakterystyką częstotli−
wościową i impulsową, powinny
uwzględniać również zdolności ampli−
tudowe głośnika, tak aby w funkcji
częstotliwości nie pojawiały się wyra−
źne ograniczenia, leżące poniżej pozio−
mu nominalnej wytrzymałosci głośni−
ka. Może być np. tak, że głośnik o mo−
cy znamionowej 100W, w jednej obu−
dowie bass−reflex będzie zdolny przyj−
mować owe 100W w całym zakresie
niskich częstotliwości aż do 20Hz,
w innej poniżej np. 30Hz funkcja wy−
trzymałości będzie maleć do np.
20W przy 20Hz, w jeszcze innej mię−
dzy np. 40 a 60Hz pojawi się “siodło”.
Jednak obliczenie tych funkcji bez po−
mocy symulacji komputerowych jest
bardzo żmudne − w tym zakresie pro−
gramy są w zasadzie niezastąpione.
Za miesiąc − obliczanie parametrów
otworu obudowy bass−reflex, plus ko−
lejny projekt zestawu do samodzielne−
go montażu.
Rys. 4 − Charakterystyki impulsowe dla przykładów
z rys. 3. Porównaj z charakterystykami impulsowymi
obudowy zamkniętej (EDW 7/99).
b)
Na rrysunkach 5 a,,b,,c pokazano wpływ
niedokładności zaprojektowania lub wy−
konania obudowy bass−reflex na charak−
terystykę przetwarzania, w stosunku do
modelowej charakterystyki QB3 dla gło−
śnika o przedstawionych parametrach.
Jak widać, zmiana wielkości obudowy
w granicach +/−20% nie ma jeszcze wiel−
kiego wpływu na charakterystykę prze−
twarzania, ale wspomieć należy, że
w obydwu przypadkach pogorszeniu ule−
gają charakterystyki impulsowe. Znacznie
większy wpływ ma zmiana częstotliwości
rezonansowej fb − dostrojeniem wyższym
tylko o 20% spowodować możemy
1.5dB podbicie na charakterystyce powy−
żej częstotliwości rezonansowej fb, i jed−
nocześnie 3dB stratę w zakresie najniż−
szych częstotliwości. Z kolei nie uwzglę−
dnienie przykładowej 1−omowej rezystan−
cji szeregowej (wnoszonej np. przez cew−
kę filtru dolnoprzepustowego) powoduje
lekkie podbicie powyżej częstotliwości
rezonansowej, ale bez strat przy częstotli−
c)
Rys. 5 − Wpływ niedokładności zaprojektowania i wyko−
nania obudowy bass−reflex na charakterystykę częstotli−
wościową, w odniesieniu do strojenia QB3 i głośnika
(z przykładu z rys. 3, 4).
a) częstotliwość rezonansowa niższa i wyższa o 20%
b) obudowa mniejsza lub większa o 20%
c) dobroć Qts głośnika zwiększona przez szeregową re−
zystancję o wartości 1 oma.
Andrrzejj Kiisiiell
68
E
LEKTRONIKA DLA WSZYSTKICH 9/99
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
ebook @ do ÂściÂągnięcia @ download @ pdf @ pobieranie
Tematy
- Strona startowa
- Odbiorniki radiowe retro, Elektronika, Odbiorniki radiowe retro
- Oczyszczanie-organizmu-z-toksyn-Pure-Yukka, Zdrowie, Inne
- Ochrona konkurencji w prawie zamówień publicznych - ebook, Nowe różne
- Odbiorniki RETRO, Książki, polskie, elektronika audio i radioelektrotechnika, Stare radia - odbiorniki retro
- ocenianie komentarz, Technik BHP Egzamin Zawodowy
- Odtruwające działanie witaminy C wydanie II poprawione i uzupełnione, Zdrowie
- Odrodzenie Feniksa, Fragmenty książek
- obiekty3d, różne, 45 LEKCJE, tutki, tut18
- Odpowiedzi Przykladowy arkusz PP Matematyka, Matura, matma - arkusze, odpowiedzi
- Ochrona przyrody, Budownictwo, Upraw. bud. 2010, Akty prawne, Ochrona Środowiska
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- mama12.pev.pl
Cytat
Facil(e) omnes, cum valemus, recta consili(a) aegrotis damus - my wszyscy, kiedy jesteśmy zdrowi, łatwo dajemy dobre rady chorym.
A miłość daje to czego nie daje więcej niż myślisz bo cała jest Stamtąd a śmierć to ciekawostka że trzeba iść dalej. Ks. Jan Twardowski
Ad leones - lwom (na pożarcie). (na pożarcie). (na pożarcie)
Egzorcyzmy pomagają tylko tym, którzy wierzą w złego ducha.
Gdy tylko coś się nie udaje, to mówi się, że był to eksperyment. Robert Penn Warren