Filozofia jest sztuką życia. Cyceron

odp II - próbny - listopad 2006

odp II - próbny - listopad 2006, Matura, Biologia(1)

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Próbny egzamin maturalny z biologii
Poziom rozszerzony
1
OCENIANIE ARKUSZA
POZIOM ROZSZERZONY
Zasady oceniania
• Za rozwiązanie zadań z arkusza można uzyskać maksymalnie 60 punktów.
• Schemat oceniania uwzględnia jego zakres merytoryczny, ale
nie jest ścisłym wzorcem
sformułowania
(poza odpowiedziami jednowyrazowymi i do zadań zamkniętych).
• Za odpowiedzi do poszczególnych zadań przyznaje się
wyłącznie pełne punkty
.
• Za zadania otwarte, za które można przyznać tylko jeden punkt, przyznaje się punkt
wyłącznie za odpowiedź w pełni poprawną.
• Za zadania otwarte, za które można przyznać więcej niż jeden punkt,
przyznaje się tyle
punktów, ile prawidłowych elementów odpowiedzi, zgodnie z wyszczególnieniem
w schemacie, przedstawił zdający
.
• Jeżeli podano więcej odpowiedzi (argumentów, cech itp.) niż wynika to z polecenia
w zadaniu,
ocenie podlega tyle kolejnych odpowiedzi (liczonych od pierwszej), ile jest
w poleceniu.
• Jeżeli podane w odpowiedzi informacje świadczą o
braku zrozumienia
omawianego
zagadnienia i zaprzeczają udzielonej prawidłowej odpowiedzi lub zawierają
błąd
merytoryczny,
odpowiedź taką należy ocenić
na zero punktów
.
Uwagi do zapisu modelu:

Odpowiedzi alternatywne
(tylko jedna z nich podlega ocenie)
oddzielone są od siebie
ukośnikami (/), np.: ruch kończyn / ruch i
w ocenie są równoważne.

Sformułowanie zapisane w nawiasach
nie jest wymagane
w odpowiedzi. Jego
umieszczenie w odpowiedzi nie ma wpływu na ocenę.
Numer
zadania
SCHEMAT OCENIANIA
Maksymalna
punktacja za
zadanie
1.
Za poprawne podanie nazwy obydwu poziomów organizacji budowy
oznaczonych jako
a
i
b
– 1 pkt.
a – komórkowy (komórka), b – tkankowy (tkanka).
1
2.
a) Za poprawne podanie cechy budowy – 1 pkt.
Przykład odpowiedzi:
W fibrylach mięśniowych występują układy cienkich i grubych
filamentów zbudowanych z białek / prążki utworzone przez aktynę
i miozynę / obecność sarkomerów.
b) Za wykazanie związku cechy budowy ze zdolnością do skurczów
– 1 pkt.
Przykład odpowiedzi:
Filamenty białkowe / grube i cienkie / miozynowe i aktynowe
(w fibrylach mięśniowych) mogą się wzajemnie w stosunku do siebie
przemieszczać co powoduje skrócenie sarkomerów i tym samym
skurcze włókna mięśniowego.
2
2
Próbny egzamin maturalny z biologii
Poziom rozszerzony
3.
Za prawidłowe podanie nazwy każdej struktury i jej funkcji – po
1 pkt.
Przykłady odpowiedzi:
A – Gruczoł łojowy – wydziela łój (substancję tłuszczową) – 1 pkt.
Dopuszcza się odpowiedź ucznia:
− Namaszcza powierzchnię skóry i włosy (i w ten sposób chroni
powierzchnię ciała przed zmoczeniem), (chroni również skórę
i włosy przed nadmiernym wysuszeniem).
− Łój ma działanie bakteriobójcze.
B – Gruczoł potowy – wydala pot – 1 pkt.
Dopuszcza się odpowiedź ucznia:
− Ma znaczenie termoregulacyjne, (parowanie potu chłodzi
powierzchnię skóry).
− Pot ma działanie bakteriobójcze.
2
4.
Za wskazanie prawidłowego szeregu – 1 pkt.
Szereg III
1
5.
a) Za wskazanie naczynia B i poprawne wyjaśnienie – 1 pkt.
Przykład wyjaśnienia:
W naczyniu B najszybciej nastąpi trawienie skrobi, ponieważ
amylaza działa we właściwej / optymalnej temperaturze.
b) Za wskazanie naczynia C i poprawne wyjaśnienie – 1 pkt.
Przykład wyjaśnienia:
W naczyniu C skrobia nie została strawiona, ponieważ ze względu
na wysoką temperaturę doszło do (nieodwracalnej) denaturacji
amylazy ślinowej.
2
6.
Za podanie odpowiednich cyfr i nazw organelli – 1 pkt.
1 – mitochondrium, 4 – jądro komórkowe.
1
7.
Za każdy z dwóch poprawnie podanych argumentów – po 1 pkt.
Przykłady argumentów:
− Mężczyzna różnił się od innych mieszkańców wioski budową
ciała, a więc mógł pochodzić z innych okolic.
− W wiosce musiał mieszkać długo, ponieważ w jego ciele ustalił
się charakterystyczny dla mieszkańców wioski poziom izotopów
węgla (na skutek spożywania przez dłuższy czas takiego samego
pokarmu).
2
8.
Za poprawne wypełnienie tabeli – 1 pkt.
Przykład wypełnienia:
I – dyfuzja prosta, (transport) przez kanał, (transport) przez
przenośnik – zgodnie z gradientem stężeń.
II – transport aktywny – niezgodnie z gradientem stężeń.
1
a) Za prawidłowe określenie cechy komórek merystematycznych –
1 pkt.
Przykład odpowiedzi:
Wykazują zdolność do szybkich / częstych podziałów mitotycznych.
b) Za podanie merystemów wierzchołkowych korzeni i pędów –
1 pkt.
9.
2
Próbny egzamin maturalny z biologii
Poziom rozszerzony
3
10.
Za prawidłowe określenie roli enzymu – 1 pkt.
Przykład odpowiedzi:
Enzym katalizuje / ułatwia / przyspiesza przekształcenie substratu
w produkt.
Za wskazanie trafnej właściwości – 1 pkt.
Przykłady odpowiedzi:
− Enzym po reakcji wraca do postaci aktywnej / nie zużywa się.
− Enzym wykazuje powinowactwo wobec substratu.
2
Za każde z dwóch poprawnych wyjaśnień – po 1 pkt.
Przykłady wyjaśnień:
a) Sukcesywne odprowadzanie produktu D będzie umożliwiało
dalszy przebieg ciągu reakcji (do wyczerpania się substratu A).
b) Wzrastające stężenie produktu D będzie (coraz silniej) hamować
aktywność enzymu 1, aż w końcu zahamuje / uniemożliwi
przebieg reakcji.
11.
2
Za poprawne podanie nazwy każdego ze związków po 1 pkt.
X – ATP (adenozynotrifosforan),
Y – dwutlenek węgla ( CO
2
).
12.
2
Za poprawne wyjaśnienie – 1 pkt.
Przykład odpowiedzi:
ATP i NADPH / siła asymilacyjna / nośniki energii – uzyskana
w fazie jasnej / zależnej od światła fotosyntezy, zostaje wykorzystana
w fazie ciemnej / niezależnej od światła fotosyntezy do redukcji
związanego CO
2
i powstania związków organicznych / do reakcji
wiązania węgla w stromie.
13.
1
Za podanie prawidłowej funkcji każdego z dwóch pędów – po 1pkt.
Przykład odpowiedzi:
Pęd oznaczony 1 to pęd odżywczy / przeprowadzający fotosyntezę.
Pęd oznaczony 2 to pęd wytwarzający zarodniki / zarodnie /
umożliwiający rozmnażanie bezpłciowe.
14.
2
15.
Za podanie prawidłowej nazwy: liścienie / liścień – 1 pkt.
Za podanie prawidłowej nazwy procesu metabolicznego – 1 pkt.
Przykłady odpowiedzi:
− Hydroliza / rozkład materiałów zapasowych / skrobi / białek.
− Oddychanie.
2
a) Za podanie grupy I i poprawne uzasadnienie – 1 pkt.
Przykład uzasadnienia:
Ta grupa nasion była podlewana tylko wodą / w tej grupie nasiona
nie były poddawane działaniu czynnika doświadczalnego.
b) Za poprawne wyjaśnienie – 1 pkt.
Przykłady wyjaśnienia:
− Na kiełkowanie nasion grupy II działają hamująco substancje
zawarte w liściach słonecznika.
− Słonecznik wykazuje allelopatię w stosunku do badanego
gatunku chwastu.
16.
2
4
Próbny egzamin maturalny z biologii
Poziom rozszerzony
17.
a) Za podanie prawidłowej nazwy procesu – proces wymiany
gazowej – 1 pkt.
b) Za każdą z dwóch prawidłowo podanych nazw elementów budowy
– po 1 pkt.
Przykłady odpowiedzi:
− blaszki skrzelowe,
− pokrywa skrzelowa.
3
Za prawidłowo wskazaną zależność – 1 pkt.
Przykład odpowiedzi:
Im większy jest stosunek powierzchni ciała do jego objętości, tym
większe są (względne) straty ciepła przez tę powierzchnię.
18.
1
Za trafne porównanie cech osobników potomnych powstałych
w rozmnażaniu bezpłciowym i w rozmnażaniu płciowym po 1 pkt.
Przykłady odpowiedzi:
a) Osobniki powstałe w rozmnażaniu płciowym nie są identyczne /
różnią się od siebie / posiadają kombinację cech obydwojga
rodziców.
b) Osobniki powstałe w rozmnażaniu bezpłciowym są identyczne /
takie same jak osobnik rodzicielski / mają takie same genotypy
(i fenotypy).
19.
2
20.
Za podanie trafnej hipotezy – 1 pkt.
Przykłady odpowiedzi:
− Drzewa liściaste są mniej / bardziej wrażliwe na zanieczyszczenia
pyłowe (powietrza).
− Drzewa iglaste i liściaste są jednakowo wrażliwe na
zanieczyszczenia pyłowe (powietrza).
− Różne gatunki drzew mają różną wrażliwość na zanieczyszczenia
pyłowe.
1
a) Za zapisanie prawidłowej zależności pokarmowej – 1 pkt.
Fitoplankton kryl płetwal błękitny
b) Za poprawnie sformułowany problem badawczy – 1 pkt.
Przykłady odpowiedzi:
− Czy dziury ozonowe zagrażają (liczebności) populacji płetwala
błękitnego?
− Czy wysokie dawki promieniowania UV zagrażają (liczebności)
populacji płetwala błękitnego?
− Czy dziury ozonowe
mogą doprowadzić do wyginięcia
płetwala
błękitnego?
− Wpływ dziur ozonowych na populację płetwala błękitnego.
21.
2
a) Za określenie genotypów rodziców i dziecka – 1 pkt.
Mężczyzna Bb; kobieta Bb; dziecko bb.
b) Za zapisanie krzyżówki – 1 pkt.
Rodzice: Bb x Bb
Dzieci: BB, Bb, Bb, bb
Za określenie prawdopodobieństwa wystąpienia błękitnej barwy oczu
u dzieci – 1 pkt.
Prawdopodobieństwo wystąpienia błękitnej barwy oczu wynosi 25%
/ 0,25 / 1/4.
22.
3
Próbny egzamin maturalny z biologii
Poziom rozszerzony
5
23.
Za poprawne przedstawienie każdego z trzech etapów – po 1 pkt.
Przykład odpowiedzi:
− I etap – wycinany jest uszkodzony nukleotyd.
− II etap – wstawiany jest w to miejsce właściwy / prawidłowy
nukleotyd.
− III etap – naprawiana nić DNA jest łączona w jedną całość.
3
Za poprawne określenie roli mejozy – 1 pkt.
Przykład odpowiedzi:
− W wyniku mejozy wytwarzane są haploidalne osobniki / osobniki
troficzne.
− Mejoza zwiększa zmienność osobników.
Za prawidłowe uzasadnienie – 1 pkt.
Przykład odpowiedzi:
Mejoza umożliwia rekombinację materiału genetycznego /
powstające osobniki mogą uzyskać nowe cechy ułatwiające im
przeżycie / może prowadzić do powstania korzystnych kombinacji
genów.
24.
2
a) Za zapisanie genotypów wymienionych osób – 2 pkt.
Rodzice: matka X
D
X
d
, ojciec X
D
Y (1 pkt)
Ania i Jacek
Ania X
D
X
D
lub X
D
X
d
, Jacek X
d
Y (1 pkt).
25.
b) Za poprawne ustalenie genotypu i poprawne uzasadnienie – 1 pkt.
Przykład odpowiedzi:
X
D
X
d
- Wada może wystąpić u synów Ani jedynie wtedy, jeżeli
będzie ona nosicielką daltonizmu.
3
a) Za poprawne podanie przyczyny pojawienia się cechy – mutacja –
1 pkt.
b) Za poprawne wyjaśnienie sposobu utrwalenia się cechy – 1 pkt.
Przykład wyjaśnienia:
Na skutek doboru naturalnego / selekcji w populacji pokłonników
doszło stopniowo do wzrostu częstości form przypominających
monarchy / zwiększenia liczebności form zmutowanych, ponieważ
nie były zjadane przez drapieżniki.
c) Za określenie znaczenia pojawienia się cechy – 1 pkt.
Przykład odpowiedzi:
Podobne do monarchów pokłonniki są lepiej chronione przed
drapieżnikami / mają większe szanse na przeżycie.
26.
3
Za każdą z dwóch poprawnie podanych przyczyn – po 1 pkt.
Przykłady odpowiedzi:
− Zróżnicowanie pokarmu dostępnego na różnych wyspach
Archipelagu Galapagos.
− Izolacja geograficzna ptaków zamieszkujących poszczególne
wyspy / brak krzyżowania się osobników zamieszkujących różne
wyspy.
27.
2
Za prawidłowe określenie warstwy wody i za odczytanie przedziału
głębokości – 1 pkt.
Przykład odpowiedzi:
Zmiany obu parametrów
są najsilniejsze w warstwie przejściowej
w przedziale głębokości ok. 4 – 7 metrów
.
28.
1
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • happyhour.opx.pl
  • Tematy

    Cytat


    Facil(e) omnes, cum valemus, recta consili(a) aegrotis damus - my wszyscy, kiedy jesteśmy zdrowi, łatwo dajemy dobre rady chorym.
    A miłość daje to czego nie daje więcej niż myślisz bo cała jest Stamtąd a śmierć to ciekawostka że trzeba iść dalej. Ks. Jan Twardowski
    Ad leones - lwom (na pożarcie). (na pożarcie). (na pożarcie)
    Egzorcyzmy pomagają tylko tym, którzy wierzą w złego ducha.
    Gdy tylko coś się nie udaje, to mówi się, że był to eksperyment. Robert Penn Warren